زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بررسی تفاوت درآمد پرستاران در تهران و شهرستان ها

بررسی تفاوت درآمد پرستاران در تهران و شهرستان ها

بررسی تفاوت درآمد پرستاران در تهران و شهرستان ها

پرستاری یکی از مشاغل سخت و پر چالش است که شاید درآمد آن متناسب با وظایفی که پرستاران انجام می‌دهند، نباشد. پرستاران معمولاً در تیم‌های بزرگ پزشکی کار می‌کنند و وظیفه مراقبت از بیمار و ثبت علائم حیاتی او را بر عهده دارند. کسانی که در رشته پرستاری تحصیل می‌کنند هم می‌توانند به‌صورت خصوصی به‌عنوان پرستار فعالیت کنند و هم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشغول به کار شوند.

معمولاً در اغلب مشاغل، میزان درآمد در شهر تهران نسبت سایر شهرهای ایران بیشتر است که یکی از دلایل آن هزینه های زندگی در شهر تهران است. البته این موضوع برای مشاغل حوزه پزشکی مانند پرستاری کاملاً برعکس است که در این مطلب قصد داریم درباره آن صحبت کنیم؛ اما قبل از آن بهتر است با شغل پرستاری و وظایف آن بیشتر آشنا شویم.

وظایف و مسئولیت‌های رایج پرستار

برخی از رایج‌ترین وظایف یک پرستار عبارت‌اند از:

  • ارزیابی بیماران و برنامه‌ریزی برای رفع نیازهای مراقبتی آن‌ها
  • ارائه مراقبت‌های قبل و بعد از عمل
  • انجام تزریق داروهای تجویز‌شده توسط دکتر
  • نمونه‌برداری از بیمار و گرفتن نبض، دما و فشار خون
  • نگهداری سوابق پزشکی بیمار
  • ارزیابی، مشاهده و صحبت با بیماران
  • آماده‌سازی بیماران برای معاینه توسط دکتر
  • آماده‌سازی و بردن بیماران به اتاق عمل
  • نظارت بر بیماران برای شناسایی هرگونه عوارض و واکنش‌ها نسبت به داروها
  • مراقبت از زخم‌های بیماران مانند تمیز کردن و بانداژ کردن آن‌ها
  • آموزش به بیماران و اعضای خانواده آن‌ها درباره برنامه‌های درمانی و مراقبتی و پاسخ به سؤالات آن‌ها
  • نظارت بر دستیاران پرستار و دانشجویان پرستاری

انواع موقعیت‌های شغلی پرستاری

فارغ التحصیلان رشته پرستاری برای ورود به بازار کار، هم می‌توانند به‌عنوان پرستار سالمندان و کودکان و به‌صورت خصوصی کار کنند و هم در مراکز مختلفی مانند کلینیک، بیمارستان دولتی و خصوصی و هرگونه مرکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت استخدام شوند.

همچنین پرستارانی که بخواهند در مراکز دولتی کار کنند باید ابتدا در آزمون استخدامی رشته پرستاری شرکت کرده و رتبه قبولی به دست آورند و سپس بعد از قبولی برای مصاحبه و استخدام به مرکزی که مدنظر دارند، مراجعه کنند. برای بررسی آگهی های استخدام پرستار در تهران این قسمت را مشاهده کنید.

میزان حقوق پرستاران در تهران و سایر شهرها

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، میزان حقوق و درآمد پرستاران در تهران نسبت به سایر شهرهای ایران متفاوت است؛ اما این تفاوت به گونه است که پرستاران در شهرهای کوچک‌تر حقوق بالاتری دریافت می‌کنند. دلیل آن هم این است که بسیاری از مناطق محروم و شهرهای کوچک کشور به مراکز و خدمات درمانی زیادی دسترسی ندارند و کار به‌عنوان پرستار و دکتر در این مناطق سخت‌تر است. همچنین وزارت بهداشت برای حمایت از شهرهای کوچک کشور، حقوق بالاتری به کادر پزشکی پرداخت می‌کند تا خدمات درمانی در این شهرها در دسترس مردم قرار گیرد. علاوه بر تمامی این موارد، حقوق یک پرستار به عوامل دیگری مانند سطح تحصیلات و سابقه کاری نیز بستگی دارد.

بر اساس گزارش حقوق و دستمزدی که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، میانگین حقوق دریافتی پرستاران در سال 1400 در شهرهای مختلف ایران به شرح زیر است:

شهر میانگین حقوق
تهران 6 میلیون تومان
شهرهای بزرگ 6.3 میلیون تومان
شهرهای کوچک 7 میلیون تومان

منظور از شهرهای بزرگ در این جدول، مشهد، کرج، شیراز، اهواز، تبریز و اصفهان است.

علاوه بر تفاوت میزان حقوق پرستار در تهران با سایر شهرها، میانگین حقوق پرستاران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نیز با یکدیگر متفاوت است. بر اساس گفته خود پرستاران، در برخی از بیمارستان‌های خصوصی به دلیل آن‌که قوانین تعیین حقوق توسط هیئت‌رئیسه خود بیمارستان تعیین می‌شود، حقوق پرستاران کمتر از آن چیزی است که در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد. البته این موضوع برای تمامی بیمارستان‌های خصوصی صادق نیست و برخی از آن‌ها حقوق بالایی به پرستاران خود پرداخت می‌کنند.

میزان حقوق شغل پرستاری در کشورهای خارجی مانند لوکزامبورگ، دانمارک، کانادا و استرالیا بیشترین مقدار است که همین امر، مهاجرت کاری پرستاران را به این کشورها بیشتر کرده است.

مهارت‌های ضروری برای شغل پرستاری

شغل پرستاری نیاز به مهارت‌های فردی و نرمی دارد که تمامی پرستاران برای موفقیت در این شغل باید این مهارت‌ها را بلد باشند. همچنین داشتن برخی از ویژگی‌های شخصیتی مانند کمک به دیگران و مهربانی برای پرستار ضروری است. در ادامه مهم‌ترین مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی یک پرستار را نام برده و هرکدام را شرح می‌دهیم.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی برای پرستاران بسیار ضروری است؛ زیرا آن‌ها باید با بیمار ارتباط مؤثر برقرار کرده و با پرسیدن سؤالات و گوش دادن دقیق به پاسخ‌های بیمار، وضعیت عمومی او را مورد بررسی قرار دهند. همچنین پرستاران باید بتوانند به‌طور دقیقی تمامی برنامه‌های مراقبتی و درمانی را برای بیماران شرح و به نگرانی‌های آن‌ها جواب دهند. بهترین مهارت‌های ارتباطی ترکیبی از صداقت، مهربانی، همدلی و گوش دادن فعالانه است.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی شامل تفسیر اطلاعات یا رویدادها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارزیابی نتایج است.  پرستاران در اغلب اوقات مسئول گرفتن تصمیمات حیاتی برای بیمار هستند و به همین دلیل باید مشکلات را با وضوح، منطق و دقت بررسی کنند که این کار نیاز به تفکر انتقادی دارد.

همدلی و دلسوزی

بیماران ممکن است در محیط‌های ناآشنا و استرس‌زایی مانند بیمارستان‌ها، احساس اضطراب کنند که روی روحیه آن‌ها  و روند درمان تاثیر گذار است. به همین دلیل برخورد دلسوزانه و همدلانه با بیماران بسیار مهم است و به آن‌ها کمک می‌کند احساس امنیت بیشتری داشته باشند و استرس آن‌ها کاهش پیدا کند.

مهارت کار گروهی

فراتر از تعامل با بیمار، پرستاران باید بتوانند با سایر افراد در تیم پزشکی ازجمله پزشکان و سایر پرستاران به‌خوبی همکاری کنند. این همکاری‌های مؤثر باعث خدمت‌رسانی بهتر به بیمار و ایجاد نظم در محیط می‌شود. همچنین پرستاران باید بتوانند با داشتن مهارت کار تیمی، تعارضات را حل کنند و تصمیمات تیم را بپذیرند.

مدیریت استرس

کار در مراکز درمانی دارای استرس زیادی است؛ زیرا با سلامتی انسان‌ها سروکار دارد. به همین دلیل پرستاران باید یاد بگیرند که به‌طور مؤثر این استرس را مدیریت کنند. در حقیقت استرس می‌تواند منجر به عدم تمرکز و احساس خستگی شود و بیماران را در معرض خطر قرار دهد. ازاین‌رو، پرستاران باید حجم کاری را کنترل و در حین کار تمرکز خود را حفظ کنند.

برای مدیریت مؤثر استرس، پرستاران باید زمان مشخصی را برای گذراندن وقت دور از محیط‌های کاری پراسترس خود کنار بگذارند که می‌تواند شامل ورزش کردن، گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن یا تمرین یوگا باشد. سازماندهی وظایف و تعیین اهداف روزانه نیز می‌تواند به کاهش فشارهای محل کار کمک کند.

جمع‌بندی

شغل پرستاری یکی از مشاغل سخت و چالش‌برانگیزی است که موفقیت در آن به داشتن مهارت‌ها و ویژگی‌های مختلفی بستگی دارد. درآمد رشته پرستاری در شهرهای مختلف ایران متفاوت است؛ به‌طوری‌که پرستاران در شهرهای کوچک به دلیل محرومیت مردم از خدمات درمانی و سخت بودن کار کردن در این مناطق، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

به همین دلیل بر اساس گزارش حقوق و دستمزدی که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، در سال 1400 میانگین حقوق خالص ماهیانه پرستار در شهر تهران 6 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 7 میلیون تومان بوده است.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود