زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مراقبت از پوست دست و رمز و رازی که باید بدانید

کلینیک زیبایی

مراقبت از پوست دست و رمز و رازی که باید بدانید

مراقبت از پوست دست و رمز و رازی که باید بدانید

در طول روز بارها و بارها دست‌هایتان را می‌شویید و از آن‌ها کار می‌کشید، آیا به‌اندازه کافی از آن‌ها مراقبت می‌کنید؟ چقدر به دست‌هایتان اهمیت می‌دهید؟ خشکی، لکه، تیرگی و چین‌وچروک پوست دست ناشی از این است که آن‌گونه که باید به آن‌ها اهمیت نمی‌دهید.

اما، زمان آن فرا رسیده که فقط با انجام چند مراقبت آسان و راحت پوست دست‌هایتان هم مانند پوست صورت شاداب و صاف باشد. کافی است یک روتین پوستی نه چندان سخت را در طول روز رعایت کنید.

ما اینجا هستیم تا به شما درباره اهمیت مراقبت از پوست دست بگوییم و راه‌کارهای مناسب و البته مؤثر را به شما ارائه دهیم تا این عضو مظلوم بدنتان بیشتر از این آسیب نبیند.

چرا باید از دستان خود مراقبت کنید؟

در طول روز موارد و مسائل زیادی وجود دارد که می‌توانند باعث خشکی، زبری یا حساس شدن دست‌ها شوند. بد نیست آن‌ها را به خوبی بشناسید و بدانید برای مراقبت از پوست دست چه باید کرد؟

چه عواملی باعث آسیب به پوست دست می‌شوند؟

قبل از اینکه بگوییم برای مراقبت از پوست دست چه باید کرد ، به مواردی می‌پردازیم که ممکن است باعث ایجاد خشکی، ترک و آسیب‌های دیگر به پوست دستانتان شوند:

شستشوی بیش از حد

از زمان همه‌گیری کووید-19، شستشوی بیش از حد دست‌ها بیشتر شد و کم کم به یک عادت تبدیل شد. اما، همین امر باعث خشکی شدید پوست و ابتلا به اگزما و درماتیت در خیلی از افراد شده است.

صابون نامناسب

استفاده از برخی از صابون‌ها می‌توانند باعث خشکی زیاد و حساس شدن پوست دست شوند. چرا که این محصولات حاوی ترکیبات خشن و قوی هستند و قادرند رطوبت پوست را از بین ببرند.

قرار گرفتن در معرض هوای سرد

در طول تابستان و به خصوص زمستان هوای خشک و سرد می‌تواند باعث کاهش رطوبت دست و خشکی آن شود. در کل، آب و هوا نقش موثری در سلامت پوست دست ایفا می‌کند که باید آن را در نظر گرفت.

استفاده از مواد شیمیایی

ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی برای دست‌ها مضر هستند و استفاده مکرر از آن‌ها، باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد.

اهمیت مراقبت از پوست دست در چیست و چه باید کرد؟

اگر نمی‌خواهید دست‌هایتان زودتر از موعد، ظاهر صاف و روشن خود را از دست بدهند؛ توجه و مراقبت از پوست دست را در کارهای روزمره خود قرار دهید. توجه داشته باشید که شما در طول روز کارهای زیادی با دست‌هایتان انجام می‌دهید و همین کافی است تا بیشترین آسیب را به آن‌ها وارد کنید.

به همین منظور ما راه ‌های مراقبت از پوست دست را به شکل‌های مختلف ارائه کرده‌ایم تا شما را بیشتر در این زمینه آگاه کنیم:

نحوه مراقبت از پوست دست در تابستان

هر فصلی از سال با شرایط محیطی متفاوتی همراه است که می‌تواند به نوعی روی پوست شما تأثیر بگذارد. برای مثال، در تابستان با توجه به تابش نور خورشید باید حواستان به لکه‌ها و تیرگی پوست دستتان باشد. پس بیایید تا چند مورد مراقبت از پوست دست در تابستان را به شما معرفی کنیم:

دست‌ها را پس از شستن خشک کنید.

اساسی‌ترین مرحله مراقبت از پوست دست‌ها، شستن صحیح آن‌ها است. بنابراین اولین قدم این است که برای شستشوی دست‌هایتان از یک شوینده مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب‌کننده مناسب برای مراقبت از پوست دست

مرطوب‌کننده را جدی بگیرید.

مرطوب کردن منظم به حفظ ظاهر طبیعی پوست کمک می‌کند. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده بلافاصله بعد از شستن دست‌ها است. جالب است بدانید که استفاده از مرطوب کننده علاوه بر درمان خشکی پوست دست نوعی درمان شکنندگی ناخن ها نیز به حساب می‌آیند.

نحوه مراقبت از پوست دست در زمستان

آب و هوای سرد و خشک زمستان بیشترین تأثیر را روی پوست به خصوص پوست دست می‌گذارد. از این رو اهمیت توجه و نگهداری از پوست دست در این فصل دو چندان خواهد شد. در ادامه چند روش را برای جلوگیری از خشکی دست‌ها و مراقبت از پوست دست در زمستان را به شما ارائه می‌کنیم:

استفاده از لایه‌بردار 

لایه‌برداری دست‌ها، سلول‌های مرده از لایه بالایی پوست را حذف می‌کند و آن را صاف‌تر نشان می‌دهد. بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های دست حاوی لایه‌بردار هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

استفاده از دستکش ابریشمی

استفاده از دستکش با آسترهای ابریشمی یا ساتن برای جلوگیری از خشن شدن دست‌ها و خشکی پوست در طول زمستان نقش بسزایی در جلوگیری از خشن و خشک شدن پوست ایفا می‌کند.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

فرقی نمی‌کند در چه شرایطی و چه فصلی قرار دارید؛ استفاده از مرطوب کننده ضروری است. به خصوص در زمستان که می‌تواند به حفظ رطوبت و نرمی پوست در طول ماه‌های سرد زمستان کمک کند.

استفاده از پاک‌کننده‌های بدون الکل

اهمیت مراقبت از پوست دست در هنگام استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌ها بسیار واجب و ضروری است. چراکه، الکل یک ماده خشک کننده است و پاک‌کننده‌های بدون الکل می‌توانند به جلوگیری از خشکی و ترک پوست در دراز مدت کمک کنند.

مراقبت از پوست دست‌ها در منزل

نحوه مراقبت از پوست دست‌ها در منزل

داشتن یک روتین پوستی منظم برای پوست دست می‌تواند بسیار مؤثرتر از آنچه که فکر می‌کنید؛ باشد. تنها با در نظر گرفتن چند مورد و مراقبت از پوست دست در منزل می‌توانید شادابی و سلامت دست‌های خود را همیشگی کنید. بهتر است این روند را به یک عادت در طول روز تبدیل کنید:

شست و شوی صحیح دست‌ها

صابون در از بین بردن میکروب‌ها مؤثر است زیرا غشای چربی آن‌ها را از بین می‌برد. اما در اثر شستشوی بیش از حد، پوست شروع به خشک و حساس شدن می‌کند که بهتر است به سراغ صابون مرطوب کننده دست بروید.

دست‌ها را به صورت منظم مرطوب نگه دارید

مرطوب کردن منظم به پوست شما کمک می‌کند تا صاف و هیدراته بماند. همچنین باعث کاهش علائم پیری و چین‌وچروک دست می‌شود.

روتین شبانه داشته باشید

اگر پوست شما بیش از حد خشک است، سعی کنید دستان خود را هر شب مرطوب کنید.

از لایه‌بردار هفتگی استفاده کنید

لایه برداری یک یا دو بار در هفته به پوست شما کمک می‌کند تا از شر لایه مرده سطحی پوست دست خلاص شود.

دستورالعمل ساخت اسکراب دست خانگی

یکی دیگر از راهکارهایی که در مراقبت از پوست دست به شما کمک می‌کند لایه‌بردارهای خانگی هستند. کافی است یک لایه بردار مانند شکر سفید، نمک دریا، کریستال‌های شکر، شکر قهوه‌ای، نمک، تفاله قهوه و... را انتخاب کنید. سپس در کنار یک روغن مورد علاقه‌تان یک اسکراب خانگی بسازید.

برای مثال، یکی از دستورالعمل‌های ساخت اسکراب دست در منزل می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • نصف فنجان شکر، نمک، یا تفاله قهوه را در یک کاسه بریزید.
  • 4/1 فنجان هم روغن مورد نظرتان را به کاسه اضافه کنید.
  • در آخر می‌توانید از یک رایحه دلخواه مانند، لیمو و... استفاده کرده و اضافه کنید.

این مواد را به خوبی مخلوط کنید و در یک ظرف درب بسته قرار دهید. می‌توانید در طول روز یک یا دو بار از اسکراب دست استفاده کنید تا نرمی را دوباره به پوست دست‌هایتان برگردانید.

 جمع‌بندی

دست‌ها مهم‌ترین عضو بدن هستند که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند. اگر می‌خواهید همیشه پوست دستتان صاف، شاداب و روشن باشد؛ اهمیت مراقبت از پوست دست خود را جدی بگیرید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    توجه: مطالب موجود در مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود