زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

راه‌ های ترک ماده مخدر کمیکال از زبان دکتر نارنجی ها، مدیر کلینیک ترک اعتیاد پارس

راه‌ های ترک ماده مخدر کمیکال از زبان دکتر نارنجی ها، مدیر کلینیک ترک اعتیاد پارس

راه‌ های ترک ماده مخدر کمیکال از زبان دکتر نارنجی ها، مدیر کلینیک ترک اعتیاد پارس

یکی از بیماری‌های شایعی که موجب اختلال در ذهن و رفتار فرد می‌شود، اعتیاد است. عوامل محیطی می‌تواند در مبتلا شدن فرد به این بیماری تاثیرگذار باشد. امروزه میان جوانان و نوجوانان بین 18 تا 25 سال، ماده مخدر کمیکال رواج پیدا کرده است.

همه ما می‌دانیم که مواد مخدر برای بدن خیلی مضر بوده و موجب افت وضعیت اقتصادی، اختلال در سلامتی جسمی و... می‌شود. در ادامه مطلب ما قصد داریم در مورد این که کمیکال چیست و روش های ترک کمیکال صحبت کنیم. پس تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

ترک اعتیاد به کمیکال

کمیکال و راه‌ های ترک کمیکال

کمیکال یک نوع روانگردان است و از خانواده گیاه نعناع (AM) به شمار می‌آید. مصرف این ماده مخدر موجب اختلال در جسم و روان شخص می‌شود. اگر فردی به کمیکال اعتیاد دارد، ترک کردن آن کمی سخت است. مصرف این ماده مخدر، ضررهای خیلی زیادی برای سلامت جسم داشته و فوق‌العاده برای بدن خطرناک است.

ضررهای ماده مخدر کمیکال

از ضررهای این ماده مخدر می‌توان به، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، بالا رفتن فشارخون اشاره کرد. با بالا رفتن فشارخون موجب می‌شود که شخص حدود 10 الی 15 دقیقه حالت کما و سکته مغزی را تجربه کند. در این هنگام احتمال خطر مرگ خیلی بالاست.

امروزه در میان مردم شایعه شده است که مصرف کمیکال ضرری نداشته و اعتیادآور نیست. باید بگوییم که این گفته کاملا اشتباه می‌باشد. فرد فقط با یکبار مصرف کمیکال، به آن وابسته خیلی شدیدی پیدا کرده و همچنین مصرف آن برای بار اول هم خطرات زیادی را به همراه دارد.

راه‌ های ترک کمیکال و ترکیبات آن؟

یکی از قوی‌ترین داروهای روانگردان، سالوینورین A است که در ترکیبات کمیکال وجود دارد. این ماده خطرناک باعث به خطر انداختن سلامت روان فرد، سرگیجه، اختلالات بینایی و... می‌شود.

نحوه مصرف و راه‌ های ترک کمیکال

متاسفانه نوجوانان و جوانان برای تفریح و طی کردن اوقات فراغت خود به سراغ مواد مخدر کمیکال می‌روند که به راحتی می‌توانند آن را به روش‌های مختلف استفاده کنند.

این ماده مخدر را می‌توانند به وسیله سیگار بکشند یا آن را بجوند و نیز به وسیله لوله‌های آب مشهور به قلیان استنشاق کنند. اثرات شدید مصرف کمیکال بعد دو دقیقه از مصرف، ظاهر می‌شود و کمتر از 20 دقیقه عوارض آن در بدن شخص باقی می‌ماند.

دلایل کشیدن کمیکال

تاثیرات معنوی، آرامش، کنجکاوی، خلق و خوی بهتر، دلایل استفاده از کمیکال میان مردم به شمار می‌آید. در بعضی جاها از کمیکال به عنوان یک ماده قانونی و تفریحی یاد می‌کنند. ناگفته نماند که فروش این ماده مخدر در برخی ایالت‌های آمریکا ممنوع بوده و کسی اجازه فروش آن را ندارد.

میزان مصرف کمیکال

 متاسفانه براساس تحقیقات انجام شده، میزان استفاده نوجوانان از این ماده مخدر خطرناک، حدود 1.5 درصد میان دانش‌آموزان پایه دوازدهم رواج داشته است. افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند، کمیکال را از سایت‌های اینترنتی، دلال‌ها و یا مغازه‌هایی که فروش انواع  تنباکو و سیگار دارند، خریداری می‌کنند.

راه ‌های ترک کمیکال و عوارض آن

از قوی‌ترین توهم‌زاهای جهان می‌توان به کمیکال اشاره کرد که مصرف آن عوارض خیلی زیادی به دنبال دارد. فردی که این ماده مخدر را مصرف می‌کند، عوارضی مانند عدم توانایی کنترل خنده، ناتوانی در تشخیص رنگ‌ها، ارتباط برقرار کردن با ماوراء طبیعی، زیاد صحبت کردن و... در آن رخ می‌دهد.

خستگی، لکنت زبان، سرگیجه، حالت تهوع، فراموشی، عدم تمرکز و... از شایع‌ترین عوارض مصرف کمیکال هستند.

حال شاید با خود بپرسید که چطور باید به ترک مواد مخدر کمیکال اقدام کنیم و راه ‌های ترک کمیکال چیست؟ یا اینکه بهترین روش ترک کمیکال چیست؟ به مدت 6 هفته زمان لازم است تا فرد بتواند اعتیاد به این مواد مخدر را ترک کند. این مدت زمان هنگامی افزایش می‌یابد که اعتیاد شخص طولانی مدت بوده و یا وضعیت خوبی نداشته باشد. بنابراین مدت زمان ترک فرد ممکن است تا 10 هفته طول بکشد. برای داشتن نتیجه خوب، بهتر است از پزشکان و افراد متخصص کمک بگیرید.

علائم در دوره ترک کمیکال

ترک مواد مخدر برای هر فردی تجربه خاصی را به دنبال دارد. برای برخی از افراد حس خوشایند و آزادی دست می‌دهد و برای بعضی اشخاص دردناک و ناامید کننده است.

  • در مرحله آغاز ترک یعنی 12 روز اول، شخص با علائمی مانند دردهای عضلانی، سردرد، سوءهاضمه، اختلال خواب، حالت تهوع و استفراغ، مواجه می‌شود.
  • بعد از گذشت این مرحله و در مرجله دوم، احساسات منفی، بدبینی به سراغ فرد می‌آید. استفاده از رژیم غذایی، حضور در جلسات روان درمانی، ورزش مرتب، می‌تواند برای رد شدن از این مرحله کمک کند.
  • مرحله سوم ترک، یک شروع دوباره برای شخص به حساب می‌آید. فرد با شناخت و امیدواری به خود، با اعتماد به نفس کامل به درمان ادامه می‌دهد. در این مرحله به کمک روانپزشک، می‌توان مسیر مشکلاتی مانند ضعف روابط عمومی، عدم مسئولیت پذیری، مشکلات عصبی و... را هموارتر کند.

در مورد پیدا کردن بهترین مکان و راه ‌های ترک کمیکال می‌توانید با مشاوران و پزشکان یک کلینیک ترک اعتیاد در تهران یا شهر خود در ارتباط باشید.

راه‌ های ترک کمیکال و مصرف دارویی آن

فعلا ماده مخدر کمیکال هیچ گونه کاربرد پزشکی ندارد و در حال حاضر تحقیقاتی روی آن در حال انجام است. برخی از دانشمندان احتمال می‌دهند که کمیکال برای بیماری‌هایی مثل آلزایمر، زوال عقل خوب باشد؛ زیرا این ماده مخدر مستقیم بر مغز فرد تاثیر می‌گذارد.

بهترین راه ترک کمیکال

بهترین راههای ترک کمیکال بسته به خود فرد، هر کسی فرق می‌کند. انتخاب منزل برای ترک می‌تواند یکی از بهترین راه‌ ترک کمیکال باشد. به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به ترک اعتیاد نکنید، زیرا عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بهتر است بدانید، ترک اعتیاد علاوه بر درمان جسمانی، به دریافت خدمات روان درمانی زیر نظر پزشک متخصص نیز نیازمند است. بنابراین ترک خودسرانه اصلا راه خوبی نبوده و بهتر است از این انتخاب صرف نظر کنید.

برای ترک کمیکال چه باید کرد

در واقع می‌توان گفت که اولین قدم در روش ترک کمیکال، سم‌زدایی است. سم‌زادیی به بدن اجازه دفع مواد مخدر را می‌دهد. بعد از قطع مصرف مواد مخدر، سم‌زدایی به منظور مدیریت ایمن علائم ترک اعتیاد به کمیکال است.

درمان اعتیاد به مواد مخدر کمیکال با کلینیک پارس

راه ‌های ترک کمیکال و شرایط بعد از ترک

بعد از ترک کمیکال، مرحله درمان هنوز به طور کامل تمام نمی‌شود. لازم است فرد در مشاوره‌های فردی و کلاس‌های گروه درمانی و خانواده درمانی به صورت هفتگی حضور یابد. در صورت رخ دادن مشکل در فرد بعد از ترخیص، شخص بیمار باید با پذیرش تماس گرفته و به روانپزشک مراجعه کند.

هر ماه یکبار لازم است که فرد بعد از ترخیص برای ویزیت به کلینیک مراجعه کند. زمانی که یک پزشک متخصص تشخیص داد که فرد بیمار دیگر نیازی برای مراجعه به کلینیک را ندارد، یعنی شخص به طور کامل بهبود یافته است.

بعد از ترک کمیکال چه کنیم؟

بعد از ترک کمیکال، احتمال دارد فرد تا سال‌ها هوس استفاده از این ماده مخدر را مجدد داشته باشد. اما اصلا نگران نباشید، شما باید ایستادگی در مقابل هوس‌هایتان را یاد بگیرید. جلسات حمایتی و روان‌درمانگر، تاثیرات خیلی زیادی برای عدم بازگشت به سوی این ماده مخدر را دارند.

 اگر فردی بعد از ترک کمیکال، دوباره به سوی این ماده مخدر برود، به خاطر بیشتر شدن حساسیت بدن، احتمال مرگ و اوردوز در آن افزایش می‌یابد. افرادی که اعتیادشان برگشته است، حس شکست به آن‌ها دست می‌هد.

اما باید بگوییم که این حس کاملا اشتباه است. فرد باید به دنبال علت باشد که چه چیزی باعث برگشت آن به سوی مواد مخدر شده است. پیدا کردن عامل و دلیل برگشت، اولین قدم برای ترک و مقابله با اعتیاد است.  

معیار انتخاب کلینیک ترک اعتیاد در تهران و شهرهای دیگر

انتخاب کلینیک ترک اعتیاد پارس، یکی دیگر از بهترین روشهای ترک کمیکال است. این کلینیک برای کسانی که به هر دلیلی شرایط بستری در کلینیک را ندارند، امکاناتی را فراهم می‌کند تا شخص بتواند به راحتی به ترک کمیکال در منزل بپردازد. کلینیک ترک اعتیاد پارس با در اختیار گذاشتن پرستار شبانه روزی، ویزیت روزانه، تجویز داروهای روانپزشکی و... شرایط ترک کمیکال در خانه را برای خانم‌ها و آقایان فراهم می‌کند.

ما در این مطلب به راه ترک کمیکال پرداختیم. از تجربیات خود با ما در میان بگذارید.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود