زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

برای تمدید پاسپورت چکار باید کرد؟

برای تمدید پاسپورت چکار باید کرد؟

برای تمدید پاسپورت چکار باید کرد؟

برای تمدید پاسپورت چکار باید کرد؟ اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید و یا قصد دارید برای ثبت نام لاتاری اقدام کنید خواندن این پُست را تا انتها از دست ندهید.

پاسپورت یا گذرنامه یک مدرک معتبر شناسایی هست که تمام افرادی که قصد ورود و خروج از کشورهای مختلف جهان را دارند به آن نیاز دارند. هر کشور دارای پاسپورت مخصوص به خود است و در صورت نداشتن گذرنامه شما مجاز به عبور از مرزهای بین المللی نخواهید بود. اما ممکن است به هردلیلی مانند گم شدن پاسپورت، خراب و مخدوش شدن و یا اتمام اعتبار آن مجبور به تمدید و یا تعویض پاسپورت خود شوید. در این صورت باید چه مراحلی را طی کنید و از چه طریقی اقدام کنید؟ در این مقاله پاسخ این سوال را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

تمدید پاسپورت چه مراحلی دارد؟

پاسپورت سندی معتبر و بین‌المللی است که برای سفرهای خارجی یکی از مدارک الزامی و ضروریست. هر کشور پاسپورت مخصوص به خود را دارد و اعتبار آن بسته به هر کشوری متفاوت است. در ایران گذرنامه‌ها با اعتبار ۵ ساله صادر می‌شوند. پاسپورت شما هنگام ارائه درخواست ویزا به سفارت کشور مورد نظر که قصد سفر و یا اقامت در آن را دارید و یا توسط افسر بازرسی مرزی بررسی خواهد شد و اگر اعتبار آن کمتر از 6 ماه باشد به شما اجازه عبور از مرز و ورود به کشور مقصد داده نمی‌شود.

همچنین برای بعضی اقدامات مهاجرتی مانند ثبت نام لاتاری آمریکا، داشتن پاسپورت معتبر از مدارک لازم و ضروری است. اما چه مواردی باعث می‌شود که گذرنامه شما از اعتبار خارج شده و نیاز به تعویض و یا تمدید داشته باشد؟ مواردی مانند:

  • به پایان رسیدن تاریخ انقضاء پاسپورت؛
  • گم شدن گذرنامه؛
  • خراب شدن (آسیب فیزیکی) گذرنامه؛
  • پر شدن تمامی صفحات پاسپورت؛
  • در صورت تغییر نام و نام خانوادگی شخص دارنده پاسپورت؛
  • در شرایطی که فرد درخواست تفکیک نام فرزندان از گذرنامه خود را داشته باشد.

پاسپورت

در صورت رخ دادن هریک از موارد بالا باید با همراه داشتن مدارک لازم برای پاسپورت به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و نسبت به تمدید پاسپورت خود اقدام لازم را انجام دهید. پس از مراجعه به این دفاتر و ارائه مدارک لازم و پس از تکمیل کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت هزینه مورد نیاز برای صدور گذرنامه جدید، درخواست شما ثبت و بعد از مدت زمان کوتاه یک هفته الی 10 روز پاسپورت جدید به درب منزل شما پُست خواهد شد و به دست شما خواهد رسید. در ادامه به توضیح مدارک مورد نیاز برای تمدید گذرنامه می‌پردازیم.

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت چیست؟

برای تمدید پاسپورت نیاز به مدارکی دارید که هنگام مراجعه به پلیس +10 باید آنها را همراه خود داشته باشید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • فرم درخواست تکمیل و تهیه شده از دفاتر خدمات الکترونيک؛
  • رسید پرداخت وجه مورد نیاز از طریق دستگاه کارتخوان در دفاتر پیشخوان دولت؛
  • اصل پاسپورت منقضی شده قبلی؛
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی؛
  • یک قطعه عکس جدید 4*6 مخصوص پاسپورت؛
  • اجازه محضری پدر و یا سرپرست قانونی برای افراد زیر 18 سال؛
  • اجازه محضری همسر برای متقاضیان خانم متأهل؛
  • ارائه اصل و کپی کارت پايان خدمت يا معافيت هوشمند برای آقایان بالای 18 سال (آقايان بالای ۵۰ سال نیازی به ارائه کارت پايان خدمت ندارند).

دقت کنید که عکس آقایان باید بدون کلاه، عینک و کراوات بوده و رنگ لباس و زمینه عکس متفاوت باشد و خانم‌ها باید حجاب کامل، بدون آرایش و زیورآلات، با مقنعه ساده و تیره باشند. همچنین آقايانی که دانشجو يا دانش‌آموز هستند برای خروج از کشور باید از محل تحصیل، نامه اشتغال به تحصیل دریافت کرده و به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهند.

همچنین در صورتی که خارج از ایران زندگی می‌کنید و قصد تمدید پاسپورت خود را دارید، می‌توانید برای صدور گذرنامه جدید به سفارت ایران در کشوری که در آن ساکن هستید مراجعه و یا از طریق وب سایت سفارت اقدام به تمدید کنید. مدارک لازم برای تمدید گذرنامه هموطنان مقیم خارج از کشور شامل موارد زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست صدور گذرنامه؛
  • ارائه‌ اصل گذرنامه‌ فعلی و کپی از صفحات آن، خصوصاً صفحه‌ آخرین مهر خروج؛
  • ارائه‌ اصل شناسنامه‌ ایرانی و کپی از تمام صفحات آن؛
  • عکس بیومتریک.

تمدید پاسپورت

نکته دیگر اینکه اگر پاسپورت شما گم و مفقود شده است و همچنان دارای اعتبار است، باید به اداره گذرنامه مراجعه و اعلام مفقودی کنید. اما اگر اعتبار پاسپورت مفقود شده تمام شده باشد، نیازی به مراجعه به اداره گذرنامه نیست و می‌توانید با در دست داشتن مدارک ذکر شده به پلیس +10 مراجعه و برای دریافت گذرنامه جدید اقدام کنید و پس از چند روز از طریق پُست پاسپورت خود را دریافت کنید. شهروندان خارج از کشور هم می‌توانند در صورت مفقود شدن پاسپورت خود به سفارت ایران مراجعه کنند. به خاطر داشته باشید که باید به پلیس محل سکونت خود هم گم شدن گذرنامه خود را گزارش دهید.

تمدید پاسپورت چند روز طول می‌کشد؟

بعد از انجام مراحل ذکر شده برای تمدید پاسپورت، گذرنامه شما توسط اداره پُست به درب منزل و یا آدرسی که داده‌اید ارسال خواهد شد. مدت زمان ارسال یک هفته تا 10 روز خواهد بود. این زمان برای صدور پاسپورت جدید به جای پاسپورت مفقود شده حدود 20 روز است. دقت کنید که زمان دریافت گذرنامه باید رسید تأیید که از پلیس +10 دریافت کرده اید را به مأمور پست تحویل دهید. همچنین می‌توانید وضعیت صدور گذرنامه خود را از طریق سامانه پیامکی 1100 و یا شماره گیری *110# پیگیری کنید.

محدودیت های تمدید پاسپورت

در بعضی موارد برخی افراد برای تمدید و یا تعویض گذرنامه خود دچار مشکل و محدودیت می‌شوند. از جمله افرادی که خروج آن‌ها از کشور باید با تأیید و تشخیص مقامات قضایی انجام شود، افرادی که دارای بدهی مالیاتی، حکم اجرای دادگستری و ثبت اسناد باشند و مشمولان خدمت نظام وظیفه. البته مشمولان خدمت سربازی می‌توانند با سپردن وثیقه از کشور خارج شوند. مبلغ وثیقه هم بسته به کشور مقصد متفاوت است.

در نهایت با اینکه مدت زمان صدور گذرنامه طولانی است ولی توصیه می‌کنیم اگر برای سفر عجله دارید و برای اینکه مشکلی در روند سفرتان پیش نیاید زودتر از تاریخ اتمام اعتبار پاسپورتتان برای تمدید آن اقدام کنید و پس از دریافت آن نیز، در صورت نیاز به سفر، عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایید.

امیدواریم این مطلب که از منبع letsgouni.com برای شما نگارش شده بود، برایتان مفید بوده باشد و راهنمایی های لازم را دریافت کرده باشید.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود