زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

مزایا کرسی و خواص درمانی لحاف کرسی چیست؟

مزایا کرسی و خواص درمانی لحاف کرسی چیست؟

مزایا کرسی و خواص درمانی لحاف کرسی چیست؟

بشر برای حفاظت از بدن خود در مقابل بیماری‌ها و عوامل طبیعی مانند سرما و گرما همواره به دنبال تدابیری است. بررسی‌ها نشان داده که استفاده از کرسی علاوه بر گرم شدن، فواید زیادی برای بدن دارد. یک محقق طب سنتی گفته که با توجه به اینکه در فصل سرما اخلاط در بدن ماندگاری بالایی دارند و دفع آن‌ها کمتر انجام می‌شود، گرم نگه داشتن بدن به ویژه پا‌ها، اهمیت بالایی دارد. زمانی که افراد از کرسی استفاده می‌کنند سرما موجود در بدن خارج می‌شود و گرمای مورد نیاز برای از بین بردن و رفع سموم بدست می‌آید.

لحاف کرسی سنتی  یکی از لوازم گرمایشی منزل در گذشته بوده که هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور پرطرفدار است که جزیی از صنایع دستی یزد می‌باشد. با شهرنشینی و پیدایش وسایل گرمایشی دیگر، استفاده از کرسی کمرنگ شده و مردم به جای آن از بخاری و پکیج استفاده می‌کنند.

کرسی علاوه بر ایجاد صمیمیت بین اعضای خانواده، مزایای فراوان دیگری نیز دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد. در ادامه با انواع لحاف کرسی و فواید درمانی آن آشنا می‌شویم.

کرسی چیست؟

کرسی سیستم پیچیده‌ای ندارد. کرسی یک میز با چهار پایه در ابعاد مختلف و به شکل مستطیل یا دایره است. کرسی توسط یک وسیله برقی یا گازی گرم می‌شود و با استفاده از یک لحاف کرسی پوشیده می‌شود. استفاده از لحاف که برای پوشاندن کرسی استفاده می‌شد با گذشت زمان دچار تغییرات زیادی شد. مثلا در قدیم از لحاف‌ کرسی سنتی از جنس جاجیم و پشم برای استفاده می‌کردند که از هدر رفتن گرمای زیر کرسی را تا حد زیادی جلوگیری می‌کرد. دور تا دور کرسی تشکچه پهن می‌کنند تا افراد دور کرسی راحت بنشینند.

امروزه با تغییرات زیاد در اشکال و ابعاد کرسی روبه رو می‌شویم. طبیعتا انواع مختلفی از لحاف کرسی نیز تولید می‌شود. انواع لحاف‌ کرسی شامل لحاف ترمه، لحاف لایکو، لحاف پشمی، لحاف پنبه ای، لحاف ساده، لحاف چهل تکه و غیره می‌شود.

زنان با سلیقه ایرانی، برای تزیین لحاف کرسی از ترمه یا جاجیم استفاده می‌کنند و برای پذیرایی از مهمان بر روی کرسی سینی بزرگ از تنقلات قرار می‌دهند. معمولا بزرگسالان خانواده در فاصله دور از در اتاق مینشینند و خردسالان جایی نزدیک‌تر به در هستند.

خواص درمانی لحاف کرسی

گرچه وسایل گرمایشی جدید، جایگزین کرسی‌های قدیمی شده‌اند اما باید بدانید که کرسی‌ها فقط برای گرم کردن محیط در فصل زمستان استفاده نمی‌شود. کرسی و لحاف کرسی یک ابزار با دو کاربرد مهم هستند و یک دکوراسیون شیک و سنتی به محیط منزل می‌دهند. در کنار این ویژگی‌ها کرسی و لحاف آن خواص درمانی زیادی دارد و گرمای آن برخی از مشکلات بدن را رفع می‌کند برای سلامتی مفید است که در ادامه برای آگاهی شما عزیزان این خواص را به صورت مختصر بیان خواهیم کرد.

خواص لحاف کرسی

درمان کم خونی

با قرارگیری پاها در زیر لحاف کرسی آرام‌آرام گرم می‌شوند. در این حالت مغز استخوان که وظیفه خونسازی را دارد شروع به فعالیت می‌کند و عملیات خون سازی تقویت می‌شود.

بهبود دستگاه تنفسی

اگر از الیاف طبیعی در تهیه لحاف کرسی استفاده شود، می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی بهبود عملکرد دستگاه تنفس و ریه داشته باشد. اگر  از لحاف‌های دست دوز و الیاف طبیعی پشمی استفاده کنید دچار حساسیت نمی‌شوید.

درمان بیماری‌های ناشی از رطوبت بدن و سرما

طب سنتی بارها تاکید کرده‌ که اعضای بدن به ویژه کمر و پشت را در فصل سرما گرم نگه دارید پس استفاده از کرسی را واجب می‌دانند. قرار گرفتن زیر گرمای کرسی باعث می‌شود حرارت لازم به اعضای بدن برسد و از ایجاد مشکلات ناشی از سرما جلوگیری می‌کند و چهره فرد بشاش‌تر می‌شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

سلامت اعضای بیرونی بدن در سلامت اعضای داخلی بدن موثر است. گرم نگه داشتن دست و پا، در بهبود عملکرد گوارش تاثیر دارد. استفاده از لحاف کرسی باعث می‌شود تا گرما به نقاط دوردست بدن مثل مچ و کف دست و پا برسد. دست‌ها و پاها دورترین فاصله را از مرکز بدن دارد و به همین دلیل بیشتر از سایر اعضای بدن در معرض سرما قرار می‌گیرند. بنابریان باید از آنها محافظت کرد.

درمان دردهای مفصلی

سرما هوا باعث تشدید بیماری‌های مفصلی مثل درد در ناحیه زانو، کمر و مهره‌های پشت می‌شود. در فصل زمستان با قرارگیری در زیر کرسی و لحاف کرسی ، می‌توان این دردها را تسکین داد.

تعادل گردش خون در بدن

در فصل سرما تمرکز بدن روی گردش خون اعضای حیاتی مانند قلب مغز و کلیه است. سرما باعث انقباض عضلات بدن و بسته شدن منافذ پوست و همچنین انقباض رگ‌ها می‌شود. قرار گرفتن در زیر کرسی گردش خون را متعادل می‌کند.

تقویت حافظه

همانطور که گفتیم قرارگیری در زیر لحاف کرسی عملکرد خونرسانی را تقویت می‌کند و باعث خونرسانی سریع به مغز و گرم شدن سلول‌های مغزی می‌شود. در نتیجه فعالیت‌های مغزی و تقویت حافظه را افزایش می‌دهد.

پاک سازی بدن از مواد زائد

 با قرار گرفتن در زیر کرسی ، خون بدن گرم می‌شود و عروق گشادتر می‌شوند. با قرارگرفتن در حالت افقی و عمودی خون راحت‌تر در بدن به گردش در می‌آید و دریچه قلب نیز به راحتی باز و بسته می‌شود. درنتیجه خون رسانی توسط قلب بهتر صورت می‌گیرد ومواد زائد از سلول‌های بدن خارج می‌شود.

استفاده از کرسی در درمان دیابت

گرمای ملایم کرسی، به‌تدریج سودا و بلغم را از بین می‌برد و تاثیراتی مثبت بر روی لوزالمعده دارد. همچنین برای کاهش قند خون موثر است و به درمان دیابت کمک می‌کند.

مزایای لحاف کرسی

رفع الکتریسیته بدن

اگر جنس لحاف کرسی از نخ و پشم باشد الکتریسیته ساکن بدن را دفع می‌کند. علاوه بر آن ضد سودا و آرام بخش است.

درمان رماتیسم و آرتروز

آرتروز و رماتیسم نشانه از سرماست. در زمستان با پوشیدن لباس گرم، بیرون بدن گرم می‌شود اما از درون گرمایی حس نمی‌کنیم. قرار گرفتن در زیر لحاف کرسی ، بدن را از داخل گرم می‌کند و در درمان آرتروز و روماتیسم فوق العاده عالی اثر می‌کند.

هنگامی که از لحاف کرسی استفاده می‌کنید با گرم شدن پا و افزایش خون رسانی، گرفتگی عضلات و رگ‌های شما برطرف می‌شود. استفاده از کرسی می‌تواند روماتیسم را درمان کند زیرا همانطور که گفتیم روماتیسم به دلیل سردی بیش از حد بدن ایجاد می‌شود و کرسی باعث از بین رفتن رطوبت بدن خواهد شد.

رفع اختلالات مربوط به خواب

با قرار گرفتن در زیر کرسی، اعضای بدن گرم می‌شود و عملکرد جریان خون بهتر انجام می‌شود. در نتیجه باعث می‌شود تا خوابی آرام و راحت داشته باشید و اختلالات بی‌خوابی از بین می‌رود. خواب راحت تاثیر زیادی در درمان بیماری‌های روحی دارد و باعث می‌شود ارگان‌هایی بدن مثل کبد، به موقع سم زدایی کنند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که قبل از نیمه شب می‌خوابند و خواب راحتی دارند دچار اختلالات هورمونی نمی‌شود. استفاده از کرسی به صورت غیر مستقیم بر روی هورمون‌های بدن تاثیر دارد و به همین دلیل برای خانم‌ها مفید است. زیرا که بعضی بیماری‌های هورمونی مانند سندروم تخمدان، بر اثر عدم تنظیم هورمون‌ها به وجود می‌آید.

نکات لازم هنگام خرید لحاف کرسی

  • جنس پارچه یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید لحاف کرسی است زیرا هرچه لحاف کیفیت بهتری داشته باشد دوام بالاتری دارد و استفاده از آن برای شما لذت بخش‌تر است. برای بالا بردن کیفیت لحاف، از پارچه ابریشم در وسط و از مخمل برای دور لحاف استفاده می‌کنند و زیر آن یک پارچه نخی درجه یک قرار می‌دهند.
  • هنگام دوخت لحاف کرسی از نخ‌های مختلف استفاده می‌کنند اما توصیه می‌شود که برای دوام و استحکام بیشتر لحاف، از نخ‌های ابریشمی استفاده کنید.
  • الیاف داخل لحاف انواع مختلفی دارد که بعضی طبیعی و بعضی مصنوعی هستند. پزشکان طب سنتی استفاده از الیاف طبیعی را توصیه می‌کند که باعث می‌شود، اثرات درمانی آن زودتر احساس شود.

باید توجه داشت ابعاد و اندازه بر روی قیمت لحاف کرسی تاثیر زیادی دارد زیرا در میزان استفاده از پارچه، الیاف و زمان دوخت تاثیرگذار است. لحاف مناسب برای 6 تا 10 نفر 330*330 سانتیمتر و برای 10 تا 20 نفر 380*380 است.

کرسی و لحاف کرسی یک ابزار قدیمی و سنتی است که برای گرم کردن محیط در فصل‌های سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار با گذشت سالیان زیاد هنوز هم استفاده می‌شود. دوستداران کرسی نه تنها از آن برای گرم کردن منزل استفاده می‌کنند بلکه به عنوان یک ابزار سنتی برای دیزاین دکوراسیون داخل منزل استفاده می‌کند.

لحاف کرسی سنتی که از پشم گوسفند ساخته می‌شود، خواص درمانی بالایی دارد که مهم‌ترین آن پاک سازی عروق و رگ‌های گرفته و دیسک کمر و روماتیسم است. لحاف کرسی پنبه‌ای هم به دلیل خواص درمانی برای استفاده عالی است. اما بهتر است با پشم گوسفند مخلوط شود تا خواص آن دوچندان شود. هزینه لحاف کرسی لایکو به نسبت قیمت لحاف کرسی پنبه‌ای کمتر است اما خواص درمانی آن هم نسبت به لحاف پشمی و پنبه‌ای کمتر است.

در هنگام استفاده از کرسی دقت کنید که وسیله گرمایشی زیر کرسی، فاصله کامل با دیواره‌های میز و لحاف کرسی داشته باشد تا آتش سوزی اتفاق نیفتد. اگر این فاصله رعایت نشود ممکن است هنگام استفاده پای افراد بسوزد. حتما برای تهیه کرسی از لحاف‌ کرسی سنتی که از پشم گوسفند و پارچه نخی تهیه می‌شود، استفاده کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود