زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

در سفر به اکو کمپ کویری متین آباد، مراقب این حیوانات باشید

در سفر به اکو کمپ کویری متین آباد، مراقب این حیوانات باشید

در سفر به اکو کمپ کویری متین آباد، مراقب این حیوانات باشید

کویر؛ یک انتخاب خاص، به یادماندنی و هیجان‌انگیز برای سفر، جایی در نزدیکی ستاره و آسمان شب و مملو از تجربه‌ی هیجانِ ناب گشت‌وگذار در تپه‌های شن و ماسه است. اما کویرگردی و سفر به کویر، چالش‌های خاص خودش را هم دارد. اقلیم و زیست‌بوم کویر در اکوکمپ کویری متین آباد، مثل تجربه‌ی سفر به آن، خاص و ویژه است. گرمای قلبِ کویر، صافیِ نیلگون پهنه آسمانش و حیات مختص کویر، همگی منتظر شما در کویرگردی خواهند بود.

درباره اکو کمپ کویری

بیابان‌ها و کویرها می‌توانند جای باشکوهی و خاصی برای سفر و بازدید باشند و برخلاف تصور رایج، فقط مناظر خشک و بی‌روح و مُرده نیستند. کویرها بسیار زنده و میزبان طیف وسیعی از گیاهان و حیوانات جذاب هستند. اما این منظره را نباید ساده گرفت، کویرگردی خطرات و ریسک‌هایی هم دارد. دسترسی به آب، غذا، اقامتگاه، جایگاه‌های سوخت و...، می‌تواند سخت باشد.

با اقلیم و آب‌وهوایی جدید و چالش برانگیز روبرو خواهید بود که حیات وحش و خطرات مختص خودش را دارد. کمپ های کویری این ریسک‌ها و خطرات را به حداقل رسانده و آرامش مسافران را برای لذت بردن از مناظر کویری فراهم می‌کنند. اکوکمپ‌ها هم بخاطر انطباق با طبیعت و دوستدار محیط زیست بودن بهترین نوع کمپ های کویری محسوب می‌شوند.

اکوکمپ متین آباد کاشان

اکوکمپ متین آباد کاشان

متین آباد در شهرستان نطنز استان اصفهان و اکو کمپ متین آباد در کیلومتر 55 اتوبان کاشان به اصفهان (روستای متین آباد) قرار دارد. این کمپ با هدف شکوفایی و به حداکثر رساندن پتانسیل‌های طبیعی منطقه در راستای جذب گردشگر و جلب رضایت آنان، در سال 1391 افتتاح گردیده است. اکو کمپ متین آباد اولین کمپ طبیعتی ایران است که با اصول توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست تأسیس شده است و تلاش می‌کند با استفاده از انرژی‌های قابل بازیافت، تجدیدپذیر و ارزان، مدیریت صحیح پسماند و ایجاد مزارع ارگانیک همسو با طبیعت و محافظ محیط زیست باشد.

از سوی دیگر برای پاسداشت فرهنگ و معماری ایرانی، فضای این اکوکمپ و استراحتگاه‌های آن با الهام از سبک کاروانسراهای قدیمی ایرانی طراحی و اجرا شده است. گذراندن شب در زیر آسمان پرستاره کویر، در خیمه‌ها و آلاچیق‌های سنتی  و اقامت در کلبه‌ها و اتاقک‌های گِلی و استراحت روی دست‌بافت‌های ایرانی، تجربه‌ای آشنا و در عین حال کاملا متفاوت از گردشگری را به کسانی که برای بازدید از این کمپ می‌آیند، ارائه می‌کند.

مسیر تهران تا اکوکمپ متین آباد

برای رسیدن به این کمپ (اگر خودروی شخصی ندارید)، بهترین راه تهیه بلیط قطار به مقصد یزد - اصفهان است. قطار در کمتر از 4 ساعت به ایستگاه بادرود می‌رسد. شما باید در این ایستگاه پیاده شوید. از آنجا سوار تاکسی شده و از راننده می‌خواهید تا شما را به اکوکمپ متین آباد برساند. از ایستگاه راه آهن تا ورودی کمپ، حدود 6 کیلومتر راه است و در مسیر از روستاهای خالدآباد و ده‌آباد عبور می‌کنید.

اقامتگاه کویری متین آباد شبیه به کمپ‌های دیگر نیست. اگرچه در ظاهر تمام اقامتگاه‌ها برای اقامت بی‌دردسر و راحت مسافران و توریست‌ها طراحی شده‌اند اما هدف اکوکمپ متین آباد، همسویی با طبیعت و محیط زیست است. البته در این بین حمایت از گردشگری پایدار و مسئولانه هم در دستور کار مدیران متین آباد قرار دارد.

حیات در کویر نطنز

گونه‌های گیاهی متنوعی در منطقه نطنز و حومه آن (که متین آباد هم جزو آن محسوب می‌شود) وجود دارد. بیش از ۲۹۰ گونه گیاهی متعلق به ۲۰۶ جنس و ۵۲ خانواده گیاهی در  این منطقه وجود دارد. تعداد ۱۳ گونه پستاندار، ۶۲ گونه پرنده، ۱۲ گونه خزنده و یک گونه دوزیست هم در این منطقه شناسایی و ثبت گردیده است. «کل و بز»  و «گراز»  از گونه‌های شاخص این منطقه است.

از گونه‌های جانوری دیگر منطقه هم می‌توان به پلنگ، گربه پالاس، گربه وحشی، گرگ، کفتار، شغال، روباه، قوچ و میش، انواع جوندگان و خزندگان، انواع پرندگان به خصوص کبک، تیهو، بلدرچین، انواع چکچک و چکاوک، شاهین، عقاب طلایی، انواع سارگپه، قرقی، هما، پیغو، و بحری اشاره کرد. این تنوع گونه‌های جانوری، ممکن است در ظاهر جذاب باشد، اما عدم توجه به اهلی و وحشی بودن جانوران، می‌تواند به قیمت سلامت شما تمام شود.

اکوکمپ کویری متین آباد

در سفر به اکوکمپ کویری متین آباد، مراقب چه حیواناتی باشیم؟

در سفر به متین آباد، تعداد زیادی از پرندگان معمولی و شکاری مثل چکچک، قرقی و شاهین را می‌بینید. این پرندگان آسیبی به انسان نمی‌رسانند و عمدتاً در حال یافتن غذا و پرواز در آسمان هستند. در این منطقه پلنگ، گربه پالاس، گربه وحشی، گرگ، کفتار، شغال و روباه هم وجود دارد که اگرچه برای سلامت به انسان خطرناک هستند ولی امکان دیدن آن‌ها بسیار کم است. توصیه می‌شود آخر شب و بعد از تاریک شدن هوا را برای پیاده روی در کویر و کویر نوردی انتخاب نکنید. در طول شب، امکان برخورد کردن با حیوانات وحشی مانند گرگ و کفتار بیشتر است.

در کویر، خطر گزیده شدن توسط عقرب، رتیل و مار بیشتر از بقیه جانداران است. در اکوکمپ کویری متین آباد، راحتی و آسایش مسافران فراهم بوده و مشکلی برای مسافران در محیط اقامتگاه وجود نخواهد داشت. اما در کویر گردی باید مراقب مار و عقرب باشید. برای در ‌امان ماندن از عقرب گزیدگی و مار گزیدگی در کویر رعایت نکات ایمنی سفر به کویر ضروری است:

  • هنگام سفر به کویر و به خصوص در کمپینگ یا اقامتگاه‌های روستایی، کفش بپوشید و لباس‌ها، ملافه‌ها، وسایل و بسته‌های خود را قبل از استفاده تکان دهید.
  • هنگام کویر‌ گردی، از حضور در مکان‌های تاریک، قرار گرفتن در زیر سایه سنگ‌ها و تپه‌های شنی در طول روز حتی‌المقدور خودداری کنید. می‌توانید با احتیاط وارد چنین مکان‌هایی که مستعد حضور جانوران زهرداری مثل مار و عقرب هستند، شوید.
  • عقرب‌ها زیر نور می‌درخشند، بنابراین ممکن است بخواهید از نور فنر یا نور چراغ گوشی در شب برای بررسی محیط اطراف خود استفاده کنید. اگر عقربی پیدا کردید، از انبر استفاده کنید تا به آرامی آن را از خود و دیگران دور کنید.
  • عقرب‌ها می‌توانند در کفش، لباس، چمدان و ظروف و وسایل پنهان شوند. بررسی دقیق وسایل قبل از پوشیدن مجدد کفش‌ها و لباس و بستن چمدان و کوله بسیار مهم است.
  • کرم دفع حشرات و لوازم کمک‌های اولیه همراه خود داشته باشید.
  • برای اطمینان بیشتر همیشه به صورت تیمی کویرگردی کنید و از راهنمایی‌های لیدر کویر خود استفاده کنید. نقش تجربه در کویر بسیار بیشتر از جاهای دیگر است.

بهتر است این نکته را هم بدانید که عقرب‌ها تمایل دارند از تماس با انسان‌ها خودداری کنند و برخلاف باور عموم، عقرب گزیدگی و نیش بسیاری از عقرب‌ها کشنده نیست اما عوارضی مانند آنافلاکسی دارد و بهتر است احتیاط کنید.

سخن پایانی

سفر به کویر، قطعاٌ متفاوت از سفر به شهرها و جاهایی دیگر است که شباهت‌های زیادی در ساختار و آب‌وهوا دارند. برای کسانی که مایل به تجربه تازه‌ای در سفر هستند و طبیعت و محیط زیست برایشان اهمیت دارد، زندگی در اکوکمپ های کویری گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. در این شرایط، با رعایت نکاتی درباره جانداران و خطراتی که تماس با آن‌ها دارد، می‌توان از سفر خود نهایت لذت را برد.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود