زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چطور از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنیم؟

کلینیک زیبایی

چطور از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنیم؟

چطور از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از باز شدن منافذ پوست چه کاری باید انجام دهیم؟ روش‌های زیادی وجود دارد که به شما برای جلوگیری از باز شدن منافذ پوست صورت کمک می‌کند. برای آشنایی با این روش‌های پیشگیری، در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

11 روش برای جلوگیری از باز شدن منافذ پوست

برای پیشگیری از ایجاد منافذ پوستی، باید از پوست خود بیشتر مراقبت کنید. در ادامه نکاتی را توضیح دادیم که رعایت آنها برای مراقبت از پوست ضروری است و همچنین از ایجاد منافذ پوستی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از باز شدن منافذ پوست

1. روتین مراقبت از پوست داشته باشید

منافذ مسئول تولید عرق برای خنک نگه داشتن و روغن برای تغذیه پوست ما هستند. با این حال، گاهی اوقات منافذ با روغن اضافی، سلول‌های مرده پوست و سایر ناخالصی‌هایی که می‌توانند باعث بزرگتر شدن آنها از بیش از حد معمول شود، مسدود می‌شوند. هنگامی که این منافذ بسته شده به باکتری آلوده شوند‌، می‌توانند منجر به ایجاد جوش صورت، مخصوصاً جوش‌های سرسیاه و بیرون ریختن جوش شوند.

حفظ روتین پوست شما از اقدامات مهم در کمک به کوچکتر شدن ظاهر منافذ و حفظ سلامتی پوست است.

2. روزی دوبار صورت خود را بشویید.

اگر پوست ما چرب باشد، منافذ بزرگتر دیده می‌شوند. پس، روزی دو بار با یک ژل شست و شوی ملایم صورت خود را بشویید تا سطح آن تمیز شود و از این طریق اطمینان حاصل کنید که باکتری‌ها راهی برای نفوذ به منافذ پوست شما ندارند و به آن آسیب نمی‌زنند.

البته هنگام شستن صورت خود دقت کنید تا:

  • از آب ولرم استفاده کنید: آب داغ پوست را آزار می‌دهد و باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود.
  • صورت خود را به آرامی بشویید: مالِش و ساییدن پوست به آن آسیب می‎زند و پوست را ملتهب می‌کند. اگر پوست ما ملتهب شود، منافذ آن بیشتر دیده می‌شوند.
  • یک شوینده‌ی غیرکمدوژنیک و ملایم پیدا کنید: دوباره تکرار می‌کنیم، باید هر کاری می توانید، انجام دهید تا از تحریک پوست و مسدود شدن منافذ آن جلوگیری کنید.

3. با پوست خود با ملایمت برخورد کنید

مالِش و ساییدن پوست صورتتان آن را تمیزتر نمی‌کند. بلکه، باعث آسیب دیدن پوست می‌شود و منافذ آن را بزرگتر نشان می‌دهد. ور رفتن با صورت، فشار دادن پوست یا کَندن موادی که در منافذ آن گیر افتاده، باعث آزار پوست می‌شود. در این صورت، منافذ پوست‌تان بیشتر دیده می‌شوند.

پس، برای بستن منافذ باز پوست یا جلوگیری از ایجاد آن‌، باید با پوست خود خیلی با ملایمت رفتار کنید. یادتان باشد، هیچ‌گاه پوست خود را نسایید، مالش ندهید، با آن ور نروید یا مواد گیر افتاده در منافذ آن را تخلیه نکنید.

4. از تونر استفاده کنید

تونر را به عنوان پشتیبان پاک کننده خود در نظر بگیرید. استفاده از تونر می‌تواند به شما اطمینان دهد که همه کثیفی‌ها و باکتری‌ها به طور موثری از سطح پوست پاک شده‌اند. بیشتر فرمول‌ها همچنین می‌توانند به کاهش روغن اضافی پوست کمک کنند و پوست را سریعاً هیدراته و تازه می‌کنند.

5. هر روز ضد آفتاب بزنید

هرچه خورشید آسیب بیشتری به پوست ما بزند، پوست بیشتر شل و افتاده می‌شود. پوستی که سفتی خود را از دست بدهد، منافذ آن بیشتر دیده می‌شوند.

اگر از یک ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید، تا حد زیادی پوست خود را در برابر آسیب‌های آفتاب محافظت می‌کنید. پس، برای محافظت از پوستتان، هر روز (حتی روزهای بارانی و یا سرد) از ضد آفتاب استفاده کنید.

یادتان باشد، هر زمان که نور خورشید به پوست ما بخورد، به آن آسیب می‌زند. این آسیب در طول زمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

6. لایه برداری را فراموش نکنید

لایه برداری پوست عاملی کلیدی در از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست است. به دنبال محصولات لایه بردار تقویت شده با اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسیدهای گلیکولی، لاکتیک، تارتاریک و سیتریک باشید. علاوه بر کمک به کاهش ظاهر منافذ بزرگ شده، فرمول‌های تقویت شده با این اسیدها همچنین می‌توانند به کم‌رنگ‌تر کردن ظاهر آشکار چین چروک‌های ظریف و لکه‌های سنی کمک کنند.

7. هر روز پوست خود را مرطوب کنید.

کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما بازی می‌کند. حفظ رطوبت پوست و رطوبت‌رسانی به آن از وظایف عمده آن است. ممکن است مرطوب کردن روزانه پوست چرب، کار نامناسبی به نظر بیاید. اما، این کار از باز شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

این کار باعث می‌شود که چربی (سبوم) به جای اینکه روی سطح منافذ پوست بنشیند، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند. پس، مرطوب کردن پوست باعث می‌شود منافذ پوست با چربی مسدود نشوند و کوچکتر دیده شوند.

8. هر شب قبل از خواب، آرایش خود را پاک کنید

پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب اهمیت زیادی دارد. اگر شب با آرایش بخوابید منافذ پوست‌تان مسدود می‌شوند؛ چرا که مواد آرایشی، چربی و باکتری‌ها در منافذ پوست روی هم جمع می‌شوند. اگر وقت کم دارید، می‌توانید از دستمال‌های مرطوب پاک‌کننده‌ی آرایش برای پاک کردن سریع آرایش خود استفاده کنید.

9. از مرطوب کننده‌های غیرکومدون‌زا (جوش‌های سرسیاه) استفاده کنید

مرطوب کننده‌ها برای داشتن پوستی لطیف و شاداب بسیار مهم هستند همچنین این مواد از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث بسته شدن منافذ آن خواهند شد.

  • هنگام خرید مرطوب کننده حتماً به آرم بدون کومدون دقت کنید.
  • اگر پوست حساس دارید نباید از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید که حاوی مواد رنگی یا بود هستند زیرا باعث تحریک پوست شما می‌شوند.
  • اگر پوست چرب دارید باید دنبال مرطوب کننده‌ای بگردید که تولید روغن پوست شما را کنترل کند.

10. جوش‌های سرسیاه را دستکاری نکنید

دستکاری، از بین بردن جوش سر سیاه و ترکاندن آن‌ها ایده بسیار بدی است. اگر این کار را به درستی انجام ندهید، به منافذ پوست آسیب وارد کرده و آن‌ها را بزرگتر می‌کنید.

  • از بین اینگونه از جوش‌ها می‌توان باکتری‌های ناخن و انگشتان شمارا به منافذ پوست انتقال داده و جوش سیاه شما را بسیار زننده‌تر از آنچه که بود کند.
  • از قصد از بین بردن جوش‌های خود را دارید، از یک کومدون استریل استفاده کنید.
  • حتماً از کومدون‌هایی استفاده کنید که حاوی روغن فندق باشند.

11. از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید

رتینوئیدها حاوی ویتامین A هستند که در بسیاری از محصولات جوانسازی و ضدآکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • رتینوئیدها گردش خون را افزایش می‌دهند که سبب بسته شدن منافذ پوست و کمتر دیده شدن آن‌ها می‌شود.
  • رتینول، از نوع رتینوئید ملایم است که در بسیاری که در محصولات جوانسازی وجود دارد. ترتینوئین یک نوع رتینوئید قوی است که معمولاً برای درمان آکنه مورد استفاده که فقط با دستور پزشک باید مورد استفاده قرار گیرد.

حرف پایانی

توجه به این نکات و رعایت آنها به شما کمک می‌کند تا از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کنید و پوست زیباتری داشته باشید. اگر از روش دیگری برای جلوگیری از باز شدن منافذ پوست صورت خود استفاده می‌‎کنید لطفاً در نظرات برای ما بنویسید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: مطالب موجود در مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. sara33 در 22 شهریور 1400
    پیشنهادات خوبی ارایه کردید
    پاسخ