زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

13 علت جوش زدن بعد از اصلاح صورت با تیغ یا بند

کلینیک زیبایی

13 علت جوش زدن بعد از اصلاح صورت با تیغ یا بند

13 علت جوش زدن بعد از اصلاح صورت با تیغ یا بند

جوش زدن در قسمت‌های مختلف بدن طبیعی است ولی ظاهر شدن جوش بعد از اصلاح صورت خیر! آقایان و خانم‌هایی که پوست حساس دارند گاهی با استفاده از هر روش اصلاحی، جوش‌های زیادی را روی صورت و حتی بدن خود مشاهده می‌کنند. اما چرا بعد از اصلاح کردن جوش می‌زنیم؟ علت جوش زدن بعد از اصلاح صورت با تیغ یا بند چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

علت جوش زدن بعد از اصلاح صورت چیست؟

آشنایی با عواملی که سبب جوش زدن پوست بعد از اصلاح می‌شود، می‌توان تا حد زیادی به پیشگیری و درمان جوش بعد از اصلاح کمک کنیم. در ادامه مهم‌ترین دلایل بروز جوش بعد از اصلاح صورت در آقایان و خانم‌ها را توضیح دادیم.

علت جوش زدن صورت آقایان بعد از اصلاح با تیغ

علت جوش زدن صورت آقایان بعد از اصلاح با تیغ

1. تیغ‌های کثیف و قدیمی

این تیغ‌ها می‌توانند حامل باکتری باشند. زمانی که تیغ کثیف یا کهنه را روی پوست‌تان می‌کشید این باکتری‌ها می‌توانند وارد منافذ پوست‌تان شده و باعث ایجاد جوش صورت شوند. اگر تیغ ژیلت‌تان قابل تعویض است بعد از ۵ یا نهایتا ۱۰ بار اصلاح آن را تعویض کنید در غیر این صورت پس از این تعداد استفاده ژیلت را دور بیندازید و از ژیلت جدیدی استفاده کنید.

2. استفاده از محصولات حساسیت‌زا در زمان اصلاح

برخی از محصولات مخصوص اصلاح صورت مانند کرم‌ها و ژل‌های اصلاح ممکن است باعث تحریک پوست صورت و ایجاد تورم و التهاب شوند. این تروم و التهاب ممکن است نهایتا به جوش صورت و یا زخم‌های پوستی تبدیل شود. برای این که از بروز این التهابات بر روی پوست صورت‌تان جلوگیری کنید از محصولات استاندارد و ضد حساسیتی استفاده کنید که برای پوست صورت مردان طراحی شده‌اند و عاری از اسانس و رنگ و عطر هستند.

3. شست‌وشوی صورت با آب داغ پس از اصلاح

در زمان اصلاح منافذ پوست صورت باز می‌شود، اگر پس از اصلاح پوست‌تان را با آب داغ بشویید این منافذ باز می‌مانند و با ورود آلودگی و کثیفی به داخل این منفذها دچار آکنه و جوش‌های چرکی می‌شوید. پس از اصلاح پوست صورت‌تان را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست‌تان بسته شود.

4. استفاده از تیغ بی‌کیفیت یا کند

وقتی از تیغ کند یا بی‌کیفیت استفاده میکنید بریدن مو برای تیغ سخت‌تر است و تیغ محکم‌تر روی پوست کشیده می‌شود در این وضعیت علاوه بر ایجاد التهاب، موها به صورت زاویه‌دار بریده می‌شوند و در این حالت برگشت و نفوذ مو به داخل پوست آسان‌تر می‌شود و موهای زیرپوستی و برآمدگی‌های حاصل این موهای زیرپوستی روی صورت بیشتر می‌شود.

5. استفاده از صابون‌های جامد معمولی

صابون‌های جامد معمولی برای پوست شما فرموله نشده‌اند و پوست‌تان را خشک می‌کنند. برای شست‌وشوی صورت‌تان از پاک‌کننده‌های صورت ملایم مخصوص مردان استفاده کنید که پوست‌تان خشک نشود. اگر پوست‌تان در زمان اصلاح خشک باشد امکان بروز جوش صورت، التهاب و یا موی زیر‌پوستی بیشتر می‌شود.

علت جوش زدن خانم‌ها بعد از اصلاح با بند

علت جوش زدن خانم‌ها بعد از اصلاح با بند

1. ضربه‌های متوالی

یکی از دلایل اصلی ایجاد جوش بعد از بند انداختن صورت در خانم‌ها، ضربه‌های متوالی است که در حین بند انداختن صورت به پوست وارد می‌شود.

2. به وجود آمدن جوش بعد از اصلاح در اثر آرایش

بسیاری از خانم‌ها بلافاصله بعد از این که موهای پوست صورت خود را با بند اصلاح کردند، به سراغ مواد آرایشی و کرم پودرها می‌روند.  استفاده از مواد آرایشی باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. در مواردی نیز ممکن است فرچه یا پد کرم و پنکیک آلوده باشد و در اثر برخورد این وسایل با پوست صورت، آلودگی‌ها وارد پوست شوند. در نتیجه صورت بعد از بند زدن جوش خواهد زد.

اگر پوست حساس دارید، بهتر است 24 الی 48 ساعت بعد از اصلاح از مواد آرایشی روی پوست خود استفاده نکنید. استفاده از لوازم آرایشی، از جمله مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش بعد از اصلاح است.

3. بیرون کشیدن مو

بیرون کشیده شدن مو از صورت با شدت و سرعت زیاد در بند انداختن نیز یکی دیگر از علل ایجاد جوش صورت خانم بعد از اصلاح با نخ است.

4. تمیز نکردن پوست قبل از اصلاح

میکروب‌ها و آلودگی‌های موجود روی پوست نیز از دیگر دلایل پیدا شدن جوش بعد از اصلاح است. وقتی صورت خود را اصلاح می‌کنیم، یک لایه بسیار نازک از پوست خراشیده می‌شود. همین امر سبب نفوذ میکروب‌ها به داخل پوست و ایجاد جوش خواهد شد.

5. تغییر مسیر رویش موها

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن جوش، تغییر جهت رویش موهاست. به این معنی که مو در جهت خلاف خود رشد کرده و به جای اینکه از پوست خارج شود، به داخل پوست حرکت کرده و دور خود می‌پیچد. همین امر سبب بروز برجستگی روی پوست و ایجاد جوش و التهاب می‌گردد.

6. استفاده از نخ کثیف

برای بند انداختن صورت خود از نخ تمیز استفاده کنید. قبل از بند انداختن، نخ را با الکل ضدعفونی کنید. اگر از تیغ استفاده می‌کنید، هر بار تیغ تمیزی بردارید و آن را با الکل ضدعفونی کنید.

7. پاکسازی صورت قبل از اصلاح

یک الی دو روز قبل از اصلاح به هیچ عنوان صورت خود را پاکسازی نکنید. استفاده از کرم‌های لایه بردار قبل از اصلاح نیز ممنوع است. لایه برداری سبب نازک و حساس شدن بیشتر پوست و ایجاد جوش بعد از اصلاح خواهد شد.

8. دست کشیدن روی پوست

بعد از اصلاح سعی کنید 12 الی 24 ساعت روی صورت خود دست نکشید. این کار سبب تحریک پوست و نفوذ آلودگی به داخل پوست می‌شود. نفوذ این آلودگی‌ها باعث ایجاد جوش بعد از بند انداختن می‌شود.

تفاوت جوش با التهاب بعد از اصلاح

گاهی اوقات پس از اصلاح صورت‌تان دچار برآمدگی‌های ملتهبی روی پوست‌تان می‌شوید، این برآمدگی‌ها در اثر برگشتن مو به داخل پوست رخ می‌دهند. آکنه یا جوش‌های چرکی زمانی اتفاق می‌افتند که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند، در حالی که این برآمدگی‌ها موی برگشته به داخل پوست هستند. هرچند که این برآمدگی‌ها ممکن است خودشان تبدیل به جوش و یا آکنه شوند.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علاقمند به تولید محتوا در حوزه پوست، مو و زیبایی هستم و تلاش می‌کنم معتبرترین و بروزترین تحقیقات علمی را در حوزه مراقبت از سلامت و زیبایی پوست و مو در مجله زوم لایف منتشر کنم تا راهنمای شما باشد برای انتخاب یک سبک زندگی سالم‌تر.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (1)
  1. مهمان سمانه در 3 آذر 1402
    خیلی کاربردی بود ممنون 🤍
    پاسخ