زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

کامپوزیت یا ارتودنسی؟

کامپوزیت یا ارتودنسی؟

کامپوزیت یا ارتودنسی؟

لبخند زیبا یکی از مؤلفه های اصلی زیبایی است. ظاهر دندان شما در عین حال که شما را جذاب تر و جوان تر نشان می دهد، تاثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس شما دارد. اگر شما هم از آن دسته از افرادی باشید که به سلامت و زیبایی دندان های خود اهمیت میدهید، حتما تا به حال به این سوال بر خورده اید که کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی؟ البته که انتخاب این مورد امری کاملا تخصصی بوده و بسنگی به شرایط دندان و فک شما دارد. اگر شما هم می خواهید انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید بهتر است که اول به شناختی کافی از این دو موضوع برسید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت ونیر و همچنین لمینت دندان از روش زیبایی پیشرفته هستند که از طریق آنها میتوانید از دندان‌های سفید مرواریدی خود لذت ببرید. کامپوزیت معمولا در دسته بندی دندانپزشکی زیبایی قرار دارد، این مواد از ترکیب ذراتی به نام فیلر ساخته می شوند که این ذرات باعث می شوند که کامپوزیت ها مقاومت خوبی داشته باشند. روش کامپوزیت را بیشتر برای طراحی لبخند استفاده می کنند. لایه‌های کامپوزیت با استفاده از نور بر روی دندان محکم می‌شود.

تطابق رنگ و ضخامت کامپوزیت دندان از مهم ترین نکاتی است که باید در هنگام انجام این عمل وابسته با نوع و مشکل دندان مورد توجه قرار گیرد. کامپوزیت ها را با توجه به تعداد و اندازه ذراتشان به چهار دسته تقسیم می کنند:

  1. کامپوزیت نوع هیبرید
  2. کامپوزیت میکروفیلد
  3. کامپوزیت نانوفیلد
  4. Ips ونیرها

تقسیم بندی کامپوزیت هابه این دلیل است که در دندان های جلو زیبایی و درخشندگی بیشتر در نظر گرفته می شود و در دندان های عقب داشتن استحکام کافی.

در چه زمان هایی استفاده کردن از کامپوزیت گزینه ی مناسب تری است؟

  • برای اصلاح شکل و فرم دندان‌ها
  • برای اصلاح ظاهر دندان‌هایی با فرم‌هایی غیر طبیعی ( مثلا دندان‌های خیلی ریز یا میخی شکل )
  • افردی که دندان‌های آنها دارای نامنظمی خفیفی است، می‌توانند به جای ارتودنسی از کامپوزیت استفاده کنند
  • افرادی که به دندان های بیش از حد سفید علاقه دارند، به جای بلیچینگ باید از کامپوزیت یا لمینت استفاده کنند.

مزایای استفاده از کامپوزیت

  1. در روش استفاده از کامپوزیت دندان، نیاز به تراش خوردن دندان وجود ندارد در نتیجه آسیبی به دندان های شما وارد نمی‌شود.
  2. کامپوزیت دندان فقط در یک جلسه دندان پزشکی قابل انجام دادن است.
  3. در صورت آسیب دیدن کامپوزیت به راحتی قابل ترمیم یا قابل تعویض می‌باشد.

کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یک نوع تخصص از مراقبت های دندانی است که بر بهبود موقعیت دندان ها و همچنین فک متمرکز است. علم ارتودنسی با دندان‌هایی که به درستی رشد نکرده‌اند یا فضای کافی برای رشد نداشتند سر و کار دارد. همان گونه که متوجه شدید ارتودنسی در آرایش دندان ها تاثیر مستقیم دارد.

ارتودنسی دندان در چه مواردی ضروری است؟

  1. هنگامی که دندان‌ها کمی برجسته به نظر می‌رسند یا جلو‌تر از حد معمول قرار گرفته اند.
  2. هنگامی که بی‌نظمی دندان‌ها باعث ایجاد مشکل شدید در عملکرد طبیعی دهان و دندان شده است.
  3. هنگامی که افراد به دلیل فرم نا‌مناسب دندان‌ها در اعمالی مانند جویدن غذا، صحبت کردن، باز و بسته کردن دهان و... مشکل دارند.
  4. هنگامی که دندان‌ها بسیار به هم نزدیک هستند و به دلیل کمبود فضا نمیتوانند رشد کنند.

سختی های رایج ارتودنسی

ارتودنسی از جمله کارهای متداول زیبایی است که بسیار بر روی زیبایی دندان‌ها تاثیر دارد، اما عوامل بازدارنده‌ی زیادی هم برای انجام عمل ارتودنسی وجود دارد:

  1. مدت زمانی که ارتودنسی به طول می‌انجامد بین 1 تا 3 سال می‌باشد. دندانپزشک این زمان را بر اساس مدت زمان لازم برای هم‌سطح شدن دندان‌ها بر اساس سن، شدت خرابی، شکل و نظم دندان‌ها تخمین می‌زند.
  2. شروع درمان ارتودنسی بین سنین 7 تا 10 سالگی که تمام دندان های دائمی هنوز رویش نداشته اند، منجر به نتیجه بهتری می شود. معمولاً پزشک برای هم تراز کردن دندان های کودکان بین 12 تا 16 سال از بریس دندان استفاده می کند.
  3. هیچ راهی برای تسریع زمان در درمان ارتودنسی وجود ندارد.
  4. درمان ارتودنسی باعث تغییر ساختار طبیعی لثه بیمار می شود و این مسئله در برخی از بیماران به ویژه کودکان، ممکن است به یک مشکل تبدیل می شود و باعث لق شدن دندان ها شود.

چرا کامپوزیت به جای ارتودنسی؟

داشتن لبخندی زیبا و شایسته ی شما به سه عامل بستگی دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

  • رنگ دندان

موارد زیادی از جمله رژیم غذایی، بر روی رنگ دندان ها تاثیر می گذارند. اگر دندان شما بعد از مدتی تغییر رنگ داده است، می توانید از بیلیچینگ استفاده کنید. اما اگر این تغیر رنگ زیاد شده، دیگر بیلیچینگ پاسخگوی نیاز شما نیست. در این صورت به شما پیشنهاد میدهیم که از کامپوزیت ونیر، جهت سفید کردن دندان های خود استفاده کنید.

  • موقعیت دندان ها

اگر موقعیت دندان ها و همچنین موقعیت فک دچار ناهنجاری وخیمی است بهتر است که از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود استفاده نمایید. البته اگر موقعیت و ناهنجاری دندان وخیم نباشد، می توان از کامپوزیت نیز استفاده کرد. و در زمانی بسیاری کوتاه تر، به زیبایی لبخند خود دست یابید.

  • شکل دندان

اگر دندان های شما هم کوتاه و بلند باشند یا حتی دچار شکستگی شده باشند. اصلا نگران نباشید زیرا با استفاده از کامپوزیت به راحتی می توانید آن ها را درست کنید.

کامپوزیت ونیر و لمینت اغلب در چه زمان هایی استفاده می شوند؟

  • اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند
  • ترمیم دندان هایی که شکسته شده اند
  • هنگامی که بیلیچینگ برای سفید کردن دندان های لک دار موثر نیستند
  • دندان هایی که در اثر سایش کوتاه شده اند.
  • دندان هایی که از هم فاصله دارند.

جمع بندی

تا اینجا متوجه شدیم که این دو روش نه تنها در مقابل هم قرار ندارند بلکه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. اگر شما هم می‌خواهید دندان‌هایی زیبا داشته باشید تا برای شما لبخندی بی عیب و نقص را به ارمغان بیاورد، و به دنبال کامپوزیت دندان در کرج یا لمینت سرامیکی دندان کرج هستید بهترین انتخاب شما میتواند کلینیک تخصصی نهال دنتال کرج باشد. به عنوان یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی کرج شناخته می شود که همه‌ی خدمات درمان و ترمیم دندان و همچنین خدمات تخصصی زیبایی دندان را برای مراجعه کنندگان خود نیز فراهم کرده است.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود