زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چگونه یک تجربه ناخوشایند با تسمه تایم 206 به درسی ارزشمند تبدیل شد

چگونه یک تجربه ناخوشایند با تسمه تایم 206 به درسی ارزشمند تبدیل شد

چگونه یک تجربه ناخوشایند با تسمه تایم 206 به درسی ارزشمند تبدیل شد

من سپهر هستم. در بخش سوشال مدیای شرکتی تجاری کار می‌کنم و به حوزه ماشین علاقه دارم. یک روز که همراه همکارم مشغول ضبط فیلم برای رسانه شرکت بودیم، ماجرایی را تجربه کردیم که شاید برای شما هم جالب باشد؛ ترکیدن و خرید تسمه تایم 206.

تسمه تایم یکی از قطعات حساس در خودرو است که شاید خیلی‌ها از دلیل اهمیت آن باخبر نیستند. صدمه به تسمه تایم باعث می‌شود موتور آسیب ببیند. با خواندن این یادداشت بیشتر به اهمیت تسمه تایم 206 پی خواهید برد.

ماشین تسمه پاره کرده است

برای فیلمبرداری پست سوشال مدیا، ماشین یکی از همکاران را قرض گرفتیم. از شرکت بیرون رفتیم و مشغول پیداکردن لوکیشن مناسب فیلمبرداری شدیم. خیلی نگذشته بود که انگار یک نفر با سنگ به کاپوت خودرو ضربه زد و سپس ماشین خاموش شد.

چند بار استارت زدیم ولی روشن نشد. ماشین را کشان‌کشان کنار خیابان بردیم. خدا خدا می‌کردیم که مشکل از موتور نباشد. در کاپوت را که باز کردیم، لاشه تسمه تایم 206 همکار گرامی را دیدیم که اطراف موتور شرحه‌شرحه شده بود. امان از بدشانسی! خواستیم زنگ بزنیم به صاحب ماشین ولی بعد گفتیم شاید خودمان بتوانیم درستش کنیم. 

سوار ماشین شدیم و شروع کردیم به سرچ‌کردن درباره تسمه تایم. اولین مقاله‌ای که گوگل به بار آورد، علائم پارگی تسمه تایم؛ علت خرابی تسمه تایم چیست؟ بود. فهمیدیم مشکل جدی‌تر از چیزی است که بتوانیم خودمان حلش کنیم. تصمیم گرفتیم از طریق مپ نزدیک‌ترین مکانیکی را پیدا کنیم ولی بار دیگر به دیوار خوردیم چراکه نزدیک‌ترین مکانیک به ما نیم‌ساعت فاصله داشت. از این شانس نکبت خودمان را به در و دیوار زدیم تا اینکه تصمیم گرفتیم با یدک‌کش تماس بگیریم و ماشین را به مکانیکی ببریم. وقتی که رسیدیم، مکانیک جای خالی نداشت و مشغول تعمیر چند ماشین دیگر بود. 

خودرو باید به تعمیرگاه برده شود

این شد که ماشین را دم در تعمیرگاه در خیابان پارک کردیم تا تعمیرکار بیاید. ماشینی که در تعمیرگاه بود، لنت بدی را روی ماشینش بسته بود و کل دیسک و ترمز را پایین آورده بود. صاحب ماشین هم راضی نمی‌شد که پول بیشتری بدهد و می‌گفت گران است. ما از این طرف مدام می‌گفتیم آقا در مقابل تعویض مقاومت نکن؛ حداقل خودت دنبال قطعه برو و بیاور که مکانیک نصب کند. خلاصه این شد که بعد از جروبحث بسیار صاحب ماشین راضی شد خودش قطعه را بخرد.

ماشین را به سمت جایگاه بردیم. برای مکانیک تعریف کردیم که وسط خیابان ماشین ناگهانی خاموش شد. چند بار استارت زدیم، روشن نشد. کاپوت را بالا زدیم و فهمیدیم از تسمه خوردیم.

اگر ماشین تسمه پاره کند، …!

تعمیرکار مشغول دیدن خودرو و قطعات موتوری آن شد و بعد برایمان توضیح داد که شانس زیادی آورده‌ایم. اگر پشت سر هم و مداوم استارت می‌زدیم و ماشین را عصبی می‌کردیم، ممکن بود موتور خراب شود و ماشین به تعمیر موتوری نیاز پیدا کند. از این ماجرا انگشت‌به‌دهان ماندیم. 

تعمیرکار توضیح داد که تسمه را باید عوض کرد. موتور هم نیاز دارد تا چک بشود. در اکثر مواقع که تسمه خراب می‌شود، نباید خودرو را استارت زد و بهتر است آن را با هل به گوشه کناری برد. دلیل این کار این است که پاره‌شدن تسمه به خردشدن شاتون‌ها و دیگر قطعات می‌انجامد و نهایت به موتور می‌رسید.

هزینه تسمه تایم را قبل از تعویض حتماً بدانید

از او درباره قیمت قطعات سوال کردیم. ابتدا به ما گفت که قیمت قطعه در بازار خیلی متفاوت است. امکان دارد یک مغازه تسمه را ارزان به ما بدهد، یک مغازه گران‌ترین تسمه را پیشنهاد کند. این مسئله به برند قطعه، مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنید، کیفیت و خدمات آن فروشگاه بستگی دارد. مورد جالبی که به آن اشاره کرد، خرید آنلاین تسمه تایم 206 بود. تا قبل از این ماجرا ما هیچ‌کدام نمی‌دانستیم می‌شود قطعات باکیفیت را اینترنتی خرید.

از مکانیک‌کار محترم پرسیدیم آیا خودش همه می‌تواند برایمان تسمه را تهیه کند. توضیح که داد، فهمیدیم باید یک میلیون تومان برای تسمه تایم 206 هزینه کنیم. تا اینکه یکی از دوستان گفت بیایید قیمت تسمه را در فروشگاه‌های آنلاین نیز بررسی کنیم. این شد که گوشی‌به‌دست به سراغ بررسی قیمت و بهترین برندهای تسمه تایم رفتیم و فهمیدیم بهترین مدل تسمه یعنی تسمه تایم پژو 206 تیپ 5 پاور گریپ گیتس بسیار ارزان‌تر از قیمت است که تعمیرکار به ما گفت و قیمت مکانیک با قیمت سایت‌های اینترنتی بسیار متفاوت است. فهمیدیم می‌خواهد گران برایمان دربیاورد و این شد که به او گفیتم تسمه را ما بیاوریم، او نصبش را انجام می‌دهد که خدا را شکر راه آمد و گفت موردی ندارد.

چرا خودرو تسمه تایم پاره می‌کند؟

در گیرودار خرید تسمه برای خودروی همکار محترم بودیم که سوال پرتکرار ذهن‌مان را از مکانیک‌کار پرسیدیم. اینکه تسمه تایم چرا خراب می‌شود؟

برایمان توضیح داد که خرابی تسمه تایم علت‌های مختلفی دارد. احتمالاً همکار گرامی آن را دیر عوض کرده است. شاید هم دنده معکوس زیادی می‌رود. گاهی هم خرابی تسمه تایم ممکن است به مشکل هرزگردها بازگردد. یک احتمال دیگر هم اینکه شاید شخصی که تسمه قبلی را عوض کرده، آن را درست جا نزده است. درواقع خودرو به خودرو تفاوت دارد و این مسئله به کیفیت رانندگی افراد، کیفیت قطعه، تعمیرگاه تعویض و نصب قطعه، مدت زمان استفاده از قطعه و سرویس دوره‌ای خودرو وابسته است.

تعمیرکار در ادامه پیشنهاد کرد که همکارمان بگوییم این بار به خوبی تمام شد و موتور خودرو آسیبی ندیده است. زمان‌های دیگر ممکن است همین‌قدر خوش‌شانس نباشد. 

ایستگاه پایانی؛ همکار محترم ماجرا را فهمید

تعمیرکار خیلی با ما راه آمد. لاشه تسمه تایم ماشین را جمع کرد، نگاهی به موتور انداخت و بعد هم تسمه تایم با قیمت خوب سفارش داد.

داستان پاره شدن تسمه 206 به‌عنوان یک ماجرای ناخواسته به فرصتی تبدیل شد برای یادگیری و آگاهی ما درباره نگهداری و مراقبت از ماشین. طوری‌که اکنون با اطمینان بیشتری به اهمیت دقت در انتخاب قطعات و انجام تعمیرهای خودرو در زمان مناسب پی برده‌ایم، تجربه‌ای که مطمئناً در آینده به کارمان خواهد آمد.

مخلص کلام اینکه به شرکت که برگشتیم، ماجرا را که برای همکار محترم تعریف کردیم، ریلکس و آرام گفت: با یک جوراب زنانه تسمه را می‌بستید، کار جمع بود!»

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود