زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آموزش صحیح ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات مرغداری

آموزش صحیح ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات مرغداری

آموزش صحیح ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات مرغداری

رعایت نظافت در پرورش طیور از جمله مواردی می باشد که عدم توجه به آن می تواند سبب ایجاد خسارات بسیاری برای مرغداران شود. در این مطلب قصد بیان نکاتی را داریم که باید در ضدعفونی سالن های پرورش قبل و بعد از پرورش مورد توجه قرار گیرد.

چرا باید سالن را ضدعفونی کنیم؟

با توجه به اینکه در طول دوره پرورش امکان تخلیه سالن و ضدعفونی ان به راحتی مقدور نمی باشد باید پیش از اغاز پرورش و در اصل پس از پایان دوره ی پرورش قبلی اقدام به پاکسازی سالن، تجهیزات و تجهیزات مختلف مورد استفاده در مرغداری صورت گیرد تا مشکلی از نظر بهداشتی برای طیور بوجود نیاید.

در داخل سالن سوسک ها، کرمها، باکتری ها و موراد بسیاری وجود دارند که می توانند سبب ایجاد الودگی شده و آسیب زیادی را به طیور وارد کنند. از این رو اصول مشخصی باید در پاکسازی سالن صورتی گیرد.

قدم اول پاکسازی سالن:

اول اقدام تخلیه کامل سالن می باشد. پس از تخلیه ی طیور باید تمامی بستر موجود در سالن، کودهای دامی، فضولات، دانخوری ها و... از سالن خارج شوند. از این رو پاکسازی با تخلیه ی کامل سالن اغاز میشود. پس از تخلیه مراحل پاکسازی به ترتیب ادامه پیدا خواهند کرد.

شستشو:

یکی از مرسوم ترین موارد شستشو سالن و تجهیزات می باشد. برای اینکار می توان از مواد پاکسازی مختلف و مرسومی همچون مواد شوینده ی معلومی با درصد مشخصی استفاده کرد. چنین عملی باید به صورت کامل و با استفاده از ابزارهایی که آب را با فشار بالا به محل مدنظر پرتاب میکنند انجام گیرد. بهره مندی از این ابزارها در سهولت کار پاکسازی سالن بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

شستشوی کف و دیواره ها باید با توجه به ساختار سالن صورت گیرد. برای مثال باید توجه شود که به ساختارهای برقی داخل سالن اسیبی وارد نشود تا هزینه هایی اضافه به سالن وارد نشود. از این رو باید با دقت بالا و توسط پرسنل اموزش دیده اینکار انجام گیرد.

پس از پایان مراحل شستشو به مدت 48 ساعت باید محیط تخلیه شده و پنجره ها باز شود تا کف و دیواره ها خشک شوند.

آتش دادن:

پس از خشک شدن سالن نیاز به ضدعفونی تکمیلی میرسد. در این مرحله با استفاده از اتش دان های مخصوصی کف داخل سالن گرما می بیند و در نتیجه باکتری های مقاوم در برابر شوینده ها و... به صورت حتمی از بین برده میشود. استفاده از اتش دان ها بخصوص در سالن هایی که محیط اطراف انها پرندگان مهاجز زیادی دارد بسیار اهمیت دارد. دلیل این امر امکان ورود بیماری های مختلف توسط پرسنلی می باشد که در محیط بیرون از سالن در رفت و امد هستند.

پاک سازی تجهیزات:

از دیگر موارد بسیار مهم در پاکسازی سالن های مرغداری، تمیزکردن تجهیزات سالن و مرغداری ها می باشد. آسیاب مرغداری یکی از مهمترین تجهیزات در سالن های پرورش طیور است. با استفاده از این ابزار دان های طیور اسیاب شده و شرایط برای تهیه دان مخصوص طیور با درصد های مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی مهیا می شود.

با توجه به رواج خرید و فروش آسیاب مرغداری و همینطور کرایه ی این ابزارها به دیگر سالن های پرورش، نیاز است که پس از هر بار استفاده دستگاه به صورت کامل ضدعفونی شود تا در صورت ورود هرگونه الودگی توسط عوامل خارجی به داخل دستگاه، پاکسازی ها مانع از انتقال این الودگی ها به داخل جیزه غذایی طیور شود.

از این رو این دستگاه ها باید با استفاده از ابزارهای شستشو و همینطور پاک کننده های مخصوص تمیزکاری شوند.

از دیگر ابزارهایی که در خط تولید دان قرار میگیرند میکسرهای مرغداری می باشند. به دلیل افزایش قیمت میکسر مرغداری در سال های اخیر، بسیاری از پرورش دهندگان طیور از خرید این ابزارها بازمانده اند. در نتیجه اقدام به کرایه ی محصول و یا اقدام به برون سپاری تولید دان برای تهیه جیره مرغداری خود می کنند. کرایه ی دستگاه با توجه به اینکه جیره با دقت بالاتری اندازه گیری میشود و از سویی دیگر گرانفروشی نیز ندراد، انتخابی بسیار مناسب است.

در این صورت باید پیش از اقدام به استفاده از دستگاه، دستگاه به صورت کامل شستشو شده و هرگونه آلودگی از روی آن برداشته شود.

بالابر از دیگر دستگاه های خط تولید است که باید پاکسازی و نظافت آن به صورت کامل انجام گیرد. همچون موارد قبلی اگر امکان خرید بالابر مرغداری مهیا نبود و اقدام به کرایه ی دستگاه گرفتید، پاکسازی باید به صورت کامل و با جدیت بیشتری انجام گیرد تا الودگی وارد دان های تولیدی نشود.

ضدعفونی کردن سالن مرغداری

نکته ی حائز اهمیت این است که در صورتی که الودگی به مقدار بسیار کم نیز وارد دان شده و به طیور منتقل شود، انتقال به یک پرنده همراه خواهد بود با گسترش بسیار سریع بیماری که امکان کنترل آن توسط پرورش دهنده بسیار پایین خواهد بود. بنابراین اولین اصل در پرورش طیور داخل سالن های مرغداری را پیشگیری از ورود هرگونه الودگی و بیماری به داخل سالن درنظر بگیرید تا درمان بیماری ها.

از دیگر تجهیزاتی که باید به خوبی ضدعفونی شوند، دانخوری ها و ابخوری ها، لوله های انتقال دان و اب می باشد. اگر از مخزن هایی نیز استفاده شود باید مخزن ها به صورت کامل پاکسازی شوند.

پاکسازی و ضدعفونی فن ها و هواکش های از دیگر مواردی می باشد که باید به انها توجه شود. به دلیل اینکه هوای خروجی سالن توسط این ابزارها کنترل میشود نیاز است که کانالهای هوایی و همینطور پره ها به صورت کامل ضدعفونی شده تا امکان انتقال الودگی از طریق این موارد به صفر برسد.

اخرین مرحله:

پس از اینکه تجهیزات در جای خود در داخل سالن قرار گرفتند، استفاده از گاز فرمالدهید برای گازدهی در داخل سالن بسیار ضروری می باشد. این گاز که بسیار نیز خطرناک می باشد باید به مدت 48 ساعت در داخل سالن قرار داده شود تا به نفوذ به تمامی قسمت ها پاکسازی های لازم را انجام دهد. توجه کنید که برای استفاده از این نوع پاکسازی باید تمامی منافذ سالن بسته شده و هیچ هوایی از داخل به بیرون و یا از بیرون به داخل سالن رد و بدل نشود.

سخن پایانی

پیشنهاد بسیار مهمی که در پایان نیاز است انجام گیرد، استفاده از حوضچه های آهک می باشد. در ورودی سالن باید حوضچه های مخصوصی که اهک داخل ان با آب مخلوط شده است قرار گیرد و پرسنل پیش از ورود به داخل سالن پای خود را داخل این حوضچه ها قرار دهند. هدف از اینکار ورود ویروس ها و الودگی ها به بستر پرورش می باشد. همچنین کاهش ورود افراد به داخل سالن و بخصوص جلوگیری از ورود افراد متفرقه به داخل سالن از جمله موارد بسیار مهمی می باشد که عدم توجه به ان سبب ایجاد خسارات بالایی به پرورش دهنده خواهد شد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. علی احمدی در 13 تیر 1402
    ضدعفونی و شستشو محیط دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است. ضدعفونی کننده داموسیب شرکت آرال شیمی بر پایه پراستیک و فودگرید است که برای ضدعفونی دامداری و مرغداری بسیار اثربخش است.
    پاسخ