زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

سرطان رحم چیست و چگونه توسط دکتر زنان درمان می شود؟

سرطان رحم چیست و چگونه توسط دکتر زنان درمان می شود؟

سرطان رحم چیست و چگونه توسط دکتر زنان درمان می شود؟

سرطان رحم یا سرطان آندومتر از مشکلاتی است که در بافت رحم ایجاد می شود. در صورت تشخیص در مراحل اولیه نحوه درمان آن با کمک داروهای مختلف یا عمل های جراحی امکان پذیر است. برای درمان سرطان رحم باید از دکتر زنان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

علائم سرطان رحم

سرطان رحم جزء شایع ترین مشکلاتی است که در سیستم تولید مثل بانوان به وجود می آید. رحم یک عضو توخالی در زنان بوده که در ناحیه لگن قرار می گیرد و وظیفه نگهداری از جنین تا پایان یافتن دوره رشد و به دنیا آمدن، را دارد.

سرطان رحم یکی از سرطان های اندام های تناسلی بانوان بوده که به اندازه سرطان‌ تخمدان شایع نیست، اما خطراتی که به وجود می آورد بسیار جدی است و می توان با مراقبت از بدن جلوی آن را گرفت.

از مهمترین علائم سرطان رحم که منجر به تشخیص این بیماری می شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

خونریزی غیر طبیعی

خونریزی غیرطبیعی از شایع ترین نشانه های سرطان رحم است که در بانوان جوان به صورت خونریزی های میان ‌دوره‌ای به وجود می آید. همچنین مشاهده خونریزی پس از دوران یائسگی ممکن است که روال عادی زندگی را متوقف کند.

درد کمر یا پایین لگن

ممکن است که بدون نشانه خونریزی غیر طبیعی درد در لگن یا پایین شکم وجود داشته باشد، در بانوان جوان در زمان تخمک گذاری این درد به وجود می آید، اما اگر شدت درد بیش از حد باشد، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

توده بیش از رحم

توده های بزرگ در قسمت پایین شکم و لگن کاملا قابل لمس بوده و جزء علائم مشخص مشکلات رحمی است.

کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن در بسیاری از سرطان ها ناخواسته و بدون هیچ دلیلی به وجود می آید. در چنین شرایطی باید تمامی بخش ‌های بدن مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم

در حال حاضر علم پیشرفت کرده و راه های زیادی برای درمان سرطان رحم وجود دارد، اما انتخاب هر کدام از روش های درمانی، بستگی به میزان گستردگی سرطان پیدا می کند.

در صورت مراجعه به موقع  به مراکز درمانی امکان درمان سرطان بدون روش های تهاجمی نیز وجود دارد.

در اینجا به برخی از مهمترین روش های درمانی سرطان رحم اشاره می کنیم:

درمان با لیزر

در این روش سلول های غیر طبیعی با استفاده از لیزر از بین می روند و بسته به گسترش بیماری به صورت سرپایی یا بیهوشی موضعی انجام می ‌شود.

سرما درمانی

در این روش پزشک یک پروب فلزی بسیار سرد بر روی دهانه رحم قرار می دهد، تا سلول های سرطانی در دمای انجماد از بین بروند.

درمان با نمونه برداری

در این روش پزشک بخشی از بافت دهانه رحم را جدا می کند و برای تشخیص نوع بیماری به آزمایشگاه ارسال کرده تا بتواند به شکل دقیق تری روش های مناسب را به کار ببرد.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی برای از بین بردن سلول سرطانی از یک یا چند ترکیب ماده شیمیایی استفاده شده که این دارو وارد رگ های بدن و از آنجا در تمام سلول ها پخش می گردد.

هورمون درمانی

برای کاهش سطح هورمون ها از داروهای خاصی استفاده می شود که در نتیجه کاهش هورمون ها از رشد بیشتر سلول های سرطانی و پیشرفت آن جلوگیری می کنند.

جراحی و برداشتن رحم

جراحی رحم و برداشتن آن یکی از عمل های تهاجمی سخت بوده که پزشک زنان سعی می کند در این روش هیچ آسیبی به بافت واژن و غدد لنفاوی لگن وارد نگردد.

روش جراحی به دو صورت انجام می شود که ممکن است رحم از طریق واژن خارج شده، یا از طریق شکاف در ناحیه جلوی شکم این جراحی صورت بگیرد.

برای تشخیص سرطان رحم توسط دکتر زنان درصورتی‌که تست‌های مربوطه انجام شده و پزشک به سرطان مشکوک باشد، به‌احتمال زیاد معاینه کامل رحم انجام می‌گیرد. متخصص زنان برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی از یک ابزار بزرگ‌نمایی مخصوص به نام کولپوسکوپ استفاده می‌کند. کولپوسکوپ دهانه رحم را ۸ تا ۱۵ برابر بزرگ‌تر کرده و راحت‌تر می‌توان سلول‌های غیرطبیعی را برای نمونه‌برداری برداشت.

پزشک دهانه رحم را با رنگ‌های بی‌ضرر یا اسید استیک رنگ‌آمیزی می‌کند، تا سلول‌ها راحت‌تر دیده شود. در طول معاینه متخصص نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم (بیوپسی) را برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه می‌دهد.

چه کسانی در معرض سرطان رحم هستند؟

عوامل خطر مختلفی وجود دارد که احتمال ابتلاء به سرطان رحم را در افراد افزایش می ‌دهد. گاهی اوقات نیز زنان بدون هیچ کدام از عوامل خطر به این بیماری مبتلا می شوند.

اگر چه عوامل خطرساز شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می‌ دهند؛ اما همه بانوان باید به مراقبت های دوره‌ ای بپردازند تا قبل از وخیم شدن اوضاع بتوانند با آن مقابله کنند.

افرادی که بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند، شامل موارد ذیل می ‌شوند:

  • افراد با بیماری های دیابتی
  • افراد بالای سن ۶۰ سال
  • افراد با داشتن سابقه سرطان در خانواده
  • قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی
  • رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن
  • داشتن روابط جنسی متعدد
  • استعمال دخانیات

روش های پیشگیری از سرطان رحم

راه های زیادی برای پیشگیری از بیماری سرطان رحم وجود دارد که در صورت آشنایی با این روش ها به شکل بهتری می توانید مراقب سلامتی خود باشید.

استفاده از مشاوره پزشک در این زمینه بسیار کمک کننده است؛ زیرا برخی از از روش های پیشگیری علمی وجود داشته که همه افراد عادی از آن اطلاع ندارند.

به طور کلی چند روش برای پیشگیری از سرطان رحم وجود دارد که در اینجا به اختصار به آن ها می پردازیم:

  • کنترل داروهای مورد استفاده در دوره یائسگی و به خصوص هورمون درمانی توسط پزشک متخصص مهم است.
  • داشتن وزن ایده آل تأثیر زیادی در پیشگیری از سرطان رحم دارد؛ به همین جهت یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید.
  • کاهش دخانیات تأثیر مستقیم بر کاهش ابتلا به سرطان رحم می گذارد.
  • استفاده مرتب و دوره‌ ای از تست پاپ اسمیر برای بررسی وضعیت رحم یکی از بهترین راه های جلوگیری از پیشرفت این بیماری در صورت بروز می باشد.

زمان مراجعه به دکتر زنان برای علائم سرطان

در زمان های گذشته مراجعه به پزشک زنان کار خجالت آور و سختی بود، به همین جهت مشکلات زیادی برای بانوان به وجود می ‌آمد. اما در حال حاضر مراجعه به پزشک بانوان وجه بهتری پیدا کرده و اغلب بانوان به صورت دوره ‌ای توسط متخصص زنان و زایمان ویزیت می ‌شوند.

اما بهترین زمان مراجعه به دکتر زنان برای علائم سرطان چه زمانی است؟

طبق توصیه پزشکان مراجعه به دکتر زنان به صورت دوره‌ای و برای چکاپ کاری لازم و ضروری است که تأثیر بیشتری در جلوگیری و پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم یا سرطان در بخش های مختلف بدن زنان دارد.

متخصص و جراح زنان و زایمان و نازایی در دو حیطه‌ی بیماری‌های زنان و مراقبت‌های زایمان فعالیت می‌کنند. تمامی بیماری‌های مرتبط با سیستم تناسلی زنان و همچنین مسائل مربوط به بارداری، قبل از حاملگی و دوره‌ی بعد از زایمان (نفاس) و عمل سزارین در حوزه ی فعالیت های دکتر زنان و زایمان و مامایی است.

اما با بروز برخی از عوارض در بدن مانند خونریزی غیرطبیعی و بی اختیاری در ادرار، ترشحات زیاد واژن، عفونت در لگن و مواردی از این قبیل بهتر است که به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. چراکه پس از گرفتن آزمایشات مختلف و معاینه هر چه سریع تر مشکل مشخص و اقدام به درمان آن نمایند.

مهم این است که با انتخاب یک متخصص زنان و زایمان با تجربه با خیال راحت می توانید نسبت به تشخیص پزشک اعتماد کرده و اقدام به درمان کنید.

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود