آموزش فروش بیشتر به کمک سئو سایت و GA4

از بعد شیوع پاندمی کرونا، بسیاری از افراد خرید اینترنتی را تجربه کردند. راحتی خرید اینترنتی باعث شد تا بسیاری از مشاغل این روش فروش را برای فعالیت کسبوکار خود انتخاب کنند. مشتریان نیز این روش را با توجه بهراحتی بیشتر ترجیح میدهند.
همین موضوع باعث شد تا رقابت نزدیکی در بین کسبوکارها و مشاغل اینترنتی انجام شود. در گذشته وقتی که صحبت از فروش اینترنتی نبود، قواعد مختلف بازاریابی را تدریج میکردند. حال به انواع دوره آموزش GA4 و دوره سئو سایت برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ ارائه میشود. در ادامه قصد داریم به شما نشان دهیم که چطور با کمک ابزارهایی همانند GA4 و سئو میتوانید فروش بیشتر داشته باشید.
سئو سایت چیست؟
سئو سایت چیست؟ شاید این اولین سؤالی باشد که در ابتدا ذهن شما را درگیر کند. سئو یا همان SEO مخفف عبارت search engine optimization است. ترجمه این عبارت، بهینهسازی موتورهای جستجو میشود. در حقیقت تمامی سایتها به دنبال آن هستند که بر اساس کلمات کلیدی مختلف، در بین نتایج جستجو گوگل در رتبه بالاتری قرار بگیرند. برای این کار باید یک سری قوانین و اصول را رعایت کنید. این قوانین و اصول، یک مجموعه با نام سئو سایت را تشکیل میدهند. این سادهترین تعریفی است که میتوان برای سئو ارائه کرد. با کمک سئو شما میتوانید کاری کنید که سایت شما در صفحه نتایج جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد.
دنیای کسبوکار امروز، دیجیتالی است. پس برای بازاریابی هم باید از سیستم دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. یکی از قواعد دیجیتال مارکتینگ، مخصوصاً برای سایتهای فروشگاهی، موضوع سئو است. در بازاریابی همه به دنبال بهتر و بیشتر دیدهشدن هستند. همه میخواهند تا بهتر و بیشتر دیده شوند. همانطور که افراد از تابلوهای بیلبورد در خیابانهای پرتردد برای تبلیغات استفاده میکنند تا بهتر دیده شوند، با کمک سئو نیز کار میکنید تا بهتر و بیشتر دیده شوید. پس سئو سایت بهصورت مستقیم به بیشتر دیدهشدن شما کمک میکند.
GA4 چیست؟
GA4 در حقیقت همان گوگل آنالیتیکس نسخه قدیمی است؛ اما قابلیتهای جدید و خاصی را به آن اضافه کردهاند. اگر سئوکار هستید، حتماً میدانید که گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار مهم برای کار شما محسوب میشود. در حقیقت مهمترین ابزار کار سئوکار، همین گوگل آنالیتیکس خواهد بود.
حال تصور کنید که GA4 قابلیتهایی بیشتر از گوگل آنالیتیکس هم دارد، چقدر میتواند به درد سئوکار بخورد. GA4 در حقیقت مخفف google analytics 4 است که آن را بهصورت مختصر با نام GA4 میشناسند. این نسخه با نسخه قبلی خود یعنی universal، تفاوتهای بسیاری دارد. در حال حاضر GA4 را بهعنوان نسخه آزمایشی ارائه کردهاند. پس هنوز کاربران میتوانند از نسخه یونیورسال هم استفاده کنند.
گوگل آنالیتیکس هر روز پیشرفت میکند. پیشرفت این ابزار در جهت کمک به سئوکار برای جذب مخاطب ارگانیک و در نتیجه فروش بیشتر خواهد بود. به همین خاطر است که میگوییم با کمک GA4 میتوانید به افزایش فروش خود کمک کنید. GA4 قابلیتهایی بیشتری در مقایسه با نسخه قبلی دارد که همین قابلیتهای جدید باعث افزایش فروش سایتهای فروشگاهی میشوند. GA4 بهصورت کامل بر پایه رویدادها ساخته شده است.
در این نسخه از GA میتوانیم شاهد انعطافپذیری بیشتری در مقایسه با نسخههای قبلی باشیم. در این نسخه دیگر نیازی به category، labe و همچنین action نیست. در این نسخه بهجای آنها میتوانید از پارامترهای دلخواه استفاده کنید. در نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس، فقط کاربر ویژه میتوانستند دادهها را به bigquery تبدیل کنند. این در حالی است که این قابلیت در نسخه جدید GA4 برای تمام کاربران بهصورت رایگان انجام میشود.
در نسخه GA4 میتوانید از اندازهگیری پیشرفته یا همان enchaned measure استفاده کنید. این نسخه قادر است تا یک سری از رویدادها را بعد اتصال خودکار و بدون نیاز به برنامهنویسی و گوگل تگ منیجر، ردیابی کند. بازدید از صفحه، میزان دیدهشدن یک ویدئو، کلیک روی لینک خروجی، میزان دانلود فایلها، تعداد اسکرولها و ... تمامی آنها میتوانند شامل این رویدادها باشند.
اگر یادتان باشد، analysis hub در نسخه ga360 برای برخی کاربران فعال بود. این در حالی است که این قابلیت در نسخه GA4 برای تمام کاربران فعال است. در GA4 اگر دادهها را بهصورت دستی پیکربندی کنید، بعد 14 ماه منقضی خواهند شد. این تغییر برعکس نسخه یونیورسال است. در این نسخه دادهها بههیچوجه منقضی نمیشوند و تاریخ مصرف ندارند. البته قابلیتهای دیگری نیز به GA4 اضافه شده که آن را به یک ابزار عالی تبدیل میکند.
چطور آموزش GA4 و سئو سایت به افزایش فروش کمک میکند؟
در بخشهای قبلی بهصورت کامل در خصوص سئو سایت و همچنین آموزش GA4 صحبت کردیم. حال شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چطور این دو ابزار بهصورت مستقیم روی افزایش فروش تأثیر میگذارند؟ GA4 و حتی نسخههای قبلی گوگل آنالیتیکس، رفتارهای کاربران را روی سایت شما بررسی میکنند. بهاصطلاح با کمک این ابزار شما میتوانید کاربران خود را «ترک» یا همان TRACK کنید. ردیابی کاربران به شما این امکان را میدهد تا متوجه شوید بیشترین علاقه آنها به چه زمینهای است.
رفتارشناسی کاربران میتواند بهصورت مستقیم باعث افزایش فروش محصولات و خدمات شما شود. بهاینترتیب میتوانید با کمک سئو سایت، مخاطبان هدف را جذب کنید و با کمک گوگل آنالیتیکس، رفتار آنها را بررسی نمایید. در نهایت با کمک آمار و ارقامی که گوگل به شما نمایش میدهد، میتوانید به نتیجهگیری عالی برای بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود برسید.
ایجاد قیف فروش با ابزارهای سئو
قیف فروش یک اصطلاح بازاریابی بسیار رایج در دنیای مارکتینگ است. جالب اینجاست که اصطلاحات مارکتینگ را میتوان در دیجیتال مارکتینگ هم سازگار کرد. قیف فروش به شما میگوید که تعداد بسیاری مخاطب کالا و خدمات شما هستند؛ اما فقط تعداد محدودی خرید را انجام میدهند.
در گام اول باید بهترین خریداران را پیدا کنید. این کار را در دنیای دیجیتال مارکتینگ میتوانید با سئو هدفمند داشته باشید. برای مثال در صورتی که خدمات یا محصول شما بهصورت محلی عرضه میشود، باید به فکر بهبود سئو محلی خود باشید. باید کلمات کلیدی که مخاطبان هدف شما ممکن است سرچ کننده را پیدا کنید. سپس آنها را تحلیل کرده و در همان رابطه طول محتوا انجام دهید. به این ترتیب میتوانید اولین گام در قیف فروش را داشته باشید و مخاطبان هدفمند جذب کنید.
در مرحله بعدی باید جریانهای ورودی را ایجاد کنید. برای این کار نیاز به تولید محتوا هدفمند خواهید داشت که بخشی از وظایف سئوکار است. حتی در آژانسهای حرفهای همانند آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، تمامی اینها بهصورت پکیج کامل ارائه میشوند.
تعامل و ایجاد پیشنهاد ویژه برای خرید نیز جزو مراحل سوم و چهارم قیف فروش هستند. این مراحل نیز بخشهایی از سئو سایت محسوب میشوند. البته که طراحی سایت نیز در این بخش میتواند تأثیرگذار باشد. همچنین باید استراتژیهای فروش مخصوص به خود را داشته باشید. در نهایت باید رفتار مخاطبان و کاربران خود را بهصورت کامل تجزیه و تحلیل کنید. این تجزیه و تحلیل با کمک GA4 انجام میشود و میتوانید کاربران خود را ردیابی کنید. در نهایت تمامی این مراحل منجر به افزایش فروش شما میشود.
خب دوستان متوجه شدیم که با کمک ابزارهایی همانند GA4 و سئو سایت میتوانید تمامی قواعد قیف فروش را در دیجیتال مارکتینگ اجرا کنید. پس این ابزارها، ابزارهای کاری شما در دیجیتال مارکتینگ خواهند بود.
