زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که آلودگی هوا بر سلامت پوست انسان تاثیرگذار است. در واقع مواد شیمیایی و آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارند، در اثر قرارگیری و برخورد روی پوست انسان باعث آسیب‌های مختلفی می‌شوند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، افرادی که در مناطقی با آب و هوای تمیز زندگی می‌کنند، پوست سالم تری نسبت به بقیه افراد دارند. از این رو، در این مطلب قصد داریم تا شما را با تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو آشنا کرده و همچنین بیان خواهیم کرد که چگونه می‌توانید با انجام چند کار ساده، میزان اثر گذاری آلودگی هوا بر پوست و مو خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

روش‌هایی برای عوارض ناشی از آلودگی هوا بر پوست

در صورتی که به واسطه قرارگیری در شرایط آب و هوایی آلوده با مشکل نفوذ مواد شیمیایی و آلاینده‌های مضر به لایه‌های پوست مواجه شوید، با گذر زمان آلودگی هوا باعث می‌شود تا پوست شما کدر شود. علاوه بر این مسئله، ممکن است به واسطه این اتفاق با مشکلاتی چون بروز آکنه و التهاب پوستی مواجه شوید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مواد آلاینده موجود در هوا به قدری کوچک هستند که به راحتی باعث منافذ پوستی خواهند شد. همچنین لازم به ذکر است، هیدروکربن‌هایی که در گازهای خروجی از اگزوز خودرو خارج می شوند، چربی دوست هستند و به همین دلیل می‌توانند به راحتی از فضای پر از چربی بین سلول‌های پوست رد شده و از این طریق بر سلامت پوست و مو شما اثر گذار باشند.

اگر به هر دلیلی پوست و مو شما در برابر آلودگی هوا قرار گیرد، با گذشت زمان با مشکلات مختلفی مواجه خواهید شد که در بخش‌های بعدی به صورت کامل در مورد این عوارض صحبت خواهیم کرد. با این حال، نیاز است تا پیش از بررسی عوارض آلودگی هوا بر روی پوست و مو، در مورد راه‌های محافظت از پوست در برابر آلودگی اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

راه‌های محافظت از پوست در برابر آلودگی

روش‌های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن می‌توانید از پوست خود در برابر آلودگی و مواد آلاینده حفاظت کنید. اگر بخواهیم شما را با این روش‌ها آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده از اسکراب

اگر نمی‌دانید که اسکراب چیست؟ باید گفت که این دسته از محصولات نوعی لایه بردار هستند که استفاده از آن‌ها یکی از ساده ترین روش‌ها برای مراقبت از پوست است. استفاده از اسکراب و پاکسازی پوست کمک می‌کند تا آلودگی‌های سطح پوست از بین رفته و منافذ پوستی به شکل عمیق تری تمیز شود.

2. مصرف ویتامین B3

در صورتی که ویتامین B3 در دوزهای 500 تا 750 میلی گرم را در طول روز مصرف کنید، می‌توانید به سلامت پوست و مو خود کمک کرده و آسیب وارده به سلول‌های پوست را کاهش دهید. این ویتامین به نحوی است که از پوست و مو در برابر آسیب‌های وارده شده حفاظت می‌کند و باعث ترمیم پوست می شود.

3. استفاده از آنتی اکسیدان

مصرف آنتی اکسیدان‌ها نیز روش دیگری است که از طریق آن می‌توانید تاثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش دهید. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شود تا از پوست انسان در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت شود.

4. استفاده از مرطوب کننده

کاهش عوارض آلودگی هوا بر پوست

اگر قصد دارید تا میزان تاثیر آلودگی هوا را روی پوست و مو به طرز چشمگیری کاهش دهید، نیاز است در زمانی که قصد دارید تا به بیرون از خانه بروید، از محصولاتی چون مرطوب کننده‌ روی پوست استفاده کنید. مرطوب کننده به شکل محافظ روی پوست قرار می‌گیرند و از ورود آلودگی‌ها به منافذ پوستی جلوگیری خواهد شد. از دیگر مزایا استفاده از مرطوب کننده‌ها می‌توان به تقویت پوست و جلوگیری از خشکی پوست اشاره کرد.

5. شستشوی پوست پس از وارد شدن به خانه

به منظور محافظت از پوست تان پیشنهاد می‌شود که هر بار که از خانه به بیرون می‌آیید، پس از بازگشت از بیرون حتما پوست خود را شستشو دهید. به منظور انجام این کار نیاز است تا از یک شوینده ملایم و مناسب استفاده کنید. البته موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که شوینده‌های قوی و محصولاتی که عطرهای مصنوعی دارند به منظور شستشوی روزانه مناسب نیستند چرا که استفاده از آن‌ها باعث افزایش حساسیت و تحریک پوست خواهد شد.

6. مصرف پروبیوتیک ها

شما می‌توانید به منظور کاهش اثر آلودگی هوا روی پوست از پروبیوتیک‌ها به صورت روزانه استفاده کنید. در صورتی که از آن استفاده کنید، این دسته از محصولات روی میکروبیوم پوست اثر گذار بوده و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

7. نوشیدن آب

به صورت کلی، سلول‌های بدن به نحوی هستند که مصرف آب باعث می‌شود تا عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کند. نوشیدن مداوم آب و مایعات در طول روز باعث می‌شود تا پوست ما در برابر آلودگی هوا و اشعه‌های مضر نور خورشید حفاظت شود و همچنین سموم بدن به بهترین شکل ممکن دفع شود.

عوارض آلودگی

پس از آن که شما را با نحوه محافظت از بدن در برابر آلودگی‌های هوا آشنا کردیم، حال نیاز است تا در مورد عوارض آلودگی بر پوست آشنا کرده و در مورد هر یک از این عوارض اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم. از مهم ترین این عوارض، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اگزمای پوستی

ایجاد اگزما یک اختلال پوستی است و در صورتی که این بیماری عود کند، با خارش شدید همراه خواهد شد. از این رو، قرارگیری در آلودگی هوا باعث بروز مشکلاتی چون اگزمای پوستی خواهد شد.

2. کهیر

کهیر در اثر قرارگیری پوست در معرض آلودگی‌ها و مواد خاص ایجاد می‌شود. از مهم ترین مواد آلوده کننده که باعث ایجاد کهیر می‌شود، می‌توان به اوزون و نیتروژن دی اکسید اشاره کرد. از دیگر محرک‌هایی که باعث ایجاد کهیر می‌شود، می‌توان به موی بدن حیوانات، نور خورشید، غذاهای خاص، نیش حشرات، بعضی از داروها و... اشاره کرد.

3. پیری زودرس

در کنار این که انجام کارهایی چون سیگار کشیدن باعث پیری زودرس می‌شود، مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض آلودگی نیز باعث پیری پوست و بروز مشکل برای لکه‌های رنگدانه و ایجاد چین و چروک روی پوست خواهد شد.

4. آکنه

تحقیقات متعددی در مورد ارتباط بین آلودگی‌ها و آکنه التهابی صورت گرفته است که پوست انسان در مواجه با قرارگیری در برابر آلاینده ها، با ایجاد آکنه مواجه خواهد شد. همچنین، علائم بروز این مشکل در صورت قرارگیری در برابر آلودگی هوا به صورت مداوم تشدید خواهد شد.

5. ریزش مو

یکی دیگر از تاثیرات آلودگی هوا، ریزش مو است. در واقع قرارگیری مداوم در برابر آلودگی هوا باعث می‌شود تا پروتئین‌هایی که به منظور رشد و رویش مو تاثیر گذار هستند از بین خواهند رفت و با بروز این مشکل فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند و دیگر قادر به رشد نخواهند بود.

6. خشکی مو

کاهش عوارض آلودگی هوا بر مو

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در اثر قرارگیری روزانه مو با ذرات آلاینده هوا و آلودگی‌ها با مشکلاتی چون خشکی، کدر شدن و شکنندگی مو مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که در کنار پوست، باید از مو نیز در برابر آلودگی‌ها حفاظت کنید تا از این طریق کمک کنید تا سلامت مو شما به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

با توجه به موارد گفته شده، برای جلوگیری از این عوامل شما باید به پوست خود رسیدگی کنید. نکته قابل توجه در این است که حتما از محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت استفاده کنید. در این غیر اینصورت پوست و مو شما به مرور زمان آسیب می بیند. از این رو، اگر به دنبال محصولات مراقب از پوست و مو با جنس مرغوب و اصل هستید ما به شما فروشگاه اینترنتی فوراور کالا را معرفی می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه به نشانی https://www.foreverkala.com/ مراجعه نمایید.

 

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود