زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

دلایل بروز سکته قلبی در سالمندان + روش های پیشگیری و درمان

دلایل بروز سکته قلبی در سالمندان + روش های پیشگیری و درمان

دلایل بروز سکته قلبی در سالمندان + روش های پیشگیری و درمان

سکته قلبی زمانی رخ می دهد که رگ هایی که وظیفه تامین خون برای قلب را دارند به طور ناگهانی دچار گرفتگی و انسداد می شوند. سکته قلبی در تمام سنین رخ می دهد اما افراد سالمند بیشتر مستعد این عارضه هستند.

نام علمی سکته قلبی، آنفارکتوس میوکارد (Myocardial infarction) یا ام آی است. دلایل متعددی موجب آسیب به عضلات قلب و سکته می شود که از مهم ترین آن ها می توان به ابتلای فرد به بیماری عروق کرونر قلب، کهولت سن، انسداد رگ های قلبی اشاره نمود. در این مقاله سعی داریم به دلایل بروز سکته قلبی در سالمندان بپردازیم و مواردی را به عنوان پیشگیری یادآور شویم.

سکته قلبی در سالمندان

کهنسالی و افزایش سن پدیده ای اجتناب نا پذیر است. با افزایش سن اعضای بدن دچار افت کارایی می شوند و مشکلاتی برای افراد پیش می آید. یکی از بیماری هایی که در میان سالمندان رایج است، بیماری قلبی و عروقی است. معمولا افراد در سنین میان سالی دچار مشکلات قلبی می شوند که شاید در مراحل اولیه مشخص نبوده و نشانه خاصی نداشته باشد. به مرور با افزایش سن این مشکلات تشدید شده و به بیماری های حاد قلبی تبدیل می شوند. بعضی از مشکلات قلبی در سالمندان غیر قابل بازگشت و درمان می باشند، با معاینه در میان سالی می توانید از این مشکلات جولوگیری نمایید. برای نگهداری از سالمندان که دچار عارضه سکته قلبی شده اند می توانید از پرستار سالمند کمک بگیرید. به منظور استفاده از خدمات پرستاری و نگهداری از سالمندان روی این لینک کلیک کنید. پرستار سالمند فردی با تجریه و دلسوز است که در بسیار از موارد مراقب سالمندان خواهد بود.

به منظور استخدام پرستار سالمند با مرکز پرستاری رازی تماس بگیرید. 02632711000 
سکته قلبی یکی از بیماری هایی است که بیشترین آمار مرگ و میر را در میان سالمندان دارد. افراد میانسال بالای 45 سال بیشترین درصد ابتلا به این بیماری را دارند. دلایل زیادی موجب ایجاد سکته قلبی در کهنسالان می شود که از مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • افزایش وزن
  • مبتلا بودن به بیماری فشار خون
  • دیابت
  • بیماری های مادر زاد که با افزایش سن تشدید می شوند.

متاسفانه به دلیل برخی از الگوهای نامناسب زندگی شهرنشینی و عدم تحرک و هوای آلوده افراد زیای دچار مشکلات قلبی می شوند. یکی از مهم ترین موارد کاهش ابتلا به بیمارهای قلبی داشتن یک سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش است. بخصوص در افراد مسن که تا حد ممکن باید روزی نیم ساعت پیاده روی را داشته باشند و از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنند.

عوارض سکته قلبی

علائم سکته قلبی در سالمندان

با شناخت دقیق علائم بیماری های قلبی می توانید از سکته و مشکلات بعدی آن جلوگیری نمایید. نشانه های بیماری قلبی در افراد مختلف متفاوت است. اما از علامت های سکته قلبی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • درد در کمر و شانه بخصوص در سمت چپ بدن
  • درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع و استفراغ و سر گیجه
  • عرق سرد بر روی بدن فرد بیمار
  • درد معده و...

علاوئم متفاوتی برای بیماری قلبی در افراد وجود دارد که با مشاهده هر یک از این علائم باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه بفرمایید. معمولا سکته قلبی به طور ناگهانی روی نمی دهد و افراد طی چند ساعت و یا چند روز این علائم را دارند، پس زمان لازم برای جلوگیری از سکته قلبی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: با نحوه مراقبت از بیمار سکته قلبی آشنا شوید.

راه های پیشگیری از سکته قلبی در سالمندان

یکی از مهمترین نکاتی که در سالمندان باید به آن توجه شود معاینه و انجام آزمایشات دوره ای است. اگر بیماری زودتر تشخیص داده شود درمان آن ها ساده تر و کم هزینه تر می باشد. همچنین نوشیدن قهوه و مصرف مواد پروتئینی سالم می تواند درصد ابتلای سالمندان به بیماری های قلبی را کاهش دهد. از دیگر مواردی که می توانید رعایت نمایید این موارد است:

  1. چربی های مفید برای قلب را مصرف نمایید. (روغن زیتون، آووکادو، ماهی آزاد سالمون، گردو)
  2. مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.
  3. سبزیجات را یکی از المان های اصلی سفره غذایی خود قرار دهید.
  4. مصرف پروئین حیوانی را کاهش دهید.
  5. از استرس دور بمانید.
  6. مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
  7. ورزش و پیاده روی روزانه را فراموش نکنید.
  8. خواب و استراحت کافی هم یکی از موارد مهم است.

مهم ترین نکته ای که در سالمندان باید توجه نمایید این است که حداقل سالی یک بار معاینات پزشکی و تست ورزش انجام شده تا در صورت وجود گرفتی عروق و مشکلات قلبی زورتر درمان را آغاز نمایید.

درمان سکته قلبی

سکته قلبی دارای انواع خفیف و حاد می باشد که درمان هر یک متفاوت است. هر دقیقه که از سکته قلبی می گذرد قلب آسیب بیشتری دیده و بافت های قلبی بیشتری می میرد. برگرداندن سریع جریان خون به کاهش صدمات قلبی کمک می کند. از درمان های سکته قلبی می توان به مصرف دارو های مختلف و در موارد حاد به عمل جراحی اشاره نمود. انجام آنژیوگرافی عروق کرونر، آنژیوپلاستی، جراحی بای پس عروق کرونر از راه های درمانی است که پزشکان برای بهبود حال بیمار بر حسب شدت سکته تجویز می کنند.

درمان سکته قلبی

از دارو هایی که برای درمان سکته قلبی استفاده می شود می توان این موارد را نام برد:

  • آسپرین: موجب کاهش لخته خون و جریان خون در شریان های باریک قلب می شود.
  • دارو های ترومبولیتیک: اگر بلافاصله پس از سکته قلبی در سالمندان از این دارو ها استفاده شود درصد زنده مانده ماندن بیمار بیشتر شده و آسیب کمتری به قلب وارد می شود.
  • مسدودکننده های بتا: این دارو ها به آرامش عضله قلب و کاهش فشار خون کمک می کند.

آنژیوپلاستی

یکی از روش های درمانی رایج می توان به آنژیوپلاستی اشاره نمود. در این روش یک لوله مخصوص که یک بالن به آن متصل است وارد شریان ها می شود سپس با باد کردن این بالن گرفتکی و چسبندگی رگ های قلب از بین می رود.

قرار دادن دریچه قلب مصنوعی

در این روش درمانی دریچه آسیب دیده با یک دریچه مصنوعی تعویض می شود. این دریچه مصنوعی می تواند از جنس فلز یا  سنتز حیوانی باشد.

عمل جراحی بای پس

در این روش درمانی با ایجاد مسیر های جدید، می توان شریان ها و رگ های گرفته شده را درمان نمود. عمل جراحی بای پس به عمل قلب باز شناخته شده است، برای بیماران با شرایط حاد مورد استفاده قرار می گیرد.

پیوند قلب

در این روش قلب از یک فرد دیگر به بدن بیمار پیوند داده می شود. این روش عموما در سالمندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. از دیگر روش های درمانی می توان به آنژیوپلاستی لیزر، آتروکتومی، کاردیومیوپلاستی، پروسه استنت و ... اشاره نمود.

توصیه پزشکان برای کنترل بیماری های قلبی

برخی از رفتارها و فعالیت های ما در طول روز بدون اینکه متوجه باشیم، موجب آسیب رسیدن و ضعیف شدن سیستم قلب و غروق ما می شود. رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، نشستن زیاد، خوردن نوشیدنی های شیرین و غذاهای چرب و عدم انجام آزمایش های سالیانه از کارهایی است که در صورت رعایت آن ها می توانید از مشکلات حاد قلبی پیشگیری کنیم.

برای استفاده از کلیه خدمات پرستاری و نگهداری از سالمندان و بیماران می توانید با موسسه پرستاری رازی درکرج تماس بگیرید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود