زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چرا آرتروز زانو می گیریم؟ علل ابتلا به آرتروز زانو

چرا آرتروز زانو می گیریم؟ علل ابتلا به آرتروز زانو

چرا آرتروز زانو می گیریم؟ علل ابتلا به آرتروز زانو

زانو یکی از مفاصل اصلی بدن است که با وجود اینکه ساختار خیلی پیچیده‌ای ندارد، اما یکی از اصلی‌ترین حرکات بدن را کنترل می‌کند و هرگونه اختلال در کارکرد آن کاملاً واضح بوده و موجب مختل شدن زندگی افراد می‌شود. زندگی امروزی مردم باعث شده بسیاری از بیماری‌ها گسترده‌تر بشوند و زندگی افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار بدهند که یکی از مهم‌ترین این مشکلات، آرتروز زانو است.

آرتروز زانو از مشکلاتی است که حتی اگر به‌آن مبتلا نیستید و علائم آن را هم ندارید، باید اطلاعات جامعی در مورد آن داشته باشید که ما قصد داریم در ادامه این نوشته به نقل از درمانکده مانند سایر موضوعات دیگری مانند میکروبیوم چیست؟ که قبلا به آن‌ها مفصل پرداخته‌ایم، به‌صورت کامل برایتان تشریح کنیم که چرا آرتروز می‌گیریم و علل ابتلا به‌آرتروز چه مواردی هستند پس تا انتها با ما همراه باشید.

تصویر فردی که مبتلا به آرتروز زانو است

آرتروز چیست؟

پیش از اینکه به‌بررسی علل آرتروز زانو بپردازیم، بهتر است قدری در مورد خود این بیماری اطلاعاتی ارائه شود. آرتروز یک مفهوم کلی به‌معنای ساییدگی مفاصل است که نوعی بیماری پیشرونده بوده و در قسمت‌های مختلف بدن مانند گردن، کمر یا زانو امکان بروز آن وجود دارد. متاسفانه آرتروز دارای درمان قطعی و مشخص نیست اما می‌توان با تشخیص و مراجعه زودهنگام به‌ دکتر ارتوپدی، از پیشرفت این بیماری تا حد امکان جلوگیری کرد و هم‌چنین شرایط را بهبود بخشید.

اما در صورتی‌که در مقابل علائم بیماری آرتروز بی‌تفاوتی نشان داده شود، این بیماری قسمت‌های دیگر نزدیک را درگیر خواهد کرد و رفته رفته کل بافت استخوانی آن محدوده را دچار مشکل می‌کند. در بین انواع آرتروز‌ها، آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین موارد است که معمولاً در افراد میان‌سال و مسن بروز می‌کند.

دلایل ابتلا به‌آرتروز زانو

آرتروز زانو دلایل مختلفی دارد. این دلایل معمولاً بر اساس سبک زندگی هستند اما برخی دیگر نیز کاملاً خارج از کنترل افراد ‌اند. به‌هر جهت دلایل ابتلا به‌آرتروز زانو به‌شرح زیر هستند.

بالا رفتن سن

این مورد از همان مواردی است که غیر ارادی بوده و افراد کنترلی در آن ندارند. افزایش سن یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به‌انواع آرتروز‌ها است به‌همین جهت باید در سنین بالاتر بیشتر مراقب ‌اوضاع مفاصل خود باشید.

وراثت

ژنتیک نیز مانند بالا رفتن سن، خارج از اختیار فرد است اما بر خلاف مورد قبلی آنقدر‌ها تأثیر‌گذار نیست. هنوز هم رابطه دقیق بین وراثت و آرتروز زانو مشخص نیست اما طبق برخی از تحقیقات مشاهده شده که افرادی که دارای زمینه ژنتیکی آرتروز هستند، زود‌تر و شدیدتر به‌این مشکل دچار می‌شوند.

بی تحرکی و ورزش نکردن

کمبود وقت و خستگی مفرط از کار در جهان امروزی باعث شده تا نقش ورزش در بین افراد کمرنگ‌تر شود و یکی از مهم‌ترین عوارض این اتفاق ابتلا به‌آرتروز زانو است. ورزش یکی از تاثیرگذارترین فعالیت‌ها در جلوگیری از بروز آرتروز و یا به‌تعویق انداختن آن است.

استفاده بیش از حد از مفصل زانو

استفاده بیش از حد و نامتعارف از مفصل زانو یکی از دلایل مهم ابتلا به‌آرتروز زانو است. به‌عنوان مثال بالا و پایین رفتن مداوم و طولانی مدت از پله‌ها مخصوصاً پله‌هایی که دارای شیب تند هستند، یکی از موارد استفاده بیش از حد از مفصل زانو است.

تصویر فردی که درد آرتروز زانو دارد و دنبال تسکین آن است

تغذیه نامناسب

بروز آرتروز زانو به‌دلیل تغذیه نامناسب و سبک زندگی غلط معمولاً در جوانان بیشتر است که این موضوع دور از ذهن به‌نظر می‌رسد چرا که آرتروز در حالت طبیعی همان‌طور که پیشتر گفته شد متعلق به‌سنین بالا است.

مصرف بیش از اندازه برخی از مواد غذایی می‌تواند در ایجاد و تشدید آرتروز زانو تاثیرات زیادی داشته باشد که برخی از این مواد غذایی عبارت‌اند از:

  • قند و شکر
  • غذاهای منجمد
  • غذاهای کنسروی
  • غذاهای نیمه آماده
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی

چاقی و اضافه وزن

زانو بخش زیادی از وزن بدن را تحمل می‌کند و بدیهی است که اضافه وزن می‌تواند فشار بیش از اندازه به‌این مفصل مهم وارد کرده و در نتیجه منجر به‌تخریب بافت آن و آرتروز بشود.

این موضوع در سال‌های جوانی خیلی به‌چشم نمی‌آید و به‌صورت کلی برای جوانان تحمل اضافه وزن کار سختی نیست. البته در این نوشته قصد پرداختن به‌این موضوع را نداریم اما در صورتی‌که مبتلا به‌اضافه وزن هستید هرچه سریع‌تر باید برای ر‌هایی از آن اقدامی کنید چرا که در کنار تمام عوارض آزار دهنده این مشکل، آرتروز زانو نیز انتظار شما را در سنین بالا‌تر می‌کشد.

سایر دلایل

موارد گفته شده به‌عنوان دلایل آرتروز زانو همگی دلایل اصلی بودند که بیشترین تاثیر را در ابتلا به‌این بیماری داشتند اما موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند زمینه‌‎ساز مشکل آرتروز زانو باشند.

این دلایل به‌شرح زیر هستند:

  • برخی از عفونت‌ها
  • بیماری کندرومالاسی
  • استفاده از توالت ایرانی
  • ورزش غیر اصولی و غلط
  • دفورمیتی‌های مفصل زانو
  • در رفتگی و شکستگی‌های درون مفصلی
  • عادات غلط نشستن مانند چهار زانو یا دو زانو

علائم آرتروز زانو

به‌صورت کلی آرتروز مشکلی است که در طول یک مدت زمان طولانی به‌وجود می‌آید و نه کوتاه مدت بنابراین توصیه می‌شود در صورتی‌که هر کدام از عوامل زمینه‌ساز آرتروز را دارید، گوش به‌زنگ باشید و تا جای ممکن برای جلوگیری از این اتفاق تلاش کنید.

اما برخی علائم که به‌صورت مزمن یا دائمی باشند را می‌توان به‌عنوان علائم آرتروز زانو در نظر گرفت که به‌شرح زیر هستند:

  • کمتر شدن دامنه حرکتی زانو
  • ایجاد صدا موقع خم شدن زانو
  • احساس درد یا خشکی مفاصل
  • تورم خفیف در اطراف مفصل زانو
  • دردی که پس از اتمام فعالیت شدیدتر می‌شود

 

تصویر پزشکی که در حال معاینه بیمار، برای تشخیص آرتروز زانوی او است.

جمع‌بندی

متاسفانه این عادت در بین انسان‌ها وجود دارد که تا زمانی که مشکلی زجر‌آور و کشنده نباشد به‌فکر جلوگیری از آن یا درمان آن نمی‌افتند و این موضوع در مورد آرتروز زانو نیز صادق است. بیماری آرتروز زانو ذره ذره در بدن شما ایجاد شده و تشدید می‌شود و در انتها به‌حدی می‌رسد که توانایی ساده‌ترین فعالیت‌ها را از شما می‌گیرد اما متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به‌جلوگیری از آن و یا حتی علائم آن بی‌تفاوت هستند.

این در صورتی است که باید تمام تلاش خود را بر روی جلوگیری از ایجاد آرتروز زانو بگذارید و هم‌چنین درصورتی‌که کوچک‌ترین علائمی در این رابطه را حس کردید، سریعاً به‌پزشک متخصص مراجعه کنید.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل و هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف از دکتر ارتوپدی گرفته تا فوق تخصص گوارش و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کند.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود