اتوماسیون بازاریابی ایمیلی و پیامکی برای ووکامرس؛ روشی برای افزایش فروش در فروشگاه آنلاین شما

بر طبق آمارهای حوزه تجارت الکترونیک، بازاریابی ایمیلی و پیامکی یکی از موثرترین روشها در افزایش مشتری و فروش برای فروشگاههای آنلاین محسوب میشود که نرخ تبدیل بالایی به کسب و کارهای این حوزه عرضه میکند.
از آنجایی که این نوع بازاریابی بیشتر به مشتریان بازگشتی یا همان مشتریان فعلی مربوط است تا مشتریان جدید، باید تفاوت میان این دو عبارت را در حوزه بازاریابی بدانید.
مشتریان جدید یا مشتریان بازگشتی؛ کدام مهمتر است؟
این موضوع که «آیا بهتر است تمرکزمان را بر روی جذب مشتریان جدید بگذاریم یا بازگرداندن مشتریان فعلی»، یکی از مباحث مهم بازاریابی در حوزه تجارت الکترونیک محسوب میشود. مشتریان بازگشتی، در واقع اصطلاحی است که آن دسته از مشتریان را در بر میگیرد که قبلا از فروشگاه ما خرید کردهاند و مجددا برای خرید به سایت ما مراجعه میکنند. بر طبق گزارشی که در سال ۲۰۲۴ منتشر شده، مشتریان بازگشتی ۶۷٪ بیشتر از مشتریان جدید خرید میکنند.
درآمد مکرر، زمانی اتفاق میافتد که شما به جای آن که یک سرویس را یک بار بفروشید شرایطی فراهم کنید که آن را به درآمد مداوم تبدیل کنید. یعنی مثلا به جای آن که مشتری یک بار از شما خرید کند و برود، برای استفاده از سرویس به طور مداوم به شما مراجعه کند. سرویسهای اشتراکی یک نمونه از درآمد مکرر به شمار میروند. این هم یک روش برای بهرهمندی از مشتریان بازگشتی است. به عنوان مثال به گزارشات زیر دقت کنید:
Adobe دریافت که از هر 10 خریدار، 7 نفر پس از حداقل سه خرید از یک برند، خود را وفادار به برند میدانند. علاوه بر این، طبق گفته Invespcro، مشتریان فعلی نیز 50 درصد بیشتر احتمال دارد که محصول جدید شما را امتحان کنند. همه اینها ثابت میکند سرمایهگذاری و تمرکز بر روی مشتریان بازگشتی، با احتمال بیشتری برای شما افزایش فروش به ارمغان خواهد آورد.
البته توجه کنید که در ابتدا باید مشتریان متعددی به سمت فروشگاه خود جذب کنید و وقتی تعداد مشتریان شما به میزان قابل توجهی رسید آن وقت بر روی مشتریان فعلی تمرکز کنید. گرچه البته نباید کمپینهای خود برای جذب مشتریان جدید را هیچ وقت به طور کامل قطع کنید.
روشهای ترغیب مشتریان فعلی به خرید بیشتر
حال که با ارزش مشتریان بازگشتی در امر بازاریابی آشنا شدید شما را با یکی از مهمترین ابزارهای جذب مشتریان فعلی برای خرید مجدد آشنا میکنیم: بازاریابی از طریق ایمیل و پیامک. از ایمیل معمولا برای جذب مشتریان حرفهایتر و پیادهسازی برنامه وفاداری استفاده میشود و از پیامک نیز برای جذب سریع و اطلاعرسانی فوری.
اما هر دوی این گزینهها، امکان خوبی برای پیادهسازی مهمترین کمپینهای استراتژی جذب مشتریان بازگشتی هستند. در ادامه ما ابزاری را به شما معرفی میکنیم که نه تنها بتوانید تمام این کمپینها را به کمک آن پیاده کنید بلکه تمام فرآیندهای این کمپینها را میتوانید خودکارسازی کنید و بدون کسب زمان، هزینه و انرژی یا جذب نیروی کار فراوان برای انجام این کارها، یک سیستم بازاریابی قدرتمند خودکار در فروشگاه آنلاین خود داشته باشید.
انواع کمپینهای بازاریابی برای مشتریان بازگشتی
- ایمیلها/پیامکهای پیگیری یا Follow-up: یکی از مهمترین روشهای بازاریابی برای مشتریان بازگشتی است. حتما پس از خرید از یک فروشگاه آنلاین، با ایمیلهایی از طرف آنها مواجه شدهاید که به طرق مختلف از شما برای خرید بیشتر دعوت کردهاند. در کشورهای پیشرفته این روش بیشتر با ایمیل انجام میشود از در کشور ما به دلایل مختلف، بازاریابی پیامکی یا حتی تلفنی رواج بیشتری یافته است.
- برنامههای وفاداری: از مشتریان خود به پاس مدت زمان آشنایی یا تعدد خریدشان قدردانی کنید و به آنها پاداشهایی برای وفاداریشان بدهید.
- پیشنهادات منحصربفرد: کدهای تخفیف اختصاصی یا دسترسی سریعتر به محصولات جدید برای مشتریان قدیمی خود فراهم کنید.
- ارتباطات منظم: با مشتریان خود از طریق خبرنامهها، پیشنهادات ویژه و خبرهای جدید به طور مستمر در ارتباط باشید تا برند خود را پیش چشم آنها نگه دارید.
- دعوت به دریافت بازخورد مشتریان: به طور فعالانه از مشتریان خود دعوت کنید تا نظرات خودشان را در ارتباط با محصولات خریداری شده و خدمات شما در میان بگذارند و از این طریق علاوه بر حفظ صمیمیت آنها را به واسطه حفظ ارزشمندیشان دلگرم کنید.
- بازیابی سبدهای خرید رها شده: آیا میدانستید شما میتوانید تا ۷۰٪ از کسانی که تا مرحله خرید پیش رفته و منصرف شدهاند را دوباره به تکمیل خرید جذب کنید. فروش آنلاین این حسن را دارد که شما میتوانید از تمام عملکردهای مشتریان مطلع شوید. هنگامی که یک مشتری تا مرحله پرداخت (افزودن به سبد خرید و کلیک روی دکمه پرداخت) رفته اما پرداخت خود را کامل نکرده، شما برایش یک ایمیل/پیامک بفرستید و مشکل را جویا شوید. آیا نیاز به راهنمایی دارد؟ حتی میتوانید یک کد تخفیف برای تکمیل خرید به او پیشنهاد دهید.
- یادآوری تمدید خودکار: در صورتی که پلن اشتراک یا عضویت میفروشید، میتوانید ایمیلها/پیامکهای خودکار برای یادآوری نزدیک شدن زمان تمدید ارسال کنید.
خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی در ووکامرس
اینها برخی از اقداماتی است که شما میتوانید برای جذب مشتریان فعلی به خرید مجدد انجام دهید. اگر از ووکامرس برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده میکنید با افزونه اتوماسیون بازاریابی، تمام این کمپینها و بسیار بیشتر از آن را میتوانید در این افزونه تنظیم و پیادهسازی کنید تا به طور خودکار اجرا شوند. یعنی شما یک بار مطابق استراتژیهای خود، سیستم را پیکربندی میکنید و دیگر کار را به آن میسپارید و همه راهکارهای بازاریابی ایمیلی و پیامکی شما به طور خودکار انجام خواهد شد.
به کمک این افزونه شما علاوه بر آنکه یک CRM پیشرفته در داخل سایت وردپرسی خود ایجاد میکنید از سرویسهای مارکتینگ و نصب افزونههای متعدد هم بینیاز میشوید. در اینجا فقط به چند مورد از فرآیندهای بازاریابی ایمیلی/پیامکی که توسط این افزونه انجام میشود اشاره میکنم:
- ایجاد ایمیلها/پیامکهای پیگیری پس از خرید (تخفیف برای خریدهای بعدی، معرفی محصول جدید و ...)
- ارسال ایمیل سالگرد خرید
- بازیابی سبدهای خرید رها شده
- ایجاد تاخیر و شرایط دلخواه برای اقدامات
- دعوت از خریدار برای ارزیابی محصول خریداری شده
- ارسال ایمیل و پیامکهای سفارشی بر اساس میزان خرید مشتری، اقلام خریداری شده، مدت زمان عدم مراجعه و ..
اینها تنها نمونههایی کوچک از امکانات افزونه است که با یک کلیک میتوانید آنها را آماده و خودکارسازی کنید. همچنین یک داشبورد تجزیه و تحلیل به همراه آمار و گزارشات کاملی از عملکرد و فعالیتهای مخاطبین سایت در اختیار شما قرار میگیرد تا بتوانید کمپینهای موفقتری بسازید.
جمعبندی
برای آنکه کمپینهای بازاریابی موفق برای افزایش فروش سایت خود اجرا کنید بهتر است به سراغ مشتریان بازگشتی بروید و به روشهای مختلف آنها را به خرید مجدد ترغیب کنید. سیستم ووکامرس، دارای قابلیتهای قدرتمندی برای بازار ایران است و اکنون شما با افزونه اتوماسیون بازاریابی میتوانید تمام سناریوهای ممکن برای اجرای متدهای بازاریابی را پیاده و خودکارسازی کنید.
نسخه بومی این افزونه در کدافزار ارایه شده و شما میتوانید برای آموزشهای بیشتر و ارتباط با فروشندگان افزونه به اسپیس این افزونه در انجمن کداسپیس مراجعه نمایید.
