زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تأثیر قهوه بر لاغری و تناسب اندام - راه‌های کاهش وزن با قهوه

تأثیر قهوه بر لاغری و تناسب اندام - راه‌های کاهش وزن با قهوه

تأثیر قهوه بر لاغری و تناسب اندام - راه‌های کاهش وزن با قهوه

کافئین، یکی از ثابت‌قدم‌ها در فهرست مواد اولیه محصولات لاغری است. این ماده، یکی از معدود موادی است که به چربی‌سوزی و افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند.

حال سؤال پیش می‌آید که چرا باید به جای تهیه و خرید قهوه، سراغ تهیه محصولات شیمیایی برویم؟ کافئین قهوه برای لاغری کافی نیست؟ آیا واقعا قهوه سبب کاهش وزن می‌شود؟ با مطالعه مطالب و کسب آگاهی بیشتر در این باره، می‌توانید به این دسته از سؤالات پاسخ دهید.

سال‌هاست که روی خاصیت چربی‌سوزی قهوه و به طور کلی ارتباط قهوه با افزایش و کاهش وزن، تحقیقاتی انجام می‌شود و در این مقاله می‌فهمیم چه مقدار از ادعاها در مورد قهوه درست بوده است. همچنین متوجه می‌شوید که همه نوشیدنی‌های بر پایه قهوه‌ برای لاغری خوب نیستند و حتی اثر برعکس دارند.

۱. چربی‌سوزی با قهوه

در قهوه موادی وجود دارند که ممکن است روی سوخت‌وساز بدن تاثیر بگذارند. این مواد عبارت‌اند از کافئین، تئوبرومین، تئوفیلین و اسید کلروژنیک. همه ما می‌دانیم که کافئین مهم‌ترین ماده موجود در قهوه است (منبع) این ماده علاوه بر افزایش سوخت‌وساز بدن، ما را هوشیارتر می‌کند. همچنین سیستم عصبی تحت تأثیر کافئین، سطح آدرنالین را افزایش داده و به بافت‌های چربی سیگنال می‌‌فرستد تا اسید چرب را در خون آزاد کنند.

لازم به ذکر است که تا وقتی میزان کالری‌ سوختن شما کمتر از میزان کالری دریافتی‌تان باشد، این آزادسازی اسید چرب هیچ تأثیری روی چربی‌سوزی نخواهد داشت. در نتیجه یکی از مهم‌ترین گام‌ها در لاغری با قهوه، کاهش کالری مصرفی است.

۲. افزایش سوخت‌وساز بدن با قهوه

میزان سوخت‌وساز بدن یا همان متابولیسم، مقدار کالری‌ای است که بدن ما به صورت روزانه می‌سوزاند. کافئین، یکی از محرک‌های طبیعی است که می‌تواند این میزان را افزایش دهد. یک فنجان قهوه دم‌آوری‌شده (۲۴۰ میلی‌لیتر) حدود ۹۵ میلی‌گرم کافئین دارد که البته این میزان از کافئین به نوع دانه قهوه، درجه برشته‌کاری و نحوه دم‌آوری بستگی دارد. سؤال اینجاست که آیا این میزان از کافئین، برای افزایش متابولیسم کافی است؟ پاسخ این سؤال دقیقا مشخص نیست و بدن به بدن فرق می‌کند. بعضی‌ها نسبت به دیگران بیشتر نتیجه می‌گیرند و بعضی دیگر، کمتر.

این خاصیت قهوه، دلیل اصلی استفاده ورزشکاران از اسپرسو، پیش از شروع تمرینات باشگاه است. اگر حدود نیم ساعت پیش از تمرینتان، قهوه (به خصوص قهوه اسپرسو) میل کنید، هنگام ورزش سوخت‌وساز بدن شما بالاتر می‌رود.

افزایش سوخت‌وساز بدن با قهوه

۳. کاهش اشتها با قهوه

کنترل اشتها به عوامل مختلفی نظیر میزان مواد مغذی وعده‌های غذایی، سطح تحرک و فعالیت و البته هورمون‌ها وابسته است. کافئین ممکن است سطح هورمون گرلین یا هم هورمون گرسنگی را کاهش داده و منجر به کاهش اشتها شود.

۴. مصرف کالری کمتر با قهوه

پیش از این گفتیم اگر قصد کاهش وزن دارید، باید علاوه بر ورزش، حواستان به میزان کالری مصرفی نیز باشد. قهوه سیاه، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن و تناسب اندام است که کالری بسیار پایینی دارد. قهوه سیاه یا بلک کافی، به قهوه‌ای گفته می‌شود که هیچ‌گونه افزودنی نداشته باشد. برای مثال، آمریکانو، اسپرسو، قهوه ترک و قهوه فرانسه که شیر و شکر و دیگر افزودنی‌ها را ندارند، قهوه سیاه به شمار می‌آیند. برای تهیه نوشیدنی‌های نام‌برده، کافی است هنگام خرید قهوه، نوع آسیاب آن را انتخاب کنید. این نوشیدنی‌ها را می‌توانید جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری خود نظیر نوشابه، شیر کاکائو و آبمیوه کنید و تأثیر آن را واضحا روی کاهش وزن خود ببینید.

تاثیر قهوه روی کاهش وزن

چطور سالم‌تر قهوه بخوریم؟

نوشیدنی‌های بر پایه قهوه که حاوی شکر و دیگر مواد پرکالری و مضر هستند، نه‌تنها به چربی‌سوزی کمک نمی‌کنند، بلکه سبب افزایش وزن نیز می‌شوند! اضافه کردن شکر و البته هرگونه قهوه فوری حاوی شکر یا پودر خامه، لاته‌های آماده شیرین، یا قهوه‌های دارای سیروپ، هیچ فایده‌ای برای شما نخواهند داشت. حال اگر نمی‌توانید قهوه خود را به صورت بلک کافی و تلخ میل کنید، راه‌های مختلفی وجود دارد تا برای لذت‌بردن از نوشیدنی خود از آنها استفاده کنید.

با راهکارهایی که در ادامه می‌آوریم، مصرف شکر در قهوه‌تان را کاهش می‌دهید و در عوض طعم و مزه جدید و جالبی به آن خواهید داد:

  • به قهوه خود دارچین اضافه کنید: دارچین علاوه بر ایجاد طعم و مزه متفاوت، موادی دارد که خاصیت افزایش سوخت‌وساز بدن در قهوه را افزایش می‌دهد.
  • از شیر بادام یا شیر نارگیل استفاده کنید: توجه کنید شیرهای گیاهی شما نباید حاوی شیرین‌کننده باشند.
  • از شیرین‌کننده‌های طبیعی و بدون کالری نظیر استویا استفاده کنید: در اضافه‌ کردن این شیرین‌کننده‌ها زیاده‌روی نکنید و تنها به مقداری کم بسنده کنید.
  • چند قطره عصاره وانیل به قهوه اضافه کنید: این کار باعث می‌شود بلک کافی شما طعم بهتر و جدیدتری به خود بگیرد.
  • کمی شکلات تلخ ذوب کرده و به قهوه خود اضافه کنید: از کیفیت شکلات تلخ خود اطمینان حاصل کنید.
  • چند قطره آبلیمو به قهوه خود اضافه کنید: ترکیب لیمو و کافئین موجود در قهوه،چربی‌سوزی را افزایش داده و سبب کاهش اشتها می‌شود.
  • قهوه سبز دم کنید: قهوه سبز با دارا بودن سطح بالایی از اسید کلروژنیک، سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد و خاصیت چربی‌سوزی قابل‌توجهی دارد. برای تأثیر هرچه بیشتر می‌توانید هنگام دم کردن قهوه سبز، از زنجبیل و نعنا استفاده کنید.
  • به قهوه خود جوز هندی اضافه کنید: جوز هندی علاوه بر افزایش میزان سوخت‌وساز بدن، طعم خوبی به قهوه می‌دهد.

توجه داشته باشید که شیرهایی نظر شیر نارگیل، از میزان شکر پایینی برخوردار هستند، اما کالری بیشتری دارند. به طور کلی بهتر است از انواع شیر، به مقدار کم و محدود در قهوه استفاده کنید.

همچنین شدیدا پیشنهاد می‌شود به جای خرید قهوه از بیرون و سوپرمارکت‌ها، خودتان در خانه قهوه تهیه کنید. در این صورت بهتر می‌توانید مواد افزودنی به قهوه‌تان را مدیریت کرده و از کیفیت آن قهوه‌تان نیز اطمینان حاصل کنید.

لازم به ذکر است که تهیه قهوه در خانه، سبب صرفه جویی در هزینه نیز می‌شود؛ چرا که قیمت قهوه ای که از بیرون تهیه می‌شود، به مراتب گران‌تر از قهوه‌ای است که خودتان در خانه دم‌آوری می‌کنید.

سخن پایانی

نباید انتظار داشت نوشیدن قهوه، بدون هیچ‌گونه ورزش و عدم تغییر رژیم غذایی، سبب لاغری شود. اما اگر در کنار ورزش و کاهش کالری مصرفی روزانه‌تان، قهوه نوش جان کنید، زودتر به نتیجه دلخواه خود می‌رسید. این نوشیدنی دوست‌داشتنی با دارا بودن خواصی نظیر افزایش سوخت‌وساز بدن و کنترل اشتها، همراهی خوب در رژیم و ورزش‌های تناسب اندام یا کاهش وزن شماست.

اگر شما هم برنامه دارید وزن خود را کاهش دهید، همین حالا می‌توانید با خرید قهوه دلکینی، اولین قدم را به سمت هدف خود بردارید. با تهیه قهوه از ما، از بابت کیفیت آن خاطرجمع خواهید بود و همچنین با دم‌آوری قهوه در خانه، می‌توانید میزان مواد افزودنی مضر به آن را مدیریت کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود
تعداد نظرات (3)
  1. دریا در 11 بهمن 1402
    من اسپرسو میخورم چنان سوزش معده میگیرم که نگو ولی باز قهوه فرانسه خیلی بهتره
    پاسخ
  2. دیناروندی در 11 بهمن 1402
    خوردن قهوه یک ساعت قبل تمرین و کراتین نیم ساعت قبل تمرین یعنی بمب انرژی. آدم میتونه دو ساعت تمرین کنه
    پاسخ
  3. ماهان در 10 بهمن 1402
    میگن قهوه رو‌بوستا واسه چربی سوزی از عربیکا بهتره درسته؟
    پاسخ
    1. مجله زوم لایف
      مجله زوم لایف در 10 بهمن 1402

      بله، مصرف کافئین به چربی سوزی کمک می‌کند و قهوه روبوستا کافئین بیشتری از عربیکا دارد.

      اگر قهوه ترکیبی روبوستا و عربیکا مصرف می‌کنید، باید درصد روبوستا حداقل 70 درصد باشد تا بتوانید کافئین بیشتری دریافت کنید.

      پاسخ