زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

از یک وکیل خانواده چه انتظاراتی می‌توان داشت؟ | تهران وکیل

از یک وکیل خانواده چه انتظاراتی می‌توان داشت؟ | تهران وکیل

از یک وکیل خانواده چه انتظاراتی می‌توان داشت؟ | تهران وکیل

امروزه متاسفانه بسیاری از پرونده‌های مطرح شده در محاکم مرتبط با بحث دعاوی خانوادگی است که نتیجه این موضوع، افزایش مراجعین به دادگاه‌های خانواده می‌باشد. وکیل خانواده شخصی است که با تسلط بر حقوق خانواده در این مسیر یاری‌دهنده اشخاص خواهد بود.

وکیل یا مشاور حقوقی خانواده با داشتن دانش و آگاهی کامل از حقوق و مقررات مرتبط با امور خانواده مثل نحوه مطالبه مهریه، نفقه زوج، نفقه فرزند و یا حضانت وی، ازدواج مجدد، طلاق، الزام به تمکین، اجرت المثل ایام زوجیت و... قادر است که پرونده‌های حقوقی خانوادگی را مورد بررسی قرار دهد.

بهترین وکیل خانواده شخصی است که تجربه حضور در دادگاه‌های خانواده را داشته باشد و با رعایت اصول اخلاقی، پرونده‌های حقوقی خانواده را پیگیری و رسیدگی کند. مقام خانواده در جامعه ایرانی بسیار حساس و ارزشمند است، بدین جهت وکیل امور خانواده می‌بایست که صلاحیت کامل برای وکالت را داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت انتخاب یک وکیل خوب، سابقه کاری وی می‌باشد. البته ناگفته نماند که داشتن تحصیلات آکادمیک نیز یکی از امتیازهای وکیل پایه یک دادگستری محسوب می‌شود. رشته حقوق دارای موضوعات و گرایش‌های متنوعی بوده که وکیل امور خانواده با تخصص در زمینه دعاوی خانوادگی در حوزه حقوق خانواده به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

وکیل خانواده چه موضوعاتی را می‌تواند مورد بررسی قرار دهد؟

یکی از مواردی که وکیل امور خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد، موضوع مربوط به «جهیزیه»‌ است. منظور از جهیزیه تمامی اثاثیه و وسایلی می‌باشد که زن هنگام ورود به خانه شوهر با خود می‌برد و در اکثر مواقع لیست  این وسایل به صورت مکتوب درآمده و به امضای مرد می‌رسد.

معمولاً از لیست ذکر شده به عنوان «سیاهه»‌ یاد می‌شود. طبق قانون و عرف، جهیزیه متعلق به زن بوده و اگر زن قصد جدا شدن از همسر خود را داشته باشد، کلیه جهیزیه به وی تعلق خواهد گرفت. چنانچه شوهر از استرداد جهیزیه به همسرش خودداری کند، در این صورت زن به کمک وکیل امور خانواده می‌تواند جهیزیه خود را مطابق با سیاهه مطالبه کند.

از وکیل امور خانواده انتظار می‌رود که با تبحر کامل با موضوع مهریه برخورد کند. منظور از مهریه حقی است که به سبب عقد به زن تعلق گرفته و مرد در صورت تقاضای همسر خود، موظف به پرداخت آن است. میزان مهریه هنگام عقد و یا بعد از آن نیز قابل تعیین کردن خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که مقدار مشخصی برای مهریه در قانون معین نشده است و میزان آن وابسته به توافق زوجین می‌باشد. اما نکته‌ای که در رابطه با مهریه حائز اهمیت بوده این است که مهریه «عند المطالبه» است. به این معنا که هر زمان که زن درخواست کند، مرد موظف است که مهریه را به وی پرداخت کند.

در صورتی که زن مهریه را از همسر خود مطالبه کرده، اما او از پرداخت آن خودداری کند، در چنین شرایطی زن با کمک بهترین وکیل مهریه می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را به محضر دادگاه خانواده برساند. وکیل خانواده در تمامی مراحل تا مطالبه مهریه و صدور حکم دادگاه همراه شما خواهد بود.

موضوع بعدی که وکیل خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد، طلاق است. طلاق به معنای فسخ قرارداد ازدواج بوده و دارای احکام خاص خود می‌باشد. در ایران حق طلاق طبق قانون با مرد بوده و تحت شرایط خاصی زن نیز می‌تواند تقاضای طلاق کند.

به عنوان مثال، اگر زن در زندگی مشترک با شوهر خود دچار مشکلات حاد بوده یا به اصطلاح حقوقی زن « تحت عسر و حرج» و یا سختی در زندگی باشد، در چنین شرایطی می‌تواند به کمک بهترین وکیل طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق را مطرح نماید.

لازم به ذکر است که گاهاً طلاق با توافق و تفاهم زوجین نیز انجام می‌شود. به این نوع طلاق، طلاق توافقی می‌گویند. در این نوع طلاق، زن و شوهر در موارد مختلف با هم به توافق رسیده و می‌توانند با کمک بهترین وکیل طلاق توافقی، روند طلاق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که انتظار می‌رود وکیل خانواده در رسیدگی آن نهایت دقت و تبحر خود را بکار گیرد، بحث مربوط به حضانت فرزندان و نحوه ملاقات آن‌ها است. از لحاظ قانون و عرف، حضانت فرزند بر عهده پدر و مادر اوست.

چنانچه پدر و مادر تصمیم بگیرند که از هم جدا بشوند، در چنین حالتی طبق قانون، حضانت فرزند دختر یا پسر تا سن هفت سالگی با مادر خواهد بود و بعد از هفت سالگی حضانت طفل به پدر واگذار خواهد شد. اما ممکن است تحت یک شرایط مشخص، یا زن و یا مرد ترجیح بدهند که به طور کل حضانت فرزند خود را بر عهده بگیرند.

به عنوان مثال طبق قانون، حضانت فرزند 15 ساله متعلق به پدر می‌باشد، اما ممکن است که پدر از لحاظ روانی ثبات نداشته و یا به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد. در چنین شرایطی مادر سعی می‌کند که حضانت فرزند خود را از پدر بگیرد. وکیل خانواده در این زمینه می‌تواند کمک شایانی کند و با توجه به مدارک و شواهد موجود، روند دادگاه را به نفع مادر پیش ببرد.

مورد بعدی که می‌توان از وکیل خانواده انتظار داشت که از آن به طور کامل مطلع باشد، موضوع مربوط به نفقه و اجرت المثل زن است. منظور از نفقه خرجی است که مرد در دوران زندگی مشترک موظف به پرداخت آن به همسر خود می‌باشد.

https://kikhobe.com/top/lawyers

و منظور از اجرت المثل، حق‌الزحمه‌ای است که زن در قبال انجام امور منزل دریافت می‌کند. حقوق نام‌برده متعلق به زن بوده و مرد می‌بایست که این حقوق را پرداخت کند. چنانچه شوهر در پرداخت نفقه و اجرت المثل کوتاهی کند، زن می‌تواند به کمک وکیل امور خانواده به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه نفقه را ارائه کند.

موسسه حقوقی تهران وکیل یکی از معتبرترین و بهترین مراجع جهت پیدا کردن بهترین وکیل تهران می‌باشد. چنانچه در رابطه با موضوعات دیگری که یک وکیل خانواده صلاحیت رسیدگی به آن را دارد، سوالی در ذهن دارید، با مراجعه به وب‌سایت تهران وکیل می‌توانید از مشاوره حقوقی رایگان بهره‌مند شوید و با وکیل آنلاین جهت پرسیدن سوالات و تعریف مشکل خود ارتباط برقرار کنید.

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود