زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

معرفی کتاب های عباس معروفی

معرفی کتاب های عباس معروفی

معرفی کتاب های عباس معروفی

به آقای نویسنده سلام کنید! او رفت!

عباس معروفی نویسنده نام‌دار معاصر که آخرین روزهای اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله بازارچه نایب‌السلطنه تهران به دنیا آمد در نخستین روزهای شهریور امسال پس از سال‌ها تحمل رنج و درمان بیماری سرطان در آلمان بدرود حیات گفت. این مرگ زودهنگام بار دیگر معروفی، آثار و کارنامه فعالیت‌های او را در کانون توجه قرار داد. همان مرگی که در نگاه آقای نویسنده غریبه نبود. او بارها در داستان‌ها و شعرها و سخنرانی‌هایش از مرگ گفته بود. چنانچه در آخرین حرف‌وحدیث‌هایی که از معروفی به ما رسید، گفته بود: «سمیمن دانشور به من گفت: غصه یعنی سرطان! غصه نخوری یک‌وقت، معروفی! و من غصه می‌خوردم.»

او در روزهای انقلاب حدودا بیست ساله بود. پس از انقلاب بود که فعال شد، درس خواند، در رشته ادبیات دراماتیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. سال‌ها معلمی کرد و برای جوانان از داستان و ادبیات گفت؛ گفت و تا سال‌های پایانی عمر خود این فعالیت را ادامه داد. در همان کتاب‌فروشی بزرگی که در آلمان راه‌اندازی کرده بود در کنار کارهای نشر کلاس داستان‌نویسی هم برگزار می‌کرد.

آثار عباس معروفی

از معروفی در کنار هفت مجموعه داستان، شش نمایشنامه، دو مجموعه شعر و هفت رمان منتشر شده است. برخی از آثار او به زبان‌های مختلفی از جمله انگلیسی، آلمانی، ترکی و کردی و عربی ترجمه شده است. از میان فعالیت‌های صنفی و سیاسی، مجموعه آثار و مقالاتی که در مجلات منتشر می‌کرد رمان‌های او از همه برجسته‌تر بوده‌اند که عبارت‌اند از:

  • سمفونی مردگان (۱۳۶۸)
  • سال بلوا (۱۳۷۱)
  • پیکر فرهاد (۱۳۸۱)
  • فریدون سه پسر داشت (۱۳۸۲)
  • ذوب شده (۱۳۸۸)
  • تماما مخصوص (۱۳۸۹)
  • نام تمام مردگان یحیاست (۱۳۹۷)

سمفونی مردگان

در میان آثار عباس معروفی رمان «سمفونی مردگان» آوازه بیشتری دارد و در بیشتر کتابفروشی‌ها و سایت‌های خرید آنلاین کتاب موجود است و همچنین می‌توانید برای خرید رمان سمفونی مردگان به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند و یا یکی از شعب بوکلند مراجع کنید. برخی معتقدند او با انتشار این رمان جایگاه خود را برای همیشه در سپهر ادبیات معاصر ایران تثبیت کرد.

کتاب سمفونی مردگان عباس معروفی

سمفونی مردگان راوی زندگی پر دردسر یک شاعر و روشنفکر است در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ که از منظر چند ناظر روایت می‌شود. در این داستان «آیدین» در خانواده‌ای به نام اورخانی زندگی می‌کند و خواهر دوقلویی به نام «آیدا» دارد. مانند همه خواهر برادر‌های دوقلوی جهان این دو نیز از لحاظ فکری و احساسی نزدیکی زیادی به هم دارند. هر دو با شیوه زیست سنتی پدر همراهی ندارند و همین می‌شود رمز موفقیت "اورهان". اورهان که بیشتر از پدر حرف‌شنوی دارد نزد او محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. خانواده اورخانی در رمان سمفونی مردگان یک خانواده نسبتاً مرفه است که در بازار آجیل فروش‌های اردبیل مغازه‌ای بزرگ دارند. خط اصلی داستان رقابت آیدینِ ترقی‌خواه و اورهانِ سنتی است. در این میان شخصیت‌های محبوب و منفور دیگری نقش‌آفرینی خواهند کرد. چه‌بسا به ذهن شما هم رسیده باشد که در این رمان معروفی داستان هابیل و قابیل، پسران آدم ابوالبشر را در قالبی اسطوره‌ای به سال‌های سلطنت پهلوی پدر و پسر آورده باشد. که دو برادر در سرزمینی که روزگاری در اشغال روس‌ها بوده دوباره در مقابل هم قرار گرفته باشند.

سال بلوا

اما در رمان بعدی معروفی یعنی «سال بلوا» نقش اسطوره بسیار پررنگ‌تر می‌شود. گو این‌که فاصله‌های زمانی از میان برداشته شده و حال و گذشته یکی شده‌اند. از جذابیت‌های دیگر این رمان محل وقوع داستان است. سنگسر سرزمین اجدادی عباس معروفی. منطقه‌ای در نزدیکی مهدی‌شهر که در آن "کافر قلعه" قرار گرفته است. در داستان معروفی «ملکووم آلمانی» مشغول ساختن یک پل بزرگ است میان «کوه پیامبران» و «کوه کافر قلعه». اگر با خواندن این مطلب به خرید رمان سال بلوا علاقه‌مند شدید می‌توانید با مراجعه به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند و یا یکی از چند شعبه‌ی بوکلند آن را تهیه کنید.

پیکر فرهاد

رمان بعدی معروفی ده سال بعد منتشر شد. «پیکر فرهاد» به نحوی راویِ شخصیت اثیری در رمان بوف کور صادق هدایت است به گونه‌ای متفاوت. چه‌بسا این رمان مربوط به دوره‌ای از زندگی معروفی باشد که بیشتر گفت‌وگوی ذهنی را با هدایت داشته و با تأسیس «خانه هنر و ادبیات هدایت» توسط معروفی در آلمان همراه شده.

فریدون سه پسر داشت

«فریدون سه پسر داشت» نیز از اسطوره‌های باستانی ایرانی بهره برده است و داستانی بر اساس سرگذشت یکی از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب را روایت می‌کند.

ذوب شده

رمان بعدی او «ذوب شده» است. ذوب شده استعاره‌ای است از قصه‌ای که شخصیت نویسنده رمان به‌سختی و مشقت می‌نویسد و گم می‌شود.

تماما مخصوص

تماما مخصوص داستان زندگی عباس، روزنامه‌ نگاری تبعیدی است که بعد از آشفتگی‌ های سیاسی دهه شصت مجبور به فرار از ایران و مهاجرت به آلمان می‌ شود.  در آنجا مدتی در یک هتل به عنوان مدیر شبانه مشغول به کار می شود و بعد به پاکستان می رود، مقصد نهایی او قطب شمال است. راوی کتاب خود عباس ایرانی و پررنگ‌ترین شخصیت داستان هم خود اوست.

نام تمام مردگان یحیاست

نام تمام مردگان یحیاست عباس معروفی

«نام تمام مردگان یحیاست» آخرین رمانی است که از معروفی منتشر شده است. رمانی که به گفته نویسنده نوشتن و ویرایش آن هفت سال طول کشیده است. رمانی چندصدایی که راوی دیدار یک انسان با یک فرشته است. معروفی درباره این رمان گفته بود: «علت این‌که این اسم را انتخاب کردم این بود که دو تا از بچه‌های کاراکتر رمان من اسمشان یحیی است. من داستان زکریا را هم در این رمان کار کرده‌ام. وقتی زکریا در سن ۸۵ سالگی است یک ندا از خدا به او می‌رسد که ما به تو بشارت پسری به نام یحیی را می‌دهیم. او می‌گوید که خدایا من پیرم. همسر من سالخورده است و ما بچه‌دار نمی‌شویم. اما خدا می‌گوید اگر ما بخواهیم این کار را می‌کنیم. شخصیت رمان من هم همین طور است. در سن پیری بچه‌دار شده است. یک نوجوان در خانه دارد و قبل از آن هم هفت فرزندش را از دست داده است. او دائماً دغدغه جان این بچه را دارد.»

شما عزیزان می‌توانید کتاب‌های نامبرده را از طریق سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند و یا شعب بوکلند سفارش داده و تهیه کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود