زوم لایف؛ کمک به زندگی بهتر

نشانه های اولیه ابتلا به واریس چیست؟

نشانه های اولیه ابتلا به واریس چیست؟

نشانه های اولیه ابتلا به واریس چیست؟

بیماری واریس معمولاً بسیار آزاردهنده است. افرادی که دچار بیماری واریس می‌شوند، نگران هستند که بیماری واریس شدیدتر شده و مشکلاتی مثل ترومبوز یا لخته شدن خون را در پی داشته باشد. در صورتی که بیماری واریس نادیده گرفته شود، بروز این مشکلات بسیار زیاد است. بنابراین بهترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص و با تجربه در زمینۀ درمان واریس است. بیماری واریس علائم کاملا مشخصی دارد. شما باید با مشاهده علائم بیماری واریس، به سرعت برای درمان اقدام کنید.

واریس پا

در برخی از افراد بیماری واریس به طور کامل و صد در صد بهبود پیدا می‌کند. اما برخی دیگر پاسخ کاملی به روش‌های درمانی نمی‌دهند. عوامل مختلفی بر درمان واریس موثر هستند. سن فرد، عوامل ژنتیکی و شدت بیماری واریس بر روند درمان موثر است. در ادامه این مطلب از پروفسور مهرداد اقدسی درباره نشانه‌های بیماری واریس و درمان این بیماری، به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

علائم واریس چیست؟

در بیماری واریس سیاهرگ‌ها گشاد می‌شوند. در اکثر موارد این بیماری در بخش‌های پشتی ساق پا مشاهده می‌شود. عواملی مثل زیاد ایستادن یا چاقی باعث می‌شود احتمال بروز بیماری واریس در پا بیشتر از سایر نقاط بدن باشد. واریس حتی در ناحیه ران پا نیز به وجود می‌آید. در ادامه برخی از علائم این بیماری را برای شما بیان می‌کنیم:

1.خارش و سوزش

یکی از مشهودترین علائم بیماری واریس، ایجاد خارش و سوزش در ناحیه مورد نظر است. گاهی اوقات نمی‌توان بیماری واریس را با چشم مسلح تشخیص داد. البته در اکثر موارد عروق و رگ‌های خونی زیر سطح پوست کاملا برجسته خواهند شد و امکان تشخیص این بیماری وجود دارد. اگر احساس کردید بخشی از بدن شما پیوسته دچار خارش و سوزش است، شاید به واریس مبتلا باشید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

2.احساس سنگینی پاها

در بیماری واریس سیاهرگ‌ها گشاد می‌شوند یا به شکل در هم آمیخته در مجاورت یکدیگر قرار می‌گیرند. این موضوع بر جریان خون تاثیر گذار است و می‌تواند جهت جریان خون را تغییر دهد. به عنوان مثال زمانی که جریان خون به سمت عروق خونی پا حرکت می‌کند، از بخش پشتی بدن مجدد به سمت بالا می‌آید. ولی در بیماری واریس جریان خون مجدد به سمت عقب برمی‌گردد و وارد عروق خونی اتساع یافته می‌شود. این موضوع باعث خواهد شد شما احساس سنگینی در پا داشته باشید و راه رفتن برای شما سخت باشد.

عوارض واریس پا

گرفتگی عضلات و تورم پا

یکی دیگر از نشانه‌های بروز بیماری واریس، گرفتگی عضلات و تورم پاست. توده‌های رگ‌های خونی باعث می‌شوند رگ‌ها متورم شوند. علاوه بر این، میزان جریان خون به درون بافت پا افزایش پیدا می‌کند و این به نوبه خود باعث گرفتگی عضلات خواهد شد. تورم پا علاوه بر اینکه یکی از مهمترین نشانه‌های بروز بیماری واریس است، تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت‌های روزانه بیماران خواهد گذاشت. در ادامه در رابطه با علت ورم پا و شرایط ایجاد آن توضیح خواهیم داد.

چگونه باید ورم پا را درمان و کنترل کرد؟

دلایل مختلفی برای ایجاد تورم پا وجود دارد.

  • گاهی اوقات تورم پا به علت چاقی یا فشار خون بالا به وجود می‌آید.
  • ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی مکرر نیز باعث تورم پا می‌شود.
  • گاهی اوقات نیز دلیل ایجاد تورم پا بیماری واریس است.

 برای اینکه تورم پا را درمان یا کنترل کنید، ابتدا باید دلیل به وجود آمدن آن را پیدا کنید. بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم، دلیل اصلی ورم پا مشخص شود. بعد از آن برای کاهش تورم پا می‌توانید از چند روش خانگی استفاده کنید که بسیار موثر هستند.

  • به طور کلی درمان بیماری واریس، باعث کاهش ورم پا می‌شود. سعی کنید میزان نمک را در مواد غذایی خود کاهش دهید و از مصرف غذاهای شور یا ترش پرهیز کنید. خوردن خوراکی و تنقلاتی که نمک زیادی دارند، مثل چیپس، پفک و چوب شور بسیار مضر است.
  • همچنین مصرف گوشت قرمز، آجیل یا تخمه بوداده، باید برای مدتی کنار گذاشته شود.
  • سعی کنید تا جایی که ممکن است از غذاهای خانگی استفاده کنید و مصرف غذای آماده یا غذای رستورانی را کاهش دهید.
  • همچنین بهتر است مواد اولیه غذایی شما ارگانیک باشد. به عنوان مثال گوشت‌های فرآوری شده به هیچ وجه برای افرادی که دچار تورم پا یا بیماری واریس هستند مناسب نیست.
  • به صورت روزانه پیاده روی داشته باشید و از یک جا نشستن پرهیز کنید.
  • کاهش وزن نیز تاثیر بسیار زیادی بر تورم پا خواهد داشت.

راه های درمان واریس پا

فرآیند درمان واریس چگونه است؟

درمان واریس از طریق یک روش ثابت و مشخص انجام نمی‌شود و روش‌های درمانی متعددی برای برطرف کردن این بیماری وجود دارد. انتخاب مناسب‌ترین روش درمان، به بیمار و شدت واریس بستگی دارد. در کل برخی از روش‌های درمانی واریس قدیمی هستند و چندین سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از روش‌های دیگر نیز به تازگی وارد جامعه پزشکی شده‌ و مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

  • اگر دچار واریس خفیف هستید، احتمالاً مصرف قرص‌های مرتبط با بیماری واریس، مثل قرص ونوگل یا دافلون برای کاهش تورم پا و از بین بردن نشانه‌های این بیماری مناسب است. این قرص‌ها برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود.
  • در صورتی که واریس پا شدید باشد و عروق خونی روی سطح پوست برجستگی پیدا کرده باشند، نمی‌توان از روش‌های دارویی برای درمان واریس پا استفاده کرد. در این حالت بسته به نوع و شکل واریس، از روش‌های متعدد دیگری مثل جراحی، اسکلروتراپی، رادیو فرکانسی، لیزر، چسب و مواردی مانند این استفاده می‌شود.
  • معمولاً زمانی از جراحی استفاده می‌شود که توده‌های بدخیم واریس زیر سطح پوست تجمع پیدا کرده و نیاز باشد پزشک با کمک جراحی این توده‌های واریس را از بدن خارج کند.
  • در صورتی که واریس به شکل طنابی ایجاد شود، از فوم اسکلروتراپی برای درمان این نوع واریس استفاده می‌شود. البته شخص باید قبل از درمان، جلسات سونوگرافی را انجام دهد تا شکل دقیق واریس مشخص شود. همچنین استفاده از روش درمان اسکلروتراپی تنها روش برای درمان واریس طنابی نیست. از میکروفلبکتومی نیز برای درمان این نوع واریس استفاده می‌شود. استفاده از چسب نیز یکی دیگر از روش‌های درمان واریس طنابی است. این چسب به درون عروق خونی تزریق شده و باعث از بین رفتن رگ‌های واریس خواهد شد.

بررسی کلی

بیماری واریس علائم مختلفی دارد. اما یکی از شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری احساس خستگی و کسلی یا سنگینی پا می‌باشد. همچنین تورم پا از مهمترین نشانه‌های بیماری واریس است. برای درمان بیماری واریس از روش‌های مختلفی مثل لیزر، چسب یا اسکلروتراپی استفاده می‌شود. در صورتی که بیماری واریس خفیف باشد، شاید بتوان با مصرف دارو این مشکل را حل کرد و نیازی به استفاده از روش‌های دیگر نباشد.

    کانال تلگرام زوم لایف

    شعار ما در مجله اینترنتی زوم لایف، کمک به زندگی بهتر با ارائه محتوای مفید درباره سلامتی است. برای این منظور از منابع معتبر خارجی که در حوزه سلامت و سبک زندگی است فعال هستند برای تولید محتوا و ارائه آن به شما کاربران محترم استفاده می‌کنیم.

    ارسال نظر
    عکس خوانده نمی‌شود