زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

اهمیت زبان بدن در شکل دادن به یک رابطۀ دوستی

اهمیت زبان بدن در شکل دادن به یک رابطۀ دوستی

اهمیت زبان بدن در شکل دادن به یک رابطۀ دوستی

بنا به گزارش سایت ARABIA، کلید موفقیت در روابط شخصی و حرفه‌ای در توانایی شما برای برقراری ارتباط خوب نهفته است. اما همه چیز وابسته به کلماتی که استفاده می‌کنید نیست. بلکه نشانه‌های غیرکلامی یا «زبان بدن» شما است که مهمترین و رساترین پیام‌ها را به مخاطب‌تان منتقل می‌کند.

زبان بدن به کارگیری حرکات و رفتارهای فیزیکی برای برقراری ارتباط غیرکلامی است که اغلب به صورت غریزی و غیرآگاهانه انجام می‌گیرد.

ارتباط غیرکلامی، بیشترین سهم را در انواع ارتباط دارد

خواه از آن آگاه باشید یا نه، هنگامی که با دیگران تعامل دارید، به طور مداوم سیگنال‌های بی‌کلام ارسال و دریافت می‌کنید. همه رفتارهای غیرکلامی شما اعم ژست هایی که می‌گیرد، وضعیت بدنی شما، لحن صدای شما، میزان تماس چشمی که برقرار می‌کنید، حتی سکوت‌های شما؛ پیام‌هایی قوی ارسال می‌کنند. آنها می‌توانند دیگران را راحت جذب کنند، اعتماد ایجاد کنند، و دیگران را به سمت شما بکشانند، یا می توانند آنچه را که می‌خواهید، منتقل کنند یا توهین کنند، گیج کنند و تضعیف کنند. این پیام‌ها با توقف صحبت کردن نیز متوقف نمی‌شوند. حتی وقتی ساکت هستید، باز هم به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار می کنید.

چطور ارتباط غیرکلامی برقرار می‌کنیم؟

وقتی موقع صحبت کردن با کسی، از تماس چشمی فرار می‌کنید، یا پاهایتان را تکان می‌دهید، یا سکوت‌های مداوم می‌کنید، آه می‌کشید یا قدم می‌زنید؛ یا زمانی که لبخند می‌زنید، طرف مقابل را لمس می‌کنید به چشم‌هایش زل می‌زنید و.... دارید به او واکنش نشان می‌دهید بدون اینکه حرفی بر زبان جاری کرده باشید.

زمانی که یک جمله را با لحن‌های مختلف بیان کنید، بهتر می‌توانید متوجه تاثیر این نوع ارتباط شوید. یا زمانی که در چت از ایموجی‌های مختلف استفاده می‌کنید، در واقع به نوعی ارتباط غیر کلامی برقرار می‌کنید.

هماهنگی یا عدم هماهنگی بین زبان و بدن

در برخی موارد، آنچه از دهان شما بیرون می‌آید و آنچه از طریق زبان بدن‌تان با آن ارتباط برقرار می‌کنید ممکن است دو چیز کاملاً متفاوت باشند. اگر چیزی بگویید، اما زبان بدن‌تان چیز دیگری بگوید، احتمالاً شنونده شما احساس می‌کند که شما ناصادق هستید. مثلاً اگر در حالی که سرتان را تکان می‌دهید «بله» بگویید. هنگام مواجهه با چنین سیگنال‌های ترکیبی، شنونده باید انتخاب کند که پیام کلامی شما را باور کند یا غیرکلامی. از آنجایی که زبان بدن یک زبان طبیعی و ناخودآگاه است که احساسات و مقاصد واقعی شما را منتقل می‌کند، آنها احتمالا پیام غیرکلامی را انتخاب خواهند کرد.

با این حال، با بهبود نحوه درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی، می‌توانید منظور واقعی خود را بیان کنید، بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و روابط قوی‌تر و مفیدتری ایجاد کنید.

اهمیت ارتباط غیرکلامی

نشانه‌های ارتباط غیرکلامی شما، نحوه گوش دادن، نگاه کردن، حرکت و واکنش شما، به فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنید، می‌گوید که آیا برای‌تان مهم است یا نه، آیا راست می‌گویید و اینکه چقدر خوب گوش می دهید. هنگامی که سیگنال‌های غیرکلامی شما با کلماتی که می‌گویید مطابقت دارند، اعتماد، وضوح و ارتباط را افزایش می‌دهند. وقتی این کار را نمی‌کنند، می توانند تنش، بی‌اعتمادی و سردرگمی ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید ارتباط بهتری داشته باشید، مهم است که نه تنها به زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی دیگران، بلکه به زبان خودتان نیز حساس‌تر شوید.

لینک های مرتبط دانلود ARABIA App:

ARABIA (iOS)

ARABIA (Android)

کانال تلگرام زوم لایف

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود