زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

عمل بلفاروپلاستی و تفاوت آن با بلفاروپتوز

عمل بلفاروپلاستی و تفاوت آن با بلفاروپتوز

عمل بلفاروپلاستی و تفاوت آن با بلفاروپتوز

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی نوعی روش جراحی است که می تواند افتادگی و تورم پلک ها را برطرف کند. پوست اطراف چشم و پلک ها ساختار بسیار ظریفی دارد و نشانه های افزایش سن را بسیار زودتر از نقاط دیگر بدن نشان می دهد. معمولا با افزایش سن شاهد پوست اضافه و تجمع چربی در این ناحیه هستیم. این جراحی زیبایی شامل برداشتن قسمتی از پوست و بافت، حذف ذخایر چربی و در صورت نیاز بازسازی عضلات اطراف چشم است. البته بازسازی عضلات پلک در جراحی دیگری با نام بلفاروپتوز به طور تخصصی انجام می شود. بلفاروپلاستی نقش مهمی در جوان‌ سازی صورت و ارتقای زیبایی ابرو و چشم و همینطور کم تر نشان دادن سن فرد دارد. طی این عمل پوست و چربی اضافی اطراف پلک بالا و پایین حذف می شود که می‌ تواند به از بین بردن چین ‌و چروک، پف زیر چشم و علائم پیری کمک کند. پوست چروکیده و بافت اضافی روی پلک‌های فوقانی باعث دیده نشدن پلک فوقانی و افتادگی آن می شود.

جراحی بلفاروپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی یا عمل زیبایی پلک امروز از رواج بسیار بالایی برخوردار است. مزایای اصلی این عمل که باعث جذب افراد مختلف می شود شامل مواردی مانند بازسازی فرم ایده آل و طبیعی پلک های بالا و پایین، ظاهر شاداب تر و پر انرژی تر، ظاهر صاف و مناسب ناحیه بالا و پایین چشم، کاهش پف و باد زیر چشم است. از دیگر مزیت های این عمل باید به روند جراحی ساده، کوتاهی زمان عمل، محل برش و بخیه بسیار مخفی و اثر گذاری و ماندگاری بالا اشاره کرد.

همانطور که گفته شد با کمک بلفاروپلاستی می توان هم پلک بالا و هم پلک پایین را مورد عمل قرار داد و بر این اساس دو نوع جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا و بلفاروپلاستی پلک پایین انجام می شود.

بلفاروپتوز چیست؟

بلفاروپتوز روشی مشابه بلفاروپلاستی است که با هدف برطرف کردن افتادگی شدید پلک انجام می شود. تفاوت این دو روش در این است که جراحی افتادگی پلک در روش بلفاروپتوز جنبه درمانی دارد. افرادی که دچار افتادگی شدید پلک هستند و این مشکل باعث ایجاد اختلال در بینایی آنها شده است کاندید این جراحی هستند. در روش بلفاروپتوز تمرکز جراح روی عضلات بالابرنده پلک است. اما در بلفاروپلاستی جراح بیشتر بافت های چربی و پف اطراف چشم را مورد هدف قرار می دهد.

درمان افتادگی پلک

عمل بلفاروپلاستی پلک بالا

بلفاروپلاستی پلک بالا بهترین روش برای رفع و از بین بردن پوست و بافت اضافی بالای چشم است. با افزایش سن پوست، چربی و ساختار عضلانی  پلک  ها سست و افتاده شده و باعث افزایش بافت اضافی در پلک بالا می شود. این مسئله هم ظاهر چشم و زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می دهد و هم می تواند باعث سنگینی چشم ها و کاهش قدرت دید موثر فرد شود. بلفاروپلاستی پلک بالا به منظور کشیدن پوست اضافی و اصلاح ساختار عضلانی ضعیف پلک که باعث افتادگی آن می شود، طراحی شده است. در بسیاری از موارد درمان افتادگی پلک با روش بلفاروپلاستی و بدون دست زدن به عضلات اطراف چشم نتیجه موثری دارد.

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین بیشتر برای رفع و از بین بردن پف و کیسه های زیر چشمی مورد استفاده قرار می گیرد. در پلک پایین، چربی های اضافی و شلی پوست باعث ایجاد چشمان پف کرده و کیسه های زیر چشمی می شود که ظاهری تحت فشار و خسته را برای فرد به وجود می آورد. برای دستیابی به ظاهر سرحال تر و جوان تر، بلفاروپلاستی پلک پایین با جابجایی چربی های برجسته و کشیدگی و سفت کردن پوست، انجام می شود. این عمل باعث حذف کیسه های زیر چشمی و دایره های تیره اطراف آن می شود.

روش انجام عمل بلفاروپلاستی

تکنیک به کار رفته در جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی به تغییرات مد نظر فرد و ساختار اولیه چهره وی بستگی دارد. برای بهبود ظاهر پلک برش هایی در ناهمواری های طبیعی پلک که قسمت بالایی آن است، ایجاد شده و از این طریق به ذخایر چربی که باید برداشته شود و عضلاتی که نیاز به اصلاح دارند، دسترسی پیدا می شود. مقدار بافتی که برداشته می شود باید به گونه ای باشد که ظاهر جوان و زیبایی را برای فرد به ارمغان آورده و آنقدر زیاد نباشد که بسته شدن پلک ها را با مشکل مواجه کند. ممکن است با کشیده شدن بیش از حد پلک در حین عمل، بستن چشم ها بعد از جراحی با مشکل مواجه شود و در اینجا است که اهمیت مراجعه به بهترین دکتر و جراح بلفاروپلاستی دیده می شود. پوست اضافی با کمک تیغ جراحی، کاتر حرارتی و یا تکنولوژی لیزر برداشته شده و مقدار باقیمانده کشیده و سفت شده و با بخیه های بسیار ظریف و مینیاتوری بسته می شود. جراحی زیبایی پلک عمل ساده ای است و پس از انجام آن می توان به منزل بازگشت. بخیه های عمل بلفاروپلاستی معمولا بعد از یک هفته تا ده روز کشیده شده و یا از نوع جذبی خواهند بود.

هزینه عمل بلفاروپلاستی

هزینه عمل بلفاروپلاستی از مهم ترین فاکتورهای افراد مختلف برای انتخاب جراح و محل جراحی است. همانطور که گفته شد هزینه و دستمزد بیشتر جراح به معنای تجربه و مهارت بیشتر وی است و به این طریق می توان از عوارض شایع بلفاروپلاستی تا حد زیادی دوری کرد. همانند سایر جراحی ها، هزینه عمل زیبایی پلک به جزییات دقیق روند جراحی فرد بستگی دارد. اگر بافت اضافی پلک بالا منجر به کاهش دید و ضعف بینایی فرد شده باشد، ممکن است مبلغی از جراحی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. هزینه عمل بلفاروپلاستی در سال 1400 برای هر پلک به مبلغی حدود 3 میلیون تومان رسیده است و ممکن است تا 5 میلیون هم بالا برود. از جمله موارد موثر بر هزینه عمل بلفاروپلاستی می توان مواردی مانند هزینه های بیمارستان و آزمایشگاه، هزینه های بیهوشی، دستمزد جراح و تعداد نواحی و پلک هایی که تحت جراحی قرار می گیرد را نام برد.

مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی

قبل تر اشاره شد که عمل بلفاروپلاستی پلک از روند ساده ای پیروی کرده و فرد بعد از عمل می تواند به منزل مراجعه کند. اما باید توجه داشت که سادگی عمل مانعی برای رعایت ها و راقبت های بعد از عمل نبوده و باید برای جلوگیری از هر گونه عوارض و پیچیدگی به طور کامل این موارد را رعایت کرد. دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از عمل زیبایی پلک توسط جراح به اطلاع فرد می رسد و معمولا شامل موارد زیر است.

  • بهبودی بعد از جراحی بلفاروپلاستی 10 تا 14 ادامه دارد که بهتر است دو روز اول بعد از عمل را در منزل استراحت کرد.
  • مشاهده تورم و قرمزی در مناطق تحت جراحی و برش ها بسیار محتمل و شایع است و برای کاهش آن می توان از کمپرس آب سرد استفاده کرد.
  • برای تسکین تورم و کبودی در چند روز اول پس از عمل باید سر را تا حد ممکن بالا گرفت و حین خوابیدن هم باید با کمک چند بالش، سر را بالاتر از سطح بدن تنظیم کرد.
  • ممکن است در روزهای اول، حساسیت موقتی نسبت به نور و همینطور سوزش اطراف چشم وجود داشته باشد.
  • برای چند هفته اول بعد از عمل لازم است برای محافظت چشم ها از نور خورشید از عینک آفتابی تیره استفاده شود.
  • خشکی بیش از حد چشم ها و اطراف آن امری طبیعی است. برای کاهش خشکی اطراف چشم از پمادهایی که جراح تجویز کرده، استفاده می شود.
  • استفاده از قطره های چشمی که جراح تجویز کرده است، برای جلوگیری از خشکی سطح چشم و تاری دید، ضروری است.
کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود