زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

7 درمان مکمل برای میگرن

7 درمان مکمل برای میگرن

7 درمان مکمل برای میگرن

درمان‌های مکملی برای میگرن وجود دارد که این درمان‌ها در تسکین یا حتی جلوگیری از دردهای میگرن موثر هستند. درمان‌های استاندارد برای دردهای میگرنی حاد موثر هستند، اما می‌توانید با نظر پزشک‌تان از درمان‌های دیگری برای کاهش درد استفاده کنید. در ادامه با 7 درمان مکمل برای میگرن آشنا شوید.

هدف برخی از درمان‌های مکمل میگرن، جایگزینی داروها نیست، درمان‌های مکمل، درمان‌های ثانویه‌ای هستند که همراه با درمان‌های سنتی استفاده می‌شوند. ماساژ درمانی، ماساژ کمر و طب سوزنی، مثال‌هایی از درمان‌های مکمل هستند که در بهبود دردهای میگرنی موثرند.

میگرن ممکن است نشانه‌ای از عدم تعادل درونی باشد و اغلب به دلیل تغییرات هورمونی، محرک‌های التهاب و کمبود مواد مغذی رخ می‌دهد که تمامی این‌ها را می‌توان با طب‌های مکمل درمان کرد. در موارد دیگر، ممکن است بیماری پنهانی وجود داشته باشد که باید شناسایی و درمان شود.
این موضوع، اهمیت مشورت با پزشک پیش از انجام هر یک از این درمان‌‌ها را مشخص می‌کند. به علاوه، موضوعات دیگری همانند هزینه (اغلب مواقع، بیمه این درمان‌ها را پوشش نمی‌دهد) و میزان درد نیز باید مد نظر قرار گیرند. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا این درمان‌ها، درد را کاهش دهند.

هنگامی که این درمان‌های مکمل توسط متخصصان و تحت نظارت پزشک انجام گیرند، روش‌های بی‌خطری برای درمان میگرن محسوب می‌شوند:

درمان میگرن با طب سوزنی

1. طب سوزنی

در این روش درمانی، فردی آموزش دیده سوزن‌هایی را در نقاط مشخصی از بدن فرو می‌برد. بسیاری از تحقیقات، تاثیر این درمان بر میگرن را مورد آزمایش قرار داده و بیان می‌کنند که طب سوزنی، تفسیر سیستم عصبی مرکزی از درد را تغییر می‌دهد. به طور کلی، این درمان، انتخابی بی‌خطر بوده و نتایجی بلند مدت دارد؛ اما این سوزن‌ها برای همه مناسب نیستند. روی هم رفته، تحقیقاتی که اثربخشی این درمان را برای تمامی دردها بررسی کرده‌اند، به نتایج متفاوتی دست یافته‌اند.

با توجه به تحقیقی که در سال 2016 در رابطه با تاثیر طب سوزنی برای جلوگیری از حملات میگرن منتشر شده، شش جلسه طب سوزنی می‌تواند برای درمان میگرن موثر باشد.

درمان میگرن با بیوفیدبک

2. بیوفیدبک

استرس یکی از محرک‌های اصلی میگرن است و بیوفیدبک (Biofeedback) در درمان میگرن‌های ناشی از استرس بسیار موثر است. در بیوفیدبک الکترودهایی به پوست متصل می‌شوند تا ضربان قلب، امواج مغزی و انقباض ماهیچه‌ای را اندازه بگیرند و نتایج آن‌ها روی مانیتوری نمایش داده می‌شوند. این نتایج به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از واکنش‌های فیزیولوژیکی بدنتان نسبت به استرس داشته باشید.

گرفتگی عضلات صورت، گردن یا سر، به اعصاب فشار وارد کرده و بر جریان خون تاثیر می‌گذارد. ماساژ به کاهش این گرفتگی و بهبود جریان خون کمک می‌کند. گرچه ماساژ توسط فردی کاربلد می‌تواند باعث کاهش گرفتگی شود، اما بهتر است به متخصصی مراجعه کنید که می‌تواند گروه‌های مشخصی از عضلات را ماساژ دهد.

درمان میگرن با تمدد اعصاب

3. تکنیک‌های تمدد اعصاب

تنفس عمیق و آرامش یافتن تدریجی، دستگاه عصبی پاراسمپاتيک را فعال می‌کند که این سیستم، با تاثیرات استرس بر جریان خون مقابله می‌کند. حتی پنج دقیقه تنفس عمیق شکمی تاثیرات بسیاری خواهد داشت. برای انجام آرامش تدریجی عضلات، ابتدا تمامی عضلات بدن، از نوک پا گرفته تا صورت را منقبض کرده و سپس آن‌ها را رها کنید.

چند تکنیک برای تمدد اعصاب: (+)

  • مدیتیشن.
  • نفس عمیق بکشید.
  • در لحظه زندگی کنید و لذت ببرید.
  • ارتباط خود را با دیگران بیشتر کنید.
  • با بدنتان ارتباط برقرار کنید.
  • حرکات آرامش بخش.
  • با صدای بلند بخندید.
  • گوش دادن به موسیقی.
  • تحرک داشته باشید.
  • سپاسگزار باشید.

درمان میگرن با یوگا

4. انجام ورزش تای‌چی و یوگا

حرکات آرام و آهسته‌ی تای‌چی و یوگا، استرس و گرفتگی عضلات را که اصلی‌ترین محرک‌های میگرن هستند، تسکین می‌دهند. هر دوی این تمرینات ذهنی و بدنی در بهبود خواب موثر بوده و باعث کاهش سردرد میگرنی می‌شوند. تحقیقی که در سال 2014 در ژورنال بین المللی یوگا (International Journal of Yoga) منتشر شد، مشخص کرد که یوگا در ترکیب با درمان‌های مرسوم میگرن نسبت به درمان‌های مرسوم به تنهایی، موجب دردهای میگرنی کمتری می‌شود.

درمان میگرن با ماساژ

5. ماساژ ستون فقرات

ماساژ ستون فقرات به بهبود اعصاب متراکم و گردش خون کمک کرده و در درمان میگرن‌های معمولی موثر است؛ زیرا این درد با جریان غیرعادی خون در جمجمه مرتبط است. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، با فردی متخصص همکاری کنید؛ اگر دردهایتان به دلیل گردن درد هستند، این روش بسیار موثر خواهد بود.

درمان میگرن با رژیم غذایی

7. رژیم غذایی مناسب

تعدادی از مواد غذایی در کاهش نشانه‌های میگرن موثر هستند. به عنوان مثال، طبق تحقیقاتی که در اکتبر سال 2016 در ژورنال عصب شناسی، جراحی اعصاب و روان پزشکی (Journal of Neurology, Neurosurgery, & Psychiatry) منتشر شدند، مصرف مواد غذایی به همراه ملاتونین که هورمون بهبود دهنده‌ی خواب است، تاثیری مشابه داروی ضد افسردگی آمیتریپتیلین بدون عوارض جانبی داشت. ریبو فلاوین یا همان ویتامین B2 گزینه‌ی مناسبی است که در کاهش درد نیز موثر است.

مطابق مروری بر تحقیق منتشر شده در فوریه‌ی سال 2015 در مجله‌ی بین المللی تحقیقاتی بیومِد (BioMed Research International)، تقریباً 50 درصد از علائم بیش از نیمی از بیماران در این تحقیق، کاهش یافت و عوارض جانبی‌شان نیز بسیار اندک بودند.

در نهایت، طبق مقاله‌ی منتشر شده در مارس 2012 در ژورنال کانادایی مطالعات عصب شناسی (Canadian Journal of Neurological Sciences)، منیزیم جزو مواد غذایی پیشنهادی مبی‌باشد و برای پیشگیری از ابتلا به میگرن موثر است.

کلام آخر:

به یاد داشته باشید که هنگام درمان درد میگرن (به صورت طبیعی یا غیره) باید ارتباطی نزدیک با پزشک‌تان داشته باشید. لازم است به پزشکی قابل اعتماد مراجعه کنید که با دقت به شما گوش داده و نوع میگرن‌تان را تشخیص دهد.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود