زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

آشنایی با بیماری‌ چشمی قوز قرنیه

آشنایی با بیماری‌ چشمی قوز قرنیه

آشنایی با بیماری‌ چشمی قوز قرنیه

چشم ما از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است که هر کدام از این بخش‌ها با همکاری هم باعث دید شفاف و واضح ما می‌شوند. اگر هر کدام از بخش‌های چشم دچار مشکل شوند، ما نمی‌توانیم اجسام را واضح ببینیم و تصاویر تشکیل شده بر روی شبکیه با شکل مواجه خواهند شد و یا خود شبکیه نمی‌تواند به خوبی پیام را به مغز برساند. بنابراین چشم سالم زمانی می‌تواند دید خوبی داشته‌باشد که همه‌ی اجزای آن با هم همراه باشند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

یکی از بخش‌های مهم چشم قرنیه است. قرنیه یک لایه‌ی شفاف و نازک بر روی چشم است که در بخش وسطی و جلویی چشم کمی ضخیم‌تر می‌شود. این لایه از اشک و پروتئین‌هایی به نام کلاژن تشکیل شده‌است. قرنیه یکی از لایه‌هایی است که نور را می‌شکند و به تشکیل تصویر بر روی شبکیه کمک می‌کند. در صورتی که ضخامت این لایه تغییر کند، چشم ما نمی‌تواند به خوبی اطراف را ببیند و باید تغییراتی در آن صورت گیرد تا این اشکال برطرف شود.

یکی از بیماری‌هایی که برای قرنیه ایجاد می‌شود، قوز قرنیه است. قوز قرنیه یا کراتوکونوس بیماری است که در آن، ضخامت قرنیه کم‌تر می‌شود و به خصوص در بخش جلویی آن نازک‌تر می‌شود. همچنین قرنیه نامنظم شده و در برخی جاها نازک و در برخی جاها کلفت‌تر می‌شود.

قوز قرنیه چشم

کراتوکونوس یا قوز قرنیه یکی از بیماری‌های چشم است که با تغییر در ضخامت قرنیه، نازک شدن و نامنظم شدن آن، به دید آسیب می‌رساند و کم کم باعث از بین رفتن دید می‌شود. قوز قرنیه معمولا در سنین بلوغ و اوایل نوجوانی و جوانی ایجاد می‌شود و در واسط 30 سالگی پیشرفت می‌کند و در نهایت باعث از دست رفتن دید می‌شود.

نمی‌توان تخمین زد که با چه سرعتی این بیماری پیشرفت می‌کند و بدتر می‌شود. حتی ممکن است که قوز قرنیه در یک حالت ثابت بماند و اصلا بدتر نشود.‌ معمولا قوز قرنیه هر دو چشم را درگیر می‌کند و در یکی از چشم‌ها شدت بیشتری می‌یابد. به محض دیدن مشکلاتی در دید، باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کرد. یکی از علل شایع اختلال در دید، همین مسئله است.

علت قوز قرنیه

با وجود این که مدت‌های زیادی است که بر روی این بیماری تحقیق و بررسی در حال انجام است، اما هنوز نتوانسته‌اند علت اصلی ایجاد آن را پیدا کنند. معمولا کسانی که قوز قرنیه دارند، از نوزادی مشکلات قرنیه‌ای داشته‌اند. همچنین در بیشتر افرادی که به کراتوکونوس دچار می‌شوند، تولید و از بین رفتن کلاژن‌ها بالانس ندارند و این عدم تعادل باعث نازک شدن قرنیه می‌شود.

چه کسانی بیشتر به قوز قرنیه مبتلا می‌شوند؟

علائم خطر زیر در ابتلا به قوز قرنیه نقش بسزایی دارند؛

  • ژنتیک: بیشتر افرادی که به علت قوز قرنیه به متخصص چشم مراجعه می‌کنند، در فامیل نزدیک خود چنین مشکلی را گزارش می‌دهند. همچنین بیشتر کسانی که سندروم داون دارند، به این بیماری مبتلا هستند.
  • التهاب مزمن چشم: هنگامی که چشم ملتهب باشد و یا به خشکی چشم دچار باشد، احتمال تغییر ضخامت قرنیه و در نتیجه ابتلا به قوز قرنیه بالا می‌رود.
  • مالیدن چشم‌ها: مالیدن چشم‌ها در ابتلا به قوز قرنیه و یا بدتر شدن این مشکل تاثیر دارد.
  • سن: بالاتر رفتن سن در خشکی چشم و خشکی چشم در ابتلا به قوز قرنیه نقش دارد.

علائم قوز قرنیه

بسیاری از کسانی که به قوز قرنیه مبتلا هستند، اطلاعی از این بیماری خود ندارند. اولین علائم ابتلا به قوز قرنیه تاری دید و اشکال در دیدن تصاویر است که به سادگی برطرف نمی‌شود. به محض دیدن علائم قوز قرنیه باید به متخصص چشم مراجعه کنید. برخی از علائم قوز قرنیه شامل موارد زیر هستند؛

  • تاری و ندیدن زمان دیدن نور
  • شب کوری
  • درد چشم و خستگی چشم‌ها
  • حساسیت به نور
  • به هم ریختگی ناگهانی دید چشم

درمان قوز قرنیه

درمان قوز قرنیه

زمانی که علائم قوز قرنیه را احساس کردید باید به دکتر متخصص چشم پزشک مراجعه کنید. متخصص چشم از راه‌های مختلفی این مشکل را درمان می‌‌کند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان قوز قرنیه در مراحل اولیه

برای اصلاح دید کسانی که در مراحل اولیه‌ی قوز قرنیه هستند، استفاده از عینک‌هایی که برای برطرف کردن اشکال دید آستیگماتیسم به کار برده‌می‌شوند، می‌تواند موثر باشد.

درمان قوز قرنیه در مراحل متوسط

برای درمان کسانی که قوز قرنیه‌ی آن‌ها در مراحل پیشرفته‌تری از گروه اول قرار دارد، مایعی حاوی ویتامین بی به چشم‌ها ریخته می‌شود و سپس توسط اشعه‌ی فرابنفش فعال می‌شود. این کار باعث تحریک کلاژن سازی و اتصال کلاژن‌ها به هم می‌شود. با وجود این که این روش قرنیه را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و دید را از بدتر شدن حفظ کند.

درمان قوز قرنیه در مراحل پیشرفته

اگر قوز قرنیه وخیم شده‌باشد نمی‌توان از راه‌حل‌های بالا برای درمان آن استفاده کرد. برای درمان قوز قرنیه در این مواقع، باید از جراحی کمک گرفت.

عمل قوز قرنیه

برای بیماران با قوز قرنیه‌ی شدید می‌توان از پیوند قرنیه و یا حلقه‌ی قرنیه استفاده کرد. در حلقه‌ی قرنیه، از آن جایی که نمی‌توان برای کسانی که قوز قرنیه دارند از لنز استفاده کرد، از رینگ‌ها یا حلقه‌های قرنیه استفاده می‌شود که روشی دائمی است و فرایندی 15 دقیقه‌ای است.

برای انجام عمل پیوند قرنیه، در بیمارستان و در اتاق عمل، از قرنیه‌ی اهدایی شخص دیگری استفاده می‌شود. این جراحی حدود 1 ساعت طول می‌کشد. معمولا حدود 6 ماه دید شخص تار باقی می‌ماند و بعد از بهبودی کامل می‌تواند به خوبی اطراف را ببیند. باید از داروهای سرکوب ایمنی استفاده شود تا قرنیه پس زده نشود. در بیشتر مواقع برای مدتی باید از عینک‌ها و یا لنزهای اصلاح دید استفاده شود تا دید فرد به خوبی قبل گردد.

پیشگیری از قوز قرنیه

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از قوز قرنیه وجود ندارد. اما بهتر است از خشک‌شدن چشم‌ها و مالیدن آن‌ها تا حد امکان جلوگیری کنید. همیشه راه‌هایی برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط وجود دارد. همچنین، چشم‌ها باید در بهترین شرایط سلامت خود باشند تا با کیفیت و کمیت بالایی عمر کنند.

دکتر چشم برای قوز قرنیه

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به چشم پزشک

تشخیص و درمان قوز قرنیه در مراحل اولیه موجب می‌شود که تغییرات در بینایی شما به حداقل برسد. علاوه بر این اگر بیماری تشخیص داده نشود و خیلی پیشرفت کند ممکن است باعث زخم شدن قرنیه و حتی نابینایی شود. پس اگر علائم قوز قرنیه را در خود شناسایی کردید یا در خانواده شما کسی به این بیماری مبتلاست، باید به دکتر  متخصص چشم پزشک و یا متخصص قرنیه مراجعه کنید. در وب سایت دکترتو می توانید علاوه بر دریافت نوبت از تمامی تخصص‌های پزشکی؛ به صورت آنلاین (تلفنی و متنی) با بهترین دکتر های متخصص چشم پزشک تهران و ایران مشاوره پزشکی داشته باشید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود