زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

کاربرد کمربند طبی در درمان کمردرد چیست؟

کاربرد کمربند طبی در درمان کمردرد چیست؟

کاربرد کمربند طبی در درمان کمردرد چیست؟

اکثر افراد در دنیا کمردرد را در طول زندگی خود تجربه می ‌کنند. کمردرد دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به آسیب‌دیدگی ورزشی قدیمی، ساییدگی شدید ناشی از کار بدنی یا فرآیند طبیعی بالا رفتن سن اشاره کرد.
یک راه متداول برای پیشگیری از کمردرد و بهبود حالت بدن، استفاده از کمربند طبی است. این وسیله، کمر را در بهترین حالت خود نگه می‌ دارد و در هنگام نشستن و ایستادن از کشیدگی آن جلوگیری می ‌کند.
بهتر است که در هنگام کار کردن، ورزش و تعداد زیادی از موقعیت‌ های دیگر از بریس برای کمر استفاده شود.

 کمربند طبی در درمان کمردرد

چه کسانی به بریس طبی کمر نیاز دارند؟

بریس کمر، اهداف مختلفی را برای بسیاری از مشکلات برآورده می ‌کند. بطور کلی، هدف اصلی آن این است که حرکت ستون فقرات را محدود کرده و از آن حمایت کند. مشکلاتی را که می ‌توان با پوشیدن کمربند طبی بهبود بخشید شامل موارد زیر است:

  • درد در انتهای کمر
  • شکستگی فشاری مهره‌ ای
  • اسپوندیلیت یا روماتیسم ستون فقرات
  • التهاب مفصلی استئوآرتریت
  • تنگی کانال نخاعی ستون فقرات (استنوزیس)
  • رگ به رگ شدن یا کشیدگی مزمن
  • حمایت دوران بهبودی پس از جراحی دیسکتومی (خارج کردن دیسک بین‌مهره)، فیوژن (خشک کردن مهره‌ ها) یا لامینکتومی (کاهش فشار روی عصب)
  • سندروم فاست (درد در مفاصل بین مهره‌ ها)
  • لقی مزمن یا ناشی از ضربه در مهره کمر
  • فتق یا بیرون‌ زدگی دیسک
  • بیماری ساییدگی دیسک
  • سندروم تحلیل یا کمردرد پوسچرال (کمردرد ناشی از حالت بدن)

برای اطلاع از روش های درمان دیسک کمر در منزل، مقاله درمان دیسک کمر بدون نیاز به عمل جراحی را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

مزایای استفاده از بریس برای کمر

بریس های کمر محافظ هایی برای کاهش شدت درد و کمک به تسکین کمر درد های مزمن است. در اینجا مزایای استفاده از این محافظ ها آورده شده است:

  1. بی حرکت ماندن نواحی آسیب دیده

اگر شما به دلیل تصادف یا آسیب دیدگی کمردرد دارید، خیلی مهم است که کمر شما بی حرکت بماند تا بهبود پیدا کند. در چنین مواردی این محافظ ها واقعا مفید هستند. قسمت آسیب دیده کمر را سفت نگه می دارند و از حرکت و خم شدن استخوان ها و عضلات جلوگیری می کنند. چون این حرکات موجب بدتر شدن شرایط شما میشود.

  1. محافظت از ستون فقرات و کاهش فشار روی کمر

اگر ستون فقرات ضعیفی دارید ممکن است پزشک برای محافظت از ستون فقرات و کاهش احتمال آسیب دیدگی به شما پیشنهاد کند که از بریس کمر استفاده کنید.
برخی افراد حتی اگر به طور متوسط فعالیت داشته باشند ممکن است به صورت مکرر دچار کشیدگی و در رفتگی هایی در کمر خود شوند. در چنین مواردی پوشیدن بریس ها می تواند از کمر شما محافظت کند و کشیدگی، فشار روی کمر و درد را کاهش دهد.

  1. بهبود حالت بدنی

در حالت ایده آل شما باید با کمر صاف بنشینید یا بایستید طوری که ستون فقرات شما کاملاً صاف باشد. همانطور که گفته شد اکثر مردم در حالت نشسته یا ایستاده خمیده هستند که موجب افزایش انحنای ستون فقرات و بروز مشکلات کمر می شود.
حالت خمیده همچنین موجب پیرتر به نظر رسیدن شما می شود و می تواند منجر به ضعف ستون فقرات و حتی بد شکل شدن بدن شود و شما را مستعد آسیب دیدگی کند. استفاده از بریس ها به شما کمک می کند از بروز این مسائل جلوگیری کنید.
همچنین این بریس ها مقدار فشار مناسبی به قسمت میانی بدن وارد می کنند و خود به خود حالت بدنی شما را بهبود می بخشند.
اگر متوجه شدید که مشکلاتی برای حالت بدنی شما در حال رخ دادن است این بریس ها را تهیه کرده و از آنها استفاده کنید. این بریس ها به شما کمک می کنند ستون فقرات خود را صاف نگه دارید.

  1. کاهش شدت کمردرد

برخی افراد به علت فشاری که سال ها روی ستون فقراتشان وارد شده است دچار کمردرد مزمن می‌ شوند. در چنین مواردی استفاده از بریس های کمر همراه با داروهای مسکن می تواند به کاهش درد کمک کند.
هر چند این بریس ها به طور کامل کمردرد را برطرف نمی کنند اما مسلماً شدت درد را کاهش می‌دهند و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشند. همچنین برای بهبود کمردرد خود می توانید حرکات ورزشی مناسب برای کمردرد خود انجام دهید.
برای اطلاع از حرکات ورزشی مناسب، مقاله 8 ورزش مناسب برای درمان دیسک کمر را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

چگونه کمربند طبی را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب کمربند، سطح یا ناحیه پشتی که کمربند طبی را تحت حمایت قرار می ‌دهد در نظر بگیرید.  باتوجه ‌به شرایطی که از کمربند طبی استفاده می ‌شود، سه دسته مختلف برای انتخاب وجود دارد.

  • کمربندهای طبی سخت: بالاترین سطح پشتیبانی و پایداری را برای ستون فقرات فراهم می‌ کند که دارای صفحات سخت در جلو، عقب یا کناره‌ های کمربند است.
    برای افرادی ایده ‌آل است که درد شدیدی دارند، یا در حال بهبودی از آسیب یا جراحی هستند و نیاز به بی‌ حرکتی دارند.
  • کمربندهای طبی نرم و انعطاف‌ پذیر: این نوع کمربند از طریق مواد نرم ‌تر، از کمر حمایت می‌ کند و آزادی حرکت بیشتر را برای کاربران فراهم می‌ کند.
    این نوع کمربند برای محدود کردن حرکت بیش از حد مانند خم شدن و پیچاندن طراحی شده است.
  • کمربندهای نیمه ‌سخت: از نوع فلز یا پلاستیک عمودی است که حرکت را محدود می‌ کند و ثبات بیشتری را مهیا می‌ کند.
    این کمربند طبی دارای تکیه گاه ها و بالشتک‌ های سفت است اما بر روی بدنه انعطاف ‌پذیر قرار گرفته و به کاربر اجازه می ‌دهد تا سطح ثبات را بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود تنظیم کند.

از دیگر فاکتورهایی که هنگام انتخاب کمربند طبی باید در نظر گرفت، مواد و اندازه آنهاست. کمربندهای طبی انعطاف‌ پذیر با پارچه‌ ای نرم و قابل تنفس و گیره‌های قابل تنظیم الاستیک و ولکرو ساخته می ‌شوند.
کمربندهای طبی سفت ‌و سخت دارای قطعات پلاستیکی هستند که معمولاً در قسمت پایین کمر و معده قرار می ‌گیرند و با بندهای ولکرو بسته می ‌شوند.

کمربند طبی برای دیسک کمر

برای انتخاب بهترین کمربند طبی برای کاهش درد کمر، مقاله بهترین کمربند طبی برای دیسک کمر را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

چگونه کمربند طبی را به ‌درستی بپوشیم؟

اگر می‌ خواهید کمردرد مزمن را با استفاده از کمربند طبی برطرف کنید، پزشکان پیشنهاد می ‌کنند آن را هر بار بیش از 30 تا 40 دقیقه نپوشید و فقط هنگام انجام کارهایی مانند ایستادن برای شستن ظرف ‌ها، انجام کارهای ساختمانی یا وزنه‌ برداری از آن استفاده کنید.
بنابراین کمربند طبی ممکن است برای کسانی مفید باشد که از سایر اقدامات پزشکی نتیجه‌ ای نگرفته‌ اند و مجبورند هنگام انجام کارهای روزمره برای تسکین درد از آن استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که نباید در استفاده از کمربند طبی زیاده‌ روی کنید زیرا استفاده طولانی‌ مدت از آن، طی هفته‌ ها یا ماه‌ ها، توسط پزشکان توصیه نمی ‌شود.

نکته‌ هایی درباره‌ نحوه استفاده از کمربند طبی:

  1. بستن درست کمربند طبی اهمیت زیادی دارد.
  2. معمولاً پزشک توصیه‌ هایی درباره‌ طریقه استفاده از کمربند طبی می ‌کند.
  3. گاهی لازم است که این نوع کمربند ها ۲۰ یا ۲۴ ساعت توسط شخص بسته شود.
  4. در فواصلی مشخص برای نفس کشیدن پوست یا انجام نظافت ‌های شخصی باید کمربند طبی را باز کرد.
    کانال تلگرام زوم لایف
    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود