زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تغذیه برای جبران خود ارضايی چی بخوریم؟

تغذیه برای جبران خود ارضايی چی بخوریم؟

تغذیه برای جبران خود ارضايی چی بخوریم؟

خودارضایی. عملی که خیلی از مردم انجام میدن، اما تعداد کمی می‌خوان در موردش واضح صحبت کنن. اما حقیقت اینه که می تونه روی سلامتی شما تأثیر بذاره . مخصوصا برای مردا. خیلی از مردا تعجب می کنن که آیا خوردن غذاهای مناسب می تونه به جبران مضرات خودارضایی کمک کنه. بیایید باهمدیگه ببینیم که علم در مورد این مشکل چی میگه:

آیا خودارضایی مضره؟

قبل از اینکه بریم سراغ بحث تغذیه، باید مشخص کنیم: آیا خودارضایی واقعا برای شما مضر هست یا نه؟

اثرات کوتاه مدت

اکثر متخصص ها موافق هستن که خودارضایی بیش از حد ممکنه منجر به مشکلات کوتاه مدتی مثل:

  • خستگی
  • از دست دادن انرژی
  • کاهش انگیزه
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری

این علائم اغلب در عرض چند روز پس از خودارضایی نکردن از بین می روه.

اثرات بلند مدت

توی دراز مدت، برخی تحقیقات خودارضایی رو به موارد زیر مرتبط می‌دونن: اختلال در نعوظ کاهش تعداد اسپرمعدم تعادل هورمونی خطر ابتلا به سرطان پروستاتبا این حال، شواهد برای این اثرات طولانی مدت هنوز محدود است. تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات خودارضایی بیش از حد در طول چندین دهه مورد نیاز است. در مرحله بعد، بیایید به مواد مغذی خاصی که ممکنه به مقابله با اثرات منفی خودارضایی کمک کنن نگاه کنیم.

مواد مغذی کلیدی برای انرژی از دست رفته خودارضایی

مواد غذایی مناسب خودارضایی

برخی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات ممکنه به جبران اونچه که در اثر خودارضایی مکرر از دست رفته، کمک کنه. بیایید برخی از مواد مغذی که باید روی اونها تمرکز کنیم رو مرور می کنیم.

1. روی

روی برای سلامت باروری مردان ضروریه. چندین مطالعه نشان می ده که کمبود روی با کاهش سطح تستوسترون و تعداد اسپرم ارتباط داره. از اونجایی که انزال سطح روی بدن رو کاهش می ده، دریافت روی کافی ممکن هست به جبران خودارضایی کمک کنه. غذاهایی مثل صدف، گوشت، آجیل و دانه ها سرشار از این ماده معدنی هستن.

2. ویتامین سی

ویتامین C تولید اکسید نیتریک رو افزایش می ده که به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کنه. این باعث بهبود گردش خون توی اعضای بدن. از جمله اندام تناسلی می شه. جریان خون خوب برای ایجاد و حفظ نعوظ آلت تناسلی بسیار مهمه. ویتامین C همچنین از اسپرم در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنه. مرکبات، فلفل، کلم بروکلی و کیوی گزینه های عالی با درجه ویتامین C بالا هستن.

3. ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی ممکنه به کاهش استرس اکسیداتیو به سلول های اسپرم ناشی از انزال مکرر کمک کنه. بادام، تخمه آفتابگردان، اسفناج و آووکادو مقدار زیادی ویتامین E رو تامین می کنن.

4. سلنیوم

سلنیوم یک آنتی اکسیدان دیگه که می تونه از اسپرم در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنه. آجیل برزیلی، ماهی تن، تخم مرغ و قارچ منابع عالی سلنیوم هستن.

5. لسیتین

لسیتین موجود در مایع منی به تشکیل بخش مایع اسپرم کمک می کنه. همچنین به نظر می رسه که به تنظیم سطح هورمون ها کمک می کنه. دانه های سویا، زرده تخم مرغ و تخمه آفتابگردان سرشار از لسیتین هستن. بیایید برخی از بهترین غذاهای سرشار از ویتامین و مواد معدنی را خلاصه کنیم که در صورت خودارضایی باید مصرف کنید:

  • غذاهای سرشار از این مواد مغذی
  • غذاهای غنی از روی
  • صدف
  • گوشت گاو
  • دانه کدو تنبل
  • گوشت بره
  • نخود
  • کاشوبادام هندی
  • غذاهای غنی از ویتامین C
  • میوه های خانواده مرکبات
  • فلفل دلمه ای
  • کلم بروکلی
  • توت فرنگی
  • کلم بروکسل
  • کیوی
  • غذاهای غنی از ویتامین E
  • بادام ها
  • دانه های آفتابگردان
  • اسفناج
  • آووکادو
  • کدو حلوایی
  • انبه
  • غذاهای غنی از سلنیوم
  • آجیل برزیلی
  • ماهی تن
  • تخم مرغ
  • قارچ
  • سینه مرغ
  • پنیر کوتاژ
  • غذاهای غنی از لسیتین
  • سویا
  • زرده تخم مرغ
  • دانه های آفتابگردان
  • کبد
  • حبوبات
  • بادام زمینی

همونطور که می بینید، آجیل هایی مثل بادام، تخمه آفتابگردان و بادام هندی چندین ماده مغذی کلیدی رو فراهم می کنن. میوه ها و سبزیجات مثل مرکبات، فلفل، اسفناج و قارچ هم انتخاب های خوبی هستن. در نهایت سعی کنید از یک رژیم غذایی متنوع با مقدار زیادی از این غذاها استفاده کنید. در مرحله بعد، بیایید به یک روز از غذا خوردن که شامل این غذاهای مغذی است نگاه کنیم.

تغییرات سبک زندگی که می تونه کمک کنه

تغییر سبک زندگی در ترک خودارضایی

در کنار خوردن بیشتر روی، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی مفید، ایجاد این تغییرات توی شیوه زندگی می تونه به سلامت مردانی که خودارضایی می کنن، کمک کنه:

1. استرس رو کاهش بدید

استرس مزمن روی تستوسترون، کیفیت اسپرم و عملکرد جنسی تأثیر منفی می ذاره. تمرینات آرامش بخش مثل یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق و ماساژ رو امتحان کنید. استراحت کنید و برای سرگرمی هایی که از اون ها لذت می برید وقت بذارید. اجازه نده زندگی فقط به کار تبدیل بشه.

2. بیشتر بخواب

خواب کمتر از 7 تا 9 ساعت توصیه شده در شب با کاهش تستوسترون ارتباط داره. عادات خواب مناسب مثل شب بیداری ثابت، محدود کردن زمان قبل از خواب با صفحه نمایش. سعی کنید اتاق خواب خودتون رو تاریک و خنک نگهدارید تا خواب باکیفیت تری رو تجربه کنید.

3. به طور منظم تمرین کن

ورزش منظم باعث افزایش تستوسترون، جریان خون، سطح انرژی و اعتماد به نفس می شه که همگی برای عملکرد جنسی مفید هستن. حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هایی مثل پیاده روی سریع داشته باشید.

4. الکل را محدود کنید

نوشیدن الکل باعث کاهش تستوسترون، کاهش کیفیت اسپرم و اختلال در عملکرد جنسی می شه. در کنار یک رژیم غذایی مغذی، اضافه کردن موارد سبک زندگی می تونه به کاهش اثرات خودارضایی کمک کنه.

سوالات متداول

کدوم غذاها بیشترین تعداد اسپرم را تقویت می کنن؟

غذاهای غنی از روی مثل صدف و تخمه کدو تنبل بسیار مفید هستن.میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هم به سلامت اسپرم کمک می کنن.

آیا مکمل هایی وجود داره که باید مصرف کنم؟

یک مولتی ویتامین پایه می تونه به پر کردن شکاف های مواد مغذی کمک کنه. مکمل‌های روی، ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم هم ممکنه مفید باشن.

آیا تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می تونه اختلال نعوظ رو درمان کنه؟

نه به طور مستقیم، اما می تونه به سلامت کلی و عملکرد جنسی بهتر کمک کنه.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (2)
    1. سامی در 10 آذر 1402
      همیشه بعد این کار معجون بخورید که بهترین چیز همین معجون
      پاسخ
    2. مهمان سعید در 9 آذر 1402
      چ جالب من چند وقت خودارضایی میکردم نمیدونسم با این مواد غذایی میشه جبرانش کرد البته بهترین راهش ترک خودارضایی
      پاسخ