زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

صرافی های بدون احراز هویت در سال 2024

صرافی های بدون احراز هویت در سال 2024

صرافی های بدون احراز هویت در سال 2024

بهترین صرافی بدون احراز هویت را سراغ دارید؟ اصلاً چرا احراز هویت صرافی‌ها برای کاربران ایرانی دردسر ساز شده است و صرافی‌هایی که بدون احراز هویت ارائه خدمات دارند کدام صرافی‌ها هستند و چرا این‌کار را می‌کنند؟

در این مقاله، قصد داریم ضمن پرداختن به موضوع احراز هویت در صرافی‌های ارز دیجیتال، بهترین صرافی بدون احراز هویت در سال 2024 میلادی را معرفی کرده و کلید ورود به این صرافی یا صرافی‌ها را نیز معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

چه صرافی‌هایی بدون احراز هویت هستند؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که در فضای ارزهای دیجیتال، چه صرافی‌هایی بدون احراز هویت هستند؟!

مساله این است که چیزی به اسم صرافی «بدون احراز هویت» در بازار کریپتو نداریم! همه پلتفرم‌هایی که به صورت متمرکز در حال ارائه خدمات برای ارزهای دیجیتال هستند، دارای فرایندهای احراز هویت (KYC) هستند؛ با این توضیح که این فرایندها در برخی از صرافی‌ها اجباری است و در برخی دیگر اختیاری!

به عنوان مثال، یکی از صرافی‌هایی که نه تنها احراز هویت در آن اجباری است بلکه کاربران ایرانی – با آی‌پی ایران و همین‌طور مدارک هویتی ایرانی! – قابلیت احراز هویت در آن ندارند، صرافی بزرگ بایننس (Binance) است. البته، صرافی‌هایی که فرایندهای احراز هویت در آن ها اجباری شده و دسترسی کاربران ایرانی را نیز محدود کرده‌اند، بسیار بالا است. دلیل این محدودیت‌ها هم که مشخص است: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران!

اما برخی از صرافی‌ها هم هستند که اجباری برای احراز هویت در آن‌ها وجود ندارد؛ مثل صرافی کوینکس (Coinex) یا صرافی بینگ ایکس (BingX) که دقیقاً به خاطر همین ویژگی در حال حاضر طیف گسترده‌ای از معامله‌گران ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برخی از این صرافی‌ها، در صورت تمایل کاربران، امکان احراز هویت برای ایرانی‌ها – با استفاده از کارت ملی و گواهینامه رانندگی یا پاسپورت – را نیز فراهم کرده‌اند و در برخی دیگر، کماکان کاربران مجبور هستند بدون احراز هویت ادامه فعالیت دهند.

ولی این فعالیت بدون احراز هویت چند نکته مهم دارد:

  • اول؛ فعالیت در همه این صرافی‌ها بدون احراز هویت دارای محدودیت‌هایی است
  • دوم؛ هر لحظه امکان اجباری شدن فرایندهای احراز هویت در این صرافی‌ها وجود دارد
  • سوم؛ این احتمال را باید داد که ممکن است با ردیابی آی‌پی (IP) ایران – با یا بدون احراز هویت – دارایی‌های شما در خطر باشد!

محدودیت فعالیت در صرافی‌های بدون احراز هویت اجباری

صرافی‌هایی که بدون احراز هویت نیز حاضر به ارائه خدمات به کاربران خود هستند، محدودیت‌هایی را برای این کاربران اعمال کرده‌اند. مهم‌ترین محدودیت که معمولاً در همه این صرافی‌ها می‌توان مشاهده کرد، سقف برداشت‌های روزانه است.

به عنوان مثال، در صرافی بینگ ایکس سقف برداشت‌های روزانه معادل 50 هزار تتر – معادل 50 هزار دلار – است. به علاوه، ممکن است در اهرم یا لوریج‌های معاملات فیوچرز و تنظیماتی از این قبیل نیز محدودیت‌هایی اعمال شده باشد.

امکان اجباری شدن فرایندهای احراز هویت

صرافی کوکوین (KuCoin) یکی از صرافی‌های مهمی است که جزو صرافی‌های محبوب کاربران ایرانی هم بود، اما در تاریخ 15 جولای 2023 (مصادف با 24 تیر 1402) فرایندهای احراز هویت خود را اجباری کرد.

با توجه به این‌که کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و قرار گرفتن ایران در لیست تحریم‌های OFAC امکان احراز هویت در این صرافی را ندارند، مجبور شدند دارایی‌های خود را از این صرافی خارج کنند. البته که کوکوین در آن زمان اعلام کرده بود نگهداری دارایی‌ها در این صرافی بدون احراز هویت، خطری برای ن‌ها نخواهد اما مساله این است که هیچ تضمینی برای این امر وجود ندارد!

احتمال مسدود شدن حساب کاربری و دارایی‌ها

و اما اگر بخواهیم نیمه خالی‌تر لیوان را ببینیم، واقعیت این است که حتی احتمال مسدود شدن حساب کاربری و بلوکه شدن دارایی‌های ایرانیان به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی نیز وجود دارد.

شاید شما به خاطر نیاورید ولی قدیمی‌های بازار احتمالاً هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد که در مهر ماه سال 1396، چه اتفاقی برای دارایی‌های کاربران ایرانی دوست‌دار کریپتو افتاد؛ صرافی آمریکایی بیترکس (Bittrex)، آن سال بدون هیچ‌گونه اخطاری، صرفاً به بهانه پایبندی به مقررات ایالات متحده حساب‌های کاربری ایرانیان را مسدود و کل دارایی‌های آن‌ها را بلوکه کرد! اتفاقی که هنوز هم ترتیب اثر داده نشده است!!

دقیقاً به همین خاطر است که خیلی نمی‌توان روی صرافی‌های متمرکزی که بدون احراز هویت اجباری فعالیت می‌کنند حساب باز کرد. پس چاره کار چیست؟ چاره کار استفاده از «صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال» است.

یونی سواپ؛ بزرگترین صرافی بدون احراز هویت

یونی سواپ؛ بزرگترین صرافی بدون احراز هویت

صرافی یونی سواپ (Uniswap) بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز فعال در بازار ارزهای دیجیتال است که در سال 2018 میلادی و روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است و هم اکنون جزو بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز کوین لیست شده در ماکت کپ به شمار می‌آید.

این صرافی بر اساس سازوکار قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) فعالیت می‌کند و شما می‌توانید توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 را در این پلتفرم معامله کنید.

نکته بسیار مهمی که در مورد صرافی یونی سواپ وجود دارد این است که نه تنها این صرافی، به دلیل غیرمتمرکز بودن نیازی به احراز هویت ندارد، بلکه از نظر قوانین صرافی نیز هیچ‌گونه محدودیتی برای کاربران ایرانی با آی‌پی ایران اعمال نشده و صحبت یا اشاره‌ای به محدودیت این کاربران نیز نشده است.

با این اوصاف، شما خیلی راحت و بدون نگرانی از احتمال مسدودی شدن حساب یا دارایی‌های خود می‌توانید کیف پول خود را به پلتفرم یونی سواپ متصل کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

نام صرافی

یونی سواپ | Uniswap

نوع صرافی

صرافی غیرمتمرکز (DEX)

سال راه‌اندازی

2018 میلادی

شبکه

اتریوم (ERC-20)

نیاز به احراز هویت

ندارد

کارمزد معاملات

0.3 درصد

البته، در مورد کارمزدهای صرافی یونی سواپ این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به پیاده‌سازی پلتفرم روی شبکه اتریوم، کاربران علاوه بر این 0.3 درصد کارمزد، ملزم به پرداخت گس فی (Gas Fee) نیز خواهند بود.

پنکیک سواپ؛ به‌صرفه‌ترین صرافی بدون احراز هویت

پنکیک سواپ؛ به‌صرفه‌ترین صرافی بدون احراز هویت

دومین صرافی غیرمتمرکزی که می‌تواند بهترین صرافی بدون احراز هویت برای کاربران ایرانی قلمداد شود، صرافی پنکیک سواپ (Pancakeswap) است. این صرافی در سال 2020 میلادی راه‌اندازی شده و در حال حاضر در لیست بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز کوین مارکت کپ قرار دارد.

شبکه‌ای که پنکیک سواپ روی آن راه‌اندازی شده بایننس اسمارت چین (BSC) بوده و مکانیسم اصلی این پلتفرم صرافی برای فعالیت نیز مکانیسم بازار سازی خودکار (AMM) است.

صرافی پنکیک سواپ نیز به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود نیازی به احراز هویت ندارد ولی از نظر محدودیت، این نکته را باید در نظر داشت که از مورخه 9 مارس 2022 میلادی – مصادف با 14 اسفند 1400 – دسترسی کاربران تحریم شده ایالات متحده آمریکا، که ایران نیز جزو آن‌ها است، به پلتفرم صرافی محدود شده است.

البته، برای گریز از این محدودیت‌ها کاربران ایرانی صرفاً باید – بخ روش‌هایی که خودتان بهتر می ٔانید! – آی‌پی خود را تغییر داده و سپس از پلتفرم صرافی استفاده کنند. به علاوه، به دلیل غیرمتمرکز بودن پلتفرم، امکان مسدود سازی حساب کاربری یا فریز کردن دارایی‌ها نیز وجود ندارد و نیازی نیست از این بابت نگران باشید.

نام صرافی

پنکیک سواپ | Pancakeswap

نوع صرافی

صرافی غیرمتمرکز (DEX)

سال راه‌اندازی

2020 میلادی

شبکه

بایننس اسمارت چین (BEP-20)

نیاز به احراز هویت

ندارد

کارمزد معاملات

0.25 درصد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کارمزدهای دریافتی توسط صرافی پنکیک سواپ بسیار پایین است و به همین خاطر نیز در کنار عنوان بهترین صرافی بدون احراز هویت، لقب به‌صرفه‌ترین صرافی نیز به آن داده شده است.

و اما یک نکته طلایی که بسیار بسیار اهمیت دارد:

هر دوی این صرافی‌های غیرمتمرکز و اساساً هر صرافی دیگری، برای ورود نیاز به یک نقطه دارند! یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی که بتوانید از طریق آن به پلتفرم صرافی غیرمتمرکز ورود کرده و سپس بدون احراز هویت، مبادلات رمز ارزی خود را انجام دهید. برای این نقطه ورود چه ایده‌ای دارید؟!

همتاپی؛ کلید ورود شما به دنیای صرافی‌های بدون احراز هویت

همتاپی؛ کلید ورود شما به دنیای صرافی‌های بدون احراز هویت

صرافی همتاپی (Hamtapay) در سال 1398 فعالیت خود را در حوزه خدمات متمرکز مبادلات ارزهای دیجیتال آغاز کرده و در حال حاضر، یکی از معتبرترین و بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است.

این صرافی ایرانی، در تلاش است تا با تکیه بر تیمی پویا و متخصص، بهترین سرویس‌های بومی مبتنی بر ارزهای دیجیتال را به کاربران ایرانی ارائه دهد در عین حال، در ارائه خدمات خود ‌تراز کیفیت جهانی را نیز رعایت کند.

مهم‌ترین رسالتی که همتاپی دنبال می‌کند، توسعه فناوری بلاکچین در ایران و محقق کردن خدمات بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ایرانی است و تا حدودی نیز توانسته در این مسیر موفق شود.

ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی همتاپی بسیار آسان و در عین حال سریع است. کافی است با استفاده از مدارک هویتی خود – نظیر کارت ملی – و بر اساس دستورالعمل‌هایی که در وب‌سایت صرافی آمده است، در آن ثبت‌نام کرده و با ایجاد حساب کاربری و کیف پول ارز دیجیتال خود، به راحتی به صرافی‌های متمرکز خارجی متصل شوید.

نام صرافی

همتاپی | Hamtapay

نوع صرافی

صرافی متمرکز ایرانی

سال راه‌اندازی

1398 شمسی

نیاز به احراز هویت

دارد

کارمزد معاملات

حداکثر 0.35 درصد

جمع‌بندی

احراز هویت یکی از لازمه‌های فعالیت در صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال است. آن دسته از کاربران و مخاطبین که دنبال بهترین صرافی بدون احراز هویت هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که چیزی تحت این عنوان وجود خارجی ندارد و صرفاً در برخی از صرافی‌ها، فرایندهای احراز هویت اجباری نیست!

اما در همین صرافی‌ها نیز ممکن است در آینده ای نه چندان دور احراز هویت اجباری شود (مثل صرافی کوکوین) یا حتی شاهد مسدود شدن حساب‌ّا و فریز شدن دارایی‌ها به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بایم (مثل صرافی بیترکس)! در عین حال، این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در صورت استفاده از خدمات صرافی‌های متمرکز بدون احراز هویت، با محدودیت‌هایی در خدمات مواجه خواهیم بود. محدودیت‌هایی همچون:

  • سقف برداشت‌های روزانه محدود
  • اهرم یا لوریج‌های محدود
  • محدودیت دسترسی به برخی خدمات و سرویس‌های خاص

از این رو، شاید بهتر باشد برای رهایی از احراز هویت، قید صرافی‌های متمرکز را زده و از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) اقدام به معاملات رمز ارزی کنیم. دو صرافی غیرمتمرکز بزرگ معرفی شده در مقاله عبارتند از:

  • یونی سواپ (Uniswap)؛ بزرگترین صرافی بدون احراز هویت
  • پنکیک سواپ (Pancakeswap)؛ به صرفه ترین صرافی بدون احراز هویت

اما شما برای ورود به این صرافی‌ها و در اصل اتصال به آن‌ها و استفاده از خدمات‌شان، به یک نقطه ورود نیز نیاز خواهید داشت که صرافی متمرکز ایرانی همتاپی، بهترین گزینه برای این منظور است. در متن مقاله، اطلاعات تکمیلی در خصوص صرافی‌های یونی سواپ و پنکیک سواپ و همین‌طور صرافی ایرانی همتاپی ارائه شده است.

سوالات متداول

منظور از صرافی بدون احراز هویت چیست؟

چیزی به اسم «صرافی بدون احراز هویت» در بین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال وجود ندارد. ولی در برخی از صرافی‌ها، فرایندهای احراز هویت اجباری نیست و شما بدون احراز هویت هم می‌توانید خدمات دریافت کنید.

ریسک‌های عدم احراز هویت در یک صرافی چیست؟

در صرافی‌هایی که احراز هویت اجباری ندارند، بدون احراز با محدودیت‌هایی در سقف برداشت‌های روزانه، لوریج یا خدمات مواجه خواهید بود. در عین حال، این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر لحظه امکان اجباری شدن احراز هویت یا حتی مسدودی حساب و دارایی‌ها وجود دارد!

بهترین صرافی بدون احراز هویت کدام صرافی است؟

بهترین صرافی بدون احراز هویت، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) هستند که دو مورد از بزرگ‌ترین و به صرفه‌ترین آن‌ها، به ترتیب یونی سواپ (Uniswap) و پنکیک سواپ (Pancakeswap) است.

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود