زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

تعریف هوش کلامی و کاربرد های فوق العاده آن در زندگی

تعریف هوش کلامی و کاربرد های فوق العاده آن در زندگی

تعریف هوش کلامی و کاربرد های فوق العاده آن در زندگی

تا به حال شاعران، نویسندگان، سخنرانان، حقوق دانان و سیاستمدارانی را دیده اید که چقدر دلنشین می توانند صحبت کنند و منظورشان را به بهترین شکل ممکن در قالب کلام به مخاطب برسانند؟

گاه پیش می آید حتی از سیاستمداری خوشتان نیاید ولی صرفا به علت چینش زیبا و منظم کلمات در کنار هم توسط آنها، تمایل دارید بازهم به سخنانشان گوش دهید. این افراد در واقع از موهبت و نعمتی برخوردارند به نام «هوش کلامی بالا».

"اگر می خواهید مردم را کنترل کنید، کلمات و واژه هایی را که به زبان می آورید کنترل کنید."

هوش کلامی یکی از انواع هوش های 9 گانه است که توسط هاوارد گاردنر معرفی شد. گاردنر معتقد بود افرادی که هوش ریاضی و یا آی کیوی بالایی دارند، لزوما افراد باهوشی نیستند! او می گفت هوش مجموعه ای از توانایی ها، نبوغ و استعدادهاست که هوش کلامی یکی از مهم ترینِ آنهاست.

در این مقاله به شما می گوییم که هوش کلامی چیست؟ و به کاربرد هوش کلامی در زندگی، راه های افزایش و تقویت هوش کلامی و ویژگی افراد با هوش کلامی بالا اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

هوش کلامی چیست؟

هوش کلامی به طور ساده به این معنی هست: چقدر واژه می دانید و چقدر به صورت هنرمندانه می توانید از این واژه ها استفاده کنید.

گاهی اوقات به هوش کلامی، «حاضر جوابی» هم می گویند. کسانی که هوش کلامی بالایی دارند در شرایط مختلف می توانند از نظر کلامی عکس العمل مناسبی داشته باشند و به اصطلاح افراد حاضر جوابی هستند.

هوش کلامی چه کاربردی در زندگی ما دارد؟

هوش کلامی چه کاربردی در زندگی ما دارد؟

اهمیت هوش کلامی در زندگی ما انسان ها بسیار بالاست. به طوری که برایان تریسی معتقد است:

" 85 درصد موفقیت افراد به مهارت های ارتباطی و ارتباطات آنها بستگی دارد".

  • کسانی که هوش کلامی بالایی دارند می توانند بهتر و آسان تر با دیگران ارتباط برقرار کنند.
  • افراد با هوش کلامی بالا از کتاب خواندن لذت بیشتری می برند چرا که مفهوم و ارتباط بین کلمات را خیلی بهتر درک می کنند.
  • افراد با هوش کلامی بالا می توانند استرس خود را راحت تر کنترل کنند. چرا که بر کلام و صبحت هایشان تسلط بیشتری دارند و اعتماد به نفسشان بالاست.
  • افراد با هوش کلامی بالا به واسطه ارتباطات و روابط اجتماعی خوبی که دارند می توانند به موفقیت های شغلی بیشتری برسند و حتی ضعف دانشی خود را به راحتی بپوشانند.
  • مانند نویسندگی، وکالت، سیاستمداران، تدریس و... نیازمند هوش کلامی است و از جمله شغل های هوش کلامی هستند.
  • علاوه بر مشاغل بالا، افراد در شغل خود نیازمند ارتباط با دیگران و داشتن هوش کلامی هستند. مثلا کارفرمایان با کارمندان، فروشنده ها با مشتریان و پزشکان با بیماران خود باید به نحو موثری ارتباط برقرار کنند.
  • کسانی هوش کلامی بالا و مهارت استفاده هوشمندانه از کلمات را دارند می توانند از زبان خود به خوبی استفاده کنند تا به اهداف و مقاصدشان برسند.
  • یکی از کاربردهای هوش کلامی در مصاحبه، مذاکرات، خرید و فروش و... است. در مذاکرات برگ برنده از آن کسی است که هوش کلامی بالایی دارد.

تمرینات افزایش هوش کلامی زبانی

بعضی از ویژگی ها مانند رنگ چشم، مو و... ذاتی هستند و از بدو تولد با ما همراهند. اما خبر خوب این است که هوش کلامی یک مهارت اکتسابی است و ما می توانیم آن را پرورش دهیم. هوش کلامی یک شبه زیاد نمی شود و برای یاد گرفتن آن باید ماه ها تمرین و تکرار کنید.

برای افزایش و تقویت هوش کلامی می توانید تمرین های زیر را انجام دهید:

  • برای افزایش هوش کلامی یک دفترچه تهیه کنید و کلماتی که برایتان جدید و جالب هستند را در آن یادداشت کنید و هر روز این دفترچه را یکبار بخوانید. در پایان ماه خواهید دید که چقدر راحت تر و روان تر می توانید صحبت کنید.
  • کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنید و در حین مطالعه 10 کلمه را از آن یادداشت کنید. سپس سعی کنید برای آنها هم خانواده پیدا کنید. مثلا هم خانواده واتساپ: «پیامرسان»، «پیامک رسان با لوگو سبز»، «اپلیکیشن چت»، «برنامه پیامرسان»، «پیامک رسان چه خبر» و... می تواند باشد.

تمرینات افزایش هوش کلامی زبانی

  • برای افزایش هوش کلامی می توانید از تکنیک تندگویی استفاده کنید. در تمرین تندگویی شما یک شی، موضوع، اسم، صفت و هر چیزی را انتخاب می کنید و به مدت 3 دقیقه، بی وقفه در مورد آن صحبت می کنید.
  • یکی از راه های افزایش هوش کلامی تخلیه ضمیر ناخودآگاه است. زمانی که از خواب بیدار می شوید هر چیزی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. نتیجه ممکن است عجیب و غریب و دیوانه وار باشد. اما به شدت موثر است. این روش توسط فروید (روانشناس مشهور) معرفی شد.
  • مطالعه شاه کلید افزایش هوش کلامی است. یادداشت برداری را حین مطالعه فراموش نکنید چراکه کلمات فرار هستند.
  • در گفتگوها و بحث ها شرکت کنید و اطلاعات خودتان را در قالب کلمات به دیگران منتقل کنید و به سخنان دیگران نیز به دقت گوش دهید.
  • سخنرانی هایی که بار مثبت دارند را روی دور تند گوش کنید. برای افزایش هوش کلامی باید سخنان مفید و پربار را گوش کنید. البته گوش دادن کافی نیست، باید خلاصه آنها را برای خودتان بگویید.
  • به هنگام مطالعه کتاب، یک ماژیک هایلایت در دستتان داشته باشید و کلمات و جملاتی که برایتان جذاب هستند را هایلایت کنید. این کار باعث می شود که کلمات در خاطر شما حفظ شوند و هوش کلامی شما افزایش یابد.
  • برای افزایش هوش کلامی با لغات بازی کنید. این روزها اپلیکیشن های زیادی جهت بازی برای تقویت هوش کلامی وجود دارد. مثلا می توانید جدول حدس کلمات آنلاین، بازی آمیرزا، آفتابه و... را از بازار به صورت آنلاین دانلود کنید.

آقای دکتر هوارد گاردنر روانشناس و استاد دانشگاه هاروارد به بررسی دقیق و علمی این موضوع پرداخته و نظریه «هوش چندگانه» را در کتاب قاب های ذهنی خود آورده است و اولین بار کلمه هوش کلامی را ایشان مطرح کردند.

ایشان معتقدند که ما انسان ها در مجموع 8 نوع هوش مختلف داریم و هرکدام از ما در تعدادی از آن ها، بهره هوشی بالاتری داریم و در نتیجه عملکردمان نیز در آن حوزه بهتر است.

که این 8 هوش عبارتند از:

  1. هوش تصویری – فضایی
  2. هوش کلامی – زبانی
  3. هوش منطقی – ریاضی
  4. هوش اندامی – فیزیکی
  5. هوش موسیقیایی
  6. هوش میان فردی
  7. هوش درون فردی
  8. هوش طبیعت گرا

از کجا بدانم هوش کلامی بالایی دارم یا خیر؟

اگر نفوذ کلامی بالایی دارید و می توانید دیگران را به راحتی قانع کنید، اگر الهام بخش و انرژی دهنده هستید، اگر توانایی رهبری گروهی خاص را دارید، اگر می توانید مسلط صحبت کنید و واژه کم نمی آورید و اگر می توانید چیزی را به راحتی به دیگران یاد بدهید جزو افرادی هستید که هوش کلامی بالایی دارند و این ویژگی های از نشانه های هوش کلامی بالا هستند.

ضمن اینکه اگر می خواهید از نظر عددی به میزان هوش کلامی خود پی ببرید، می توانید از تست هوش کلامی به صورت آنلاین کمک بگیرید.

به نظر شما هوش کلامی چه تاثیری در موفقیت افراد دارد؟ شما از 1 تا 10 چه نمره ای به میزان هوش کلامی خود می دهید؟

منبع: راستین

    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود