زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

نکات ریز درباره مراقبت از مو که نمیدانستید + راهکار های درمان

نکات ریز درباره مراقبت از مو که نمیدانستید + راهکار های درمان

نکات ریز درباره مراقبت از مو که نمیدانستید + راهکار های درمان

روتین های مراقبت از مو

برای انواع مو، از صاف تا فر، از آسیب دیده تا رنگ شده و حتی دارای موخوره یا شوره روتین مخصوص به خود مو وجود دارد. برخی با استفاده از ماسک مو به تیمار مو های آسیب دیده خد میپردازند. برخی هم با شامپو از مو های رنگ شده خود مراقبت میکنند. برخی هم برای داشتن مو های درخشان از سرم مو استفاده میکنند.

خوشبختانه در زمینه تولید محصولات مراقبتی، تولید کنندگان بزرگی در کشور خودمان وجود دارد. اما گاهی برخی برند های معتبر اروپایی را نیز میپسندند. متاسفانه در این مورد هم اجناس تقلبی زیادی در بازار وجود دارد. توصیه ما به شما برای اجرای روتین های روزانه خود و اطمینان از اصالت کالای خریداری شده، همواره خرید از فروشگاه های بزرگ آرایشی همچون مو تن رو، خانومی، آرمیدخت و روژا شاپ میباشد.

ساختار ساقه مو

مو بطور معمول از سه لایه کوتیکول، کورتکس و مدولا تشکیل شده است. چرا گفتیم بطور معمول؟ چون داخلی ترین لایه مو به نام مدولا، تنها در تار مو های ضخیم وجود دارد. البته برخی از تار مو های ضخیم نیز از این قسمت از مو بهره نمیبرند. طی چندین آزمایش، مشخص گردیده که بود و نیود مدولا تاثیر خاصی بر سلامت مو ندارد. پس از مدولا میرسیم به لایه میانی یعنی کورتکس. کورتکس مهم ترین بخش یک تار مو میباشد.

در واقع تمامی عناصر حیاتی برای تار مو در این بخش از مو قرار دارند. رنگ دان ها، کراتین ها و سایر قسمت های حیاتی. در واقع کورتکس مو همچون چند رشته ریسمان مانندی که اجزای آن را پروتئین کراتین تشکیل داده است، مو را در بر گرفته است. استحکام، صافی، ضخامت و رنگ مو همگی به میزان سلامتی کورتکس در مو بستگی دارند. اما کوتیکول. ک.تیکول در واقع محافظ بخش کورتکس از عوامل خارجی است. بافت کوتیکول را میتوانیم به پولک های یک ماهی تشبیه کنیم.

پولک هایی که تکه تکه بر روی یکدیگر قرار گرفته اند و از ابتدا تا انتهای ساقه مو را دربر گرفته اند. یکی از مهم ترین کار های کوتیکول، حفظ و نگهداری رطوبت در مو میباشد. درواقع، اگر کوتیکول مو انسان از بین برود، مو آسیب میبیند. با از دست دادن رطوبت، عارضه هایی نظیر وزی تار مو و در شرایط حاد تر موخوره به سراغ انسان خواهد آمد. پس تا اینجا مقاله با ساختار ساقه مو تا حدودی آشنا شدیم. در ادامه به بررسی چندین و چند اشتباهی که سهوا باعث آسیب دیدن تار مو میشود خواهیم پرداخت. همچنین راهکار عدم تکرار این عادت های نادرست هم باهم صحبت میکنیم.

روتین های مراقبت از مو

کارهای روز مره که باعث آسیب دیدن مو میشوند.

در این قسمت از مقاله نگاهی می اندازیم به عادت هایی که ندانسته باعث آسیب دیدن تار مو ها میشوند. در واقع ترک کردن این عادت ها امروز بهتر از فرداست.

  • دوش گرفتن روزانه با شامپو های نامناسب.

دقت کنید که هر شامپویی مناسب برای شستن موهای شما بصورت روزانه نیستند. شامپو های مناسب برای این کار با لیبل روزانه در بازار وجود دارند. بنابراین سایر شامپو ها علل خصوص شامپو های درمانی مناسب برای شستشو روزانه نیستند. بطور واضح اگر بخواهیم مثالی بزنیم، شامپو های درمان خشکی مو، برای این کار و رطوبت رسانی به مو، به گونه ای فرمولاسیون شده اند تا وارد بافت مو یا همان کورتکس شوند. برای این کار تا حدودی باید فولیکول مو را تخریب کنند تا به کورتکس برسند. با استفاده روزانه از این شامپو ها، شما ذره ذره در حال نابود کردن مو ها با دستان خود هستید.

  • استفاده از ماسک یا سرم مو بصورت مکرر

دیده شده است که افراد برای تاثیر گذاری حداکثری محصولات مراقبت از مو، بصورت روزانه یا یک روز در میان از آنها استفاده میکنند. این کار به کلی اشتباه است. در تولید این محصولات مراقبتی، برای اثر گذاری بیشتر از مواد شیمیایی مخصوصی استفاده شده است تا مواد مغذی را به قسمت کورتکس مو برسانند. برای همین امر است که در دستور مصرف هیچکدام از ماسک و سرم مو ها، استفاده بیش از دو مرتبه در هفته توصیه نشده است. در واقع با استفاده بیش از اندازه از این محصولات مراقبتی، مو های خود را میسوزانید.

  • خشک کردن مو ها با استفاده از باد گرم سشوار

باد گرم سشوار، بدون محافظت همچون سمی است که شما هر بار با انجام این کار، به خورد مو های خود میدهید. همه ما میدانیم مخصوصا برای افرادی که مو های بلندی دارند، خشک کردن مو ها بدون سشوار کار تقریبا غیر ممکن و طاقت فرسایی است. پس ناچار به سشوار و باد گرم آن پناه می آوریم. اینجاست که باید بگوییم، باد گرم سشوار به خودی خود، فولیکول های مو را نابود میکند. خشکی و شکنندگی مو و موخوره را برای شما به ارمغان می آورد و هزاران عارضه دیگر برای شما به وجود می آورد.

در اینجا اما، برخی محصولات هستند که به کمک مو ها می آیند. محصولاتی نظیر کرم مو، سرم مو، نرم کننده ها و ماسک های بعد از حمام. البته پیشنهاد ما به شما در این زمینه خرید ماسک مو از انواع فروشگاه های معتبری که در ابتدا به آنها اشاره کردیم، میباشد. انواع اسپری مراقبتی و محصولاتی از این دست. این محصولات با ایجاد یک حالت روغنی بسیار سبک بر روی مو، از برخورد حرارت داغ سشوار بصورت مستقیم بر روی فولیکول ها جلوگیری میکنند. در واقع، چون روغن همچون آب بخار نمیشود، بر روی مو باقی میمانند تا تمامی آب مو گرفته شود. سپس خود نیز به آسانی جذب مو ها میشوند.

مراقبت از مو

راه حل های آسان برای مشکلات آسان

خب در پاراگراف های بالا، با تعدادی از موارد بسیار پیش پا افتاده آشنا شدیم که نتیجه آنها میتواند بسیار جدی باشد. در واقع، بسیاری از این کار ها به صورت عادت درآمده اند و ما آنها را به صورت غیر ارادی انجام میدهیم. اما همین کار های کوچم، مشکلات بزرگی را برای ما به باز خواهند آورد. تنها راه ما ترک عادت های گذشته و یا اصلاح آنهاست. با خرید یک شامپو روزانه، نه تنها به مو های خود آسیب نمیزنیم، بلکه به سلامت مو های خود نیز کمک فراوانی میکنیم.

شامپو های مناسب برای مصرف روزانه شامل ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مناسبی برای پوست و مو هستند که ما باید به صورت طبیعی آنها را از طریق تغذیه مناسب به دست آوریم. چنانچه که خود شما نیز بهتر میدانید، تغذیه ما ایرانی ها اصلا مناسب نیست و اکثرا بدن ما برای تامین مایحتاج خود بع مشکل میخورد. بنابراین استقفاده از شامپو های روزانه برای دوش روزانه، گزینه ایده آلی میباشد.

برای مورد بعدی هم باید بگوییم که بهترین مرجع برای تعداد دفعات مناسب استفاده از ماسک و سرم مو، قسمت توضیحات آن میباشد. ولی در کل فراموش نکنید که کلا استفاده از این محصولات بیش از دوبار در هفته تولید نمیشود. پس هنگام خرید سرم مو حتما به قسمت توضیحات آن دقت داشته باشید. برای رفع مشکل استفاده از سشوار هم دو راه را پیش پای شما میگذاریم. راه اول، استفاده از باد سرد سشوار میباشد. باد سرد سشوار هیچ آسیبی به تار مو های شما نمیرساند، اما خشک شدن مو ها سه تا چهار برابر به زمان بیشتری نسبت به باد گرم زمان میبرد.

راه حل دوم هم، استفاده از انواع محصولات مراقبتی قبل از سشوار میباشد. با استفاده از این محصولات روند آسیب رسانی باد گرم به مو ها متوقف و محصولات مغذی مناسبی هم به مو های شما میرسد. در این زمینه محصولات زیادی با برند های متنوعی در بازار وجود دارند که با اطمینان میتوان از آنها نام برد. محصولات اولگ یکی از این نام های قابل اعتماد در تولید این محصولات میباشد که با خیال راحت میتوانید از آنها بهره ببرید.

جمع بندی

زندگی ماشینی، نداشتن وقت کافی و عدم توجه به مسائل پیش پا افتاده، آسیب های زیادی را برای ما بوجود آورده است. شاید باور نکنید که ایران امروزه با مشکل جدی اضافه وزن دست به گریبان است. این یکی از مشکلاتی است که خارج از موضوع مقاله به عنوان مثال بیان شد. مشکلات زیادی نظیر فشار خون، قند خون، چربی بالا و هزاران مشکل دیگر که به صورت جدی سلامت ما را تهدید میکنند. خب مو هم به عنوان بخشی از بدن از این قائده مستثنی نیست. مو ها به مراقبت های روتین نیاز دارند تا سالم و شاداب بمانند.

اگر بحث انواع مراقبت را کنار بگذاریم، باید بگوییم که روتین مراقبتی پیشکش، خودمان با دستان خودمان نباید تبر به ریشه مو ها بزنیم. خیلی از کارها امروزه بصورت عادت درآمده اند. تا زمانی که عادت های مخرب خود را کنار نگذاریم، خبری از سلامتی نخواهد بود. در بالا نیز بطور مفصل به سه دلیل عمده که ناخواسته باعث آسیب دیدن مو ها میشود پرداختیم. اما این فقط یک گوشه از ماجرا بود. بطور مثال، تغییر رنگ مو ها بصورت مدام، به آسانی مو ها را نابود میکند و ما این قسمت از ماجرای رنگ کردن مو را همیشه نادیده میگیریم. در پایان امیدواریم با رعایت نکات ریز، سلامتی را به خود و جامعه بازگردانیم.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود