زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

عوارض جانبی مصرف نمک زیاد برای سلامتی

سامانه نوبت‌دهی پزشکی

عوارض جانبی مصرف نمک زیاد برای سلامتی

عوارض جانبی مصرف نمک زیاد برای سلامتی

نمک فقط یک طعم‌دهنده و نگهدارنده غذا نیست، بلکه بدن برای سلامت خود به مقادیر متعادل آن نیاز دارد اما مصرف بیش از حدش برای سلامتی مضر است. در این مطلب درباره عوارض مصرف نمک و تاثیرات منفی آن روی سلامت عمومی بدن توضیح دادیم. در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

سازمان بهداشت جهانی و مراکز وابسته به آن، سالهاست که در مورد عوارض مصرف نمک زیاد به ما هشدار می‌دهند. چرا که مصرف زیاد نمک باعث ایجاد مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا و بیمارهای قلبی می‌شود.

میزان استاندارد مصرف نمک حدود 2300 میلی‌گرم در روز معادل یک قاشق چایخوری یا 6 گرم (ترجیحا کمتر) است. با این‌حال، حدود 90٪ از بزرگسالان روزانه بیشتر از این مقدار مصرف می‌کنند. خوردن بیش از حد نمک در دراز مدت باعث افزایش فشار خون شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

عوارض مصرف نمک

عوارض مصرف نمک روی سلامتی

عوارض مصرف نمک زیاد در کوتاه مدت شامل تورم دست و پا یا تورم صورت است. برخی از افراد به دلیل احتباس آب دچار نفخ شده و یا بعد از یک وعده غذایی شور احساس تشنگی بیش از حد می‌کنند. این عوارض به طور کلی کوتاه مدت است و پس از نوشیدن چند لیوان آب و کاهش عمدی میزان سدیم در وعده‌های غذایی بعدی، بدن سدیم اضافی را دفع کرده و به دنبال آن تورم نیز از بین می‌رود.

آنچه از عوارض مصرف نمک زیاد در طولانی مدت مشاهده می‌شود، افزایش سطح سدیم در جریان خون بوده که توانایی کلیه‌ها در دفع آب را کاهش می‌دهد.

افزایش سدیم سبب بالا رفتن حجم کلی خون شده و فشار به روی رگ‌های خونی افزایش می‌یابد. همین فشار خون بالا در نهایت می‌تواند منجر به سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب شود. ناگفته نماند از آنجا که کلیه‌ها به طور مداوم برای تراز کردن نمک اضافه، بیش از حد کار می‌کنند، شخص می‌تواند به بیماری کلیوی نیز مبتلا شود.

علاوه بر موارد فوق، مصرف سدیم زیاد باعث می‌شود که بدن مقدار کمی کلسیم دفع کرده که همین کلسیم اضافی در خون می‌تواند در نهایت منجر به پوکی استخوان شود.
از طرفی کاهش بیش از اندازه میزان نمک در رژیم غذایی نیز مضر بوده و عوارضی به همراه دارد از جمله:

  • سبب افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید می‌شود.
  • تعادل الکترولیت‌های حیاتی بدن و مایعات ضروری بهم خورده که سبب نارسایی در کارکرد عضلات بدن از جمله عضله قلب می‌شود.
  • مقاومت بدن به انسولین را بالا می‌برد که در دیابت نوع 2 می‌تواند سبب مرگ شود.

تنها نمک طعام حاوی سدیم نیست؛ میان وعده هایی مانند چیپس، چوب شور، بیسکوئیت‌های نمکی، غذاهای دریایی خشک یا گوشت‌های نمک سود شده و آجیل شور نیز از نظر میزان سدیم بالا هستند. همچنین به اغلب مواد غذایی کنسرو شده (لوبیا، سبزیجات و سوپ) مانند دیگر غذاهای بسته‌بندی شده و نیمه آماده، نمک به منظور طعم دهنده یا نگهدارنده اضافه می‌شود. جوش شیرین و بیکینگ پودر، انواع سس‌ها و افزودنی‌ها نیز حاوی نمک می‌باشند.

حرف پایانی

بهترین راه برای در امان ماندن از عوارض مصرف نمک، حفظ تعادل و مصرف میزان استاندارد است. اولین قدم برای حفظ سطح سالم مصرف نمک، شناختن غذاهای پر سدیم است. این امر به شما امکان می‌دهد تا درباره میزان مصرف غذاهای پر نمک، آگاهانه تصمیم بگیرید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی شود