زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چند راهکار برای کاهش درخشش پوست چرب

کلینیک زیبایی

چند راهکار برای کاهش درخشش پوست چرب

چند راهکار برای کاهش درخشش پوست چرب

درخشش پوست یا به اصطلاح برق افتادن صورت، از معضلات شایعی است که بیشتر افراد با پوست چرب آن را تجربه می‌کنند. این امر در حالت روزمره ممکن است چندان مهم به نظر نرسد؛ اما در عرصه مد و زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای درک اهمیت این موضوع، به چند‌تا از عکس‌های قدیمی آلبومتان نگاه کنید. احتمالا متوجه رفلکس نور در صورت چند نفر از مهمانان و نزدیکانتان خواهید شد. این دقیقا همان مشکلی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.

کنترل چربی پوست با میکاپ

در طول سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیوند ناگسستنی فناوری و زیبایی، این صنعت به شکل روز افزونی در حال رشد است. تا دو دهه پیش، زیرسازهای پوست به فونداسیون و پنکیک‌های معمولی خلاصه می‌شدند. تا جایی که ماسیدن کرم پودر و برق افتادن صورت امری بدیهی بود. ریمل و خط چشم نیز ماندگاری چندان بالایی نداشتند و در آخر مهمانی بیشتر خانم‌ها با معضل سیاهی زیر چشم دست و پنجه نرم می‌کردند.

اما در دنیای امروز، همه چیز متفاوت است. فونداسیون به عنوان زیرساز اصلی پوست، با تنوعی نزدیک به بی‌نهایت تولید می‌شود. ریمل و خط چشم گاهی تا بیش از 24 ساعت ماندگاری دارند. علاوه بر این، محصولات فوق العاده کارآمدی برای کنترل چربی و برق افتادن پوست نیز در دسترس است. اگر شما هم پوست چربی دارید و می‌خواهید میکاپ مات و ماندگاری داشته باشید و از این به بعد دچار مشکل برق افتادن پوست صورت، پخش شدن مواد میکاپ، ریزش خط چشم و ریمل و و رفلکس نور در دوربین عکاسی و فیلمبرداری نباشید، از راهنمای زیر کمک بگیرید:

روتین مراقبتی پیش از میکاپ

اولین و مهم‌ترین گام برای کنترل چربی پوست، استفاده از محصولات مراقبتی مناسب است. اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه است، تنها با رعایت چند نکته مراقبتی می‌توانید سطح سلامت پوست و کیفیت میکاپ‌تان را افزایش دهید. البته برای افزایش بهره وری این ترفند، توصیه می‌شود این نکات را در قالب یک روتین پیش از شروع میکاپ اجرا نمایید:

  • پوستتان را با شوینده مناسب پوست چرب بشویید تا همه سبوم اضافی و آلودگی‌ها از بین بروند. شوینده‌های حاوی اسید سالیسیلیک بهترین انتخاب برای جنس پوست چرب هستند. چرا که این ماده، به راحتی فعالیت غدد سباسه را کنترل می‌نماید.
  • از تونرهای آبرسان و ضد جوش کمک بگیرید. تونرها قدرت آبرسانی بسیار بالایی دارند و پوستتان را به صورت عمقی هیدراته می‌کنند.
  • استفاده از مرطوب کننده، احتمال ماسیدن آرایش را به حداقل می‌رساند و سلامت پوستتان را حفظ می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که برای پوست چرب، حتما از مرطوب کننده‌های فاقد چربی و غیر کومدوژنیک کمک بگیرید.

پرایمرها و قدرت جادویی تثبیت آرایش

فارغ از جنس پوست، پرایمرها عضو ثابت و ضروری انواع میکاپ هستند. این محصول، بافت سبک و بسیار غلیظی دارد و به عنوان زیرساز پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرایمر صورت، روکشی چسبناک با خاصیت قابض روی سطح پوست به وجود می‌آورد. کوچک شدن اندازه منافذ، پر شدن انواع ناهمواری‌های پوستی و افزایش ماندگاری لایه‌های میکاپ از جمله مزایای استفاده از پرایمر است. پرایمرها در نقش بافری خود لایه‌ای عایق بین لوازم آرایشی و بهداشتی به وجود می‌آورند و با این کار، مانع از تداخل محصولات روتین مراقبتی با لایه‌های آرایشی می‌شوند.

روتین مراقبتی پیش از میکاپ

این محصول با توجه به جنس و نیازهای پوستی در انواع مختلفی تولید می‌شود. پرایمر صورت مناسب پوست چرب در کنار مزایای ذکر شده، فعالیت غدد سباسی پوست را نیز کنترل می‌نماید. در نهایت، مانع از ترشح بیش از حد چربی و خراب شدن پایه زیرسازی می‌شود و ظاهری مات روی پوست به وجود می‌آورد. برای استفاده از پرایمر، مقداری از آن را روی سطح گونه، پیشانی، چانه و پل بینی بمالید. سپس با قلم موی تخت متوسط به آرامی آن را پخش کنید. توصیه می‌شود پیش از ادامه کار، 5 تا 10 دقیقه در این مرحله مکث کنید تا مواد پرایمر کاملا جذب پوست شوند.

فونداسیون مناسب و ماندگاری میکاپ روی پوست چرب

در مورد پوست‌های خشک و نرمال، شما می‌توانید بدون نگرانی از لایه‌های متعدد مواد، زیرسازی روی پوست صورت استفاده نمایید. اما این ترفند در مورد پوست چرب چندان جواب نمی‌دهد. چرا که تولید بیش از حد سبوم، سطحی لیز و غیر پایدار ایجاد می‌نماید. این ویژگی طبیعی در پوست‌های چرب، مدت زمان ماندگاری مواد آرایشی را کاهش و احتمال ماسیدن آنها را افزایش می‌دهد. به همین خاطر توصیه می‌شود از یک لایه فونداسیون، پنکیک یا کانسیلر برای زیرساز کمک بگیرید. استفاده از هرکدام از این محصولات، به موقعیت و سلیقه شخصی شما بستگی دارد:

زیرسازی با کوشن و فوندانسیون‌های تلفیقی

اگر به دنبال پوشش متوسط و سبکی هستید، توصیه می‌شود به سراغ فونداسیون‌های تلفیقی مانند کوشن، BB کرم یا CC کرم‌های مخصوص پوست چرب بروید. این محصولات ترکیبی از پرایمر و فونداسیون با قدرت ضد آفتاب هستند و انتخاب خوبی برای مصرف روزمره به شمار می‌روند. البته نباید از این دست فوندانسیون‌ها توقع کاورهای 100 درصد و مخملی داشته باشید.

زیرسازی کلاسیک و نسبی با کرم پودرها

در صورتی که می‌خواهید کاور یکدست و مات با ماندگاری نسبتا بالا به دست بیاورید، به سراغ کرم پودر بروید. کرم پودر، پیگمنت قدرتمندتری نسبت به کوشن و BB کرم‌ها دارد و کاور بیشتری روی سطح پوست ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که در این مورد، باید حتما از کرم پودرهای مناسب پوست چرب استفاده نمایید. فرمولاسیون این مدل کرم پودر فاقد چربی است و فعالیت غدد سباسه را نیز کنترل می‌نماید.

زیرسازی یکدست و فول با کانسیلرها

کانسیلرها، یکی دیگر از انواع محصولات مناسب زیرسازی پوست هستند که بیشتر برای کاور کردن لک، جوش و نواقص پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید، ترکیب کانسیلر اصلاح کننده و معمولی بهترین گزینه برای زیرسازی پوست شما است.

کانسیلرهای اصلاح کننده، در انواع رنگ‌های سبز، زرد، بنفش و .. تولید می‌شوند. پیگمنت‌های رنگی این محصول در چرخه رنگ، مکمل نواقص پوستی مانند التهاب، لک، قرمزی و کبودی هستند. برای مثال، کانسیلر زرد برای پوشاندن نقاط قرمز و ملتهب پوست به کار می‌رود. درحالی که می‌توانید از کانسیلر هلویی برای پوشاندن کبودی‌ها و تیرگی زیر چشم استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که کانسیلرهای رنگی به تنهایی برای کاور کردن پوست کافی نیستند. بلکه در مرحله بعد، باید از کانسیلر معمولی برای پوشش کامل پوستتان استفاده نمایید.

کانسیلرهای استیکی و فشرده، از گزینه‌های مناسب برای پوست چرب هستند. این مدل کانسیلر علاوه بر پیگمنت بالا، ساختار فشرده و نیمه جامدی دارد. در نتیجه، ماندگاری و کاور بیشتری را فراهم می‌نمایند. البته شما می‌توانید از کانسیلرهای مایع با کاور بالا نیز برای پوست چرب استفاده کنید. این مسئله تا حد زیادی به برند مورد نظر و تجربه شخصی شما بستگی دارد.

پنکیک‌ها، سریع‌ترین راه برای زیرسازی پوست

پنکیک‌ها یکی دیگر از انواع فوندانسیون‌های پوستی هستند که بیشتر بر پایه پودر و ترکیب فشرده کرمی تولید می‌شوند و ساختار کاملا فشرده‌ای دارند. این محصول، کاور فوق العاده بالایی فراهم می‌کند و بیشتر نواقص پوستی را در یک چشم به هم زدن می‌پوشاند. ساختار پودری پنکیک، از ترشح چربی طبیعی پوست جلوگیری می‌کند و مانع از درخشش صورتتان می‌شود.

انتخاب ابزار مناسب برای زیرسازی پوست چرب

استفاده از ابزار مناسب در وهله اول شاید چندان ضروری به نظر نرسد. اما باور کنید یا نه، این مرحله نقش مهمی در نتیجه زیرسازی پوست چرب دارد. پخش کردن کرم پودر با دست و انگشت روی سطح صورت، باعث مخلوط شدن لایه‌های آرایشی می‌شود. همچنین، غدد سباسی را برای تولید چربی و سبوم بیشتر تحریک می‌نماید.

میکاپ پوست چرب

برای جلوگیری از تمام این اتفاقات، شما به دو ابزار حیاتی یعنی براش فونداسیون و بیوتی بلندر احتیاج دارید. در مرحله اول، فونداسیون مد نظرتان را به کمک براش مناسب روی سطح پوستتان پخش کنید تا ظاهری یک‌دست ایجاد شود. سپس بیوتی بلندر‌تان را با آب خیس کنید و رطوبت اضافی آن را با دستمال کاغذی بگیرید. بلندر مرطوب را با ضربه‌های مداوم و آرام روی سطح پوست حرکت دهید. با این کار، فونداسیون کاملا جذب پوستتان می‌شود. همچنین مقدار اضافی مواد نیز جذب ساختار اسفنجی بلندر خواهد شد.

تیر نهایی با فیکساتورها

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های میکاپ، فیکس کردن لایه‌های مواد آرایشی با انواع فیکساتور یا تثبیت کننده‌های آرایشی است. فیکساتورها در دو نوع اسپری و پودر تولید می‌شوند و هرکدام کاربری منحصر به فردی دارند. اسپری فیکس معمولا به صورت بی‌رنگ و با فینیش مات و براق تولید می‌شود. پودر فیکس نیز با توجه به کاربری آن در انواع بی‌رنگ و رنگی در دسترس است و نتیجه استفاده از آن معمولا فینیش مات میکاپ است.

در مورد افرادی که پوست چرب دارند یا می‌خواهند پوستی مات و یکدست داشته باشند، پودر فیکس بهترین گزینه است. ذرات پودری این مدل فیکساتور، جذب لایه‌های آرایشی می‌شود و ترشح چربی ناشی از آنها را به حداقل می‌رساند. سهولت کاربری و امکان تمدید چند باره نیز از دیگر مزایای استفاده از پودر فیکس به شمار می‌آید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود