زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

کیست دهان و دندان چیست و چه فرقی با آبسه دندان دارد؟

کیست دهان و دندان چیست و چه فرقی با آبسه دندان دارد؟

کیست دهان و دندان چیست و چه فرقی با آبسه دندان دارد؟

با وجود اینکه بسیاری از مراجعه‌ ها به دندان‌پزشکی ها برای درمان شکستگی و پوسیدگی یا کشیدن دندان ها می باشد، اما بسیاری دیگر از مشکلات دهان و دندان وجود دارند که فرد ممکن است با آن روبه‌رو شود.

یکی از شرایط کمیاب که در تعداد کمی از مردم دیده می‌شود، کیست دندان است. کیست دندان معمولاً یه صورت ناگهانی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه در طول زمان و بدون درد و خونریزی جای خود را در دهان باز می‌کند و بسیاری افراد تا مدت‌ها از وجود آن بی‌خبر می‌مانند. برخی افراد نیز کیست دندان را با آبسه اشتباه می‌گیرند.

کیست ‌های دندانی

در برابر کیست ‌های دندانی باید با جدیت رفتار شود و در صورت عدم اهمیت و کنترل، ممکن است منجر به عوارض شدیدتر و احساس درد شوند. کیست ‌ها معمولا برای مدت طولانی عفونی نمی‌شوند؛ زیرا می‌توانند ماه‌ ها یا سال‌ ها بدون نمایان شدن علائم به ‌آرامی رشد کنند و آسیب‌ های دائمی به ‌جای بگذارند. بنابراین، بهترین عمل در برابر کیست دندان پیشگیری است.

در این مقاله قصد داریم در مورد کیست دهان و دندان، علایم ، درمان و انواع آن و همچنین تفاوت کیست و آبسه را بررسی نماییم و می توانید بهترین محصولات دهان و دندان را در بین محصولات فروشگاه اینترنتی آیریک تجهیز انتخاب نمایید و شما قادر هستید برای کسب اطلاعات بیشتر و سوالات موجود در ذهن خود،مقاله دیگری به نام کیست مخاطی چیست را مطالعه فرمایید.

علل کیست دندان

کیست دندان چیست؟

کیست دندان به کیسه پر شده با مواد مایع یا نیمه جامد گفته می شود و کیست ها معمولا در بافت های نرم دهان و صورت تشکیل می شوند مانند لثه، لب ها و حتی در فضای اطراف دندان هایی که هنوز کامل از فک بیرون نزده اند. این زایده ها معمولا غیر سرطانی هستند اما ممکن است تهاجمی شده و مشکلات متعددی برای بافت ها و استخوانهای اطراف به وجود بیاورند.

کیست های دهان معمولا به صورت زایده های غیر عفونی شروع می شوند اما ماهیت التهابی کیست به مرور تاثیر گذاشته و باعث می شود پالپ (بخش مرکزی دندان) مرده و تورم ایجاد شود. با بزرگتر شدن اندازه کیست، مقدار زیادی فشار به استخوان اطراف دندان وارد می شود. این فشار باعث تحلیل رفتن و تخریب استخوان اطراف دندان می شود و میتواند به کشیدن دندان منجر شود.

علت کیست دهان و دندان چیست؟

یکی از شایع ترین علت وجود کیست در دهان و دندان، به وجود آمدن عفونت پالپ دندان و ریشه دندان است که با درمان قابل کنترل می باشد.کیست های دهانی علت بسیاری دارند که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شوند:

  • رشد غیر طبیعی دندان، بافت دندان و ایجاد کیست دهان در کودکان یا کیست دهان در نوزادان.
  • اختلال های ژنتیکی.
  • باقی ماندن بقایای کیست بعد از حذف و جراحی آن.
  • ضربه ای که باعث ایجاد لخته خون در استخوان فک شود.
  • اگر اندازه کیست بزرگ باشد باعث کج شدن و جا به جایی دندان ها می شود.
  • کیست ها معمولا بدون درد هستند اما کیست های عفونی یا کیست پالپ دندان ممکن است دردناک باشد.
  • کیست ها در مواقعی ممکن است جایگزین بافت استخوان شوند و فک را شکننده کنند.

برای علت به وجود آمدن کیست داخل دهان باید به متخصص بیماری های دهان فک و صورت مراجعه نمایید تا از عواقب جدی تر در آینده جلوگیری کنید.

تفاوت کیست با آبسه دندان

انواع مختلف کیست دندان

کیست های پری آپیکال:

این نوع از کیست ها معمولا در نوک ریشه به وجود می آیند و در اثر وارد شدن ضربه، پوسیدگی یا شکستگی یا ترک در دندان ایجاد می شوند. در این نوع کیست غالبا منجر به از بین رفتن یا عفونت عصب (پالپ) دندان می شوند.( کیست پری اپیکال میتواند آبسه باشد).

کیست های دنتی ژروس:

این نوع از کیست ها در اطراف دندان هایی که رشد خود را تکمیل نکرده اند یا به صورت نیمه روییده باقی مانده اند ایجاد می شود (به ویژه دندان های عقل).

کراتوسیست ها:  

این نوع از کیست ها معمولاً به دلایل ژنتیکی یا تروما به وجود می آیند. این کیست ها تهاجمی هستند و حتی پس از برداشته شدن توسط جراحی ممکن است دوباره به شدت عود کنند. کراتوسیست می تواند منجر به ضعیف شدن فک بیمار مبتلا به این کیست شود. کوچکترین ضربه می تواند باعث شکستگی فک شود.

کیست های پریودنتال:

این نوع کیست ها ماهیت باکتریایی دارند و می توانند در اثر بیماری های پیشرفته لثه یا پریودنتال ایجاد می شوند.

کیست دنتیجروس (فولیکولار):

نزدیک به تاج دندان عقل نهفته یا روی آن تشکیل می شود. کشیدن دندان عقل نهفته معمولا درمان پیشگیرانه ای است که در این موارد توصیه میشود.

کیست مخاطی یا موکوسل:

این نوع کیست معمولا در سلول های نرم ناحیه دهان، سطح داخلی گونه، لب و زبان تشکیل می شود. معمولا علت آن صدمه دیدن یا تحریک شدن بافت های این ناحیه است. اگر دچار کیست موکوسل هستید، احتمالا متوجه می شوید که مرتبا ایجاد می شود و گاهی اوقات ترشح هم دارد.

کیست های ادنتوژنیک:

مجموعه کیست های دندان (علاوه بر پری اپیکال و دنتیجروس) هستند که غالبا در استخوان فک شناسایی می شوند. این نوع کیستهای دندان به ندرت ایجاد می شود اما اغلب رشد می کنند و بزرگ می شوند چون در داخل استخوان هستند و سخت تر میتوان آنها را شناسایی کرد.

عوارض کیست دندان

کیست دندان اگر درمان نشود منجر به از بین رفتن بخشی از استخوان فک می شود و گاهی ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد. حتی در کیست های بسیار کوچک هم که علائمی ایجاد نمی کنند باید کیست فورا درمان شود وگرنه در نهایت میتواند به موارد زیر منجر شود:

  • عفونت دندان
  • از دست دادن دندان
  • زایده های خوش خیم در فک
  • شکستگی فک

درمان کیست دهان و دندان:

درمان کیست دهان و دندان بسته به اندازه فک و محل ایجاد آن، تفاوت دارد. اگر کیست کوچک باشد دکتر میتواند طی عمل جراحی تمامی آن را در بیاورد بدون این که بافتهای اطراف دندان صدمه ببینند.

در موارد دیگر ممکن است از تکنیک جراحی به نام مارسوپیالیزیشن (marsupialization) استفاده شود که در آن، کیست برش خورده و باز می شود تا مواد داخل آن تخلیه شود و سپس به نحوی بخیه زده می شود که باز بماند تا از بزرگ شدن کیست در آینده، جلوگیری شود. برای دندان هایی که از آسیب های غیر قابل برگشت رشد کیست صدمه دیده اند، ممکن است عصب کشی ضرورت داشته باشد.

این رو مدنظر داشته باشید که پیش از تصمیم گیری برای درمان کیست دهان، همیشه سی تی اسکن انجام دهید تا وضعیت دندان ها و استخوان کامل مورد بررسی قرار گیرند و با توجه به آن درمان صورت بپذیرد.

تفاوت کیست و آبسه دندان در چیست؟

کیست یک کیسه حاوی مواد مایع یا نیمه جامد در اطراف دندان یا لثه است که از ابتدا عفونت ندارد اما اگر دچار عفونت شود به آن آبسه گفته می شود. آبسه دندان یک عفونت حاد است که ورم کرده و بسیار درد دارد. گاهی اوقات باکتریهای عامل عفونت، طعم بدی در دهان ایجاد می کنند.

برای مشاهده و کسب اطلاعات از برندهای معتبر و مختلف و همچنین استعلام قیمت محصولات مراقبت از دهان و دندان می توانید به سایت ما به آدرس www.irictajhiz.com مراجعه نمایید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود