زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

هیربال چیست؟ چرا باید گربه هیربال را جدی بگیریم؟

هیربال چیست؟ چرا باید گربه هیربال را جدی بگیریم؟

هیربال چیست؟ چرا باید گربه هیربال را جدی بگیریم؟

هیربال یا به اصطلاح گلوله‌های موی گربه‌ها به صورت لوله‌ای شکل بوده که برای هر کدام از گربه‌ها به یک شکل است؛ مثلا می‌تواند این گلوله‌ها به صورت توده‌های کوچک، گرد یا بی‌شکل باشند و اندازه آنها یک سکه تا اندازه انگشت می‌رسد. 

هیبرال به خاطر بزاق و محتویاتی که دارد به صورت کف آلود به نظر می‌رسد و دارای رنگ زرد یا قهوه‌ای تیره است. در بعضی مواقع نیز به صورت چند تار موی سرگردان در کمی مایع دیده می‌شود؛ به همین خاطر گاهی اوقات افراد این محتویات را به جای مدفوع یا استفراغ معمولی اشتباه می‌گیرند.

اما چه زمانی این گلوله‌ها نمایان می‌شوند؟ هنگامی که گربه‌ها استفراغ می‌کنند این گلوله به بیرون پرت می‌شود. خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که سرفه نیز به خاطر گلوله‌های مویی است؛ ولی زمانی که گربه سرفه می‌کند ممکن است دارای یک مشکل تنفسی باشد و احتیاج به معاینه دامپزشک خواهد داشت؛ بنابراین نمی‌تواند به دلیل هیبرال باشد. 

اما چه چیزی باعث گلوله مو در گربه‌ها می شود؟ آیا گلوله‌های موی گربه طبیعی است؟ علائم گلوله مویی چیست؟ در ادامه مطلب به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و چندین روش برای درمان آن ارائه می‌دهیم. پس این مقاله را از دست ندید.

چه چیزی سبب هیربال یا گلوله‌های مویی در گربه‌ها می‌شود؟

لابد تاکنون دیده‌اید که گربه‌تان به منظور اینکه یعنی موهایش را شانه می‌کند، دست و پایش را لیس می‌زند. همین لیسیدن باعث خواهد شد که خاک، حشرات و دیگر مواردی که روی پوست حیوان انباشته شده بلعیده شوند. 

این مسئله بیشتر در گربه‌های بالغ رخ می‌دهد که بعضی اوقات این موها تا حد بسیاری غیر قابل هضم هستند و به مرور زمان یک گلوله مو در معده گربه ایجاد می‌شود. زمانی که این توده داخل معده گربه را پوشش می‌دهد تنها راه برای بیرون آوردن آن استفراغ است.

کدام نژادها بیشتر دچار این مشکل خواهند شد؟

اکثر نژادهای گربه‌ای که موی بلند دارند بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرند. این نژادها شامل گربه با موهای بلند خانگی، گربه‌های جنگلی نروژی، هیمالیاها، آنگوراهای ترکی، راگدال‌ها، مین‌کون‌ها و سیبری‌ها هستند. 

این عارضه در گربه‌هایی که موی بلند مستعد دارند دو برابر بیشتر از نژادهای مو کوتاه به گلوله‌های مو مبتلا می‌شوند و احتمال دارد که گلوله مو را از طریق استفراغ به بیرون منتقل کنند.

خوشبختانه می‌توان گفت که این مشکل در بچه گربه‌ها بسیار کمتر است؛ چون که هنوز به صورت کامل یاد نگرفته‌اند که کت‌های خود را مانند گربه‌های مسن یا بالغ تمیز کنند؛ به همین دلیل گلوله‌های مو بسیار کمتر در آنها اتفاق خواهد افتاد.

گلوله مویی در گربه‌ها

آیا گلوله مویی در گربه‌ها طبیعی است؟

در صورتی که هیربال با استفاده از مدفوع خارج شود مشکلی ندارد ولی در صورتی که با استفراغ همراه باشد اصلا طبیعی نیست. اگر گربه‌تان تنها هفته‌ای یک بار به‌آسانی استفراغ می‌کند ممکن است نیازی به دامپزشک نباشد. 

ولی در صورتی که چندین بار در هفته یا به صورت روزانه این کار را انجام می‌دهد؛ امکان دارد یک اختلال گوارشی باشد و باید هرچه زودتر به دامپزشک مراجعه کرد.

علائم هیبرال در گربه‌ها چیست؟

گلوله‌های مو اغلب اوقات بسیار خطرناک نیستند ولی اگر در مری قرار بگیرند یا خیلی بزرگ شوند روده را مسدود خواهند کرد و بسیار خطرناک هستند. 

علامت‌هایی شامل بی‌حالی، شکم متورم یا دردناک، استفراغ بیش از حد، کاهش اشتها، یبوست و رفتار پنهان امکان دارد نشان‌دهنده یک عارضه جدی باشد و به کمک دامپزشک نیاز دارد.

درمان‌های گلوله مو برای گربه‌ها

در صورتی که گربه فقط برخی اوقات گلوله مو ایجاد می‌کند نیاز به دامپزشک نیست ولی اگر این تعداد زیاد باشد بهتر است که حتما برای معاینه به دامپزشکی مراجعه کنید. 

خوشبختانه می‌توان گفت که اکثر گلوله‌های مو به‌راحتی قابل درمان هستند. و بسیاری از برندهای محبوب دنیا مانند رویال کنین، رفلکس و ... محصولات خوراکی با کیفیتی برای کنترل این مشکلات دارند. جدا از محصولات کارخانه‌ای برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند برای آن مفید باشند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • داروی هیربال برای گربه‌ها

دارویی به نام لاکساتون وجود دارد که در مدیریت و کنترل این گلوله‌های مویی بسیار کمک کننده خواهد بود. این داروها به شکل ژل، پودر و خوراکی‌های جویدنی هستند که به صورت مستقیم از طریق دهان به گربه داده می‌شوند و به راحتی در پت‌ شاپ ها پیدا می‌شوند. 

به این مورد توجه کنید که مصرف بیش از حد داروی لاکساتون می‌‌تواند سبب اسهال شود؛ بنابرای36ن مصرف آن باید توسط دامپزشک تعیین شود.

هیربال گربه

غذای خشک گربه نیز از دیگر موارد برای حل این مشکل بوده، غذاهایی که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. همچنین می‌‌تواند به نرمی و شادابی پوست و موی گربه کمک بسیاری کند. 

پیشگیری از گلوله‌های مو در گربه

رعایت موارد زیر می‌تواند خطر ابتلا به گلوله مویی را کاهش دهد و در نتیجه از ایجاد این مشکل جلوگیری کند. این عوامل عبارتند از:

  • برس زدن موهای گربه

گربه‌هایی که دارای نژاد مو بلند هستند باید به صورت مداوم و روزانه برس زده شوند. همچنین بهتر است که توده‌های خز و تشک‌های مو را حذف کنید و موی گربه را هر چند مدت یکبار قیچی کرده یا به صورت کامل بتراشید؛ انجام این موارد بسیار مفید خواهند بود.

  • تغییر دادن رژیم غذایی

برای تنظیم کردن رژیم غذایی بهتر است که از پزشک خود مشورت بگیرید و از غذاهای کنترل کننده هیربال گربه استفاده کنید. این غذاها شامل مواد مغذی هستند که برای بهبود دستگاه گوارش گربه مناسب خواهند بود.

  • کاهش دادن خطر نظافت

برای اینکه خطر نظافت را به حداقل برسانید بهتر است یک سری موارد را رعایت کنید. این موارد عبارتند از:

  • تمام جعبه‌های بستر را تمیز نگه دارید.
  • بهره‌گیری از فرمون‌های گربه برای کاهش استرس
  • مدیریت و کنترل هر گونه درد مزمن و کمک گرفتن از دامپزشک
  • بررسی و کنترل هرگونه بیماری پوستی

در پایان

زمانی که گربه قصد دارد گلوله مویی را بیرون بیاورد امکان دارد قبل از استفراغ صدا کند و همچنین بعد از حذف آن چندین بار ببلعد. توجه داشته باشید در صورتی که گلوله مویی در استفراغ گربه نباشد، شاید استفراغ آن علت دیگری داشته باشد و باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. 

کانال تلگرام زوم لایف
ارسال نظر
عکس خوانده نمی‌شود