زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان

تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان

تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان

اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است و جلوگیری از ابتلا به سرطان اهمیت پیدا کرده است زیرا در چند سال اخیر تعداد مرگ و میری که عامل اصلی آنها سرطان بوده بسیار زیاد شده است. به همین دلیل محققان تحقیقاتی را در زمینه تأثیرات سبک زندگی در ایجاد سرطان آغاز کرده‌اند. در این تحقیقات عواملی که باعث ایجاد بیماری سرطان می‌شوند، بررسی شده است.

1. تغذیه سالم

مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد. موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • میوه‌ها و سبزیجات: مصرف روزانه حداقل پنج واحد از میوه‌ها و سبزیجات متنوع مانند بروکلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، و توت‌ها.
  • غلات کامل: جایگزینی غلات تصفیه‌شده با غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، جو دوسر، و نان کامل.
  • پروتئین‌های سالم: مصرف منابع پروتئینی کم‌چربی مانند ماهی، مرغ بدون پوست، حبوبات و مغزها. کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده.

2. کاهش استرس

استرس و فشارهای روحی موجب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود و این هورمون نقش مهمی در سرکوب سیستم ایمنی بدن دارد. هورمون کورتیزول موجب تجزیه پروتیین‌ها از جمله پرفورین و اینترفرون‌ها می‌شود. همچنین استرس موجب مقاومت بیشتر سلول‌های سرطانی می‌شود.

ما قبلاً در مطلب جداگانه‌ای چند روش کاربری برای کاهش استرس و اضطراب را معرفی کرده‌ایم. اگر می‌خواهید استرس را از بین ببرید، اینجا کلیک کنید.

3. ورزش منظم

فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند تا حدود 40 درصد از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بکاهد. همچنین ورزش موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

  • حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) یا 75 دقیقه ورزش شدید (مانند دویدن) در هفته.
  • انجام تمرینات قدرتی حداقل دو بار در هفته.

4. ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل:

  • ترک سیگار: سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی بسیاری از انواع سرطان است. مشاوره، درمان‌های جایگزین نیکوتین و داروها می‌توانند در ترک سیگار کمک‌کننده باشند.
  • مصرف محدود الکل: مصرف الکل باید به حداقل کاهش یابد. برای زنان، یک نوشیدنی در روز و برای مردان، دو نوشیدنی در روز.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل برای ترک سیگار

5. چاقی را جدی بگیرید

انواع سرطان‌های روده بزرگ، پستان، جدار رحم، کلیه، و مری با چاقی ارتباط دارند. کاهش وزن حتی در بهبود بیماران مبتلا به سرطان هم مفید است. همچنین افزایش وزن در بزرگسالی موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان است.

در بیماران بهبود یافته از سرطان، افزایش وزن می‌تواند موجب سرطان‌های دیگر شود. گردآمدن چربی‌ها در دورشکم باعث ترشح استروژن به خون می‌شود و با سرطان‌های سینه، روده بزرگ، لوزالمعده و رحم ارتباط دارد. مصرف بیش از 2/4 گرم نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

6. انجام معاینات منظم و غربالگری

معاینات دوره‌ای و غربالگری‌های منظم می‌توانند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کنند. برای مثال، ماموگرافی برای زنان و کولونوسکوپی برای مردان و زنان بعد از سن 50 سالگی.

7. مراقبت از پوست

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF مناسب و پوشیدن لباس‌های محافظ می‌تواند موثر باشد.

8. استفاده از لوازم آرایشی مناسب

در برخی لوازم آرایشی به خصوص انواع تقلبی آن‌ها از مواد سرطان زا استفاده می‌شود مانند فتالات، فرمالدئید، اکسی بنزون. وبنزیل بنزوات که باعث مواردی از سرطان می‌شوند.

9. شناخت عوامل سرطان زا

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از سرطان، استفاده نکردن از عوامل سرطان زا است. تعدادی از موادی که در زندگی روزانه افراد استفاده می‌شوند می‌توانند خطرات جدی داشته باشند.

مانند: آزبست، نور خورشید، نور سفید، خاک اره، نوشیدنی‌های الکلی، بنزن (موجود در بنزین) و نفتالین این مواد باعث تحریک رادیکال‌های آزاد می‌شوند و این رادیکال‌ها با گرفتن الکترون از دیگر مولکول‌ها، دست به تخریب دیگر مولکول‌ها، سلول‌ها و DNA می‌زند که موجب جهش ژنتیکی و پدید آمدن انواع سرطان‌ها می‌شوند.

کانال تلگرام زوم لایف
توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود