زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آیا برای حذف عینک محدودیت سنی وجود دارد؟

آیا برای حذف عینک محدودیت سنی وجود دارد؟

آیا برای حذف عینک محدودیت سنی وجود دارد؟

عینک یکی از وسایل مورد استفاده برای کمک به چشماهایی با نمره بالا و ضعیف می باشد که می تواند دوربینی و یا نزدیک بینی افراد را برطرف کند. افراد بسیاری هستند که علاقه مند به استفاده از عینک نبوده و با آن راحت نیستند. اما سوالی که وجود دارد این است که در هر سنی می توان استفاده از عینک را حذف کرد و برای حذف آن محدودیت سنی وجود ندارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله برای حذف عینک محدودیت سنی وجود دارد. و سوال دیگر اینکه کدام سن مناسب برای حذف عینک می باشد؟

در این گزارش کارشناسان ما در مجموعه کلینیک بینایی دکتر پورمازار شما عزیزان را با سن مناسب حذف عینک بیشتر آشنا خواهند کرد. با ما تا انتهای این گزارش همراه باشید.

سن مناسب برای حذف عینک

محدودیت سنی در حذف عینک

برای اینکه عمل حذف عینک را انجام دهید، باید حداقل 18 سال سن داشته باشید. در حقیقت سنین 18 تا 21 سال بهترین سن برای انجام این عمل است. دلیل تعریف این حداقل سن به اثبات عیب های انکساری چشم بر می گردد.

چرا که ممکن است پس از عمل لیزر نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات چشم شرایط بدتری پیدا کنند. اما برای اینکه بهترین عمل چشم را تجربه کنید، نیاز دارید تا یک سال قبل از عمل حداقل دو بار معاینه شوید. اما به جز سن شروط دیگری نیز برای انجام این عمل لازم است از جمله:

  • عدم بارداری (بارداری باعث می شود که تغییراتی هورمونی در بدن را شاهد باشیم)
  • عدم وجود سابقه مبتلا شدن به بیماری های چشمی در خانواده فرد
  • عدم سابقه ابتلا به بیماری های چشمی در خود فرد
  • یک نسخه ثابت درجه چشم در طول سال (عدم تغییر آن)

محدودیت سنی برای عمل لیزیک چقدر است؟

گرچه بهترین سن برای عمل لیزر چشم 18 الی 21 سالگی است اما افراد می توانند در هر سنی با رعایت بعضی موارد نسبت به این عمل اقدام کنند. اگر متخصصی متوجه شد که در طول یکسال اخیر تغییری در شماره چشم فرد ایجاد نشده است، می تواند دستور به انجام عمل لیزر دهد.

اما به طور کلی برای افرادی که نزدیک بین هستند، سن قبل از 40 سالگی و برای دوربین ها پس از 40 سالگی بهترین سن برای عمل است. برای آستیگماتیسم نیز عمل در هر سنی مناسب می باشد. در ادامه این عمل را برای هر محدوده سنی بررسی می کنیم.

شرایط عمل لیزیک چشم در سنین مختلف

آیا عمل جراحی لیزر چشم برای کودکان مناسب است؟

حقیقت این است که عمل حذف عینک طبی برای کودکان توصیه نمی شود. البته در برخی شرایط خاصی که بیماری وجود داشته باشد پزشک ممکن است تصمیم به انجام عمل لیزیک چشم بگیرد. دلیل این محدودیت به رشد کودکان بر می گردد.

چشم نیز مثل سایر اعضای بدن در سنین مختلف کودکی رشد می کند. اگر عمل لیزر در کودکی انجام شود احتمالا کودک به برخی از عمل های اصلاحی نیز در آینده نیاز پیدا خواهد کرد. موضوع دیگر در مورد این جراحی برای کودکان به احتمال بی قراری آنها در حین عمل بر می گردد که پزشک را مجبور می کند تا از آرامبخش های قوی استفاده کند.

با توجه به محدودیت هایی که گفته شد، بسیاری از پزشکان جز در موارد خاص عمل حذف عینک را توصیه نکرده و انجام نمی دهند. حتی برای کودکانی که به تنبلی چشم مبتلا هستند از راهکارهای دیگری استفاده می شود از جمله: بستن یک چشم، استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی. پزشکان اگر از این روش ها نتیجه مورد نظر را دریافت نکنند، ممکن است عمل لیزر چشم را به عنوان یک روش جایگزین در نظر بگیرند.

آیا عمل حذف عینک در سن نوجوانی توصیه می شود؟

نوجوانی نیز سن مناسبی برای حذف عینک محسوب نمی شود. در این سن افراد مرحل بلوغ خود را پشت سر می گذارند و سرعت رشد بدن آنها چندین برابر دوران کوردکی افزایش پیدا می کند. علاوه بر رشد بدن و صورت، تغییرات هورمونی نیز ممکن است تداخلاتی برای عمل لیزر ایجاد کند.

پس به طور کلی عمل لیزر چشم برای نوجوانان زیر 18 سال توصیه نمی شود. اگر در شرایطی پزشک تصمیم به انجام این عمل برای یک نوجوان 12 تا 18 ساله بگیرد همانند دوره ی سنی کودکی، فرد به عمل های اصلاحی بعدی نیز نیاز پیدا خواهد کرد.

عمل لیزیک در سن میانسالی

بهتر است تا جوان هستید و در سنین زیر 40 سال قرار دارید زیر نظر متخصص این عمل را انجام دهید. چرا که با گذشت زمان و ابتلا به پیر چشمی احتمالا عمل لیزیک کمی سخت خواهد شد.

پیرچشمی به این معناست که چشم ها نمی توانند بین اجسامی که در فاصله دور قرار گرفته اند با اجسام نزدیک تمایز قائل شوند. میانسالانی که به بیماری پیرچشمی مبتلا شده اند باید از درمان های دیگری استفاده کنند که یکی از آنها درمان تک چشمی است.

در این روش یک چشم برای مشاهده دور اصلاح می شود و چشم دیگر برای مشاهده نزدیک جراحی می گردد و پس از گذشت مدت زمانی، مغز خود را با شرایط هر دو چشم تطبیق می دهد. البته در این درمان به شکل مکمل از لنزهای تماسی و یا عینک نیز استفاده می گردد. از روش های دیگر درمان جایگزین باید به روش کاشت لنز، کراتوپلاستی و... نیز نام برد.

سن مناسب برای انجام عمل لیزیک چشم

آیا حذف عینک محدودیتی برای سالمندان دارد؟

سالمندان نسبت به سایر گروه ای سنی احتمال بیشتری دارد تا به انواع بیماری های چشمی مبتلا شده باشند. اب مروارید یکی از این بیماری ها است که شرایط را برای عمل لیزیک سخت می کند.

آب مروارید با تار کردن لنز طبیعی چشم باعث می شود که بینایی مختل و تار شود و به مرور قدرت بینایی کمتر و کمتر گردد. در سالمندان نیز توصیه می شود از روش های جایگزین به جای لیزیک استفاده شود که یکی از آنها جراحی کاتاراکت است که در آن لنز مصنوعی به جای لنز طبیعی چشم فرد کار گذاشته می شود.

سخن پایانی

در این گزارش سعی کردیم تا شما عزیزان را با روش های حذف عینک و همینطور محدودیت هایی که برای حذف عینک و انجام عمل لیزیک چشم در سنین مختلف وجود دارد، بیشتر آشنا کنیم.

این نکته را هم نباید فراموش کنید که برای حذف عینک و یا انجام عمل لیزیک و لازک چشم و درمان هر نوع بیماری چشمی باید از پزشک متخصص چشم مشورت بگیرید و تحت نظر متخصص چشم پزشکی باشید.

دکتر رضا پورمازار از متخصصین چشم در تهران هستند که در کلینیک چشم بینایی (www.binaii.com) ایشان تمامی خدمات از جمله درمان آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه (گلوکوم)، جراحی لیزیک و لازک چشم، تزریق فیلر و بوتاکس، مجاری اشکی و جراحی زیبایی چشم (بلفاروپلاستی) با دقت بسیار بالایی توسط تیم مجرب نیز انجام می پذیرند.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. لیلی امیدی در 20 مرداد 1402
    با سلام من متولد 1 تیر 62 هستم چشمام نزدیک بین هست درجه چشمام نمیدونم تو یک سال تغییر کرده یا نه اخه مراجعه نکردم و همون عینک رو استفاده میکنم خواستم ازتون بپرسم میتونم عمل برداشت عینک انجام بدم در ضمن آستیگمات هم هست
    پاسخ