زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

10 عادت بد که مانع موفقیت می‌شود

10 عادت بد که باید ترک کنید

10 عادت بد که مانع موفقیت می‌شود

شما مجموعه‌ای از عادت‌های خودتان هستید. وقتی به عادت‌های بدفرصت می‌دهید، آنها هم به طرزچشم‌گیری مانع موفقیت شما می‌شوند. عادت‌های بدخیلی موذیانه و به آرامی طوری به سمت شمامی‌خزندکه اصلا متوجه آسیب‌هایی که به شما می‌زنند نمی‌شوید.

 زنجیره‌ی عادت‌ها آنقدر سبک هستند که حس نمی‌شوند تا جایی که آنقدرسنگین می‌شوند که می‌شکنند.
(وارن بافت)

برای ترک عادت‌های بداخلاقی، بایدکنترل زیادی روی خودتان داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهدکه خودکنترلی باعث موفقیت‌های زیادی می‌شود پس ارزش تلاش را دارد. روانشناسان دانشگاه پنسیلوانیا مطالعه‌ای را انجام داده‌اندکه درآن نمرات IQ و سطح خودکنترلی دانش‌آموزان کالج آنهارا پس از ورود به دانشگاه، اندازه‌گیری کرده‌اند. چهارسال بعد، بابررسی به میانگین نمرات دانشجویان دریافتندکه خودکنترلی دو برابر IQ در کسب نمره بالا GPA موثر است.

عادت‌های بد

خودکنترلی برای ایجاد عادت‌های خوب (و جلوگیری از عادت‌های بد) عامل مهمی در اخلاق کاری قوی وموثر در بالابردن بهره‌وری است. خودکنترلی مانند یک عضله است. برای قوی‌کردن آن تمرین زیادی لازم دارید. برای قوی‌تر کردن این عضله و ترک عادت‌های بد روش‌های زیر را تمرین کنید:

1. عدم استفاده از تلفن، تبلت یا کامپیوتر در رختخواب

بیشتر مردم نمی‌دانند خوب نخوابیدن به بهره‌وری لطمه می‌زند. نور آبی باموج کوتاه، نقش مهمی در خلق و خوی شما، میزان انرژی و کیفیت خواب دارد. درصبح، غلظت بالایی از این نور آبی درنورخورشید هست. وقتی چشمان شما به طورمستقیم در معرض آن قرار می گیرد، نورآبی مانع تولیدهورمون ملاتونین )عامل خواب آلودگی) می شود که این یعنی شروع کارو تلاش روزانه. بعدازظهر، اشعه‌های خورشید نورآبی خود را از دست می‌دهند، که اجازه می‌دهد بدن شما تولید ملا تونین راشروع کند. موقع شب، مغز شما انتظار هیچ نور آبی را ندارد و به همین دلیل به شدت به نور آبی حساس می‌شود.

اکثر وسایل مورد علاقه ما: لپ تاپ، تبلت و تلفن‌های همراه، نور آبی موج کوتاه را به طورمستقیم به صورت می‌زنند. این یعنی اختلال در تولید ملاتونین و بهم خوردن حس خواب آلودگی و بدنبال آن کاهش کیفیت خواب. همانطور که همه ما تجربه کرده‌ایم، یک خواب شبانه ضعیف اثرات فاجعه باری دارد. بهترین کاری این است که پس از شام از این دستگاه‌ها دوری کنید (البته تلویزیون برای خیلی از مردم تا زمانی که به اندازه کافی از آن فاصله دارند وسیله بی‌ضرری است).

تمرکز قبل از شروع کارها

2. عدم تمرکز قبل از شروع کارها

قبل از اینکه مشغول به کاری شوید 15 دقیقه تمرکز کنید. این کار به طور چشم‌گیری باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که این نوع بهره‌وری را دارند، پنج برابر موفق‌تر از بقیه هستند. وقتی کارتان رامتوقف می‌کنید، به‌سرعت سراغ چک کردن اخبار، فیس‌بوک، مسابقات یا بقیه موارد می‌روید که این باعث از بین رفتن "بهره‌وری" می‌شود. این یعنی 15دقیقه دیگر باید تمرکز کنید تا دوباره به وضعیت قبل برگردید. پس در زمان کار کاملاً ذهن‌تان را درگیر کار کنید.

3. بررسی گوشی حین مکالمه

هیچ چیز مانند یک پیام متنی حین مکالمه یا حتی یک نگاه سریع به تلفن حواس مردم را پرت نمی‌کند. وقتی درگیر یک بحث هستید، تمام انرژی خودرا روی آن متمرکز کنید. بعد می‌بنید که این مکالمه جذاب‌تر و مفیدتر شده است.

4. استفاده از اعلان‌های چندگانه

اعلان چندگانه یک کابوس واقعی هستند. مطالعات نشان داده‌اند که هر بار که توجه شما به تلفن یا ایمیل جلب می‌شود، بهره‌وری نیز کاهش می‌یابد. دریافت یک پیام یا ورود به یک ایمیل شاید به نظر احساس خوش‌آیندی بیاید اما واقعیت چیز دیگری است. به جای کار با اعلان‌ها و هشدارها، تمام ایمیل‌ها و پیام‌های متنی خودرا به هم مرتبط کرده و در زمان مشخصی (به عنوان مثال، هریک ساعت) به آنها پاسخ دهید. این یک روش اثبات شده و کارآمد برای حفظ تمرکز در هنگام کار است.

نه گفنن

5. بله گفتن وقتی که باید نه بگویید

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو نشان می‌دهدکه گفتن نه مشکل‌تر از بله است، چون احساس استرس، فرسودگی، و حتی افسردگی (که همه آنها نشانه‌هایی از عدم خود کنترلی است) را درخود دارد . گفتن نه برای خیلی از مردم یک تمرین بزرگ خودکنترلی است. "نه" یک کلمه قدرتمند است که نباید از آن بترسید. وقت نه گفتن، افراد باهوش  از عباراتی مانند «من فکر نمی‌کنم که بتوانم» یا «من مطمئن نیستم» استفاده نمی‌کنند.

گفتن نه یک تعهد جدید، تعهدات فعلی شما را معتبرتر کرده وکمک می‌‌کند تا‌ آنها را با موفقیت پشت سر بگذارید. فقط به خودتان یادآوری کنیدکه گفتن نه، شاید درحال حاضر یک تمرین خود کنترلی باشد اما درآینده با جلوگیری از اثرات منفی تعهدات کاذب، باعث افزایش خود کنترلی می‌شود.

6. فکر کردن در مورد افراد با ذهن مسموم

همیشه افرادی با ذهن مسموم هستندکه زیرجلد شما می‌روند. اگر با فکر کردن به یکی ار همکاران یا اطرافیان، خون‌تان به جوش آمد، به کسی فکر کنید که از او سپاس‌گذارید. افراد زیادی شایسته توجه شما هستند. پس فکرکردن به آدم‌های بی‌اهمیت آخرین کاری است که در بین اولویت‌های شما باید وجود داشته باشد.

7. چندکاره بودن در طول جلسات

هیچوقت در جلسات، به کاردیگری مشغول نشوید. اگر یک جلسه ارزش تمرکز ندارد پس اصلا شرکت در آن را در اولویت کاری قرار ندهید و اگرارزش دارد باید کارهای متفرقه را بعد از آن انجام دهید. چندکاره بودن در جلسات به این تصورکه شما از هر کس دیگری مهم‌ترید، لطمه می‌زند.

در مورد دیگران صحبت کردن

8. در مورد دیگران صحبت کردن

غیبت‌کننده‌ها از ناراحتی‌های دیگران لذت می‌برند. شاید مسخره کردن شخصیت دیگران یا تخصص آنها در ابتدا سرگرم کننده باشد اما به مرورکه تکراری و خسته کننده شد، باعث احساس ناخوشایندی در شما وآسیب دیدن دیگران می‌شود. به‌جای صحبت کردن در مورد بدبختی های مردم، می‌توانید به نکات مثبتی که اطرافتان هست توجه کنید و یا به مردم جالبی که با شما برخورد می‌کنند.

ذهن‌های بزرگ در مورد ایده‌ها، ذهن‌های کوچک‌تر در مورد وقایع، و کوچک مغزها در مورد مردم بحث می‌کنند.
(النور روزولت)

9. صبر کردن در کاری که مطمئن هستید در آن موفق هستید

اکثر نویسندگان ساعت‌های بی‌شماری به تفاوت‌های ذهنی شخصی و نقشه‌های ذهنی‌شان می‌پردازند و صفحات زیادی را پر می‌کنند در حالی که می‌دانند هیچکدام از این مطالب در کتابشان نمی‌آید. چون فکر می‌کنند نظراتشان نیاز به پرورش و گسترش دارد چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. ما چون فکر می‌کنیم ایده‌های‌مان کامل نیست و محصولاتمان به اندازه کافی خوب نیست مایلیم زمان را در ابتدای کار متوقف کنیم.

اما اگر شروع به کار نکنید و ایده‌های خود را کم کم کامل نکنید، چطورمی‌توانید به یک نتیجه عالی برسید؟  جودی پیکالت در خلاصه اهمیت اجتناب از کمال گرایی مطلق می‌گوید: "می شود یک صفحه بد را ویرایش کرد اما یک صفحه خالی را نه".

مقایسه خودتان با دیگران

10. مقایسه خودتان با دیگران

اگر احساس لذت و رضایت شما از مقایسه خودتان با دیگران بدست آمده است دیگرشما صاحب خوشبختی خودتان نیستید. اگر درباره چیزهایی که انجام داده‌اید احساس خوبی دارید،  اجازه ندهید نظرات یا دستاوردهای دیگران روی شما اثر منفی بگذارند. در زمانی که نظر دیگران برایتان مهم است مجبور نیستید خودتان را با دیگران مقایسه کنید.  همیشه می‌توانید نظرات مردم را با کمی چاشنی به کار خود اضافه کنید. به این ترتیب، بدون توجه به فکر و عمل دیگران، ارزش گذاری خودتان است که روی کارشما اثر می‌گذارد. صرف نظر از نظرات لحظه‌ای مردم، یک چیز مشخص است: شما دقیقا آنطور که دیگران می‌گویند کاملاً خوب یا کاملاً بد نیستید.

سخن پایانی

با تمرین خود کنترلی برای ترک عادت‌های بد، شما می‌توانید به طور همزمان عضله خود کنترلی را تقویت کرده و عادت‌های زشت و زننده را که توانایی انجام کارهای حرفه‌ای را از شما می‌گیرند و شما را از موفقیت دور می‌کنند را از بین ببرید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود
×

ما با محدودکردن حق استفاده از اینترنت مخالفیم، شما چطور؟ مخالفت می‌کنم