زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

نحوه مراقبت از دندان ها

نحوه مراقبت از دندان ها

نحوه مراقبت از دندان ها

همه ما دوست داریم دندان های سالم، مرتب و سفیدی داشته باشیم اما این موضوع، مستلزم انجام کارها و مراقبت هایی است که اغلب ما به آن توجه نمی کنیم. بنابراین خرابی و زرد شدن دندان ها یک موضوع کاملا طبیعی است و ما نمی توانیم بدون مراقبت صحیح، انتظار داشتن دندان های سالم و زیبا را را داشته باشیم.

مورد مهمی که می بایست به آن توجه داشت این است که مراقبت از دندان ها و حفظ بهداشت کلی دهان و دندان کار سختی نیست و تنها لازم است بصورت مرتب به آنها رسیدگی شود. بسیاری از این کارهای ساده مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان شویه تاثیر بسیار زیادی بر روی حفظ سلامت دندان ها داشته و تا حد بسیار زیادی مانع پوسیدگی آنها می شود.

چه عاملی موجب پوسیده شدن دندان ها می شود؟

ترکیبات شیمیایی حاصل از باقیمانده مواد غذایی بر روی دندان ها با اکسیژن موجب تغییر خاصیت آنها شده و به یک ماده خورنده تبدیل می گردد. اگر ما اجازه ندهیم که باقیمانده مواد غذایی بر روی دندان ها به مدت زیادی باقی بماند، این خورندگی و پوسیدگی دندان ها به حداقل ممکن می رسد. دلیل اینکه بصورت کامل و قطعی نمی توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد این است که همواره جاهایی لا به لای دندان ها وجود دارد که از دسترس و دید ما پنهان باشد. همچنین عوامل دیگری مانند ضعیف بودن لثه ها، وجود عفونت های داخلی و مانند آنها در این روند بی تاثیر نیست.

اهمیت مسواک زدن

بهتر است روزانه سه بار بصورت کاملا صحیح مسواک بزنیم اما اگر اینکار برای ما مقدور نباشد حداقل باید یکبار در روز مسواک بزنیم. از بین سه وعده مسواک در صبح، ظهر و شب این نوبت شب است که اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا تشکیل موارد خورنده که موجب پوسیده شدن دندان ها می شود در هنگام خواب به شکل سریعی صورت می گیرد. بر همین اساس اگر نمی توانید روزانه سه بار مسواک بزنید حداقل یکبار، قبل از خواب اینکار را انجام دهید تا باقیمانده مواد غذایی از دندان های شما خارج شود. همچنین اینکار تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان دارد.

اهمیت استفاده از نخ دندان

با مسواک زدن تنها بخش رویه دندان ها تمیز می شوند و بخش قابل توجهی از لا به لای آنها دور از دسترس مسواک قرار دارد. بر همین اساس استفاده از نخ دندان به شکل اصولی که موجب آسیب دیدن لثه نشود، ضرور است. بهتر است حداقل سه روز در میان از نخ دندان استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که استفاده روزانه از نخ دندان، اغلب توصیه نمی شود چون ممکن است موجب لطمه زدن آن به بافت لثه ها شود. توجه داشته باشید که بهتر است قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید.

اهمیت استفاده از دهان شویه

دهان شویه ها حاوی فلوراید هستند که موجب افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود. بهتر است حداقل هفته ای سه بار از دهان شویه استفاده نمایید.

تاثیر خوابیدن با دهان باز بر روی دندان ها

اگر به هر علتی مانند وجود پولیپ بینی با دهان باز می خوابید، دندان ها و لثه های شما بیش از سایر افراد در معرض آسیب دیدگی و خرابی قرار دارد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل، حتما به فکر راهکاری باشید که بتوانید با دهان بسته بخوابید.

تاثیر مشکلاتی مانند رفلاکس اسید معده

اگر مشکل رفلاکس معده دارید باید اطلاع داشته باشید که اسید معده باعث خرابی دندان ها می شود. بنابراین بهتر است به یک متخصص گوارش مراجعه نموده و این مشکل را رفع نمایید.

تاثیر پرخوری و استفاده از مواد قندی زیاد

پرخوری کردن باعث می شود که مواد غذایی بیشتری بر روی دندان ها تجمیع شود. بنابراین اگر نمی توانید پرخوری خودتان را کنترل کنید می بایست روزانه سه بار مسواک بزنید. همچنین اگر مواد قندی مانند شکلات، قند، شیرینی و ... زیادی مصرف می کنید می بایست بلافاصله دندان های خود را تمیز کنید. توجه کنید که برای تمیز کردن دندان ها نباید از دست، کبریت، میخ و مواردی از این دست که حاوی میکروب های متعددی هستند استفاده نمایید.

موارد دیگر برای مراقبت از دندان ها

در حالت کلی، اغلب ما می دانیم که چه کارهایی برای سلامت و بهداشت دهان و دندان ها مضر است. مواردی مثل استعمال دخانیت، مصرف مشروبات الکی و حتی غیرالکی حاوی قند، شکستن آجیل با دندان و ... همگی موجب می شوند که دندان های ما دچار خرابی شوند.

همچنین باید توجه داشت که می بایست هر 6 ماه به دندانپزشک خوب و متخصص مراجعه نماییم تا چکاپ دندان های ما را انجام دهد که اگر احیانا مشکل یا خرابی پنهانی وجود داشت بلافاصله برای حل مشکل اقدام شود.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سفید صدفی از انواع خدمات دندانپزشکی بهره مند شوید. این کلینیک با داشتن تجهیزات پیشرفته و دندانپزشکان مجرب در خدمت شماست.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود