زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

چگونه تمرکز خود را در حین انجام کار بیشتر کنیم؟

چگونه تمرکز خود را در حین انجام کار بیشتر کنیم؟

چگونه تمرکز خود را در حین انجام کار بیشتر کنیم؟

یکی از مشکلاتی که انسان‌ها در دنیای امروز با آن روبرو هستند، مشکل عدم تمرکز است. یکی از مطالعاتی که چند سال پیش در مورد میانگین تمرکز انسان‌ها انجام شد، نشان داد که انسان‌ها به طور میانگین تنها 9 ثانیه می‌توانند روی یک مسئله خاص تمرکز کنند و پس از 9 ثانیه حواسشان به موضوع دیگری که ممکن است چندان هم مهم نباشد پرت می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم چند کتاب خوب معرفی کنیم. درس‌های این کتاب‌ها به شما کمک می‌کند که تمرکز خود را بالاتر ببرید و تمام حواس خود را روی یک مسئله خاص و مهم حفظ کنید. در صورتی که شما هم برای تمرکز خود اهمیت زیادی قائل هستید و دوست دارید مشکل کمبود تمرکز خود را حل کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

معرفی سه کتاب درجه یک برای افزایش تمرکز

کتاب‌های مختلف پیرامون مسئله تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی نوشته شده است ولی یک سری از این آثار واقعیت نسبت به موارد دیگر بهتر و کاربردی‌تر هستند. در ادامه این بخش از مقاله سه کتاب را معرفی می‌کنیم که به شما در افزایش تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی کمک می‌کنند.

1. کتاب ایکیگای اثر هکتور گارسیا و فرانچسک میرالس

خلاصه کتاب ایکیگای

کتاب ایکیگای https://hamyar.co/ikigai-book/ یکی از بهترین و ارزشمندترین آثاری است که به بازار عرضه شده و واقعاً اثری آرامش‌بخش و پرمعنا و مفهوم است. در این کتاب با فرهنگ مردم شهری به نام اُکیناوا (منطقه‌ای در ژاپن) آشنا می‌شویم. مطالعات نشان می‌دهد که مردم این شهر خیلی بیشتر از میانگین جهانی عمر می‌کنند. نویسندگان این کتاب تصمیم گرفتند به این منطقه بروند، تحقیق کنند تا متوجه شوند که این عمر طولانی از چه عاملی نشئت می‌گیرد.

اولین سوالی که ممکن است پس از مشاهده عنوان این کتاب به ذهن خطور می‌کند این است که اصلاً ایکیگای چیست؟ ایکیگای در واقع از دو کلمه ایکی (به معنای زندگی) و گای (به معنای نتیجه و هدف و معنا) تشکیل شده است. در واقع ایکیگای به معنای «هدف، معنا و نتیجه زندگی» است. هر کسی ایکیگای خاص خودش را دارد و پیدا کردن این مفهوم نیاز به بررسی و جستجو دارد. وقتی ما ایکیگای خود را پیدا کنیم، می‌توانیم روی اهداف خودمان تمرکز کنیم و از عدم تمرکز و حواس‌پرتی تا حد امکان جلوگیری کنیم.

کسی که این مفهوم را پیدا کند، قطعاً انرژی بیشتری می‌گیرد و به صورت قدرتمندتر و هدفمندتری به زندگی خودش ادامه می‌دهد. پیدا کردن این مفهوم به زندگی انسان رنگ و بویی تازه می‌بخشد. برای اینکه بخواهیم ایکیگای خودمان را پیدا کنیم، باید چهار عامل را مد نظر قرار دهیم و چهار سوال را از خودمان بپرسیم:

  1. علاقه: ما باید ببینیم که به چه چیزهایی علاقه داریم و چه چیزهایی را دوست داریم. علاقه یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که به ما کمک می‌کند معنای زندگی یا همان ایکیگای خودمان را پیبدا کنیم.
  2. توانایی: ما باید بفهمیم که در چه زمینه‌ها و کارهایی خوب و توانمند هستیم و می‌توانیم نقش خود را در چه زمینه‌هایی به بهترین شکل ممکن ایفا کنم. نکته مهمی که در مورد توانایی وجود دارد این است که دوران کودکی در تعیین کارهایی که به خوبی انجام می‌دهیم و در آن‌ها مهارت و توانایی داریم خیلی اهمیت دارد. به عنوان مثال ممکن است یک نفر در کودکی به همراه پدرش به مغازه مکانیکی می‌رفته و هر از گاهی آچار دست پدرش می‌داده یا یک پیچ را محکم می‌کرده است. این  فرد وقتی بزرگ می‌شود، استعداد عجیبی در مکانیکی پیدا می‌کند و خیلی راحت می‌توان حس کرد که او در انجام این کار چقدر مهارت و توانایی دارد.
  3. پول: باید سراغ کارهایی بروید که در آن‌ها ثروت و پول هست. اگر به کار خود علاقه داشته باشید و در آن زمینه هم توانایی خوبی داشته باشید ولی پول کافی در آن زمینه وجود نداشته باشد، مطمئن باشید که پس از مدتی انگیزه خود را از دست می‌دهید و از طرفی هیچ رشد و پیشرفتی در این کار وجود ندارد. در نتیجه وقتی به پایان عمر خود می‌رسید می‌بینید که هیچ وقت به اندازه کافی پول نداشته‌اید و نتوانسته‌اید به اهداف و آرزوهای خود جامه عمل بپوشانید.
  4. نیاز جهان: مسئله پول، توانایی و علاقه اهمیت زیادی در پیدا کردن ایکیگای دارند ولی نمی‌توانیم از نیاز جهان چشم بپوشیم و آن را نادیده بگیریم. ما به عنوان انسان وظیفه داریم که در جایگاه و موقعیت خودمان، جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. به عنوان مثال کسی که باغبانی می‌کند، با کاشت درخت و مراقبت از آن دارد به تولید اکسیژن و جذب کربن در اکسید کمک می‌کند و در واقع با همین کار ساده دارد رسالت خود را نسبت به جهان پیرامون خود انجام می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید معنای زندگی خود را پیدا کنید، ببینید که جهان چه نیازی دارد و شما چگونه می‌توانید این نیاز را رفع کنید.

2. کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت

خلاصه کتاب کار عمیق

یکی دیگر از کتاب‌های موثری که برای افزایش تمرکز عالی است و تأثیر بسیار مهمی وی بازدهی و اثربخشی شما می‌گذارد، کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت است. نویسنده در این کتاب برای توضیح کار عمیق می‌آید کار عمیق و سطحی را با هم مقایسه می‌کند و می‌نویسد:

کار سطحی، کاری است که از نظر شناختی چالش‌برانگیز نیست و در زمان عدم تمرکز انجام می‌شود. معمولاً این‌گونه کارها ارزش‌های جدیدی در جهان ایجاد نمی‌کنند و به راحتی تکرار و جایگزین می‌شوند. در مقابل کار عمیق، یک کار و فعالیت حرفه‌ای است که در حالت تمرکز بدون خدشه و یکپارچه انجام می‌شود و قابلیت‌های شناختی انسان را افزایش می‌دهند. این تلاش‌ها باعث ایجاد ارزش‌های جدید می‌شوند و مهارت‌های انسان را بالا می‌برند و تکرار کردنشان کار آسانی نیست.

از نظر نویسنده کتاب کار عمیق دو مهارت برای رسیدن به موفقیت در اقتصاد نوین ضروری است:

  1. مهارت و توانایی یادگیری چیزها و کارهای سخت
  2. مهارت تولید محصول یا ارائه خدمت در جه یک. این محصول باید هم در بعد سرعت و هم در بعد کیفیت، عالی و منحصر به فرد باشد.

مهارت یادگیری چیزهای سخت فقط در مورد کار کردن با ماشین هوشمند نیست بلکه برای تبدیل شدن به یک ابرستاره در هر شغل و حوزه‌ای الزامی است. مثلاً کسی که می‌خواهد به یک مربی برتر یوگا در سطح جهان مطرح شود، باید مهارت‌های پیچیده را یاد بگیرد و بر این مهارت‌ها مسلط شود. به این صورت است که او نسبت به سایر رقبای خودش متمایز می‌شود. برای خواندن خلاصه ای ارزشمند از کتاب کار عمیق به اینجا مراجعه کنید.

3. کتاب قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی

سومین کتابی که نقش بسیار مهمی در افزایش تمرکز ما ایجاد می‌کند، کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی است. در این کتاب هم مطالب بسیار مهمی در مورد شیوه برنامه‌ریزی بیان می‌شود. فرض کنید صبح که از خواب بیدار می‌شوید و کارهای امروز خود را لیست و سپس اولویت‌بندی می‌کنید، متوجه می‌شوید که در لیست شما کاری هست که از نظر روانی، انجام دادن آن برای شما دشوار است. اگر به این کار اولویت آخر را بدهید، مطمئن باشید که مدام در طول روز فکرتان مشغول انجام دادن آن است ولی اگر این قورباغه را قورت دهید، خیالتان راحت می‌شود و خیلی راحت سراغ انجام بقیه کارها خواهید رفت.

شاید این نکته (قورباغه را قورت بده) ظاهراً ساده و پیش پا افتاده باشد ولی اگر آن‌ها به صورت مداوم تکرار کنید، آثار چشمگیری بر پیشرفت کاری شما خواهد داشت. برایان تریسی بر این باور است که:

من میلیونرهای خودساخته را محور اصلی زندگی خودم قرار دادم. میلیونرهای خودساخته صفات و رفتارهایی را از خودشان بروز می دهند که قابل مشاهده و محسوس است. میلیونرهای خودساخته با تکرار یک سری مکررات خاص از مرز جادویی یک میلیون دلار می گذرند.

با مقالات همیار آکادمی می توانید تمرکز خود را افزایش دهید

همیار آکادمی به صورت هفتگی خلاصه یکی از کتاب‌های مفید و معروف را منتشر می‌کند. برخی از این کتاب‌ها مربوط به حوزه رشد فردی  هستند و برخی دیگر بازاریابی و فروش را هدف می‌گیرند. در صورتی که شما هم می‌خواهید هر هفته خلاصه یکی از کتاب‌های عالی و آموزنده را مطالعه کنید و از این طریق به افزایش تمرکز  و بهبود سایر توانمندی‌های خود کمک کنید، کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید، از منوی بالا سایت، وارد بخش مجله شوید و در نهایت بخش «معرفی» را انتخاب کنید. در این بخش با کلکسیونی از خلاصه کتاب آشنا خواهید شد. مطالعه هر کدام از این مقالات می‌تواند کلی دانش و آگاهی به شما اضافه کند.

منبع: همیار آکادمی: https://hamyar.co/

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود