زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

بهترین رویکردهای مشاوره خانواده کدام است؟

بهترین رویکردهای مشاوره خانواده کدام است؟

بهترین رویکردهای مشاوره خانواده کدام است؟

متخصصان مشاوره خانواده به مسائل سلامت روان خانواده رسیدگی می کنند، مانند مشکلات عمده زندگی یا شرایط سلامت روان اعضای خانواده.

مزایای مشاوره خانواده

هنگامی که خانواده ها با رویدادهای استرس زا که ممکن است روابط خانوادگی را تحت فشار قرار دهد، مانند مشکلات مالی، طلاق، یا مرگ یکی از عزیزان مواجه می شوند، می توانند به بهترین مشاوره خانواده مراجعه کنند.

به‌علاوه، رویکرهای مشاوره خانواده می‌تواند در درمان نگرانی‌های مربوط به سلامت روان خانواده، مانند افسردگی، سوء مصرف مواد، بیماری‌های مزمن، و مسائل غذایی یا نگرانی‌های روزمره مانند مشکلات ارتباطی، تعارضات بین فردی یا مشکلات رفتاری در کودکان بسیار مؤثر باشد.

مشاوره خانواده

هدف مشاوره خانواده چیست؟

هدف مشاوره خانواده ارتقای تفاهم و همکاری بین اعضای خانواده به منظور حل مشکلات یک یا چند نفر است. به عنوان مثال، اگر کودکی دارای مشکلات اجتماعی و تحصیلی است، رویکردهای درمانی مشاوره خانواده به جای ارزیابی رفتار کودک به تنهایی، بر الگوهای خانوادگی که ممکن است به درمان رفتارهای کودک کمک کند، تمرکز خواهد کرد. هنگامی که مشاور خانواده منبع مشکل را کشف می کند، می توانند از کودک و سایر اعضای خانواده حمایت کنند و فعالانه روی به حداقل رساندن یا تغییر شرایطی که به رفتار ناخواسته کودک کمک می کند، کار کنند.

مشاوره خانواده متمرکز بر راه حل های کوتاه مدت است و به طور متوسط به 9 جلسه درمانی نیاز دارد. جلسات اغلب یک بار در هفته برگزار می شود و معمولاً 50 دقیقه طول می کشد. تعداد اعضای خانواده که در هر جلسه شرکت می کنند ممکن است بسته به اهداف درمانی متفاوت باشد و اغلب مشاور خانواده جلسات فردی را برای تکمیل جلسات خانوادگی تنطیم می کند.

مشاوره خانواده در محیط های مختلفی از جمله مرکز مشاوره خانواده، آژانس های اجتماعی، مرکز مشاوره ازدواج و کلینیک های درمانی انجام می شود.

مشاوره خانواده آویژه

تاریخچه مشاوره خانواده درمانی

تاریخچه شروع خانواده‌ درمانی را می‌توان در پژوهش های اجتماعی متمرکز بر خانواده در اوایل قرن بیستم و کارهای روانکاوان کودک، مانند ناتان آکرمن، در دهه 1930 جستجو کرد. اما اواخر دهه 1950 بود که خانواده درمانی به طور جدی توسعه یافت، زیرا بسیاری از روانپزشکان و روانکاوان - از جمله ویرجینیا ساتیر، موری بوون، میلتون اریکسون و جی هیلی - به دنبال رویکردی بدیع و جایگزین برای درمان های فردی سنتی بودند. خانواده درمانی در دهه 1960 به طور رسمی در جامعه روان درمانی پذیرفته شد و در طول سال ها به تکامل خود ادامه داد.

مشاوره خانواده چیست و چه اهدافی را دنبال میکند؟

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی یک نوع روش روان درمانی کوتاه مدت و جایگزین درمان انفرادی است که به بهبود روابط بین اعضای خانواده، رفع تنش‌ها و مشکلات خانوادگی کمک زیادی می‌کند. خانواده‌هایی که از این فرآیند بهره می‌برند اغلب دارای اعضای مبتلا به بیماری روانی، عضو معتاد یا عضو مبتلا به اختلالات جسمی هستند.

برخی از خانواده‌ها نیز با بحران‌هایی مانند نابارووی، طلاق، ازدواج مجدد، مرگ یکی از اعضای خانواده، مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی، فوت عزیزان،‌ بیکاری، بی پولی،  افسردگی اعضای خانواده و غیره روبرو هستند‌.

این خانواده‌ها با شرکت در جلسات خانواده درمانی مشکلات خود را حل می‌کنند. در این جلسات مشاور خانواده به همه اعضای خانواده یا برخی از آن‌ها مهارت‌های تعمیق روابط و نحوه عبور از تنش‌ها و سختی‌ها را می‌آموزد. خانواده درمانی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند اما مهمترین هدف آن کمک به تک تک اعضای خانواده برای درک بهتر و شناسایی رفتارهای افراد خانواده بر روی یکدیگر، آموزش روش‌های نوین حل اختلافات خانوادگی و جدیدترین راه‌های ارتباطی بین اعضای خانواده است.

در بسیاری از مواقع مشاوره خانواده به عنوان یک روش مکمل در کنار روش‌های درمانی دیگر استفاده می‌شود. به طور کلی همکاری و ارتباط درست بین اعضای خانواده رمز موفقیت و پیشرفت آن‌هاست‌ و این امر با کمک یک دکتر مشاور خانواده امکان‌پذیر خواهد شد.

اهداف خانواده درمانی یا مشاوره خانواده عبارتند از:

  • کمک به بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده
  • حل اختلافات و مشکلات خانوادگی
  • درک درست و مدیریت بحران‌های زندگی
  • کمک به ایجاد محیطی بهتر برای خانواده
  • بررسی و ارزیابی تعاملات خانوادگی
  • بررسی رابطه تعاملات خانوادگی با آسیب شناسی روانی
  • کمک به افزایش منابع عملکردی و توان داخلی خانواده‌ها
  • ایجاد تغییر در سبک زندگی با هدف بهبود روابط
  • تقویت مهارت حل مسئله در بین اعضای خانواده

مرکز مشاوره آویژه

در مشاوره خانواده از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟

  • روش ساختار درمانی

یکی از روش‌های مشاوره خانواده که بر پنج اصل خاص متمرکز است و برای اولین بار سالوادور مینوچین آن را معرفی کرده است، روش ساختار درمانی می‌باشد. در این روش دکتر مشاور خانواده به جای تمرکز روی وضعیت روانی اعضای خانواده روی روابط و واکنش‌های رفتاری آن‌ها متمرکز می‌شود و ساختار خانواده را مبتنی بر تعاملات اجتماعی بین اعضا ایجاد می‌کند.

پنج اصل مهم روش ساختار درمانی در مشاوره خانواده عبارتند از: وضعیت روانی افراد خانواده، تعاملات بین فردی اعضا طبق ماتریس هویت، تشکیل ساختار خانواده با استفاده از تعاملات اجتماعی، توسعه نهاد خانواده و برطرف کردن نیاز اعضا و در نظر داشتن الگوهای مناسب برای رشد خانواده به صورت منسجم و کلی.

  • روش درمانی استراتژیک

این نوع از مشاوره خانواده به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌ها از پنج مرحله شامل مرحله ابتدایی اجتماعی، بخش مشکل خانوادگی‌، بخش مشکل خانوادگی، مرحله تعاملات، بخش هدف و بخش تعیین وظیفه می‌باشد.

  • روش درمانی سیستماتیک

در این روش بیشتر روی عبارات چه چیزی و چطور تمرکز می‌شود. به عنوان مثال چه چیزی باید در خانواده تغییر پیدا کند و یا چطور انجام یک رفتار خاص به حل مشکلات خانوادگی کمک می‌کند‌. در این نوع خانواده درمانی به مشکلات به عنوان یک واقعیت متاثر از موارد زبان‌شناختی و اجتماعی نگاه می‌شود.

  • روش روایت درمانی

در این روش به افراد خانواده آموزش داده می‌شوند تا خودشان با استفاده از مهارت‌هایی که دارند، مشکلات خود را به حداقل برسانند و سعی کنند که خود واقعی خود باشند. دکتر مشاور خانواده با ایجاد داستان‌های شخصی به اعضای خانواده کمک می‌کند تا به خودشناسی برسند.

  • روش درمان میان نسلی

در این نوع مشاوره  یا خانواده درمانی به حل مشکلات بین والدین و فرزندان پرداخته می‌شود. روانشناس خانواده با بررسی واکنش‌ها و تعاملات بین اعضای خانواده از نسل‌های مختلف مشکل اصلی آن‌ها و موقعیت‌های چالش‌برانگیز و اضطراب‌زا را نیز مشخص می‌کند‌.

  • روش ارتباط درمانی

یکی از بهترین روش‌هایی که در مشاوره خانواده برای از بین بردن اختلافات خانوادگی کاربرد دارد، روش ارتباط درمانی می‌باشد. این روش به درمان مشکلات زناشویی بین زوجین کمک می‌کند. یک روانشناس خانواده ماهر مشکلاتی مانند اختلالات روانی و غیره را شناسایی می‌کند و با بهبود توانایی‌ها و مهارت‌های ارتباطی از طریق ارتباط آزاد، گوش دادن و ارتباط واسطه‌ای باعث می‌شود که اعضای خانواده در تصمیم‌گیری موفق‌تر باشند.

  • روش آموزش روانشناختی

با استفاده از روش آموزش روانشناختی به عنوان یک روش پر قدرت، مشاور خانواده به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی و خانواده آن‌ها آموزش‌های لازم را با هدف توانمند‌سازی و حمایت از آن‌ها ارائه می‌دهد.‌ پشتیبانی از راه دور، انتقال اطلاعات و ایجاد مکانی بسیار امن برای تخلیه، از مزیت‌های این روش خانواده درمانی محسوب می‌شود.

نکته آخر

تمام افراد در مراحل زندگی خود باید تحت مشاوره روانشناسی قرار بگیرند. اگر فکر می‌کنید برای حل مشکلات خود در زندگی به راهنمایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به یک روانشناس خانواده مراجعه کرده و مشکلات و بحران‌هایی که با آن‌ها مواجه هستید یا اختلافاتی که بین شما و اعضای خانواده وجود دارد را بیان کرده تا دکتر مشاوره با شناخت بهتر شما بتواند بهترین روش را برای درمان مشکلات شما ارائه دهد.

دکتر مشاور خانواده بهترین شخصی است که می‌تواند دغدغه و نیازهای شما را متوجه شود و قادر است برای حل آن‌ها به شما بهترین راه حل را بدهد. مرکز مشاوره‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید جهت مشاوره و راهنمایی به آن‌ها مراجعه کنید.

مرکز مشاور خانواده و روانشناسی آویژه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مراکز مشاوره در زمینه مشاور خانواده، ازدواج، روانشناسی فعالیت می‌کند. مرکز مشاوره روانشناسی آویژه با کادری مجرب متشکل از بهترین و با تجربه‌ترین اساتید دانشگاهی، مشاوران و درمان‌گران با تخصص‌های مختلف، آماده ارائه باکیفیت‌ترین خدمات به هم‌وطنان عزیز است. در صورتی که امکان مراجعه حضوری برای شما عزیزان وجود ندارد می‌توانید جهت مشاوره تلفنی خانواده با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

ارائه مشاوره خانواده حضوری، آتلاین و تلفنی در مرکز مشاوره آویژه

خانواده‌هایی که با بحران‌ها و چالش‌هایی مانند عدم تفاهم، ناتوانی در کنترل خشم، مشکلات زناشویی، اختلاف نظر والدین و فرزندان، تربیت فرزند، طلاق و غیره مواجه شده‌اند، می‌توانند برای انجام مشاوره تلفنی خانواده به سایت مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه با آدرس اینترنتی https://psychology.avije.org/ مراجعه کنند‌.

مرکز مشاوره آویژه برای گسترده شدن خدمات مشاوره، دسترسی راحت همه مردم به مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، ازدواج، روانشناسی و غیره راه‌اندازی شده است. در این مرکز چند دکتر مشاور خانواده باتجربه و زبده آماده ارائه خدمات تلفنی به خانواده‌ها هستند‌.

علاوه بر مشاوره تلفنی از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت امکان رزرو نوبت برای مراجعه حضوری تمام اعضای خانواده به مرکز آویژه نیز وجود دارد. البته از وقتی بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، خانواده‌ها به مشاوره آنلاین و برقراری تماس تلفنی با دکتر مشاور خانواده تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

منبع:

www.Psychology Today

www.psychology.avije.org

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود