زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چگونه پارچه را رنگ کنیم؟ + بهترین روش های رنگ کردن پارچه

چگونه پارچه را رنگ کنیم؟ + بهترین روش های رنگ کردن پارچه

چگونه پارچه را رنگ کنیم؟ + بهترین روش های رنگ کردن پارچه

چگونه پارچه را رنگ کنیم؟

تا به حال شده که یک لباس قدیمی و رنگ و رو رفته خود را هم چنان بپوشید. گاهی یک لباس خاص آن چنان دوست داشتنی است که با وجود کهنه شدن هنوز آن را می پوشید. بر عکس چنین موردی نیز وجود دارد. تصور کنید یک لباس با طراحی زیبا دارید ولی رنگ آن مورد پسندتان نیست. به همین دلیل به طور مداوم درون کمدتان خاک می‌خورد و آن را نمی پوشید.

برای هر دوی این شرایط و شرایط مشابه دیگر، یک شگرد عملی و عالی وجود دارد. کافیست اقدام به رنگ کردن لباس خود نمایید. بدین طریق هم می توانید رنگی جدید و دلخواه و هم ظاهري نو و جدید به آن بدهید. اما شاید این سوال که چگونه پارچه را رنگ کنیم؟ سوال خیلی از افراد باشد. در ادامه با این شیوه تغییر پارچه بیشتر آشنا می شویم.

رنگ کردن پارچه

به دلایل مختلفی ممکن است افراد به سمت رنگ کردن پارچه و یا لباس خود سوق داده شوند. در این راه از متریال های مختلفی کمک گرفته می شود. اغلب افراد برای انجام این کار از رنگ های شیمیایی و پودر های آماده استفاده می کنند. با این حال رنگ های طبیعی و نچرال نیز وجود دارد. تقریبا شیوه رنگ آمیزی در این دو نمونه به هم شباهت دارد. یادتان باشد که هم به صورت ساده و هم به صورت مدل دار امکان رنگ کردن وجود دارد. فقط باید بدانید که انداختن پارچه در محلول رنگی به شیوه های مختلفی صورت می گیرد. می توانید بدون تا زدن آن را در این محلول بیندازید. ضمن این که می توانید به شکل های متنوعی نیز آن را تا کرده و یا به هم بپیچانید. در روش تا زدن امکان رنگ آمیزی مدل دار این متریال فراهم خواهد شد.

رنگ شیمیایی پارچه

رنگ های شیمیایی گروهی از رنگ ها با منشا ساختگی به دست بشر هستند. این گروه از متریال تغییر دهنده ظاهر لباس ها، خود شامل نمونه های مختلفی می شود. انواع با کیفیت و بی کیفیت از آن ها وجود دارند. برای رنگ کردن با آن ها به شیوه های متفاوتی عمل می شود.  ضمن این که باید گفت هر رنگی قادر است جنس خاصی از پارچه را بهتر رنگ نماید. حتی برخی از آن ها با برخی از متریال مورد نظر اصلا قابل تطبیق نیستند. بدین شکل که رنگ آمیزی با آن ها به خوبی صورت نمی گیرد. بنابراین باید دقت نمود تا این دو به خوبی بتوانند بر هم اثر بگذارند.

انواع رنگ های شیمیایی

  • رنگ های واکنش پذیر: رنگ های واکنش پذیر با ملکول های پارچه مورد نظر وارد واکنش می شوند. ایجاد پیوند کووالانسی بین ملکولی یکی از شیوه های رنگ آمیزی عالی را رقم می زند. این گروه از متریال باعث ایجاد رنگ های ثابت و ماندگار می گردند. بدون نگرانی از بابت رنگ پس دادن می توانید آن را بشویید. پارچه هایی که حاوی الیاف سلولزی و پروتینی هستند برای این کار مناسب می باشند.
  • رنگ های مستقیم: رنگ های مستقیم برای الیاف سلولزی کارآمد تر هستند. این گروه غالبا به صورت کم رنگ اثر خود را روی پارچه نشان می دهند. ثبات کم تری نسبت به واکنش پذیر ها دارند. بنابراین انتظار رنگ پس دادن را در فرایند شست و شوی آن داشته باشید. معمولا موارد استفاده از این گروه نسبت به رنگ های نوع دیگر بسیار کم تر است.
  • رنگ های اسیدی: رنگ های اسیدی برای رنگ آمیزی الیاف پروتئنی بهترین گزینه ممکن می باشد. رنگ آمیزی موفقی بوده که در مراحل بعدی مراقبت بیشتری می طلبد. در واقع برای شستن آن ها باید از آب سرد و شیوه دستی بهره گرفت. در این صورت ثبات رنگ و ماندگاری ظاهري بیشتری خواهد داشت. این گزینه برای رنگ آمیزی الیاف مصنوعی دیگری هم چون نایلون و اسپاندکس نیز تناسب دارد.

شیوه رنگ آمیزی

  1. ابتدا یک قابلمه و یا ظرف قدیمی را انتخاب کنید. اجازه دهید آب درون آن تا درجه حرارت بالا به جوش بیاید. به دلیل تاثیر رنگ بر روی بدنه ظرف، بهتر است که از ظرف بلا استفاده و قدیمی خود بهره ببرید.
  2. در مرحله بعد رنگ شیمیایی باید با آب جوش ترکیب شود. بایستی کاملا یکنواخت باشد و محلولی کاملا یکدست ایجاد شود. به ازای هر لیتر از این محلول یک قاشق چای خوری نمک نیز به آن اضافه نمایید. اضافه نمودن سدیم کربنات نیز به تثبیت بهتر رنگدانه های رنگ روی پارچه کمک زیادی خواهد نمود.
  3. پارچه و یا لباس خود را نزدیک به ۴۰ دقیقه درون این محلول قرار دهید. سپس به طور مداوم آن را زیر و رو کنید. به نحوی که محلول به تمامی قسمت های آن برسد.
  4. در مرحله بعد آن را بیرون آورده و به مدت یک ساعت در محلول آب جوش و سرکه قرار دهید.
  5. بعد از این مرحله، لباس یا پارچه خود را با آب سرد آبکشی نمایید. این کار را تا جایی ادامه دهید که آب خروجی از آن شفاف شود. سپس آن را خشک نمایید.

رنگ کردن پارچه

رنگ طبیعی پارچه

به طور طبیعی میوه ها و سبزیجات مختلفی از خود رنگ می دهند. می توانید از گیاهان مختلفی برای رنگ کردن پارچه و لباس خود کمک بگیرید. درجه های ملايم و پر رنگ متنوعی از این طریق قابل دستیابی است. رنگ هایی طبیعی سازگاری بهتری با پوست بدن و محیط اطراف خواهند داشت. زردچوبه، توت و اسفناج چندین نمونه از این رنگ های طبیعی را تولید می کنند. برای رنگ آمیزی پارچه به کمک این گروه از رنگ ها به شیوه زیر عمل می شود.

  1. در اولین مرحله، پارچه را به مدت یک ساعت درون محلول آب و نمک جوش آمده قرار دهید. نصف پیمانه نمک را در ۸ پیمانه آب حل نمایید.
  2. ماده طبیعی دارای رنگ را به صورت پیمانه ای اندازه بگیرید. دو برابر اندازه آن آب در قابلمه بریزید. می توانید این ماده را له کنید تا رنگ بهتر و پر رنگ تری پس دهد. اجازه بدهید با شعله زیاد به حالت جوش برسد. سپس آن را نزدیک به یک ساعت روی شعله ملايم بگذارید تا بجوشد.
  3. بعد از سرد شدن محلول رنگی، تفاله ها را با صافی جدا کنيد. پارچه را درون این محلول یکنواخت قرار دهید. به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت این دو در تماس با هم باشند. مداوما پارچه زیر و رو شود.
  4. در نهایت پارچه را با آب سرد شسته تا رنگ اضافی آن کاملا خارج شود. سپس آن را در جایی مناسب جهت خشک شدن قرار دهید.

جمع بندی

فرایند رنگ کردن پارچه یک فرایند کاربردی در جهات مختلف می باشد. این عمل جهت نو نمودن و ایجاد تنوع، شگردی فوق العاده است. تنوع رنگ ها و تناسب آن ها را با الیاف پارچه مورد نظر مورد توجه قرار دهید. امروزه مراکز مخصوصی همانند خشکشویی ها، این فرایند را با استفاده از دستگاه های پیشرفته به انجام می رسانند. بنابراین اگر فرصت و حوصله این کار را ندارید به سمت دستگاه های پیشرفته و اختصاصی این مراکز بروید. این مقاله در وب سایت shikbashim.com تهیه و تنظیم شده است . امیدوارم از خواندن آن استفاده کرده باشید و همچنین برای خرید پارچه میتوایند به وب سایت شیک باشیم مراجعه کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (2)
    1. سحر عمادی در 30 خرداد 1401
      مرسی بابت انتشار این مطلب خوب من به تازگی خیاطی یاد گرفتم و میخوام انواع پارچه رو به صورت عمده بخرم به من تولیدی پارچه مستر نیکسان رو معرفی کردن کسی اطلاعی داره چجوریه؟
      پاسخ
      1. مهمان فاطمه در 14 اردیبهشت 1402
        سلام شما گارچه خریداری کردن من هم میخوام عمده بگیرم میشه منو راهنمایی کنید؟
        پاسخ