زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

الو باتری از نگهداری باتری ماشین می‌گوید

الو باتری از نگهداری باتری ماشین می‌گوید

الو باتری از نگهداری باتری ماشین می‌گوید

باتری ماشین یکی از قطعات کلیدی در عملکرد خودرو است. مواجهه با ماشینی که روشن نمی‌شود و با مشکلات باتری درگیر است تجربه‌ای است که بیشتر افراد تمایلی به آن ندارند. باتری قطعه ای الکترونیکی است که تحت تاثیر عوامل محیطی گوناگون مثل گرما، سرما و عدم نگهداری اصولی ممکن است دچار مشکلات شده و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند. اگر می‌خواهید ببینید چگونه مراقبت باتری ماشین باشیم و چه نکات و عواملی را در نگهداری آن لازم است مورد نظر داشته باشیم، ادامه این مطلب از الوباتری را دنبال کنید.

چگونه مراقب باتری ماشین باشیم؟

برای جلوگیری از بروز مشکل و عدم عملکرد مناسب باتری ماشین کافی است برای بررسی و تمیز کردن باتری یک بار در ماه 10 دقیقه زمان گذاشته شود. خوشبختانه نگهداری باتری ماشین شامل وظایفی ساده می‌شود که با رعایت آنها طول عمر مفید باتری ماشین افزایش پیدا می‌کند.

بعضی از مشکلات باتری ماشین مثل باد کردن و نشت مایع و اسید تحت تاثیر عوامل محیطی و عملکرد تحت فشار باتری ماشین ایجاد می‌شوند و نیاز به تعویض باتری ماشین برای بهبودی دارند. برای اینکه به یکباره در یک موقعیت غیرمنتظره با مشکلات باتری مواجه نشوید بهتر است با رعایت اصول و نکات نگهداری باتری ماشین از سلامت سیستم برق رسانی ماشین اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم نگهداری باتری ماشین

نگهداری باتری ماشین شامل مجموعه ای از وظایف فنی و نظارتی می‌شود که با انجام ماهانه آنها می‌توانید عملکرد روان و سالم باتری را زیر نظر داشته باشید. در ادامه با مهم‌ترین نکات نگهداری باتری ماشین بیشتر آشنا می‌شوید.

نگهداری باتری ماشین

تمیز کردن کابل‌ها

یکی از بخش‌های مهم در نگهداری اصولی از باتری ماشین به تمیز کردن باتری اختصاص دارد. در باتری از محلول‌های اسیدی استفاده می‌شود و این قطعه در معرض رطوبت و حرارت است که هر دو این عوامل باعث خوردگی بخش‌های فلزی و خوردگی و رسوب گرفتگی کابل‌ها می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری ماشین لازم است ماهانه محل‌ اتصال کابل‌ها و بالای باتری تمیز شود.

برای این کار به یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، یک فنجان آب، و یک مسواک یا برس غیرفلزی نیاز دارید. در ابتدا کابل‌های بالایی و بعد کابل‌های پایینی باتری را جدا کرده و زیر آن‌ها و محل اتصال ترمینال‌ها را به دقت از هر گونه گل و لای و خوردگی تمیز کنید. بعد از این کار با یک دستمال تمیز محلول آب و جوش شیرین باقی مانده را پاک کرده و باتری را خشک کنید. باقی ماندن این محلول روی باتری ماشین می‌تواند باعث افزایش سرعت خوردگی در آن بشود.

درجه الکترولیت را بررسی کنید

میزان نرمال و عادی الکترولیت یا آب اسید داخل باتری توسط شرکت تولید کننده باتری معرفی می‌شود و رانندگان محترم لازم است ماهانه این درجه را بررسی کرده و اگر کم بود در صورت نیاز آب به باتری اضافه کنند. در این موارد استفاده از آب مقطر تمیز برای افزایش حجم آب اسید یا الکترولیت باتری ماشین کارایی دارد. بهتر است موقع اضافه کردن آب به باتری مواظب باشید که زیاد نریزید چرا که این اتفاق می‌تواند به باتری آسیب برساند. بعد از اضافه کردن آب به باتری قبل از استفاده از ماشین چند ساعت به آب فرصت بدهید تا با آب اسید باتری ترکیب بشود.

شارژ باتری را تست کنید

باتری ups یکی از وظایف فنی در نگهداری اصولی از باتری ماشین چک و بررسی شارژ باتری در دما و حالت‌های مختلف است که برای انجام آن بهتر است به یک تعمیرگاه مکانیکی مراجعه کرده یا از کارشناسان فنی کمک بگیرید. در این فرایند سلول‌های باتری به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت نیاز تعمیرات و تغییراتی در آنها لحاظ می‌شود تا باتری با تمام توان خود به عملکرد ماشین کمک کند.

شستن باتری ماشین

شستن باتری ماشین فقط محدود به خوردگی کابل‌ها و ترمینال‌ها نیست و گل و لای روی باتری می‌توانند وارد سلول‌ها شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار بدهند. در نتیجه شستن ماهانه باتری ماشین یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری اصولی از باتری ماشین است که با توجه به آن می‌توانید عمر مفید باتری خودرو را افزایش بدهید. برای این کار یک قاشق جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کرده و از یک مسواک برای تمیز کردن انواع خوردگی و رسوب روی باتری استفاده کنید.

گره زدن کابل‌های باتری

باتری پراید یکی از نکاتی که لازم است در نگهداری باتری ماشین به آن توجه بشود تکان نخوردن کابل‌های باتری موقع حرکت ماشین است. برای اطمینان از این موضوع بهتر است کابل‌های ماشین را در حالتی که امکان تکان خوردن آنها کاملا از بین برود گره زده یا تا کرده و بست بزنید.

آیا نگهدای از باتری ماشین در فصول مختلف متفاوت است؟

باتری یک قطعه الکترونیکی است که با ترکیبات شیمیایی برق مورد نیاز ماشین را تامین می‌کند. باتری ماشین قطعه حساسی است که برای عملکرد مناسب در شرایط جوی و آب و هوایی خاصی طراحی می‌شود و در شرایط آب و هوایی خیلی گرم یا خیلی سرد دچار مشکل و آسیب جدی می‌شود. برای همین نگهداری از باتری ماشین در فصل زمستان و هوای سرد با گرم نگه داشتن آن و کنترل میزان اسید و شارژ آن همراه است اما نگهداری اصولی از باتری ماشین در فصل تابستان و گرما با نظارت به میزان آب باتری و درجه الکترولیت آن پیوند دارد.

نگهداری باتری ماشین در گرما

نگهداری باتری ماشین در گرما

حرارت بسیار زیاد به باتری ماشین آسیب وارد می‌کند و باعث افزایش میزان تبخیر در آن شده و عملکرد آن را دچار مشکل می‌کند. در فصل گرما تبخیر آب باتری افزایش پیدا کرده و الکترولیت یا آب اسید باتری بیشتر حالت اسیدی پیدا می‌کند که این اتفاق به سهم خود باعث آسیب دیدن باتری می‌شود. برای همین بررسی درجه اکترولیت در فصل تابستان و در هوای گرم برای داشتن تجربه ای قابل اطمینان با ماشین ضروری است.

نگهداری باتری ماشین در سرما

سرما و برودت هوا هم عامل محیطی دیگری است که در فصل زمستان می‌تواند باعث آسیب دیدن باتری ماشین بشود. باتری‌های ماشین برای فعالیت مداوم در هوای بسیار سرد طراحی نمی‌شوند و این شرایط آب و هوایی برای عملکرد آنها خیلی مطلوب نیست. به همین دلیل هم از انواع بخاری مخصوص برای گرم نگه داشتن و نگهداری اصولی از باتری ماشین در فصل زمستان استفاده می‌شود.

خرید باتری و تعویض رایگان باتری ماشین

الوباتری یک برند خدمات و فروش آنلاین باتری ماشین است که کاربران محترم با خرید از آن می‌توانند به رایگان خدمات تعویض باتری ماشین در محل مشتری را دریافت نمایند. فروشگاه آنلاین الوباتری مجموعه کامل و متنوعی از انواع باتری ماشین برندهای گوناگون داخلی برای خودروهای مختلف موجود در بازار را با ضمانت و خدمات نصب و تعویض در محل به فروش می‌رساند. برای مشاهده باتری های مناسب ماشین خود همین حالا می‌توانید وارد بخش محصولات الوباتری شوید و در صورت نیاز، برای مشاوره آنلاین اقدام کنید.

در این مطلب از الوباتری، فروشگاه www.alobatri.com انواع باتری ماشین با ارائه خدمات نصب و تعویض رایگان در محل مشتری، نکات نگهداری اصولی از باتری ماشین معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفت. نگهداری باتری ماشین شامل مجموعه ای از وظایف نه چندان سخت می‌شود که انجام آنها 10 دقیقه در ماه زمان می‌برد و  با انجام آن می‌توانید از عملکرد مناسب باتری ماشین مطمئن شوید. برای مشاهده و خرید باتری ماشین همین حالا وارد بخش محصولات فروشگاه اینترنتی الوباتری شوید.

تعویض رایگان باتری ماشین

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود
    تعداد نظرات (1)
    1. soheil در 31 خرداد 1401
      ممنون بابت انتشار این مطلب من یک سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدید برای تمیز کردن موتور خودرو جرم گیر موتورشوى تاچلس هافنر رو به من معرفی کردن هرچند وقت یک بار باید از این شوینده ها استفاده کنیم و ایا به موتور خودرو اسیب میرسونه؟
      پاسخ