زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

افسردگی تابستانی، علائم و نحوه درمان آن

افسردگی تابستانی، علائم و نحوه درمان آن

افسردگی تابستانی، علائم و نحوه درمان آن

گرما میتواند باعث بی حالی و تحریک پذیری در بیشتر افراد شود. اما زمانی که وجود این ناراحتی ها طولانی شود، ممکن است با موردی از افسردگی تابستانی مواجه شویم. شاید بیشتر ما غم، بی حالی یا میل به بیدار ماندن و بیرون نرفتن را با فصلی مانند زمستان مرتبط بدانیم. در حالی که افسردگی فصلی در آن فصل شیوع بیشتری دارد، چیزی به نام افسردگی تابستانی نیز وجود دارد.

تقریباً برای همه، فصل تابستان به معنای بیرون رفتن و گذراندن روزها در فضای باز، فعالیت های اجتماعی، استخر، ساحل و بسیاری مکانهای دیگر است. با این حال، برای برخی دیگر فکر کردن به آنچه اتفاق میافتد باعث ناراحتی تحت عنوان «اختلال عاطفی فصلی» میشود. البته برای بررسی تخصصی و در موارد حاد میتوانید به یک مرکز مشاوره خوب مراجعه نمایید.

علائم افسردگی تابستانی

بین 10 تا 20 درصد از موارد افسردگی مکرر از یک الگوی فصلی پیروی میکنند. در حالی که در تابستان به اندازه پاییز یا زمستان عود نمیکند، بسیاری از موارد رخ میدهد. علائم اصلی به شرح زیر است:

  • خستگی: یکی از دلایل آن مقدار و کیفیت خواب است. این مسئله بدلیل آن است که روزها طولانی تر هستند و بسیاری از افراد دیرتر به رختخواب میروند و کمتر می خوابند. علاوه بر این، خواب آنها پیوسته نیست؛ زیرا شب ها اغلب گرم است. ریتم شبانه روزی با چرخه خواب و بیداری تحت تأثیر ساعات روز است.
  • کند شدن: گرمای بیش از حد باعث میشود همه چیز با سرعت کمتری توسعه یابد، زیرا حقیقت این است که مغز انسان با دمای 36 درجه شروع به تحت تأثیر قرار دادن میکند. عملکرد و بهره وری پایین تر است، همراه با عامل مرتبط با استراحت که قبلا ذکر کردیم.
  • اضطراب: در بسیاری از افراد احساس «هیچ کاری نکردن» در تابستان باعث ناراحتی شدید آنها میشود. احساسی که زمان تلف میشود. در تابستان این مسئله افزایش می یابد زیرا بسیاری از مؤسسات عمومی تعطیل هستند و فعالیت ها و رویه ها را متوقف میکنند.
  • از دست دادن اشتها. ممکن است تمایل کمتری به خوردن داشته باشید.

افسردگی تابستانی

چرا افسردگی تابستانی رخ میدهد؟

دلیل خاصی برای افسردگی تابستانی وجود ندارد. در عوض، ما باید یک سری از عوامل دخیل در حوزه بیولوژیکی و همچنین جنبه های فردی - اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنیم. در مورد بیولوژیک، قبلاً به تأثیر گرما بر بدن اشاره کردیم. از سوی دیگر، علائمی مانند استرس نیز در تابستان افزایش می یابد. بیرون رفتن منظم از خانه، تهیه چمدان، خرید بلیط و کارهای دیگر همه در این روزهای گرم دست بدست هم میدهند که در نهایت باعث ایجاد استرس شود. حقیقت این است که روتین ما در زندگی روزمره به ما نظم میدهد. در تابستان، تعهدات و برنامه ها کمتر میشود و در نتیجه، برخی از افراد احساس از دست دادن کنترل را تجربه میکنند که مانع از برقراری ارتباط با لذت میشود.

به نوبه خود، دیدن عکس هایی در شبکه های اجتماعی از خوشگذرانی افراد و گروهی از دوستان و خانواده ها در کنار هم میتواند برای بسیاری مضر باشد. این را میتوان به عنوان نشانه ای از تنهایی تعبیر کرد. چیزی که در بقیه ایام سال میتواند با سنگینی تعهدات روزانه دیده نشود. مقدار نور نیز تأثیر دارد. حتی اگر برای اکثر مردم، نور بیشتر یک عامل محافظتی باشد، برخی افراد واکنش معکوس به نور دارند. این بدان معناست که اگر روزها طولانی تر و روشن تر باشند، افسرده میشوند. همچنین، فشار اجتماعی ناشی از عشق به تابستان به این معنی است که بسیاری از مردم ناراحتی هایی را که دیگران ممکن است احساس کنند، درک نمیکنند. در نهایت، عامل اقتصادی نیز نقش دارد. تابستان زمانی است که ما پول بیشتری خرج میکنیم، چه در تعطیلات یا هنگام بیشتر بیرون رفتن. در مواجهه با این وضعیت، همه منابع یکسانی ندارند و حتی برخی افراد بدهکار میشوند. بنابراین، فشار و استرس ایجاد میشود و در نهایت بر افراد تأثیر میگذارد.

درمان و مشاوره

برخی از توصیه ها و عادات سالمی که میتوان برای تحمل بیشتر فصل تابستان و درمان افسردگی در نظر داشت به شرح زیر است:

  • آفتاب ضروری است زیرا ویتامین D را به بدن میرساند و اجتناب از آن نیز ایده آل نیست. در عوض، کاری که میتوانید انجام دهید این است که در اوایل روز کمی آفتاب بگیرید. این کار از قرار گرفتن در معرض اشعه های تهاجمی جلوگیری میکند.
  • هیدراته بمانید. همیشه آب یا نوشیدنی همراه خود داشته باشید تا دچار کم آبی نشوید.
  • به اندازه کافی بخوابید. با فرا رسیدن فصل تابستان، کم خوابی برای افراد رایج است. بنابراین برای اطمینان از استراحت خوب باید اقدامات لازم را انجام دهیم. به عنوان مثال، قبل از خواب فعالیتهای آرامش بخش انجام دهید. در طول شب از نمایشگرهایی مانند تلویزیون و موبایل اجتناب کنید و مکانی آرام و راحت پیدا کنید.
  • از تعلیق فعالیت های روزانه خودداری کنید، بلکه آنها را دوباره برنامه ریزی کنید. بدلیل گرما، بسیاری از افراد ورزش را متوقف میکنند که باعث ناراحتی شدید آنها میشود. بهتر است آنرا قطع نکنید، بلکه سعی کنید زمانی را پیدا کنید که گرما چندان شدید نباشد، مثلاً در پایان روز. بطور مشابه، کسانی که از گرما رنج می برند، اما دوست دارند با دوستان خود ملاقات کنند، ممکن است برنامه را تغییر دهند یا مکان های خنک را برای جلسه انتخاب کنند.
  • به متخصص مراجعه کنید. اگر متوجه شدید که افسرده شده اید، فورا به دنبال کمک از طریق مراجعه به یک مرکز مشاوره خوب باشید. منتظر نمانید تا بدتر و بدتر شوید، زیرا اگر بگذارید زمان بگذرد، راه حل ممکن است بسیار دشوارتر شود.

درمان افسردگی تابستانی

گرما، آفتاب و دارو

اگر درمان دارویی برای افسردگی دریافت میکنید، مهم است که بخاطر داشته باشید که برخی داروها میتوانند بر ظرفیت تعریق تأثیر بگذارند و باعث خشکی پوست و غشاهای مخاطی و بدتر شدن کنترل دمای داخلی شوند. در این موارد، ایده آل این است که از دماهای بالا اجتناب کنید و به خوبی هیدراته کنید. علاوه بر این، داروهای ضد افسردگی (به ویژه داروهای قدیمی) میتوانند باعث حساسیت به نور شوند، بطوریکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید میتواند واکنشهای پوستی ایجاد کند. به همین دلیل توصیه میشود از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

ما نباید اهمیت بیماری مانند افسردگی را دست کم بگیریم، زیرا گاهی اوقات این موضوع صرفاً «احساس ناراحتی» نیست. گاهی اوقات، مشاوره یا درخواست کمک پس از چندین ماه ناراحتی انجام میشود، بنابراین مشکل در رسیدگی به آن حتی بیشتر است. بهتر است به اینکه «این نیز بگذرد» تکیه نکنید و در عوض به سلامت روان خود جایگاهی را که شایسته آن است دهید. توجه به مدت زمان طولانی بودن علائم مهم است، زیرا همیشه چیزی موقتی نیست، بلکه چیزی است که همیشه وجود دارد و در زمانهای خاصی افزایش می یابد. با این حال، بهتر است برای شفاف سازی و درمان با یک متخصص مشورت کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود