شرایط ثبت برند تجاری در سال جدید فوری و کم هزینه

شرایط ثبت برند تجاری با الی ثبت در سال جدید فوری و کم هزینه
آیا میدانید شرایط ثبت برند، :ثبت تغییرات شرکت و یا ثبت شرکت در سال جدید از طریق موسسه الی ثبت چگونه است؟ اگر شرکت خود را با موفقیت به ثبت رساندهاید و بهدنبال گسترش کار خود هستید؛ هدف بعدی شما باید ثبت برند باشد.
داشتن برند به کسبوکار شما، هویت میبخشد و باعث میگردد که تبلیغات شما اثربخشتر شود و زودتر به سودآوری برسید. توجه داشته باشید که ثبت برند اجباری نیست؛ ولی با داشتن یک برند یا همان علامت تجاری میتوانید خود را از سایر رقبا متمایز نشان دهید و مشتریان بیشتری را به سمت خودتان جذب کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایای ثبت کردن برند و مراحل آن بیشتر آشنا کنیم.
برند یا علامت تجاری چیست؟
برند بهصورت نشان، نماد، عبارت یا نام میباشد و برای معرفی محصولات و خدمات یک شرکت، استفاده میشود. شما با داشتن یک برند مرتبط با محصول و خدمات خود و تبلیغات موثر میتوانید آن را در ذهن مخاطبان ثبت کرده و موجب اعتماد سازی و جذب مشتری بیشتر شوید. شما در هر کسبوکاری که هستید؛ مطمئنا تنها نیستید و افراد زیادی قبل و حتی بعد از شما وارد این حرفه میشوند پس بهتر است با ثبت کردن برند، محصولات و ویژگیهای آنها را به مخاطبان معرفی کرده و خود را از سایر رقبا متمایز نشان دهید. ثبت کردن برند، مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
مراحل ثبت برند
- اولین قدم برای ثبت برند، دریافت مشاوره تخصصی از موسسات ثبتی است. هر گونه سوال درباره هزینه، مراحل ثبت و انتخاب طرح برند در ذهنتان دارید را میتوانید از این موسسات بپرسید و اطلاعات خود را در این زمینه بالا برده تا با آگاهی کامل اقدام به ثبت کردن برند نمایید.
- دومین مرحله قبل از ثبت برند، استعلام است. شما بعد از اینکه طرح، علائم یا نام برند خود را مشخص کردید؛ باید استعلام بگیرید که برند شما از قبل توسط شرکت دیگری به ثبت رسیده یا خیر. اگر قبلاً برند انتخابی شما توسط یک شرکت به ثبت رسیده باشد؛ باید برند دیگری برای کسبوکار خود انتخاب کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که برندهایی که قبلا توسط سازمان مالکیت معنوی، رد شدهاند؛ احتمال به ثبت رسیدن آن بسیار کم است.
- گام سوم، تهیه مدارک مورد نیاز است. بعد از آماده کردن مدارک باید جهت ثبت نام به سایت مرکز مالکیت معنوی، مراجعه کرده و یک حساب کاربری بسازید. بعد از ساخت اکانت باید آن را تایید کنید. به این صورت که بعد از ثبت نام، سامانه برگهای را در اختیار شما قرار میدهد که باید به واسطه آن به دفاتر اسناد رسمی در سراسر ایران مراجعه کرده و اقدام به اخذ گواهی امضا نمایید.
- در مرحله بعدی می بایست به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کرده و وارد بخش اظهارنامه علامت تجاری شوید. پس از تکمیل اظهارنامه علامت تجاری باید مدارک لازم از جمله شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی، کارت بازرگانی، مجوز فعالیت و نمونه برند در سایز ۶×۶ سانتی متر را آپلود کنید. پس از طی کردن مراحل مورد نیاز، جهت ثبت اظهارنامه باید هزینههای مربوط به آن پرداخت شود. در آخر برگهای به شما نمایش داده میشود که باید آن را پرینت گرفته و به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و اقدام به تایید اطلاعات وارد شده نمایید. پس از دریافت فرم تایید اطلاعات کاربری و وارد کردن آن در سامانه، نام کاربری و رمز عبور برای شما در نظر گرفته میشود.
- بعد از اینکه اظهارنامه ثبت برند توسط سه کارشناس و رییس اداره علائم تجاری، بررسی و تایید شد. پیامکی حاوی تایید علامت تجاری برای فرد ارسال میشود. در این پروسه، باید در دو نوبت هزینهای برای روزنامه رسمی پرداخت کنید. نوبت اول پرداخت هزینه زمانی است که اداره مالکیت تقاضا ثبت برند را برای روزنامه رسمی ارسال میکند. بعد از پرداخت، حدود یک هفته بعد روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال میشود. پس از انتشار روزنامه، فرد متقاضی به مدت ۳۰ روز، فرصت دارد که نسبت به ثبت علامت تقاضا شده اعتراض نماید. در صورت نداشتن اعتراض، هزینه نوبت چاپ دوم روزنامه رسمی باید پرداخت شود.
- در مرحله آخر از ثبت کردن برند، فرد باید هر دو نوبت روزنامه رسمی به چاپ رسیده به همراه یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ده نمونه از برند را به اداره مالکیت معنوی ارائه دهد. همانطور مطالعه کردید؛ مراحل ثبت برند بسیار طولانی و پیچیده است و بههمین دلیل افرادی که مشغله کاری دارند میتوانند مراحل ثبت کردن برند را به موسسات ثبتی معتبر واگذار کنند.
مدارک ثبت برند
مدارک ثبت برند با توجه به اینکه برند مربوط به فرد حقیقی است یا حقوقی، متفاوت خواهد بود که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند شخصی(حقیقی):
- مدارک شناسایی فرد متقاضی از جمله کارت شناسایی و کارت ملی.
- اخذ گواهی امضا از دفتر اسناد رسمی.
- کارت بازرگانی.
- ارائه مجوز فعالیت.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند شرکتی (حقوقی):
- مدارک شناسایی مدیر عامل شرکت از جمله شناسنامه و کارت ملی.
- ارائه آگهی تاسیس شرکت.
- کارت بازرگانی.
- در صورتیکه ثبت برند توسط وکیل یا نماینده قانونی شرکت انجام شود؛ ارائه مدارک نماینده قانونی نیز الزامی است.
توجه داشته باشید در صورتی که علامت تجاری بهصورت فارسی باشد؛ نیازی به کارت بازرگانی نیست و میتوان با داشتن مجوز تأسیس تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی یا هر مجوزی که فعالیت شما را نشان دهند، برند را ثبت نمود. اما در صورتیکه علامت تجاری انتخابی بهصورت لاتین باشد؛ حتما نیاز به کارت بازرگانی است.
تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت
برخی از افراد تصور میکنند که ثبت علامت تجاری و ثبت شرکت یکی است. در حالیکه این دو با هم بسیار متفاوت هستند. ثبت برند و ثبت شرکت از نظر نوع کارکرد، امور مالیاتی، مراحل ثبت و مزایای قانونی با هم تفاوتهای زیادی دارند که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم.
محدودیت در ثبت برند
انتخاب طرح، علامت و نام برند دارای محدودیتهایی است که اگر به آنها توجه نکنید؛ مطمئنا مراحل ثبت کردن برند طولانیتر میشود. از جمله محدودیتها جهت ثبت برند شامل موارد زیر است:
- برای ثبت برند امکان استفاده از نمادهای دولتی و هلال احمر وجود ندارد.
- استفاده از پرچمهایی که مربوط دولت و کشور ایران در گذشته باشد نیز مجاز نیست.
- استفاده از کلماتی چون ایران و دولتی و غیره در انتخاب نام برند امکان پذیر نیست و برای شما دردسرساز میشود.
- همچنین امکان ثبت برندهای معروف وجود ندارد.
توجه داشته باشید که هدف از ثبت کردن برند؛ جلوگیری از تکرار برندهای استفاده شده است. درواقع شما باید از علامت تجاری استفاده کنید که قبلاً به ثبت نرسیده باشد تا مشتریان بتوانند محصولات شما را از سایر رقبا تشخیص دهند.
مشاوره تخصصی در زمینه ثبت برند و ثبت شرکت
در این مقاله به مراحل ثبت برند و مزایای آن اشاره کردیم. الی ثبت با ۱۵ سال سابقه در زمینه ثبت برند، ثبت شرکت، اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت خدمات باکیفیتی را به مشتریان گرامی ارائه میدهد. جهت مشاوره تخصصی در زمینه مراحل ثبت کردن برند و شرکت، ثبت تغییرات شرکت و اخذ رتبهبندی شرکت به آدرس اینترنتی https://elisabt.ir/ مراجعه کرده و یا میتوانید از طریق شماره 02126710646 با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید.
