زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

خطرات استفاده از خمیردندان برای درمان جوش صورت

کلینیک زیبایی

خطرات استفاده از خمیردندان برای درمان جوش صورت

خطرات استفاده از خمیردندان برای درمان جوش صورت

افراد زیادی از خمیردندان برای درمان جوش صورت استفاده می‌کنند. اما با ‌دلایلی که در ادامه آمده است، به شما می‌گوییم که خمیردندان ایده خوبی برای از بین بردن جوش نیست!

آیا خمیردندان برای جوش صورت خطرناک است؟ قبول داریم که خمیردندان تاثیر خوبی بر لک صورت، درمان جوش دارد اما عوارض و مضرات استفاده از خمیردندان بر روی پوست بسیار زیاد دارد و می‌تواند شرایط پوست شما بدتر کند. خمیردندان به دلیل داشتن مواد شیمیایی شاید یک روش درمانی موثر برای جوش به نظر آید، چراکه خمیر دندان حاوی مواد خشک‌کننده‌ی جوش و ترکیبات ضدباکتریایی است؛ اما خطرات ترکیبات موجود در خمیر دندان برای پوست، بیشتر از مزایای آن است.

اگر با جستجو در گوگل به این نتیجه رسیدید که برای از بین بردن جوش باید از خمیردندان استفاده کنید و یا از گذشته برای درمان جوش صورت از خمیردندان استفاده می‌کردید، به شما توصیه می‌کنیم که این مطلب از سایت زوم لایف را تا پایان بخوانید. در ادامه به بررسی خطرات از بین بردن جوش با خمیر دندان می‌پردازیم‌ و چند درمان جایگزین را به شما معرفی می‌کنیم.

از بین بردن جوش با خمیردندان

خمیردندان، چطور جوش‌های صورت را از بین می‌برد؟

خمیر دندان از قدیم بعنوان یک درمان خانگی برای نابود کردن جوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است زیرا بسیاری از خمیر دندان‌ها دارای ماده‌ای به نام تریکلوسان هستند که یک ماده آنتی باکتریال است و سبب از بین رفتن باکتری‌هایی که باعث ایجاد اکنه روی پوستند می‌شود. 

خمیر دندان می‌تواند اثر خشک کنندگی روی برجستگی جوش داشته باشد و اندازه و قرمزی آنرا کاهش دهد زیرا فرمول اکثر آنها دارای مواد خشک کننده‌ای مثل جوش شیرین و الکل هستند. مشکل این جاست که ترکیب این فرمول‌ها در خمیر دندان‌ها غلیظ‌تر از فرمولی است که برای پوست مناسب است.

چند نکته در مورد درمان جوش با خمیر دندان:

  • خمیر دندان همیشه اثر نمی‌کند.
  • خمیر دندان هرگز درمان اولیه‌ی اکنه شمرده نمی‌شود.
  • این راهکار اضطراری و فوری است.
  • این یک راهکار تمام وقت نیست چون تنها علایم را درمان می‌کند.
  • برای درمان دلیل جوش مؤثر نیست.
  • خمیر دندان‌های غیر فانتزی که دارای تریکلوسان هستند را انتخاب کنید، دیگر انواع خمیر دندان‌ها امکان دارد دارای عناصری باشند که برای پوست شما زیان‌آور باشند.
  • خوب است که به روال روزانه نگهداری از پوست خود برای جلوگیری از جوش زدن توجه کنید و انجام دهید.
  • استفاده بیش از حدش می‌تواند پوستتان را خشک کند.
  • هیچوقت از خمیردندان برای کل صورتتان استفاده نکنید.
  • آن را تنها در منطقه آسیب دیده بزنید.
  • چنانچه هرگونه عارضه‌های جانبی شدیدی دیدید، استفاده از آنرا قطع کنید و به متخصص پوست مراجعه کنید.
  • افرادی که پوست خشک دارند با احتیاط از خمیردندان برای درمان جوش و آکنه استفاده کنند.

عوارض خمیردندان برای پوست

چرا خمیردندان برای درمان جوش خطرناک است؟

خمیردندان ترکیبات زیادی دارد که با هدف کمک به حفظ سلامت دندان‌ها ساخته شده‌است، ترکیباتی مانند:

  • گلیسیرین؛
  • سوربیتول؛
  • کلسیم کربنات؛
  • سدیم لوریل سولفات (SLS)؛
  • سدیم بی‌کربنات (جوش شیرین).

با این‌ حال، بسیاری از این ترکیبات برای استفاده روی پوست بسیار نامناسب هستند‌‌. خمیر دندان ممکن است پوست شما را تحریک یا خشک کند. این تاثیر منفی می‌تواند به طور مشخص برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند، خطرناک باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از بین بردن جوش با خمیر دندان بیشتر تاثیر منفی دارد.

نتیجه:

استفاده از خمیردندان شاید بصورت مقطعی به رفع جوش صورت کمک کند اما باید بدانید خمیردندان گزینه‌ی مناسبی برای درمان جوش‌های شما نیست. برای برطرف کردن جوش‌های خود بهتر است به جای استفاده از خمیر دندان، درمان‌هایی که در ادامه می‌گوییم را امتحان کنید.

روش های خانگی از بین بردن جوش

روش‌های جایگزین برای درمان جوش چیست؟

روش‌های خانگی از بین بردن جوش صورت زیاد است و در ادامه چند روش ساده را توضیح دادیم.

از بین بردن جوش با گلاب

برای از بین بردن جای جوش با گلاب روش‌های مختلفی وجود دارد که اسپری کردن گلاب بر روی صورت ساده‌ترین روش درمان جوش است. خواص ضدباکتری گلاب سبب می‌شود PH پوست متعادل شود و به این شکل روغن اضافی در منافذ جمع نشود. یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه تجمع چربی داخل منافذ است. بنابراین با این شیوه از بروز آکنه جلوگیری می‌کنید.

از بین بردن جوش با آبلیمو

از آبلیمو می‌توان هم برای خشک‌کردن جوش و هم برای درمان جای جوش استفاده کرد. برای خشک‌کردن جوش با آبلیمو، آن را با مقدار برابر آب مخلوط کنید و روی جوش بمالید. این کار را می‌توانید روزی دو تا سه بار و قبل از استفاده از کرم مرطوب‌کننده انجام دهید. همین کار را می‌توانید برای جای جوش نیز انجام دهید، ولی ممکن است به‌سرعت نتیجه نگیرید.

از بین بردن جوش با یخ

درمان جوش با یخ به کاهش قرمزی، تورم و درد جوش‌های التهابی (مانند کیست و چرک‌دانه یا پوسچول) کمک کند؛ با این حال تأثیر کمی روی جوش‌های غیرالتهابی دارد.

با وجود اینکه کمپرس سرد می‌تواند التهاب و درد را به حداقل رسانده و ظاهر جوش را بهبود ببخشد؛ اما محتویات داخل آن را از بین نمی‌برد.

از بین بردن جوش با سرکه سیب

خاصیت اسیدی سرکه سیب کمک می‌کند تا آثار باقی مانده از جوش بر روی صورت محو شود و با افزایش کلاژن‌سازی در سطح پوست باعث افزایش رشد سلول‌های جدید شده و سلول‌های مرده را نیز از سطح پوست از بین می‌برد.

روش استفاده:

  • مقدار مساوی از سرکه سیب خالص را با آب ترکیب کرده و با یک توپ پنبه‌ای ان را روی پوست قرار دهید. 5 دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. از این روش یک بار در روز استفاده کنید.
  • روش دیگر مخلوط کردن 2 قاشق سرکه، 2 قاشق عسل با نصف فنجان آب است. این مواد را به خوبی مخلوط کنید و سپس با استفاده از توپ پنبه‌ای بر روی قسمت‌های آسیب دیده پوست قرار دهید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. این روش را نیز تنها 1 بار در  روز استفاده نمایید.

از بین بردن جوش با چای سبز

چای سبز خواص زیادی از جمله خاصیت ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی دارد که می‌تواند به از بین بردن جوش کمک کند.

روش استفاده:

  • برگ‌های یک یا دو بسته چای سبز را درون ظرفی بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و با کمی ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید. ترکیب را روی جوش بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

از بین بردن سریع جوش با روغن درخت‌ چای

روغن درخت چای خواص قوی ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مالیدن آن روی پوست، می‌تواند در کاهش آکنه مؤثر باشد.

روش استفاده:

  • گلوله پنبه‌ای را در روغن درخت چای غوطه‌ور کنید و بر موضع جوش بمالید. بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید.
  • راه دیگر مخلوط کردن چند قطره از این روغن در یک قاشق ژل آلوئه ورا است. مخلوط به‌دست‌آمده را روی جوش‌ها و سایر نقاط مشکل‌دار پوست‌تان بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

حرف پایانی

اینکه قبل از یک مهمانی یا یک مراسم مهم، بر روی صورت خود جوش ببینید قاعدتاً تجربه ناخوشایندی است اما نباید به هر قیمتی بخواهید جوش را از بین ببرید. استفاده از خمیردندان شاید خیلی سریع بتواند جوش را از بین ببرد اما ترکیبات موجود در خمیر دندان می‌تواند باعث بروز جوش‌های بیشتری شود.

شما برای از‌بین‌بردن جوش چه روش‌هایی را می‌شناسید؟ آیا تابه‌حال از درمان‌ خانگی برای رفع جوش استفاده کرده‌اید؟ لطفا در قسمت «ارسال نظر» از تجربه خودتان در از بین بردن جوش صورت برایمان بنویسید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: مطالب موجود در مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود