زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

دکترنکست زمان ثبت نسخه الکترونیک را به 38 ثانیه رسانده‌‌است

دکترنکست زمان ثبت نسخه الکترونیک را به 38 ثانیه رسانده‌‌است

دکترنکست زمان ثبت نسخه الکترونیک را به 38 ثانیه رسانده‌‌است

درجریان رویداد بررسی دستاوردهای یک سال فعالیت دکترنکست، سامانه دانش‌بنیان نسخه‌نویسی الکترونیک و پرونده سلامت الکترونیک ایرانی، دکتر سعید طاهری،‌ مدیرعامل و بنیان‌گذار این شرکت از آمار قابل توجه این حوزه در طول یک‌سال گذشته صحبت کرد. به گفته او بر اساس داده‌های به‌دست آماده از بررسی تجربه کاربری پزشکان دکترنکست، در سال گذشته 51 درصد پزشکان از موبایل،‌ 41 درصد از رایانه و 8 درصد آنها برای نسخه‌نویسی الکترونیک از تبلت استفاده کرده‌اند.

او با بیان اینکه حضور پزشکان در طراحی و توسعه نظام خدمت‌رسانی این سامانه باعث شده تا میانگین سرعت نسخه‌نویسی در دکترنکست به 38 ثانیه برسد اشاره کرد: ابزار مدرن و پیشرفت‌های حوزه فناوری باید باعث راحتی استفاده شوند،‌ به همین علت استفاده از این سامانه به نصب و دریافت برنامه نیاز ندارد و از طریق هر ابزاری تنها با اتصال به اینترنت، نسخه‌نویسی الکترونیک و دسترسی به پرونده سلامت الکترونیک میسر می‌شود.

دکتر جهانگیری، مشاور عالی رییس نظام‌پزشکی تهران در طول پنل تخصصی این برنامه ضمن قدردانی از خدمات بخش خصوصی در توسعه نسخه و پرونده سلامت الکترونیک، ورود سازمان‌های بیمه به مسیر نسخه الکترونیک را دلیل عدم امکان استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی دانست. او با اشاره به اهمیت حرکت قانون‌مند شرکت‌های خصوصی، از امکانات ویژه دکترنکست در حفظ حریم‌ شخصی بیمار، امکان مدیریت وضعیت مدارک پزشکی و مستندات بیمار بین دو حالت عمومی و محرمانه را معرفی کرد. به واسطه این ویژگی، پزشک معالج می‌تواند دسترسی سایر پزشکان به اطلاعات را محدود کند.

سعید طاهری در ادامه با اشاره به رشد قابل توجه‌ نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: در طول یک‌ سال گذشته 700 هزار نسخه الکترونیک توسط سامانه دکترنکست ثبت شده‌است که 500 هزار دستور از آنها بدون نیاز به ویرایش و تنها به صورت فرمان صوتی توسط سامانه دریافت شده‌اند. ارسال بیش از 30 هزار آزمایش و مدرک پزشکی توسط پزشکان جهت تکمیل پرونده نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از پزشکان عزیز متوجه ویژگی‌های کاربردی و مدرن پرونده الکترونیک سلامت هستند و دیگر تمایلی برای ادامه فرایند بایگانی پرونده‌ها به صورت فیزیکی ندارند.

دکتر طاهری با اشاره به لزوم رعایت اصل سادگی در طراحی چنین سامانه‌ای عنوان کرد که بخش مهمی از هدف تیم دکترنکست در توسعه این سامانه ایرانی دانش‌بنیان، امکان ثبت نسخه و تکمیل پرونده الکترونیک به ساده‌ترین شکل ممکن بوده‌است. سایر ویژگی‌های نوآورانه این سامانه شامل دستیار تبدیل متن مدارک پزشکی به نسخه دیجیتال و جلوگیری از تداخل دارو می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این سامانه می‌توان به امکان تربیت دستیار هوشمند جهت پیشنهاد و پرکردن دوز و نحوه مصرف داروها بر اساس تجویز‌های عمومی‌تر اشاره کرد.

دکترنکست

به گفته سعید طاهری،‌ ویژگی جلوگیری از تداخل داروی دکترنکست در سال گذشته از بیش از 3000 تداخل دارویی بسیار خطرناک در هنگام تجویز جلوگیری کرده‌است و بیش از 30000 تداخل دارویی مینور نیز توسط سامانه تشخیص داده‌شده و به صورت هشدار به اطلاع پزشکان محترم رسیده‌اند. او با اشاره به اینکه آموزش نحوه مصرف دارو بخش مهمی از پروسه درمان است، امکان مشاهده تصویری روش مصرف دارو توسط بیمار را یکی از ویژگی‌های بسیار مفید «بسینا» معرفی کرد که سامانه خدمت‌رسان به بیمار و محصول جدید شرکت مداواگستران ارکید است. بسینا با اثر روی دقت تکمیل فرایند درمان از سمت بیمار به افزایش کیفیت درمان کمک می‌کند و از طرفی به عنوان همراه هوشمند بیمار، فرایند‌‌های متداول درمان را ساده‌تر خواهد کرد.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود