زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

کدام ادویه و گیاهان دارویی بیشترین خواص را دارند؟

کدام ادویه و گیاهان دارویی بیشترین خواص را دارند؟

کدام ادویه و گیاهان دارویی بیشترین خواص را دارند؟

استفاده ازادویه و گیاهان دارویی در طول تاریخ بسیار مهم بوده است. بسیاری از آنها به دلیل خواص دارویی خود، قبل از استفاده در آشپزی مورد استفاده قرار می گرفتند. تحقیقات جدید نشان داده که بسیاری از این محصولات خواص و فواید زیادی برای سلامت انسان و درمان بیماری ها دارند.

در اینجا 8 مورد از سالم ترین گیاهان و ادویه جات دنیا که خواص آن ها در تحقیقات ثابت شده است را آورده ایم.

کاهش سطح قند خون و اثرات دیابت با دارچین

دارچین یک ادویه محبوب است که در انواع دستور العمل های آشپزی یافت می شود. این چاشنی را در انواع غذاهای ایرانی و بین المللی، انواع برنج های ترکیبی، دسر، شیرینی و دمنوش ها می توان به کار برد. این ادویه حاوی ترکیبی به نام سینامالدئید است که خواص دارویی دارچین از این ماده ایجاد می گردد. دارچین دارای قابلیت آنتی اکسیدانی قوی است، به مبارزه با التهاب کمک می کند. همچنین کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

اما مهم ترین تاثیر دارچین مربوط به نقش آن در کاهش سطح قند خون است. دارچین می تواند قند خون را با مکانیسم های مختلفی کاهش دهد. از جمله این مکانیسم ها کاهش سرعت تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش و بهبود حساسیت به انسولین می باشد.

بهبود عملکرد حافظه با مریم گلی

مریم گلی در زبان انگلیسی Sage نام دارد که به معنای نجات دادن است. این گیاه به دلیل خواص درمانی خود در قرون وسطی شهرت زیادی داشته و حتی برای جلوگیری از طاعون از آن استفاده می شد.

امروزه تحقیقات نشان می دهد که مریم گلی ممکن است بتواند عملکرد مغز و حافظه را بهبود بخشد، به خصوص در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر.

بیماری آلزایمر با کاهش سطح استیل کولین (یک پیام رسان شیمیایی) در مغز همراه است. مریم گلی از تجزیه استیل کولین جلوگیری می کند. در یک مطالعه 4 ماهه روی 42 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط، عصاره مریم گلی بهبود قابل توجهی در عملکرد مغز ایجاد کرد. مطالعات دیگر نیز نشان داده است که مریم گلی می تواند عملکرد حافظه را در افراد سالم، چه جوان و چه مسن، بهبود بخشد.

رفع التهاب با زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبات متعددی با خواص دارویی است که مهمترین آنها کورکومین است. کورکومین یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی است که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو و تقویت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن کمک می کند. آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم های کلیدی در پیری و بسیاری از بیماری های این بخش است. کورکومین همچنین به شدت ضد التهاب است، تا جایی که با اثر بخشی برخی از داروهای ضد التهابی مطابقت دارد .

زردچوبه به عنوان یک ادویه پرکاربرد می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، با آلزایمر مبارزه کند، خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد و آرترز را تسکین دهد.

کاهش اشتها با فلفل کاین

فلفل کاین حاوی کپسایسین است که به کاهش اشتها کمک می کند و همچنین ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد.

فلفل کاین یکی از انواع فلفل ها می باشد که برای غذاهای تند استفاده می گردد. در ایران فلفل سیاه و فلفل قرمز بسیار پرکاربردتر از فلفل کاین هستند. حتی می توان گفت کاین برای بسیاری از ایرانیان نیز ناشناخته است.

ماده فعال موجود در فلفل کاین کپسایسین نام دارد که در بسیاری از مطالعات نشان داده است که باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی می شود. به همین دلیل این فلفل یک عنصر رایج در بسیاری از مکمل های تجاری کاهش وزن است.

در یک بررسی مشخص شد با افزودن یک گرم فلفل به وعده های غذایی باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی در افرادی شد که به طور منظم فلفل مصرف نمی کردند. با این حال هیچ تاثیری در افرادی که عادت به خوردن غذاهای تند داشتند ایجاد نشد. این نشان می‌دهد که بدن می تواند نسبت به اثرات فلفل کاین مقاوم گردد.

برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که کپسایسین با انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان ریه، کبد و پروستات مبارزه می کند. البته این اثرات ضد سرطانی مشاهده شده در انسان اثبات نشده است.

کاهش حالت تهوع و اثرات ضد التهاب با زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه های پرکاربرد و پر خاصیت می باشد. کمتر کسی را پیدا می کنید که از این ادویه در دمنوش یا غذای خود استفاده نکند. مصرف مداوم به میزان یک گرم یا بیشتر زنجبیل می تواند حالت تهوع را درمان کند.

زنجبیل برای رفع تهوع های صبحگاهی، شیمی درمانی و دریا زدگی مفید است. همچنین زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند به مدیریت درد کمک کند.

یک مطالعه بر روی افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند نشان داده که 2 گرم عصاره زنجبیل در روز، نشانگرهای التهاب روده بزرگ را مانند آسپرین کاهش می دهد.

همچنین مخلوطی از زنجبیل، دارچین و روغن کنجد باعث کاهش درد و سفتی افراد مبتلا به آرتروز می شود. این اثربخشی مشابه درمان با آسپرین یا ایبوپروفن می باشد.

زنجبیل و پودر زنجبیل

کنترل قند خون با شنبلیله

شنبلیله اثرات مفیدی بر قند خون دارد. این گیاه حاوی پروتئین گیاهی هیدروکسی ایزولوسین است که می تواند عملکرد هورمون انسولین را بهبود بخشد. در مطالعات انسانی حداقل یک گرم عصاره شنبلیله در روز می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت.

جلوگیری از آلرژی به کمک رزماری

ماده موثره رزماری عاملی به نام رزمارینیک می باشد. این ماده واکنش های آلرژیک و احتقان بینی را سرکوب می کند.

سلامت قلب و مبارزه با بیماری ها به کمک سیر

در طول تاریخ استفاده اصلی از سیر به دلیل خواص دارویی آن بوده است. هر چند که امروزه از سیر به اشکال مختلف مثل سیر خام ، پودر سیر و سیر پرک برای عطر و عم غذا ها استفاده می شود. اکنون می دانیم که بیشتر این خواص به دلیل ترکیبی به نام آلیسین است که مسئول بوی مشخص سیر است. مکمل سیر برای مبارزه با بیماری ها از جمله سرماخوردگی شناخته شده است.

اگر بیشتر اوقات سرما می خورید، اضافه کردن سیر بیشتر به رژیم غذایی تان می تواند فوق العاده مفید باشد. همچنین سیر می تواند به سلامت قلب و عروق نیز کمک کند. برای کسانی که کلسترول بالا دارند، مکمل های سیر می تواند کلسترول بد را به حدود 10-15 درصد کاهش می دهد.

مطالعات انسانی همچنین دریافتند که مکمل سیر باعث کاهش قابل توجه فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود. سیر می تواند به اندازه یک داروی شیمیایی در کاهش فشار خون موثر باشد.

سیر

حرف آخر

در اینجا ما انواع ادویه جات، چاشنی ها و گیاهان دارویی را با بیشترین خواص بررسی کردیم. مصرف درست و به اندازه این مواد می تواند تا حد چشمگیری ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد.

اما در خرید و تهیه این محصولات می بایست با دقت و شناخت کافی محصول اقدام به خرید کنید. بیشترین خواص را زمانی می توانید از مصرف این مواد به دست آورید که محصولات با کیفیت، تازه را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. یکی از برندهای معتبر برای خرید انواع ادویه، گیاهان دارویی و دمنوش که به صورت آنلاین فعال می باشد فروشگاه آنلاین پینار می باشد. برای کسب اطلاعات در مورد هر یک از این محصولات صفحه محصول یا بلاگ این شرکت را بررسی کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (2)
    1. همیلا مرادی در 19 بهمن 1400
      سلام دوستان من این ادویه ها و گیاهان دارویی که گفتید رو چک کردم ممنونم از توضیحات شما اما نحوه خرید از پینار رو هم لطف یه توضیح بدین
      پاسخ
      1. پینار شاپ در 5 اسفند 1400
        در فروشگاه پینار امکان خرید آنلاین از طریق سایت و همچنین شبکه های اجتماعی و واتس اپ فراهم می باشد
        پاسخ