زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

علل وز شدن مو و راه های جلوگیری از آن

علل وز شدن مو و راه های جلوگیری از آن

علل وز شدن مو و راه های جلوگیری از آن

موها به صورت فر یا صاف هر دو زیبا هستند اما زمانی که حالت وزی پیدا می‌کنند، جذابیت خود را از دست می‌دهند. وز شدن موها صرف نظر از آنکه چه دلیلی دارد، همیشه ناخوشایند و آزاردهنده است و موجب می‌شود تا احساس خوبی نسبت به موها و زیبایی خودتان پیدا نکنید.

زمانی که از شامپو نامناسب استفاده کنید یا مواد دکلره زیادی بر روی موهای شما استفاده شود، موها دچار این حالت می‌شوند، که البته دلایل دیگری نیز دارد که ما در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. سپس راه‌های جلوگیری از این حالت را به شما معرفی می‌کنیم.

علل وز شدن موها

علت وز شدن موها

1. دمای بالای آب هنگام شستشو

زمانی که با آب داغ موهای خود را می‌شویید، غیر از آرامشی که پیدا می‌کنید، به پوست و موهای شما آسیب وارد می‌شود. درواقع آب داغ چربی طبیعی مو را از بین برده و اجازه نمی‌دهد مو مرطوب و براق باقی بماند.  بنابراین شما نباید اجازه دهید این چربی طبیعی از بین برود.

2. استفاده زیاد از لوازم حرارتی

استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو به موهای شما آسیب بسیاری می‌زند و با این کار رطوبت طبیعی موهایتان از بین می‌رود. زمانی که از اتو استفاده می‌کند خشکی و شکنندگی در موها ایجاد وزی می‌کنند.

3. شستن زیاد موها

استفاده از شامپو زیاد و قوی موجب می‌شود تا تعادل طبیعی موها بر هم بخورد. همین موضوع موجب خشکی، کدر شدن و وز شدن موها می‌شود. دقت داشته باشید که همه شامپوها یکسان نیستند و احتمالا ترکیب برخی از شامپوها موجب خشکی بیشتر آنها می‌شود. پس به نوع شامپو مو چرب، خشک، فر، رنگ شده و یا شامپو مو آسیب دیده دقت داشته باشید و سپس به خرید آن اقدام نمایید.

4. استفاده از حوله زبر

استفاده از حوله زبر پس از استحمام موجب می‌شود تا رطوبت آن به سرعت خارج شود. این کار باعث وز شدن بیشتر موها می‌شود و اگر موهای شما فرفری و حالت دار هم باشد دچار اصطکاک بیشتری شده و گره می‌خورند و بد شکل می‌شوند.

5. شانه زدن موها پس از حمام

اگر چه ضروری است تا گره موهای مجعد و فر باز شود اما بعد از دوش گرفتن زمان خوبی برای این کار نیست. باز کردن گره مو در حالت خیس بودن با شانه مو راحت است اما اگر شما بعد از دوش گرفتن این کار را انجام دهید موها دچار آسیب و موخوره و وز شدن بعد از خشکی می‌شود. در این زمینه بهتر است در حالت خشکی موها، از برس یا شانه مو کره‌ ای که کیفیت بالایی داشته و سری آن گرد است استفاده کنید و کمتر به سراغ مدل‌های فانتزی بروید.

6. برخورد ناملایم با موها

زمانی که از گیره و سنجاق برای موهای خود استفاده می‌کنید، باید آنها را به دقت بردارید و اگر در موها مخفی شده‌اند، آنها را به آرامی باز کنید. اگر این کار به سرعت انجام شود، موجب وز شدن موها و به هم ریختگی آنها می‌شود.

راه‌های جلوگیری از وز شدن موها

جلوگیری از وز شدن موها

1. از روغن نارگیل استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از وز شدن موی سر، استفاده از روغن طبیعی نارگیل است که بهتر است برای این کار از روغنی استفاده کنید که با پرس سرد تهیه شده باشد. زیرا فراوری با پرس سرد دارای خواص بیشتری برای موهای شما است. زمانی که موهایتان را شستید، مقداری از روغن نارگیل را روی موهای شسته شده و تمیز ماساژ دهید. بهتر است برای این کار موها مرطوب باشد و با کف دست روغن را به همه موها و حتی پوست سر ماساژ دهید. ماساژ روغن نارگیل برای موهای شما فواید بسیاری دارد که از جمله آنها جلوگیری از وز شدن موی سر است.

علاوه بر این روغن نارگیل به همراه فواید بسیاری که برای مو دارد کمک می‌کند تا موهای شما صاف و درخشان شود و نرمی و لطافت طبیعی خود را به دست بیاورد. پس از مدتی استفاده از روغن نارگیل تفاوت را در موهای خود احساس خواهید کرد. شما همچنین می‌توانید به جای حالت دهنده از این روغن استفاده کنید یا شب‌ها موها را با این روغن چرب کرده و بخوابید و صبح آنها را با آب ولرم آبکشی کنید.

2. موها را در حالت طبیعی خشک کنید

اغلب ما دوست داریم پس از استحمام موهایمان را با سشوار خشک کنیم اما برای آنکه موهایی زیباتر داشته باشید، بهتر است اجازه دهید که آنها در هوای آزاد خشک شوند. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از وز شدن موها پس از خشک شدن، از محصولات حالت دهنده مو استفاده کنید که نیازی هم به حرارت سشوار ندارند. برای این کار باید ابتدا رطوبت موهای خود را با حوله بگیرید و سپس آنها را ببندید.

3. از نرم کننده‌هایی که نیاز به آبکشی ندارند استفاده کنید

استفاده از این نوع نرم کننده‌ها مناسب افرادی است که موهای وزی دارند. نرم کننده‌هایی که نیاز به آبکشی ندارند، در طول روز به آبرسانی موهای شما کمک کرده و مانند یک محافظ در برابر وز شدن موها عمل می‌کنند. این نوع از نرم کننده‌ها همچنین به موی شما نرمی و درخشندگی بخشیده و بهتر است برای نوع اسپری آنها ابتدا رطوبت موی خود را با حوله بگیرید و سپس از آنها استفاده کنید.

4. موی خود را در حالت طبیعی نگهداری کنید

استفاده از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، فر دائمی یا لخت کردن دائمی موها موجب شکستن تارهای مو شده و این موضوع موجب موخوره موها و آسیب دائمی بر روی آنها می‌شود که در این وضعیت موهای شما وز شده و حالت نمی‌گیرد و شما مجبور می‌شوید آنها را کوتاه کنید. بهتر است به جای رنگ کردن مو با مواد شیمایی یا کارهایی مانند فرد کردن و صاف کردن دائمی، اجازه دهید موها در حالت طبیعی خود باشند تا احتمال وز شدن موها هم کاهش چشمگیری پیدا کند.

5. موی خود را برای آب و هوای متنوع آماده کنید

کنترل آب و هوا در اختیار ما نیست اما شما می‌توانید موهایتان را در برابر انواع آب و هوا آماده کنید. برای مثال هوای مرطوب موجب وز شدن موها می‌شود و شما باید برای جلوگیری از ایجاد این حالت از نرم کننده‌ها، سرم ضد وز و غیره که به نرمی موهایتان کمک می‌کنند و از وز شدن آنها جلوگیری می‌کنند، استفاده کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود