زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مدیریت سرمایه چیست؟ (مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید)

مدیریت سرمایه چیست؟ مهمترین نکاتی که در بازارهای مالی باید بدانید!

مدیریت سرمایه چیست؟ مهمترین نکاتی که در بازارهای مالی باید بدانید!

شاید شما هم با مقداری، حتی اندک از سرمایه، هر روز در میان انواع مختلف بازارهای مالی سردرگم هستید. اگر نمی‌دانید که با پول خود چه کنید و به دنبال حفظ ارزش مال خود هستید، باید با مدیریت سرمایه آشنا شوید. مدیریت سرمایه یک مهارت کسب شدنی و در عین حال یک دانش ضروری برای تمام افرادی است که در حال ورود به بازارهای مالی و به دنبال کسب سود بیشتر هستند. آموختن مدیریت سرمایه در کنار داشتن دانش مربوط به بازارهای مالی می‌تواند یک تریدر تازه‌کار را به تریدری حرفه‌ای تبدیل کند. اگر هنوز با بازارهای مالی و ویژگی‌های آنها آشنایی ندارید، پیشنهاد خوبی برای شما داریم. از طریق آموزش بازارهای مالی بیتکورس می‌توانید فعالیت خود را در زمینه‌های مالی آغاز کنید. اگر هم بازارهای مالی را می‌شناسید و به دنبال کسب مهارت مدیریت سرمایه هستید، در ادامه همراه ما باشید.

مفهوم مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه یا Investment management، به فرایندی گفته می‌شود که در آن، سرمایه یا دارایی‌های شخصی یا سازمانی، با هدف رسیدن به بیشترین بازدهی و کمترین ریسک، در انواع بازارهای مالی نظیر بورس، اوراق بهادار، املاک و مستغلات و سایر منابع سرمایه‌ای به کار گرفته می‌شود.

مدیریت سرمایه در یک‌کلام، ارزیابی دارایی‌ها و نظارت بر روند تغییرات و نوساناتِ بازارهای مالی است. دانشی که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند بر اساس ترجیحات و مقتضیات خاصی که دارند، تصمیمات بهتری بگیرند و هم‌زمان با کاهش ریسک، بیشترین سود و بازدهیِ ممکن را عاید خود کنند؛ بنابراین موفقیت در مدیریت سرمایه، در گرویِ آشنایی با بازارهای مالی، توانایی تحلیل رفتار بازار، دسته‌بندی دارایی‌ها و توجه به ریسک مرتبط با انواع سرمایه‌گذاری است.

طراحی استراتژی‌های خریدوفروش در مدیریت سرمایه کاملاً شخصی هستند. این ترفندها بر اساس میزان ریسک‌پذیری شخص و حتی سن او می‌توانند متفاوت باشند. با دانستن همین موضوع می‌توانید کلاهبردارانی را که به نام آموزش، نسخه‌های همگانی برای تریدرها می‌پیچند را شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کنید.

موارد کلیدی در مدیریت سرمایه

موارد کلیدی در مدیریت سرمایه

اگر نکات ساده‌ای را دررابطه‌با مدیریت دارایی‌هایتان رعایت کنید، هم از ضرر در امان خواهید بود و هم به سود می‌رسید.

از تقسیم‌کردن منابع غافل نشوید!

در مدیریت سرمایه، شما باید منابع مالیتان را بر اساس نوع سرمایه‌گذاری تقسیم کنید. هیچ‌گاه همه‌ی سرمایه‌تان را وارد حیطه‌های خطری و با ریسک بالا نکنید. مقدار اندکی از سرمایه‌ی شما باید همواره آزاد باشد تا بتوان از آن در شرایط سخت استفاده کرد. شرایط فعلی بازار مهم‌ترین فاکتوری است که شما را در تقسیم منابعتان راهنمایی می‌کند.

سبد سرمایه‌گذاری متنوع داشته باشید.

بسیار نادر است که تریدرهای حرفه‌ای همه‌ی سرمایه‌ی خود را در یک بازار یا حتی یک کالا یا رمزارز وارد کنند. شما باید بر اساس شرایط فعلی بازارهای مختلف و سنجش نوسانات آنها، سرمایه‌تان را در میان حیطه‌هایی با ریسک‌های متفاوت پخش کنید. همچنان به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین سود صددرصدی به شما بدهد. بازارهای مالی سود و زیان را توأمان برای شما دارند.

ارزیابی مداوم و نظارت فراموش نشود.

شما باید دائماً به دارایی‌هایتان سر بزنید. بررسی مداوم و داشتن نبض تغییرات قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در جلوگیری از زیان‌های ناگهانی است. اینکه در بازه‌های خیلی طولانی تغییرات سرمایه‌تان را بررسی کنید، ممکن است شما را شگفت زده کند. نوع سرمایه‌گذاری شما (لحظه‌ای، کوتاه‌مدت، بلندمدت) مشخص می‌کند که مناسب‌ترین بازه‌ی بررسی چه مدت است، اما پیشنهاد می‌شود که این زمان، در هر حالتی، از یک هفته تجاوز نکند.

احساساتی عمل‌کردن ممنوع!

احساساتی عمل‌کردن و تصمیم‌گیری بر اساس هیجانات یکی از پرتگاه‌های بسیاری از تریدرها است. بسیارند تریدرهایی حرفه‌ای که با عجولانه و احساسی تصمیم‌گرفتن، خود را تا مرز از دست‌ دادن سرمایه پیش برده‌اند. بازارهای مالی پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارند. اینکه بر اساس اکثریت دیگر تریدرها دست به خرید یا فروش بزنید، صحیح نیست. اصول خریدوفروش خود را با یادگیری مدیریت سرمایه انتخاب کنید. پس از آن متعهد باشید تا پایان کار بر طبق همان اصول عمل کنید. معامله‌گران حرفه‌ای با نوسانات بازار همراه می‌شوند و می‌توانند آنها را در دست بگیرند.

محدوده‌ی سود و ضرر احتمالی را پیش از شروع ترید تعیین کنید.

لازم است پیش از شروع خریدوفروش حد سود و زیان موردنظر خود را مشخص کنید. این به این معنی است که اگر در طول زمان معامله، سود شما از حد مشخص شده فراتر رفت باید از معامله خارج شوید. همچنین بر اساس حد زیان تعیین شده، اگر ضرر شما از میزان مشخص شده بیشتر شد، معامله را ترک کنید. پایبندی به این اصل ساده می‌تواند سرمایه اولیه شما را در کوتاه‌مدت حفظ کرده و در بلندمدت باعث دستیابی به سودهای چشمگیر شود. در انتخاب محدوده‌ی سود و ضرر باید نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنید. یعنی باید مشخص شود که در قبال پذیرش چه مقدار از ریسک، چه مقدار از سود را پیش‌بینی می‌کنید. واضح است که هر چه این عدد کوچک‌تر باشد، معامله‌ی بهتری را در پیش خواهید داشت.

انواع مدل‌های مدیریت سرمایه

انواع مدل‌های مدیریت سرمایه

انتخاب مدل مدیریت سرمایه بستگی به مقدار سرمایه و اهداف مالی شما دارد. مدیریت سرمایه را در سه مدل کلی محتاطانه، پوشش ریسک و تهاجمی قرار می‌دهیم.

استراتژی محافظه‌کارانه یا محتاطانه

در این مدل، گردش مالی کم و سودآوری نیز به‌تبع آن کم است. استراتژی محافظه‌کارانه سود کوچک فوری دارد؛ اما درعین‌حال امنیت بالایی را برای سرمایه‌گذار ارائه می‌کند. سرمایه‌گذار در این حالت دید بلندمدت دارد و بخش بیشتر سرمایه خود را در دارایی‌های باثبات در بازارهای مالی مختلف قرار می‌دهد.

استراتژی پوششی

استراتژی پوشش ریسک در میان دو مدل محتاطانه و هجومی قرار دارد. در این مدل سرمایه‌گذار عجله‌ای برای دریافت سود ندارد. سرمایه‌گذار در مدیریت سرمایه پوششی، سرمایه خود را در سبدی متنوع قرار می‌دهد و دارایی‌های متنوعی خواهد داشت.

استراتژی هجومی

در مدل هجومی در مدیریت سرمایه، کسب سود در زمان کم اولویت سرمایه‌گذار است. این مدل نیاز به سرمایه‌گذاری با ریسک‌پذیری بالا دارد. دارایی‌هایی که سرمایه‌گذار انتخاب می‌کند معمولاً رشد قیمت‌های زیاد در مدت‌زمان کم دارند. در این استراتژی برای سرمایه‌گذار کسب سود نسبت به ایمنی اولویت بالاتری دارد.

دیدیم مدیریت سرمایه عاملی است که می‌توان به کمک آن ریسک‌ها را کنترل کرد و برای حفظ بقا در بازار تلاش نمود. به‌طورکلی، مدیریت سرمایه با افزایش سیستم‌های نظارتی بر دارایی سرمایه‌گذاری شده، می‌تواند شانس فرد سرمایه‌گذار را در کسب سود بیشتر افزایش دهد. آکادمی بیتکورس (https://bitcourse.net) گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال همراهی قابل‌اعتماد در مسیر سودآوری هستند. بیتکورس تمام تلاش خود را می‌کند تا سرمایه‌گذاران راهی پربازده و سودآور را همراه با آرامش خاطر و به‌دوراز استرس تجربه کنند. برای فراگیری تخصصی‌ترین آموزش‌های بازارهای مالی و کسب به‌روزترین دانش‌ها به بیتکورس اعتماد کنید.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود