زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

10 راهکار موثر برای کاهش درد فیستول مقعدی

10 راهکار موثر برای کاهش درد فیستول مقعدی

10 راهکار موثر برای کاهش درد فیستول مقعدی

می‌توان گفت که درد یکی از علائم و نشانه‌های تمامی بیماری‌هاست. درد فیستول نیز یکی از علائمی است که بسیاری از مبتلایان در طول دوران ابتلا به این بیماری تجربه‌اش می‌کنند. درد ناشی از فیستول به علت تغییر حالت در بافت عضلات مقعد حاصل شده و می‌تواند فعالیت‌های روزمره افراد، از جمله راه رفتن و یا نشستن را تحت تاثیر قرار بدهد.

شاید سوالاتی از قبیل "درد فیستول چگونه است؟ برای درد فیستول چه باید کرد؟ یا چه اقداماتی برای کاهش درد فیستول مقعدی می‌توان انجام داد؟" ذهن شما را به خودش درگیر کرده باشد. به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مطلب، با ماهیت درد فیستول در ناحیه نشیمنگاهی آشنا شویم.

بیماری فیستول چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری فیستول یک مجرا یا کانال غیر طبیعی بین دو عضو از بدن است که با توجه به نوع فیستول، یکی از این مجراها در انتهای روده بزرگ و دیگری در اطراف دهانه مقعد دیده می‌شود. در این مجرای مقعدی ممکن است مایعاتی چرکی و عفونی جمع شود و همراه با بویی بسیار بد، به سمت بیرون ترشح شود.

فیستول مقعدی یا فیستول آنال (Anal Fistula) با علائم و نشانه‌هایی همراه است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • درد مقعدی نبض دار
  • وجود یک یا دو سوراخ در دهانه مقعد
  • بی اختیاری در مدفوع و نگهداری گاز روده
  • التهاب، تورم و تغییر رنگ (قرمز شدن) پوست اطراف مقعد

درد فیستول مقعدی یکی از آزاردهنده ترین علائمی است که معمولاً، با یک ریتم ثابت و ضربان دار همراه با سوزش حین نشستن و یا راه رفتن همراه است. درد فیستول می‌تواند با سرفه کردن و اعمال فشار به ناحیه مقعد بیشتر شود و ناراحتی شما را بیشتر کند. بنابراین بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند تا به محض احساس دردی در ناحیه نشیمنگاهی، به دکتر متخصص مراجعه کنید.

شما می‌توانید درد و التهابات ناشی از فیستول مقعدی خودتان را در کلینیک لیزرشفا، اولین کلینیک لیزر بیماری‌های مقعدی در شهر تهران درمان کنید. برای تعیین نوبت اینترنتی می‌توانید به وبسایت زیر مراجعه کنید: Drtajbakhsh.ir

عوامل افزایش دهنده درد و ناراحتی فیستول

در هر بیماری برخی عادت‌ها و رفتارهای فردی موجب افزایش شدت درد و یا عفونت آن می‌شوند. در عارضه فیستول هم مطابق با سایر بیماری‌ها، برخی رفتارها و عادت‌ها شدت درد فیستول را افزایش می‌دهند. از جمله عواملی که سبب تشدید درد فیستول می‌شوند، عبارتند از:

  • بی تحرکی و عدم داشتن فعالیت فیزیکی
  • یبوست شدید و خشکی و سفتی مدفوع
  • نداشتن حرکات دودی شکل و منظم در روده
  • نوشیدن مایعات حاوی قند، کافئین و پرهیز از مصرف آب
  • مصرف غذاهای فاقد فیبر و سرشار از چربی مانند فست فودها
  • مصرف غذاهای سرخ شده و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس

اگر سبک زندگی ناسالمی دارید، ورزش نمی‌کنید و دائماً مواد غذایی فرآوری شده و فست فود می‌خورید، بهتر است تا ریسک ابتلا به فیستول مقعدی و درد آن را به جان بخرید! با این حال می‌توانید با 10 تکنیکی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، درد فیستول مقعدی خود را کاهش دهید.

عوامل موثر در کاهش درد فیستول

جالب است بدانید که شما می‌توانید با یک تغییر جدی در سبک زندگی روزمره خودتان و پیشگیری از عادات غلط گذشته، درد و ناراحتی ناشی از بیماری فیستول مقعدی را کاهش دهید و در صورت امکان آن را از بین ببرید!

راهکارها و عواملی که در کاهش درد فیستول موثر هستند عبارتند از:

  1. میوه و سبزیجات تازه بخورید تا یبوست نگیرید.
  2. غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات کامل و نان سبوس دار و ... مصرف کنید.
  3. آب بیشتری بنوشید و از نوشیدن مایعات حاوی قند بالا و کافئین پرهیز کنید.
  4. مواد غذایی تند و پر ادویه کمتری مصرف کنید و یا به طور کلی آن‌ها را مصرف نکنید.
  5. از پاک کردن و خشک کردن بیش از اندازه ناحیه مقعد خودداری کنید تا پوست این ناحیه تحریک نشود.

علاوه بر مواردی که گفته شد، شما می‌توانید از راهکارهای خانگی برای کاهش درد فیستول استفاده کنید. درمان خانگی درد فیستول مقعد شامل موراد زیر می‌باشد:

  1. مصرف زنجبیل همراه با چای برای درمان یبوست و تسکین درد فیستول مقعد
  2. استعمال روغن درخت چای بر روی فیستول به منظور ضد عفونی کردن آن
  3. مصرف سیر و پیاز برای کاهش میزان عفونت، التهاب و درد فیستول
  4. مصرف معجون شیر و زردچوبه برای کاهش عفونت این مجرا
  5. مصرف عسل برای کاهش التهاب و ضد عفونی کردن بدن

“به یاد داشته باشید که دارو تنها می‌تواند درد و علائم عفونی و التهابی فیستول مقعد را کاهش دهد. تنها راه موثر برای از بین بردن این تونل چرکی و آزاردهنده در نزدیکی مقعد، عمل جراحی با لیزر است!”

آیا درد فیستول مقعدی درمان دارد؟

بله! نه تنها راهکارهای درمان خانگی درد فیستول در بهبود این علامت آزار دهنده موثر هستند، بلکه مصرف قرص و دارو برای کاهش درد و التهاب این عارضه نیز درمان خوبی به شمار می‌رود. همچنین اگر هیچ راهکار دیگری برای درمان درد فیستول مقعدی وجود نداشت تیر خلاص از بین بردن درد، جراحی و درمان این عارضه با لیزر یا روش‌های سنتی خواهد بود.

بهتر است تا در طول مدتی که درد فیستول مقعدی را تجربه می‌کنید تحت نظارت پزشک متخصص بیماری مقعدی یا متخصص جراحی عمومی باشید. در اینصورت اگر نیاز به جراحی و از بین بردن فیستول مقعدی داشتید، عمل جراحی به کمک لیزرهای پرتوان و CO2 را در بهترین کلینیک‌های لیزر در شهر تهران از جمله کلینیک لیزر شفا انجام دهید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود